توهم تقاضا برای خودروهای برقی؛ فشار کمبود خریدار روی خودروسازان

یک‌شنبه 7 آبان 1402 - 11:30
مطالعه 5 دقیقه
tesla dealership
ظاهرا خودروهای برقی هنوز هم آن جذابیتی را که خودروسازان انتظارش را داشتند، ندارند!
تبلیغات

تبلیغات برای خودروهای برقی بیش‌از حد تصور بالا گرفت و خودروسازان هم از آن حمایت کردند درحالی‌که در پشت پرده این غوغا، شرکت‌های خودروسازی هستند که برای تطبیق خود با هزینه بالای ساخت خودروهای برقی و باتری‌هایشان دست و پا می‌زدند. تنها چند هفته پیش، فورد تولید وانت F-150 لایتنینگ را به‌طور موقت متوقف کرد و گفت که تمرکز خود را روی نسخه هیبریدی می‌گذارد. جنرال‌موتورز هم تعویق تولید چند وانت برقی‌اش تا سال آینده را رسمی کرد.

حتی برندی تازه‌کار چون لوسید که در سال‌های اخیر موفق شدند نامی خوش برای خود دست‌وپا کند هم اعلام کرد که درامدی کمتر از انتظار داشته و برخی از محصولاتش در کارخانه و منتظر خریدار نشسته‌اند. حال با فزونی سازندگان در این بخش از صنعت خودرو، خریداران گزینه‌های متفاوتی پیش روی خود دارند. خودروسازان و تحلیلگران بسیاری انتظار داشتند با افزایش تنوع بازار، یک نقطه عطف برای این صنعت ایجاد شده و مشتریان بیشتری به سوی محصولات برقی جذب شوند اما با به واقعیت پیوستن این رویداد، خلاف آن ثابت شد.

ذخیره خودروهای برقی نمایندگی‌ها در حال پر شدن است زمان فروش هر دستگاه هم طولانی‌تر از قبل و تخفیف فروش دایمی شده؛ با این همه برخی خودروسازان معتقدند که این شرایط برای یک خودروی تازه قابل پیش‌بینی بوده است. یک مالک نمایندگی خودرو در واشنگتن در مصاحبه با رسانه اینسایدر گفته بود که استراتژی صنعت همیشه ساختن و بعد پیدا کردن مشتری بوده است اما واقعیت خلاف انتظارات است. این فروشنده که محصولات جنرال‌موتورز، فورد، فولکس‌واگن، GMC و هیوندای را به فروش می‌رساند تاکید کرده که خودروهای برقی دیرفروش‌ترین محصولات سبد او هستند.

بازار تازه این خودروها با وجود سهم پایینی که در فروش شرکت‌های مشهور دارد همچنان در حال افزایش با نرخ تصاعدی است. درست است که خودروهای برقی تا چند سال گذشته کمتر از 1 درصد بازار را به خود اختصاص داده بودند اما به‌لطف تلاش‌های بی‌وقفه و عظیم حکومتی و شرکتی به‌حدی از موفقیت رسیده‌اند که تنها در ماه سپتامبر در ایالات‌متحده نزدیک به 300 هزار دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده؛ بنابر گزارش «JD پاور» سهم خودروهای برقی از صنعت خودرو به 9 درصد افزایش یافته است.

هرچند که رشد این محصولات همچنان تداوم دارد اما نرخ صعود آن کاهش یافته است. این رخداد باعث طرح این مسئله می‌شود که آیا خودروسازان کمی زودتر از آنچه که باید به خودروهای برقی روی آوردند؟ آیا زمان مناسب برای تغییر سوخت صنعت فرا رسیده بود؟ مدیرعامل یک گروه نمایندگی فروشنده خودروهای آمریکایی، «کمرون جانسون»، می‌گوید:

این خبر لزوما هم بد نیست؛ تنها بیش‌‎انگاری آن‌ها را نشان می‌دهد. مشتری و فروشنده عملا گفته‌اند «امکات دارد کمی شیر آب را ببندید تا ورودی کمتری داشته باشیم؟»؛ چراکه سرعت ورودشان زیاد است. نمی‌توانیم صندلی همه خودروها را پر کنیم.

با ورود مدل‌های برقی تازه، موج بزرگی از تغییر وارد صنعت شده است که قیمت نهایی را برای مشتری معمولی با سرمایه معمولی بالا می‌برد. روی آوردن به روش‌هایی چون تخفیف و استفاده از برنامه‌های دولت فدرال، کاهش قیمت متوسط خودروهای برقی به زیر 50 هزار دلار را در پی داشته است؛ رقمی که سال گذشته برابر 65 هزار دلار اندازه‌گیری شده بود. توجه به این مسئله که پرداخت 50 هزار دلار برای یک خودرو، آن هم بدون در نظر گرفتن سایر هزینه‌های حانبی‌اش همچنان خرید این محصولات را برای بسیاری غیرقابل دسترس می‌کند؛ درنتیجه برخی شرکت‌ها مانند فورد روی خودروهایی که به‌سختی سودآور هستند هم تخفیف گذاشته‌اند.

در بازار مدل‌های لوکس اما داستان متفاوت است و قیمت نهایی نسخه درون‌سوز و برقی به یکدیگر نزدیک شده است؛ در حالی‌که متوسط اختلاف قیمت خودروهای درون‌سوز و برقی پایین‌رده چیزی بیش‌از هزار دلار است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خودروهای برقی و حتی هیبریدی فعلا تناسب بیشتری با بازار خودروهای لوکس دارند و برای رسیدن به بازار خودروهای به‌صرفه هنوز به چند سالی زمان نیاز دارند. مجموعه JD پاور همچنان رشد این محصولات را تصاعدی می‌بیند اما نرخ این رشد به فاکتورهای خارجی چون بهبود وضعیت شارژ، افزایش زیرساخت شارژ و نزدیکی مدل‌های برقی به نمونه‌های بنزینی با عملکرد بهتر و قیمت کمتر بستگی دارد.

حال تقابل هم در این بازار متلاطم بیشتر به چشم می‌آید. درحالی‌که برخی نمایندگی‌ها در فروش خودرویی چون موستانگ مک-ای به مشکل برخورده‌اند و نمی‌توانند مشتری را به پرداخت هزینه گزاف آن تشویق کنند، تسلا قیمت مدل‌هایش را کاهش داده و کار فورد را بیش‌ازپیش دشوار می‌کند. برخی از نمایندگی‌داران معتقدند که تغییر پیشرانه‌های درون‌سوز به برقی درحال رخ دادن است اما هنوز تا تکمیل این فرایند فاصله داریم؛ چون صنعت در جذاب و کاربردی نشان دادن خودروهای برقی کاملا موفق نبوده است. «مارتین فرنچ»، یکی از این مالکان نمایندگی خودرو، می‌گوید:

آینده مشخصا برقی خواهد بود اما تا سال 2030 اتفاق نخواهد افتاد.

آیا شما هم با فرنچ هم‌نظر هستید؟ آیا خودروهای برقی بیش‌از آنچه استحقاقش را داشته باشند تبلیغ شده‌اند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.