مقایسه موتور M15 با TU5؛ مشخصات، مزایا، مشکلات و هر آنچه باید بدانید

دوشنبه 11 دی 1402 - 07:30
مطالعه 6 دقیقه
Cars-5
در این مقاله به بررسی و مقایسه دو موتور تولیدی سایپا و ایران‌خودرو یعنی M15 و TU5 خواهیم پرداخت.
تبلیغات

صنعت خودروی کشورمان در مقایسه با صنعت روز دنیا تفاوت‌های ناراحت کننده‌ای را نشان می‌دهد. درحالی‌که اکثر برندهای مطرح در حال توسعه و تولید محصولات برقی با جدیدترین تکنولوژی‌ها هستند، ما همچنان شاهد تولید پیشرانه‌هایی قدیمی و پرمصرف با 8 سوپاپ (!) هستیم که نتیجه‌ای جزو آلودگی هوا، ناترازی در تولید و مصرف انرژی و... ندارند. دو نمونه از پیشرانه‌های قدیمی‌ای که همچنان توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید می‌شوند M15 و TU5 نام دارند که در بطن اکثر خودروها حضور دارند؛ اما کدام‌یک از این پیشرانه‌ها بازده بهتری دارد؟ مصرف سوخت کدام‌یک کمتر است؟ در ادامه به بررسی و مقایسه این دو نیروگاه آهنین می‌پردازیم.

کپی لینک

مقایسه موتور M15 با TU5

شرکت سایپا نسخه‌های مختلفی از پیشرانه‌های سری M را روی محصولات خود نصب می‌کند. دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین پیشرانه‌های سری M سایپا با نام‌های M13 و M15 شناخته می‌شوند. پیشرانه M13 پس از اجباری شدن استاندارد یورو 4 روی پراید نصب شده است. این موتور در واقع همان پیشرانه B3 مزدا با برخی تغییرات است که از چند دهه پیش روی پراید دیده می‌شود.

همچنین بخوانید: تفاوت موتور XU7 با XU7P در چیست؟

اما موتور M15 در واقع نسخه ارتقا یافته از پیشرانه پراید است که هم‌اکنون در خودروهای ساینا و کوییک بکار رفته و قبلاً نیز روی تیبا نصب شده بود. پیشرانه M15 سایپا از نوع 4 سیلندر 1.5 لیتری است و در حالت استاندارد 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه نیروی تولیدی خود را از طریق گیربکس‌های دستی و اتوماتیک راهی چرخ‌ها می‌کند. نگاهی دقیق به مشخصات این پیشرانه به خوبی گویای بازده آن خواهد بود. درحالی‌که پیشرانه‌های مدرن از تعداد سوپاپ‌های ورودی و دود زیاد به همراه انواع تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند، پیشرانه M15 از نوع 8 سوپاپه است و مصرف سوخت آن نسبت به نمونه‌های مدرن بالاست.

سایپا نسخه‌های دیگری از موتور M15 را نیز تولید کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه توربو با پسوند TC اشاره کرد. این موتور در شاهین نصب شده و 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این شرکت اخیراً نیز نسخه ارتقا یافته پیشرانه M15i را با تکنولوژی VVT معرفی کرده و قرار است آن را روی برخی محصولات همچون کوییک، اطلس و سهند نصب کند. خروجی این پیشرانه هم به 90 اسب بخار و گشتاورش به 138 نیوتون متر رسیده است.

در طرف مقابل باید به پیشرانه تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 اشاره کنیم که چندین سال است قلب تپنده محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت پژو سیتروئن از سال‌ها قبل سری پیشرانه‌های موسوم به TU را تولید کرده است. این خانواده گسترده شامل چندین نوع موتور است که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در کشور ما TU3 و TU5 نام دارد. موتور TU5 که در طیف وسیعی از خودروهای ایران‌خودرو بکار می‌رود ابتدا در دو نسخه 8 و 16 سوپاپ تولید شد هرچند در کشور ما تنها نسخه 16 سوپاپ آن روی خودروها دیده می‌شود. ایران‌خودرو در محصولاتی همچون 206، 207، پارس، رانا و... این پیشرانه را نصب کرده است.

این موتور با حجم 1.6 لیتر 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. موتور TU5 نیز با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک همراه شده است. البته ایران‌خودرو نسخه بهینه شده این موتور را نیز تولید و روی محصولاتی همچون تارا و رانا پلاس پانوراما نصب کرده است همان‌طور که دیده می‌شود موتور TU5 از نظر قدرت و گشتاور تولیدی کاملاً برتر از موتور M15 است و تکنولوژی مدرن‌تری دارد. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات هر دو موتور را مشاهده کنیم:

مقایسه موتور M15 با TU5

M15

TU5

حجم موتور

1503

1587

قدرت (اسب بخار)

87

105

گشتاور (نیوتون متر)

128

142

نسبت تراکم

9.7

10.5

تعداد سوپاپ

8

16

سیستم انژکتوری

پاشش چندنقطه‌ای

پاشش چندنقطه‌ای

در ادامه مقایسه موتور M15 با TU5 باید گفت موتور TU5 به دلیل تکنولوژی بهتر از سر و صدای کمتری برخوردار است و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به موتور M15 سایپا دارد. در واقع مصرف سوخت ترکیبی موتور M15 حدود 7 تا 7.5 لیتر در صد کیلومتر است درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی موتور TU5 بسته به نوع کاربری و خودرو به حدود 6.6 تا 7 لیتر می‌رسد. به این ترتیب واضح است که TU5 برتری محسوسی از نظر قدرت تولیدی و مصرف سوخت خواهد داشت.

موضوع قابل‌مقایسه دیگر به طراحی ظاهری هر دو موتور مربوط می‌شود که به نظر ما موتور TU5 آرایش منظم‌تری دارد و اثری از سیم‌کشی‌های ناهماهنگ و متعدد در زیر کاپوت نیست. از نظر استهلاک نیز اگرچه TU5 جزو گزینه‌های مطلوب تولید داخل است اما استهلاک قطعات موتور M15 و همچنین قیمت قطعات آن نیز کمتر است و این‌ یک مزیت مهم برای افرادی خواهد بود که به دنبال محصولی اقتصادی با قیمت مناسب هستند.

همچنین بخوانید:

در نهایت باید گفت نصب این دو موتور روی خودروهایی صورت گرفته که اختلاف قیمتی قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید قطعاً خرید خودرویی با موتور TU5 بهتر خواهد بود اما اگر نهایت بودجه شما برای خرید خودروی صفرکیلومتر حدود 350 میلیون تومان است می‌توانید ساینا یا کوییک را با موتور M15 انتخاب کنید که اگرچه از مشکلاتی همچون سر و صدای زیاد تولیدی، تکنولوژی قدیمی و مصرف سوخت نسبتاً بالا رنج می‌برد اما در مقابل استهلاک کمتری دارد. البته با این مبلغ می‌توان نسخه‌های کارکرده 206 یا رانا مجهز به موتور TU5 را نیز خریداری کرد اما شاید هزینه‌های نگهداری این موتور بالا باشد.

موتور M15

موتور TU5

نقاط قوت

استهلاک کمتر، قیمت پایین‌تر قطعات، خدمات پس از فروش گسترده

قدرت بالاتر، مصرف سوخت و آلایندگی کمتر، عملکرد نرم‌تر، خدمات پس از فروش گسترده

نقاط ضعف

تکنولوژی قدیمی، بازده پایین، سر و صدای تولیدی زیاد

استهلاک بالاتر، قیمت بالای قطعات

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.