ردهبندی قابلاعتمادترین خودروسازان دنیا؛ تویوتا در صدر و کرایسلر در قعر!
با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت قابلیت اطمینان بلندمدت دوم سوم تمامی برندهای حاضر کاهش یافتهاند و در مجموع رانندگان 190 مشکل را به ازای هر 100 خودرو تجربه میکنند. این به معنی افزایش 4 مورد مشکل در 100 خودرو نسبت به مطالعه یک سال قبل است. نکته بدتر اینکه در مطالعه پارسال 12 درصد خریداران در 90 روز تا 3 سال اول مالکیت یک مشکل را در خودروی خود تجربه کرده بودند درحالیکه این رقم هماکنون به 17 درصد خریداران رسیده است.
باید به این نکته اشاره کنیم که مطالعه قابلاعتمادترین خودروسازان دنیا جی دی پاور در سال جاری نظرات 30595 مالک خودروهای مدل 2021 را پس از سه سال مالکیت بررسی کرده است. این مطالعه از آگوست تا نوامبر سال 2023 صورت گرفته و نتایج مهمی را در بر دارد. فرانک هانلی مدیر ارشد جی دی پاور میگوید فاکتورهای متنوعی در نتایج به دست آمده دخیل هستند. کاهش قابلیت اطمینان خودروها میتواند به مسائلی همچون همهگیری کرونا، فشار روی خودروسازان و تأثیرات روی بازار خودرو مرتبط باشد. به این ترتیب احتمال بهتر شدن اوضاع با برگشت خطوط تولید به حالت نرمال وجود دارد اما هنوز هم خودروسازان باید موارد زیادی را مدنظر قرار دهند. هانلی میگوید:
متوسط سن خودروهای موجود در جادههای آمریکا به حدود 12 سال میرسد و این امر اهمیت تولید وسایل نقلیهای با طول عمر بالاتر را نشان میدهد. خودروسازان باید مطمئن شوند تکنولوژیهای جدیدی که بکار میگیرند همچنان با نیازهای مشتریان امروزی همخوانی دارند
یکی از حوزههایی که بیشترین مشکل را برای خودروسازان ایجاد کرده بخش تکنولوژی خودروهاست. مالکان در مطالعه امسال جی دی پاور 49.1 مشکل را به ازای هر 100 خودرو تجربه کردهاند و این مشکلات به سیستمهای اطلاعات سرگرمی مربوط میشوند. این رقم تقریباً دو برابر میزان مشکلاتی است که در حوزه بعدی یعنی بدنه خودروها وجود دارند. بیشترین مشکل به اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو مربوط میشود و سیستم تشخیص صوتی فابریک نیز با اندکی فاصله در رده دوم مشکلسازترین تکنولوژیها قرار دارد.
از آنجایی که ویژگیهای پیشرفته خودروها جزو مشکلسازترین آنها هستند بنابراین جای تعجبی ندارد که مالکان خودروهای برقی بیشترین گلایه را ثبت کردهاند. این دسته از افراد 256 مشکل به ازای هر 100 خودرو را گزارش کردهاند درحالیکه آمار خودروهای پلاگین هیبریدی و هیبریدی به 216 و 191 مشکل میرسد. مالکان خودروهای درونسوز هم 187 مشکل به ازای هر 100 خودرو را ذکر کردهاند. البته مشکلات تکنولوژی خودروها تنها نکتهای نیست که مالکان خودروهای برقی به آنها اشاره میکنند. جی دی پاور میگوید 39 درصد مالکان این خودروها اظهار داشتهاند لاستیکهای خودرو را سه سال پس از مالکیت تعویض کردهاند. این رقم برای مالکان خودروهای درونسوز تنها 20 درصد بوده است.
اما کدام برند در مطالعه قابلاعتمادترین خودروسازان رده اول را کسب کرده است؟ پاسخ آسان است: تویوتا! این برند ژاپنی در کلاس خودروهای رده میانی تنها 147 مشکل در 100 خودرو داشته و برند لوکس آن یعنی لکسوس هم در کلاس خودروهای سطح بالا بهتر از همه بوده است. مالکان خودروهای لکسوس 135 مشکل به ازای هر 100 خودرو را گزارش کردهاند. برای دومین سال پیاپی است که ژاپنیها چنین عملکردی را بر جای میگذارند. بدون هرگونه تعجبی، این کمپانی بیشترین میزان جوایز برای خودروهای خود را کسب کردهاند. در واقع 9 محصول تویوتا توانستهاند جایزه جی دی پاور را به دست آوردهاند که از سال 2017 تاکنون بیشترین رقم به شمار میرود. نکته جالب اینکه در همان سال 10 خودروی تویوتا توانسته بودند جوایز مطمئنترین خودروهای جی دی پاور را کسب کنند.
اما در انتهای جدول قابلاعتمادترین خودروسازان دنیا کرایسلر با 310 مشکل برای هر 100 خودرو قرار دارد. نکته دیگر اینکه تسلا در این ردهبندی حضور دارد و جی دی پاور میگوید برند یاد شده نتوانسته پیشنیازهای حضور در این مطالعه را رعایت کند. با این وجود تخمین زده میشود تسلا 252 مشکل به ازای هر 100 خودرو داشته باشد که بدتر از 190 مشکل متوسط برندهای حاضر در مطالعه است. تسلا با این عملکرد بین 5 برند انتهایی جدول قرار میگیرد. اما زمانی که بحث مطمئنترین خودروها به میان آید نه تویوتا و لکسوس بلکه خانواده پورشه 718 شامل باکستر رودستر و کیمن کوپه است که در صدر قرار میگیرد. جزئیات کامل این جوایز در ادامه ذکر شدهاند اما برخی از مطمئنترین خودروها در کلاسهای خود شامل چندین خودروی تویوتا از جمله کرولا و کمری، لکسوس IS، بی ام و X6 و فورد سوپر دیوتی هستند.