تسلا و جنرال موتورز در صدر فهرست وفاداری خریداران!
مطالعهٔ S&P Global برای سال 2023 نشان میدهد که مشتریان جنرال موتورز و تسلا و خریداران لینکلن ناتیلوس، وفادارترین علاقهمندان خودرو در بازار امریکا هستند.
یکی از چالشهایی که شیوع بیماری کرونا برای صنعت خودروسازی به دنبال داشت، کاهش وفاداری مصرفکنندگان بود زیرا کاهش تولید و عرضهٔ خودرو، خریداران را بر آن داشت تا سراغ گزینههای دیگری بروند. بااینحال، با بازگشت زنجیرهٔ تأمین قطعات به حالت عادی، وفاداری خریداران هم در حال تثبیت شدن است. در سال 2022، نرخ میزان وفاداری خریداران خودرو 50.2 درصد بود که طبق یک مطالعهٔ جدید، در سال 2023 این نرخ با 0.8 درصد افزایش به 51 درصد رسیده است. هرچند ممکن است این افزایش چندان قابلتوجه به نظر نرسد اما اولین افزایش میزان وفاداری از سال 2019 محسوب میشود. این رشد وفاداری همزمان با افزایش سطح موجودی نمایندگیها صورت گرفته است که خرید خودرو را آسانتر میکند.
در مطالعهٔ S&P Global، جنرال موتورز همچنان وفادارترین خریداران را دارد. این نهمین سال متوالی و بیستمین بار طی 28 سال گذشته است که خودروساز آمریکایی این جایزه را از آن خود میکند. در بین برندهای خودرویی هم تسلا از وفادارترین خریداران برخوردار است. این دومین سال پیاپی است که تسلا به این عنوان دست پیدا میکند. این شرکت همچنین جوایز «وفاداری به پیشرانهٔ جایگزین» و «وفاداری در بازار قومیتی» را هم از آن خود کرده است. دلیل اصلی موفقیت تسلا دو خودروی مدل 3 و مدل Y هستند که بین مالکان کنونی خود محبوبیت پیدا کردهاند. همچنین سلطهٔ تسلا بر بازار خودروهای الکتریکی باعث جذب بسیاری از خریدارانی شده است که در حال گذار از خودروهای درونسوز هستند.
بااینوجود، هیچکدام از خودروهای الکتریکی تسلا وفادارترین خریداران را ندارند زیرا جایزهٔ وفادارترین خریداران به خودرو در سال 2023 به لینکلن ناتیلوس رسیده است. بیش از 42 درصد از خریداران این شاسیبلند آمریکایی در خرید بعدی هم سراغ همین خودرو خواهند رفت. ناتیلوس همچنین برای دومین سال متوالی، عنوان وفادارترین خریداران در بخش شاسیبلندهای لوکس میان سایز را به دست آورده است.
جوایز وفاداری خودروسازان و برندها
عنوان | برنده |
وفاداری به خودروساز | جنرال موتورز |
وفادار به برند | تسلا |
وفاداری به خودرو | لینکلن ناتیلوس |
وفاداری به برند در بازار قومیتی | تسلا |
بیشترین بهبود وفاداری در برندها | آکورا |
وفاداری به نمایندگی | نیسان |
وفاداری به پیشرانهٔ جایگزین | تسلا |
رئیس S&P Global میگوید:
چند سال گذشته به ما نشان داد که خریداران راحتتر سراغ خودرویی از شرکتی غیر از برند موردعلاقهٔ خود میروند. بااینحال، تلاشهای خودروسازان برای بهبود میزان وفاداری خریداران از طریق نوآوریهای منحصربهفرد بازاریابی در کنار بهبود سطح موجودی نمایندگیها و ارائهٔ محصولات جدید عالی، منجر به تثبیت سطح وفاداری پس از چند سال کاهش شده است
جوایز وفاداری خودروها در سگمنتهای مختلف
سگمنت | برنده |
شاسیبلند کوچک | نیسان روگ |
شاسیبلند میان سایز | جیپ گرند چروکی |
شاسیبلند فول سایز | فورد اکسپدیشن |
پیکاپ میان سایز | فورد ماوریک |
پیکاپ فول سایز | فورد سری F |
پیکاپ فول سایز سنگین | جیامسی سییرا HD |
مینیون | کرایسلر پاسیفیکا |
خودروی اسپرت | دوج چلنجر |
خودروی کوچک | شورلت بولت |
خودروی بزرگ | هوندا آکورد |
شاسیبلند کوچک لوکس | لینکلن کُرسیر |
شاسیبلند میان سایز لوکس | لینکلن ناتیلوس |
شاسیبلند بزرگ لوکس | رنجروور |
خودروی اسپرت لوکس | پورشه 911 |
خودروی کوچک لوکس | کادیلاک CT5 |
خودروی میان سایز لوکس | لکسوس ES |
خودروی بزرگ لوکس | مرسدس بنز S کلاس |