ریسک آتشسوزی خودروهای برقی چین چقدر است؟
ماه پیش یک دستگاه مرسدس بنز EQE برقی در پارکینگ زیرزمینی در سئول کره جنوبی آتش گرفت. همین آتشسوزی منجر به آسیب دیدن حداقل 140 خودروی دیگر شد که از این بین آسیب 70 خودرو بسیار جدیتر بوده است. متعاقب این حادثه دولت کره جنوبی به دنبال منع پارک خودروهای برقی در پارکینگهای زیرزمینی است و هماکنون نیز محدودیتهایی برای ورود چنین خودروهایی با شارژ باتری بیشتر از 90 درصد به تأسیسات پارکینگ مشابه وجود دارد. حادثه آتشسوزی EQE یکبار دیگر نگرانیها در چین به خاطر ایمنی خودروهای برقی را افزایش داده است. اوایل هفته جاری میلادی، هتل رادیسون در هانگژو ورود خودروهای برقی به پارکینگ زیرزمینی خود را ممنوع کرد. همچنین یکی از بزرگترین ادعاها درباره خودروهای برقی چین است که به اندازه محصولات سایر کشورها ایمن نیستند؛ اما آیا این ادعاها صحت دارد؟ ریسک آتشسوزی خودروهای برقی چین چقدر است؟
با کمال تعجب باید گفت رسیدن به یک نتیجه مناسب و منصفانه بسیار سخت است. با اینکه دادههای متنوعی میتواند برای مقایسه میزان آتشسوزی خودروهای برقی و درونسوز بکار گرفته شود اما جزئیات پنهان و تاریک زیادی وجود دارند. البته آنچه در سراسر جهان دیده میشود این است که خودروهای برقی از نظر ریسک آتشسوزی ایمنتر از خودروهای درونسوز هستند. یکی از رسانههای خودرویی با انتشار آماری نشان میدهد وقوع آتشسوزی بین خودروهای برقی از 1.85 به ازای هر 10 هزار خودرو در سال 2021 به 0.96 مورد در سال 2023 کاهش یافته است؛ اما متأسفانه این رسانه اشارهای به منبع دادههای خود نکرده هرچند گفته که میزان آتشسوزی خودروهای درونسوز به ازای هر 10 هزار دستگاه برابر با 1.5 مورد بوده است؛ اما وقتی این آمار را با مناطق دیگر مقایسه کنیم خواهیم فهمید که اعتبار زیادی ندارند.
بر اساس گزارش منتشر شده در کشور نروژ، میزان آتشسوزی خودروهای بنزینی و دیزلی 4 تا 5 برابر بیشتر از خودروهای با انرژی جدید یعنی هیبریدی و برقی است. همچنین گاردین با استفاده از دادههای دیگر میگوید در سال 2022 به ازای هر 100 هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی 3.8 مورد آتشسوزی رخ داده درحالیکه این رقم برای انواع سوختهای دیگر 68 مورد بوده است و همین موضوع نتیجهگیری نهایی را سخت میکند. گاردین همچنین به نقل از مقامات استرالیا گزارش داده احتمال آتشسوزی باتری یک خودروی برقی سواری 0.0012 درصد است درحالیکه این رقم در خودروهای درونسوز به 0.1 درصد میرسد.
با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت خودروهای برقی چین سابقه ایمنی بهتری نسبت به درونسوزها دارند؛ اما چیزی که مشخص نیست این است که آیا خودروهای برقی ساخت این کشور به اندازه محصولات سایر کشورها ایمن هستند یا خیر. شاید پاسخ این سؤال منفی باشد اما بدون داشتن دادهها و آمار دقیق نمیتوان به نتیجهای قطعی رسید. علت هم به این موضوع برمیگردد که آمار چینیها به خودروهای انرژی جدید شامل مدلهای پلاگین هیبریدی و برقی مربوط میشود و بنابراین بهطور مستقیم نمیتوان آنها را با کشورهای دیگر مقایسه کرد.