نخستین خودروی ملی کشورهای مختلف جهان کدام اند؟

جمعه 7 دی 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
0-intro_brasinca_1_0
تمام صنعت خودروی جهان، موفقیت‌هایشان را مدیون این مدل‌های راه‌گشا هستند.

تا حالا برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید، اولین خودروی آمریکایی چه بود؟ یا ایتالیایی‌ها در چه زمانی اولین خودروی خود را معرفی کردند؟ شاید جواب این سوالات کم‌تر پرسیده‌شده را تا حدودی بدانید اما در این مطلب نگاهی گسترده‌تر خواهیم داشت تا ببینیم، ملل پیشتاز در صنعت خودرو، ماجرای خود را از کجا و با کدام خودروهای آغاز کرده‌اند.

کپی لینک

اولین خودروی آلمانی: بنز

این مورد را تقریبا همه می‌دانیم. این کارل بنز بود که در روزهای پایانی قرن 19 میلادی، نخستین خودروی جهان را با سه چرخ راه‌اندازی کردند. این خودرو که قدرتی کمتر از یک اسب بخار داشت، برای نخستین‌بار در سال 1888 توسط همسر بنز، برتا، رانده شد و سروصدای زیادی به پا کرد تا بنز 25 دستگاه از آن را بسازد و امپراتوری یکی از موفق‌ترین خودروسازان جهان را آغاز کند.

کپی لینک

اولین خودروی فرانسوی: پژو

پژو تایپ 2، نخستین خودروی فرانسوی بود که با تکیه‌بر پیشرانه دایملر وارد خط تولید شد. این محصول تولید محدود که تنها 4 دستگاه از آن تولید شد، در سال در واپسین روزهای قرن 19 میلادی توسط پنهارت تولید شد و تا 1890 با نام پژو به دست مشتریان رسید. فروش آن بیش از 10 ماه زمان برد.

کپی لینک

اولین خودروی ایتالیا: میاری اند جوستی

شرکت «میاری‌ اند جوستی» در سال 1894 بنیان نهاده شد و یک خودروی سه‌چرخ را به‌عنوان نخستین محصول خود تولید کرد. این برند که کار خود را به کمک طراح به‌نامش، «انریکو برناردی»، آغاز کرده بود، 5 سال پیش از افتتاح کار فیات مشغول به فعالیت در حوزه خودرو بود.

کپی لینک

اولین خودروی آمریکا: دوریا

«چالرز دوریا» در سال 1893 نخستین خودروی ایالات‌متحده را به کمک برادرش فرانک تولید کرد. آن دو پس از بنیان نهادن برند ناموفق «دوریا موتور واگن کمپانی»، 13 خودرو را به دست مشتریان خود رساندند و نهایتا پیش از شروع قرن 20 میلادی به کار خود پایان دادند. هر چند نامشان در صنعت خودروسازی به‌خاطر نفاق به جایی نرسید اما به‌عنوان نخستین خودروسازان آمریکا شناخته می‌شوند.

کپی لینک

اولین خودروی انگلستان: هامبر سوشبل

دایملر از سال 1896 به بازار انگلستان وارد شد و خودروهایش را به فروش رساند. اما این مسئله راه را برای عرضه نخستین خودروی انگلیسی باز کرد که در سال 1898 توسط شرکت کوچک «هامبر سوشِبِل» تولید می‌شد. خودروی سه چرخ هامبر از موتور مخصوص خود استفاده می‌کرد.

کپی لینک

اولین خودروی سوئد: اسکانیا

برند باسابقه اسکانیا که هم‌اکنون به‌خاطر تولید وسایل‌نقلیه سنگین شناخته می‌شود، در سال 1903 وارد صنعت خودرو شد. این شرکت در ابتدا از قطعات خودروسازان دیگر استفاده می‌کرد اما از سال 1908 پیشرانه خود را توسعه داد و حدود 70 واحد از آن را هم به فروش رساند.

کپی لینک

اولین خودروی ژاپن: تاکوری

«کامانوسوکه اوچیاما» پس تلاش بسیاری روی پروتوتایپ خود، نهایتا در سال 1907 از نخستین خودروی درون‌سوز ژاپن رونمایی کرد؛ درحالی‌که نخستین خودروی بخار حدود 3 سال پیش از آن به بازار عرضه شده بود. این خودرو که تنها 10 دستگاه از آن تولید و یک نمونه هم به خانواده سلطنتی فروخته شد، نهایتا از موزه خودروی تویوتا سر در آورده است!

کپی لینک

اولین خودروی روسیه/ لتونی: روسو بالت

نخستین خودروی روسی، «یاکوو لو اند فرز» نام داشت که تنها یک دستگاه از آن ساخته شد و سازنده‌اش خیلی زود به کار خود پایان داد. اما داستان خودروسازی روسیه از جایی شروع می‌شود که «روسو-بالت» در سال 1909 از مدل «30-24» خود پرده‌برداری کرد و 347 دستگاه از آن را تولید کرد. این خودرو در شهر «ریگا» تولید می‌شد که در آن زمان تحت زمام‌دار روس‌ها مدیریت می‌شد اما هم‌اکنون به‌عنوان پایتخت کشور لتونی (لاتویا) شناخته می‌شود.

کپی لینک

اولین خودروی چین: دانگ فنگ

دانگ فنگ CA71 نخستین خودروی چینی‌ها بود که در سال 1958 و با تکیه‌بر پیشرانه 1.9 لیتری مرسدس‌بنز تولید شد. این سدان زشت که با مدل هونگچی CA72 رقابت می‌کرد، پیش از آن به خط تولید رسید و در رقابت پیروز شد. البته تولید کننده هر دوی آن‌ها، شرکت «FAW» بود!

کپی لینک

اولین خودروی ترکیه: آنادول

مسئولیت ساخت اولین خودروی ترکیه، آنادول A1، بر دوش برند اوتوسان بود که که خود با تکیه‌بر خرید تمام اجزایش از شرکت‌های خارجی به‌ویژه انگلیسی، آغاز به کار کرد. این برند بیش از 15 هزار دستگاه A1 را در میانه سال‌های 1966 تا 1975 به فروش رساند. این برند بعدها تلاش کرد تا از اولین خودروی تماما ملی خود رونمایی کند اما با شکست مواجه شد.

کپی لینک

اولین خودروی کروآسی: ریمک

برخلاف دیگر خودروهایی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، نخستین خودروی کروآسی یک سدان بلااستفاده و خسته‌کننده نبود. این کشور 4 میلیون نفری کوچک اروپایی که در سال 1991 ادعای استقلال کرد، در سال 2016 از نخستین خودروی خود با نام ریمک کانسپت وان رونمایی کرد که راه را برای تولید یکی سریع‌ترین خودروهای جهان، یعنی ریمک نورا، باز کرد. ابرخودروی کانسپت وان 1,241 اسب بخار قدرت داشت.

کپی لینک

اولین خودروی ایران: پیکان

رسانه‌های مختلف بر سر نخستین خودروی ایرانی جدل دارند. بسیاری از سایپا 701 کاروان که بر پایه نسل اول فورد گلکسی و فولکس‌واگن شاران توسعه پیدا کرده بود و از یک موتور 2.4 لیتری نیسان سود می‌برد، به‌عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد می‌کنند. این خودرو در سال 1379 به بازار آمد و راه را برای ایران‌خودرو سمند هم باز کرد. اما ما دوست داریم که از پیکان، محصول وارداتی و فیس‌لیفت‌شده ایران‌ناسیونال، به‌عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد کنیم؛ چراکه اولین خودرویی بود که با نامی داخلی تولید شد و از آن پس در خاطره مردم باقی ماند. نظر شما چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.