سدان‌های سریع و جذابی که ناشناخته ماندند، از گالانت VR-4 تا شورلت SS

دوشنبه 6 اسفند 1403 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Sleeper-Sedans-11
در این مطلب به سدان‌های قدرتمند و سریعی از برندهای ب‌ام‌و، آئودی، پونتیاک و... خواهیم پرداخت که هر علاقه‌مند به خودرویی باید در مورد آن‌ها بداند.
تبلیغات

در جهان خودروسازی، اصطلاحی بنام اسلیپر (Sleeper) وجود دارد و به سدان‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت و شتاب بالایی دارند اما در ظاهر بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسند. در طول تاریخ، اسلیپرهای زیادی ساخته شده‌اند که کاملاً فراموش شده و امروز هیچ‌کس آن‌ها را به خاطر نمی‌آورد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به 10 اسلیپر سریعی بپردازیم که هر عشق ماشینی باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. این خودروها بر اساس حداکثر سرعت رتبه‌بندی شده‌اند.

کپی لینک

10-مرکوری مارودر سال 2003

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

4.6 لیتری V8

قدرت

302 اسب بخار

گشتاور

430 نیوتن متر

پلت‌فرم پانتر فورد در طول عمر خود باعث خلق خودروهای بسیار خوبی شد. بسیاری از این خودروها، سدان‌های لوکسی بودند که معمولاً توسط بازنشسته‌ها خریداری می‌شدند ولی نسل سوم مرکوری مارودر این کلیشه را برهم زد. این خودرو که درواقع نسخهٔ اسپرتی از مرکوری گرند مارکیز محسوب می‌شد، قصد داشت یک سدان پرفورمنس واقعی باشد. به همین دلیل، مارودر به یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 با 302 اسب بخار قدرت مجهز شد و قوی‌ترین خودرو پلت‌فرم پانتر لقب گرفت. مارودر در ظاهر هم فاقد تزئینات کرومی بود تا حال و هوایی اسپرت پیدا کند.

کپی لینک

9-میتسوبیشی گالانت VR-4

حداکثر سرعت: 210 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو

قدرت

240 اسب بخار

گشتاور

304 نیوتن متر

گالانت یک سدان خانوادگی معمولی بود ولی نسخهٔ VR-4 داستان کاملاً متفاوتی داشت. این خودرو به‌عنوان مدلی هومولوگیشن ساخته شد تا میتسوبیشی بتواند جواز حضور در مسابقات رالی WRC را دریافت کند. درنتیجه، زیر کاپوت گالانت VR-4 یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 240 اسب بخار قدرت قرار گرفت. این سدان اسپرت همچنین از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار بود و ظرف 7.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. با وجود این مشخصات چشمگیر، گالانت VR-4 زیر سایهٔ لنسر اوولوشن قرار گرفت و فراموش شد.

کپی لینک

8-آکورا RL SH-AWD سال 2005

حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

3.5 لیتری V6

قدرت

290 اسب بخار

گشتاور

352 نیوتن متر

آکورا RL SH-AWD از بیرون شبیه خودروی پدربزرگ‌ها به نظر می‌رسد و هیچ ویژگی خاصی ندارد که پرفورمنس بالای آن را نشان دهد ولی زیر کاپوت این سدان آرام، یک موتور 3.5 لیتری V6 با سیستم افسانه‌ای VTEC هوندا قرار دارد که 290 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیروی این موتور هم توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ آکورا به هردو محور منتقل می‌شود. به لطف این سیستم، RL SH-AWD هندلینگ بهتری نسبت به سدان‌های لوکس زمان خود داشت و ظرف 6.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

کپی لینک

7-پونتیاک G8 GXP سال 2008

حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

6.2 لیتری V8

قدرت

415 اسب بخار

گشتاور

562 نیوتن متر

G8 GXP هرچند یک سدان است ولی قوی‌ترین خودرویی محسوب می‌شود که پونتیاک در کل تاریخ خود به بازار فرستاد. البته این خودرو درواقع هولدن کومودور نسل VE بود که در استرالیا تولید و با برند پونتیاک به آمریکا صادر می‌شد. G8 در نسخهٔ GXP به پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 شورلت کوروت با 415 اسب بخار قدرت مجهز شد که شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 4.7 ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. متأسفانه اما G8 فقط در دو سال 2008 و 2009 در بازار دوام آورد زیرا جنرال موتورز در پی ورشکستگی، در سال 2009 برند پونتیاک را تعطیل کرد.

کپی لینک

6-آئودی S6 سال 2006

حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

5.2 لیتری V10

قدرت

435 اسب بخار

گشتاور

540 نیوتن متر

آئودی S6 به معنای واقعی کلمه یک اسلیپر است زیرا در سینهٔ این سدان آلمانی، همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 آئودی R8 و لامبورگینی گالاردو قرار دارد که به معنای تولید 435 اسب بخار قدرت و صدای فوق‌العاده جذاب است. هرچند S6 یک سدان لوکس بزرگ بود ولی به لطف قلب لامبورگینی، ظرف حدود 5.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

کپی لینک

5-فولکس‌واگن فیتون W12 سال 2004

حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

6.0 لیتری W12

قدرت

450 اسب بخار

گشتاور

560 نیوتن متر

فیتون یکی از عجیب‌ترین خودروهای تاریخ فولکس‌واگن محسوب می‌شود. این ماشین با قرض گرفتن قطعات بنتلی فلاینگ اسپور، سدان فوق‌العاده‌ای بود. علاوه بر این، یکی از جذاب‌ترین پیشرانه‌های گروه فولکس‌واگن یعنی 6 لیتری W12 نیز برای فیتون قابل سفارش بود که 450 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و این سدان بزرگ را ظرف 6.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. هرچند فیتون به یک شکست بزرگ تبدیل شد ولی نسخهٔ W12 آن یکی از بهترین اسلیپرهای زمان خود بود.

کپی لینک

4-آئودی A8 W12 سال 2005

حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

6.0 لیتری W12

قدرت

450 اسب بخار

گشتاور

580 نیوتن متر

اکثر علاقه‌مندان، پیشرانهٔ 6 لیتری W12 فولکس‌واگن را با بنتلی می‌شناسند و خیلی‌ها نمی‌دانند که این موتور زیر کاپوت آئودی A8 هم قرار گرفت. این پیشرانه مثل فیتون، برای A8 هم به‌صورت تنفس طبیعی ارائه می‌شد و 450 اسب بخار قدرت داشت. این قوی‌ترین موتور قابل انتخاب برای A8 به‌حساب می‌آمد. به لطف این نیرو، سدان لوکس و بزرگ آئودی ظرف 5.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

کپی لینک

3-شورلت SS سال 2014

حداکثر سرعت: 260 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

6.2 لیتری V8

قدرت

415 اسب بخار

گشتاور

562 نیوتن متر

شورلت SS که جایگزینی برای پونتیاک G8 GXP محسوب می‌شود، قدر نادیده‌ترین محصول تاریخ شورلت به‌حساب می‌آید. این خودرو هم مثل پونتیاک، درواقع هولدن کومودور اما از نسل جدید VF بود که از همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری LS3 با 415 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. SS که ظرف 4.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید، هرچند خیلی زود فراموش شد ولی سدان پرفورمنس درخشانی بود.

کپی لینک

2-جگوار XJR575 سال 2018

حداکثر سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

5.0 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

575 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

جگوار XJR معمولی یک اسلیپر عالی بود ولی XJR75 آن را به سطح بالاتری ارتقاء داد. هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد که این سدان لوکس چنین قدرت و پرفورمنسی دارد. پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ جگوار در اینجا 575 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و XJR75 را ظرف 4.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این پرفورمنس چنان سریع است که می‌تواند خودروهای اسپرت را نگران کند درعین‌حالی که چهار بزرگ‌سال را با راحتی کامل در کابین لوکس خود حمل می‌کند.

کپی لینک

1-ب‌ام‌و M760i سال 2019

حداکثر سرعت: 305 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه

6.6 لیتری V12 توئین توربو

قدرت

600 اسب بخار

گشتاور

850 نیوتن متر

M760i آخرین خودروی دوازده سیلندر ب‌ام‌و بود. این سدان مجلل با نیروگاه 6.6 لیتری V12 توئین توربو که 600 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، در دل خودروهای اسپرت ترس می‌انداخت. با این نیرو و سامانهٔ چهارچرخ محرک، M760i ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و با حذف محدودیت سرعت می‌توانست به حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. چنین پرفورمنسی در خودرویی ارائه می‌شد که در سبد محصولات ب‌ام‌و از لحاظ تجمل حرف آخر را می‌زد!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.