خودروهایی که با چندین برند مختلف تولید شدند، از پیکان تا دوو ماتیز

یک‌شنبه 19 اسفند 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Cars-1
در این مطلب به خودروهایی خواهیم پرداخت که با بیشترین تعداد برند مختلف تولید و در سراسر جهان به بازار عرضه شدند.
تبلیغات

برای دهه‌ها است که بسیاری از خودروسازان اقدام به عرضهٔ یک خودرو با چند برند مختلف می‌کنند. به این کار ری‌بج یا مهندسی برند گفته می‌شود و معمولاً به‌منظور کاهش هزینه‌ها یا پوشش بازارهای مختلف با برندهای محبوب‌تر صورت می‌گیرد. در ادامه، با مرور شش دهه تاریخ مهندسی برند، به خودروهایی خواهیم پرداخت که با بیشترین تعداد برند مختلف تولید شدند.

کپی لینک

تالبوت هورایزون سال 1978

تعداد برند: 5

این هاچ‌بک کامپکت که توسط کرایسلر اروپا برای رقابت با خودروهایی مثل فولکس‌واگن گلف توسعه پیدا کرد و به‌عنوان خودروی سال 1978 اروپا انتخاب شد، در اروپا با برندهای کرایسلر، تالبوت و سیمکا به فروش رسید. کرایسلر در آمریکا نیز این خودرو را با برندهای پلیموث و دوج عرضه کرد.

کپی لینک

شورلت تریل‌بلیزر سال 1998

تعداد برند: 6

جنرال موتورز یکی از شرکت‌هایی است که در طول تاریخ خود بسیار از مهندسی برند استفاده کرده است زیرا این شرکت برندهای مختلفی داشت و از هرکدام برای بازارهای گوناگون استفاده می‌کرد. یکی از خودروهای جنرال موتورز که با بیشترین تعداد برند عرضه شد، شورلت تریل‌بلیزر بود. این خودرو با نام‌های جی‌ام‌سی اینووی، بیوک رینیر، ایسوزو اسندر، ساب 9-7X و الدزمبیل براوادا به بازار عرضه شد. جالب اینکه تمام این مدل‌ها هم‌زمان در آمریکا فروخته می‌شدند.

کپی لینک

BMC ADO16 سال 1962

تعداد برند: 6

شرکت بریتانیایی BMC که در دههٔ 60 اقدام به تولید خودروهای کوچک می‌کرد، برندهای مختلفی را در اختیار داشت اما نمی‌توانست برای هرکدام از این برندها خودرویی متمایز توسعه دهد و به همین دلیل، روی یک خودرو چند نشان مختلف می‌چسباند و با تفاوت‌هایی جزئی به بازار می‌فرستاد. این گونه بود که خودرویی مثل ADO16 با برندهای آستین، موریس، رایلی، وُلسلی، واندن و ام‌جی برای فروش عرضه شد.

کپی لینک

شورلت ونچر سال 1997

تعداد برند: 6

این هم یکی دیگر از جشنواره‌های برند جنرال موتورز بود. این مینی‌ون که در سال 1997 معرفی شد، با چندین برند مختلف به فروش رسید. جنرال موتورز برای بازار آمریکا نام‌های شورلت ونچر، پونتیاک مونتانا و الدزمبیل سیلوئت را در نظر گرفته بود درحالی‌که در اروپا با برندهای اوپل و واکسهال به فروش می‌رسید. این مینی‌ون در چین هم با نام بیوک GL8 عرضه شد.

کپی لینک

اوپل کادت سال 1984

تعداد برند: 6

پیشینهٔ نام اوپل کادت به سال 1936 بازمی‌گردد درحالی‌که آخرین نسل این خودرو با نام کادت E در سال 1984 توسط جنرال موتورز توسعه پیدا کرد. این خودرو علاوه بر برندهای اوپل و واکسهال، با نام‌های شورلت کادت، پونتیاک لمان و پاسپورت اپتیما نیز به بازار عرضه شد. پس از فیس‌لیفت کادت، این مهندسی برند گسترده‌تر شد و خودروی موردبحث توسط دوو هم با نام‌های لمان و ریسر به فروش رسید. بعداً نیز دوو سی‌یلو بر اساس همین خودرو ساخته شد.

کپی لینک

هیلمن هانتر سال 1966

تعداد برند: 7

شرکت بریتانیایی گروه روتس هم شرایطی مثل BMC داشت. این شرکت در سال 1966 خودروی جدیدی را با نام آرو توسعه داد که توسط برندهای مختلف گروه روتس به بازار عرضه شد. هلیمن هانتر، سینگر غزال، هامبر اسپکتر و سانتیم ووگ نام‌های مختلف آرو در گروه روتس بودند. این خودرو در ایران هم با نام پیکان و برند ایران‌ناسیونال (بعداً ایران‌خودرو) عرضه شد و زمانی که گروه روتس به تملک کرایسلر درآمد، آرو با برندهای کرایسلر و دوج هم به فروش رسید.

کپی لینک

هیلمن اونجر سال 1970

تعداد برند: 7

گروه روتس در سال 1970 خودروی خانوادگی دیفرانسیل عقب جمع‌وجور جدیدی را به بازار فرستاد. این خودرو در ابتدا با نانم هیلمن اونجر عرضه شد ولی بعداً با برندهای مختلفی راهی کشورهای گوناگون شد. اونجر در آمریکا با نام پلیموث کریکت، در آرژانتین با نام فولکس‌واگن 1500 و در آفریقای جنوبی با نام دوج اونجر عرضه شد. سانبیم، کرایسلر و تالبوت هم دیگر برندهایی بودند که بر پیشانی اونجر زده شدند.

کپی لینک

شورلت آوئو سال 2002

تعداد برند: 7

شورلت آوئو خودروی کوچکی بود که در اصل توسط دوو توسعه پیدا کرد و کالوس نام داشت اما پس‌ازاینکه دوو به تملک جنرال موتورز درآمد، این خودرو در 120 کشور در سراسر جهان توسط هفت برند مختلف عرضه شد. ازجملهٔ دیگر نام‌های شورلت آوئو می‌توان به پونتیاک G3، هولدن بارین، زاز ویدا و حتی سوزوکی سوئیفت پلاس اشاره کرد.

کپی لینک

اوپل آنتارا سال 2006

تعداد برند: 7

این کراس‌اوور کامپکت جنرال موتورز در سراسر جهان با برندهای مختلفی عرضه شد. این ماشین در استرالیا با نام هولدن کاپتیوا، در بریتانیا با نام واکسهال آنترا و در دیگر کشورهای اروپایی با نام اوپل آنتارا به فروش رسید. کاپتیوا در آمریکای شمالی نیز با نام ساترن ویو، در آمریکای جنوبی با نام شورلت کاپتیوا اسپرت، در خاورمیانه با نام جی‌ام‌سی تراین و در کره جنوبی با نام دوو وین‌استورم عرضه شد.

کپی لینک

دوو ماتیز سال 1998

تعداد برند: 7

ماتیز هرچند توسط دوو توسعه پیدا کرد ولی به لطف جنرال موتورز به خودرویی بین‌المللی تبدیل شد و در کشورهای سراسر جهان به فروش رسید. شورلت در پاکستان و کلمبیا، راوون در روسیه، فورموسا در تایوان، FSO در لهستان، پونتیاک در مکزیک و بائوجون در چین برندهایی بودند که ماتیز را عرضه کردند. نسل‌های بعدی این خودرو نیز با برندهای هولدن، اوپل و واکسهال در استرالیا و اروپا عرضه شدند.

کپی لینک

سوزوکی کالتوس سال 1988

تعداد برند: 8

کالتوس از طریق اتحادی که در سال 1981 بین جنرال موتورز، سوزوکی و ایسوزو شکل گرفت، با برندهای مختلفی در سطح بین‌المللی عرضه شد. در نسل دوم کالتوس اما این مهندسی برند گسترده‌تر شد و این خودرو که در یازده کشور مختلف در سراسر جهان مثل کانادا، اندونزی و ونزوئلا تولید می‌شد، با هشت برند مختلف به فروش رسید. ماروتی سوزوکی 1000 در هند، چانگان سوزوکی لینگ‌یانگ در چین، شورلت اسپریت در خاورمیانه، پونتیاک فایرفلای در کانادا، جئو مترو در آمریکا، هولدن بارینا در استرالیا و سوبارو جاستی در اروپا، نام‌های مختلف کالتوس بودند. تولید این خودرو تا سال 2016 در پاکستان ادامه داشت.

کپی لینک

ایسوزو تروپر سال 1991

تعداد برند: 10

این شاسی‌بلند بزرگ هم یکی دیگر از خودروهایی بود توسط امپراطوری جنرال موتورز با برندهای مختلفی در سراسر جهان عرضه شد زیرا این شرکت در سال 1972 بخش عمده‌ای از سهام ایسوزو را خریده بود. نسل دوم تروپر لوکس‌تر از نسل اول بود و خلأهای مختلفی را در خانوادهٔ جهانی شاسی‌بلندهای جنرال موتورز پر می‌کرد. این ماشین با نام‌های شورلت تروپر در آمریکای شمالی، اوپل مونتری در اروپا، واکسهال مونتری در بریتانیا و هولدن جکارو در استرالیا عرضه شد. علاوه بر این، هوندا هم تروپر را با نام آکورا SLX در آمریکا و هوندا هورایزون در ژاپن عرضه کرد. این شاسی‌بلند در چین هم با نام سانجیو عرضه شد.

کپی لینک

جنرال موتورز پلت‌فرم T سال 1974

تعداد برند: 13

انتظار می‌رفت پادشاهی این لیست به جنرال موتورز برسد زیرا هیچ خودروسازی در طول تاریخ به‌اندازهٔ این شرکت از مهندسی برند استفاده نکرده است. جنرال موتورز در اوایل دههٔ 70 به دلیل بحران نفتی که باعث افزایش قیمت سوخت شد، به دنبال توسعهٔ خودروی کوچکی بود که امکان عرضه در همه‌جا با هر برندی را داشته باشد. بدین ترتیب، پلت‌فرم سری T توسعه پیدا کرد که اولین بار در سال 1974 عرضه شد. خودروهایی که بر اساس این پلت‌فرم ساخته شدند، با تغییرات ظاهری جزئی از طریق 13 برند و با 20 نام مختلف در کشورهای مختلف به فروش رسیدند. هولدن جمینی، اوپل کادت، ایسوزو I-Mark، واکسهال شِوت و شورلت شِوت ازجمله نام‌ها و برندهای پلت‌فرم T بودند. تولید این پلت‌فرم تا سال 2008 ادامه داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.