پیکاپهای کامپکت، پدیده جدید بازار خودرو
پیکاپهای کامپکت با بازگشت قدرتمند به بازار آمریکا و تجربه فروش بالا با مدلهایی مانند هیوندای سانتاکروز و فورد ماوریک، آمادهاند تا بخش جدیدی در بازار پیکاپها ایجاد کنند.
پیکاپهای کامپکت پس از سالها غیبت، با قدرت به بازار آمریکا بازگشتهاند و به نظر میرسد بهزودی به یکی از ترندهای بزرگ در بازار رقابتی و متنوع پیکاپها تبدیل شوند. از زمان معرفی مجدد این خودروها در سال 2021 با مدلهای یونیبادی (یکپارچه) مانند هیوندای سانتاکروز و فورد ماوریک، نزدیک به 40 هزار دستگاه از این وانتهای جمعوجور به فروش رفته است. سال 2024 بهترین سال فروش این خودروها بود، با بیش از 130 هزار دستگاه ماوریک و بیش از 32 هزار دستگاه سانتاکروز که از نمایندگیها خارج شدند.
چرا پیکاپهای کامپکت محبوب شدهاند؟
این خودروها به نیازهایی پاسخ میدهند که مدتها نادیده گرفته شده بودند. پیکاپهای فول سایز امروزی به دلیل ابعاد عظیم، مصرف سوخت بالا، تولید ذرات لاستیک، آسیب به جادهها و خطر بالای تصادف برای سرنشینان و دیگر کاربران جاده، معایب زیادی دارند. علاوه بر این، بسیاری از مالکان بهندرت از قابلیتهای اصلی این پیکاپها استفاده میکنند. قیمت بالای این خودروها نیز، با میانگین 65 هزار دلار مزید بر علت است. پیکاپهای میان سایز نیز که در دهههای ابتدایی قرن بیستویک برای رفع این مشکلات احیا شدند، بهتدریج بزرگتر و مجهزتر شدند. برای مثال، تویوتا تاکوما 2025 پایه حالا 15 سانتیمتر کشیدهتر از شورلت سیلورادو 2010 پایه است.
بازگشت پیکاپهای کامپکت
نیاز خریداران باعث شد خودروسازانی مانند هیوندای وارد میدان شوند. «جان سون»، مدیر ارشد برنامهریزی محصول هیوندای، میگوید:
هیوندای به بازار نگاه کرد و گفت شاید حالا زمان امتحان یک پیکاپ کامپکت جدید باشد.
کانسپت سانتاکروز در سال 2014 رونمایی شد و چند سال بعد تولید آن در کارخانه جورجیای هیوندای آغاز شد. سون میافزاید:
ما میخواستیم خودرویی یونیبادی بسازیم که تجربه رانندگی مشابه کراساوور و کاهش سروصدا و ارتعاش را با قابلیت اضافی یک فضای بار روباز ارائه دهد.
فورد نیز با ماوریک همین رویکرد را دنبال کرد.
موفقیت و نوآوری هیوندای و فورد
هرچند هیوندای سابقهای در تولید پیکاپ نداشت ولی سون میگوید:
ما در بازار آمریکا سابقهای در خودروهای پیکاپ نداشتیم، اما هیوندای به خاطر امتحان چیزهای جدید شناخته شده است.
این نوآوری به هیوندای کمک کرد تا جایگاه خود را بهعنوان یک برند پیشرو تثبیت کند. دادهها نشان میدهد 75 درصد خریداران سانتاکروز برای اولین بار از هیوندای خرید میکنند و حدود 25 درصد آنها پیکاپهای فول سایز یا میان سایز غیرهیوندای خود را با این مدل تعویض کردهاند. فورد نیز گزارش داده که 60 درصد خریداران ماوریک مشتریان جدید این برند هستند.
آینده پیکاپهای کامپکت
محبوبیت این خودروها توجه دیگر خودروسازان را جلب کرده است. اوملاف از تویوتا میگوید:
پیکاپهای کامپکت نقش مهمی در بازار گسترده پیکاپهای آمریکا دارند و احتمالاً بهعنوان یک بخش متمایز از پیکاپهای میان سایز تثبیت خواهند شد.
درنتیجه، به نظر میرسد تویوتا با پلتفرم یونیبادی TNGA-C در حال ورود به این بخش باشد و شورلت هم قصد دارد پیکاپی با قیمت 30 تا 35 هزار دلار معرفی کند. در سالهای آینده، ممکن است مدلهایی مانند رم رمپیج یا شورلت مونتانا از بازارهای آمریکای جنوبی به آمریکای شمالی راه یابند و برندهایی مانند مزدا یا اسکات (فولکسواگن) نیز تولید داخلی را آغاز کنند.
نقش الکتریکیسازی
الکتریکیسازی میتواند در این بخش تأثیرگذار باشد. فورد ماوریک با گزینه هیبریدی محبوبیت زیادی کسب کرده است. همچنین، اخیراً پیکاپ برقی کامپکت اسلیت تراک با حمایت جف بزوس رونمایی شده است. این خودرو، یک پیکاپ-شاسیبلند ماژولار تکموتوره است که قرار است از سال 2026 با قیمت پایه زیر 20 هزار دلار عرضه شود. این مدل با ویژگیهای ساده مانند شیشههای دستی و بدون نمایشگر لمسی، روی قیمت در دسترس تمرکز دارد. بااینحال، سون معتقد است که به دلیل موانع هزینهای، پیکاپهای برقی کامپکت در آینده نزدیک بازار را تسخیر نخواهند کرد.