10 باور اشتباه درباره سرویس و نگهداری خودرو که باید فراموش شود!
- باورهای اشتباه درباره سرویس و نگهداری خودرو
- جابجایی تمامی لاستیکها با هر الگویی
- تعویض روغن در هر 3 هزار کیلومتر
- فشار باد لاستیک اهمیتی ندارد
- شستن بدنه خودرو با مایع ظرفشویی
- همیشه تعویض لنت ترمز را به حرفهایها بسپارید
- استفاده از بنزین سوپر بهتر است
- عدم استفاده از روغن سنتی و سنتتیک بجای یکدیگر
- استفاده از لاستیکهای قدیمی کم کارکرد
- باتری خودروی روشن شده با اتصال کابل سریعاً شارژ میشود
- هزینه سرویس و نگهداری خودروهای برقی مشابه خودروهای درونسوز است
زمانی که برای اولین بار بخواهید خودرویی بخرید معمولاً نکات و توصیههایی را از طرف اعضای خانواده، دوستان و همکاران دریافت خواهید کرد. با اینکه چنین توصیههایی مفید هستند اما برخی نیز درست در جهت عکس عمل میکنند. قبول پیشنهادها و توصیههای اشتباه نه تنها میتواند عمر خودرو را کوتاهتر کند بلکه در ادامه هزینههای سنگینی را نیز بر شما تحمیل خواهد کرد. برخی از این باورها نیز بیتأثیر هستند و فقط زمان شما را هدر میدهند. اینکه بتوانید بین توصیههای درست و نادرست تمایز قائل شوید کار دشواری است اما به یاد داشته باشید که توصیههای فردی شاید برای افراد دیگر کار نکند. در این میان نکاتی وجود دارند که همیشه باید نادیده گرفته شوند. در ادامه 10 باور اشتباه درباره سرویس و نگهداری خودرو را ذکر میکنیم که باید آنها را نادیده بگیرید.
باورهای اشتباه درباره سرویس و نگهداری خودرو
جابجایی تمامی لاستیکها با هر الگویی
با اینکه چرخش لاستیکها میتواند به افزایش عمر آنها و استهلاک مساوی کمک کند اما باید مطمئن شوید این کار بدون تحت تأثیر قرار گرفتن تواناییهای لاستیک صورت میگیرد. بنا به گفته میشلن، بهتر است لاستیکها بین هر 10 تا 12 هزار کیلومتر جابجا شوند. البته دقت کنید جابجایی اشتباه لاستیکها میتواند تأثیر زیادی روی عملکرد آنها داشته باشد. برخی لاستیکها الگوهای متقارن و برخی نامتقارن دارند. با دقت در دیواره لاستیک میتوانید جهت چرخش درست آنها را مشاهده کنید.
تعویض روغن در هر 3 هزار کیلومتر
بهترین زمان تعویض روغن موتور به عوامل مختلفی از جمله سبک رانندگی و محیط زندگی بستگی دارد اما نیازی نیست که روغن را هر 3 هزار کیلومتر تعویض کنید. اگر به این مورد شک دارید بهترین کار مراجعه به توصیههای خودروساز است. با اینکه تعویض زودهنگام روغن موتور هیچ تأثیر منفیای ندارد اما هزینه بیشتری را به شما تحمیل میکند. بسته به نوع خودرو و سال ساخت اکثر خودروسازان توصیه میکنند روغن موتور بین 4 تا 6 هزار کیلومتر تعویض شود. دقت کنید راندگانی که سفرهای کوتاه زیادی دارند باید دقت زیادی در زمان تعویض روغن موتور داشته باشند. همین موضوع درباره رانندگی در محیطهای آلوده و پر از گردوخاک نیز صدق میکند.
فشار باد لاستیک اهمیتی ندارد
اگر ظاهر لاستیک به گونهای است که درست باد نشده بنابراین به راحتی میتوان حدس زد که مشکل چیست اما نگاه کردن به ظاهر لاستیک میتواند گمراه کننده باشد و بنابراین همواره باید به تنظیم فشار باد لاستیک دقت کنید. NHTSA میگوید حدود 28 درصد رانندگان آمریکایی حداقل یکبار با مشکل فشار باد لاستیک مواجه شدهاند و بنابراین اگر چند ماهی است که این کار را انجام ندادهاید پس حالا وقت آن فرا رسیده است. حتماً با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو و برچسب روی ستون وسط آن از میزان مناسب فشار باد لاستیکها مطلع شوید.
شستن بدنه خودرو با مایع ظرفشویی
محصولات مراقبتی مخصوص خودرو قیمت بالایی دارند اما تلاش برای صرفهجویی در هزینهها با استفاده از مایع ظرفشویی ایده خوبی نیست. استفاده از این ماده به مرور زمان واکس محافظ رنگ خودرو را از بین برده و باعث تضعیف آن میشود. همانند تمامی محصولات موجود، کیفیت محصولات تمیز کننده خودرو بسیار متنوع است اما در کل محصولات ارزانقیمت هنوز هم بهتر از مایع ظرفشویی بهتر عمل میکنند. تمیز نگه داشتن خودرو تأثیر زیادی در افزایش طول عمر آن دارد.
بیشتر بخوانید: شستن بدنه خودرو با مایع ظرفشویی چه مشکلاتی در پی دارد؟
همیشه تعویض لنت ترمز را به حرفهایها بسپارید
بسته به نوع خودرویی که دارید، تعویض لنتهای ترمز میتواند کار نسبتاً راحتی باشد و باعث صرفهجویی در هزینههای شما شود. احتمالاً با استفاده از ویدئوهای آنلاین خواهید توانست این کار را انجام دهید. خرید قطعات و سپس تعویض آن با نمونههای قدیمی یکی از بهترین راهها برای کاهش هزینههای سرویس و نگهداری خودرو است و بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، تعویض لنت ترمز در خانه میتوانید راهگشا باشد.
استفاده از بنزین سوپر بهتر است
این موضوع شاید یکی از بزرگترین باورهای اشتباه درباره سوخت بنزین باشد. درست در تناقض با آن چیزی که فکر میکنید، استفاده از بنزین سوپر بجای بنزین معمولی باعث ایجاد تفاوت قابلتوجهی در عملکرد خودرو نمیشود. شاید در برخی موارد قدرت موتور اندکی افزایش و مصرف سوخت کاهش یابد اما این موضوع در مقایسه با قیمت بالاتر بنزین سوپر توجیهپذیر نخواهد بود. اگر خودروی شما باید از سوخت باکیفیتتر استفاده کند پس بهترین کار گوش دادن به توصیههای خودروساز است اما در مورد خودروهای عادی استفاده از بنزین معمولی کفایت میکند.
عدم استفاده از روغن سنتی و سنتتیک بجای یکدیگر
مزایای زیادی در استفاده از روغن سنتتیک نسبت به روغن معمولی وجود دارد چراکه روغنهای سنتتیک طول عمر بیشتری داشته و در دماهای پایین نیز عملکرد بهتری دارند. با کاهش اصطکاک بین قطعات نیز موتور خودرو بهتر کار میکند. اگرچه این روغنها قیمت بالاتری دارند اما بهتر است آنها را انتخاب کنید. گاهی اوقات بنا به دلایلی همچون بودجه محدود، برخی افراد استفاده از روغن سنتتیک را کنار گذاشته و به دنبال روغن سنتی میروند و در این میان باور اشتباهی وجود دارد که میگوید همواره باید از روغن سنتتیک استفاده کنید و دیگر امکان استفاده مجدد از روغن سنتی وجود نخواهد داشت اما این موضوع درست نیست. همچنین ترکیب موقتی این دو نوع روغن با یکدیگر آسیبی به موتور خودرو وارد نخواهد کرد هرچند چنین چیزی توصیه نمیشود.
استفاده از لاستیکهای قدیمی کم کارکرد
اکثر رانندگان نگران سپری شدن تاریخ انقضای لاستیکهای خودروی خود نیست اما اگر در حال راندن خودرویی قدیمی هستید حتماً به تاریخ انقضای لاستیکها دقت کنید. همه لاستیکهای تولیدی پس از سال 2000 دارای کد چهار رقمی هستند که پس از حروف DOT روی دیواره لاستیک درج شده است. این کد به سال و هفته ساخت لاستیک اشاره دارد. برای مثال با مشاهده کد 1214 باید بدانید این لاستیک در هفته 12 سال 2014 تولید شده است. شرکتها توصیه میکنند همه لاستیکها صرفنظر از وضعیت ظاهری و کارکرد باید پس از چندین سال تعویض شوند و بنابراین باور رایج استفاده از لاستیکهای قدیمی نو یا کم کارکرد اشتباه است.
باتری خودروی روشن شده با اتصال کابل سریعاً شارژ میشود
اگر از خودروی خود خیلی استفاده نکنید احتمال خالی شدن باتری آن وجود خواهد داشت و معمولاً یکی از روشهای روشن کردن خودرو در این زمان استفاده از اتصال باتری به باتری است. برخی رانندگان باور دارند که به محض روشن شدن خودرو، باتری کاملاً شارژ شده اما اینطور نیست. به همین خاطر بهتر است با خودرو چند دقیقهای رانندگی کنید تا باتری بهطور کامل شارژ شود.
هزینه سرویس و نگهداری خودروهای برقی مشابه خودروهای درونسوز است
افرادی که میخواهند برای اولین بار خودروی برقی بخرند باید عوامل زیادی را در نظر بگیرند اما نگرانی درباره هزینههای سرویس و نگهداری نباید جزو این عوامل باشد. هزینه دقیق نگهداری چنین خودروهایی به متغیرهای زیادی بستگی دارد اما در کل گفته میشود یک خودروی برقی جدید هزینه نگهداری بسیار کمتری نسبت به خودروی درونسوز مشابه خواهد داشت. البته هزینههای سرویس و نگهداری خودرو را نباید با هزینه تعمیرات اشتباه گرفت چراکه خودروهای برقی از این نظر خیلی خوب عمل نکردهاند. فعلاً هزینه تعمیرات خودروهای برقی بیشتر است و دادهها نشان میدهد این اختلاف هزینه به 30 درصد هم میرسد. در واقع تا زمانی که با خودروی برقی تصادف نکردهاید هزینههای نگهداری آن کمتر خواهد بود.