مرگبارترین خودروهای بازار آمریکا به گزارش IIHS

جمعه 13 تیر 1404 - 04:30
مطالعه 4 دقیقه
17
میتسوبیشی میراژ G4 و محصولات عضلانی دیترویت از نظر موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها به عنوان مرگبارترین خودروهای بازار آمریکا شناخته شده‌اند.

هرچند تصادفات جاده‌ای می‌تواند برای هر خودرویی رخ دهد اما برخی مدل‌ها از نظر آماری به مرگ‌ومیر بیشتری منجر شده‌اند. مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) نرخ مرگ‌ومیر رانندگان را برای مدل‌های سال 2020 محاسبه کرد و دریافت که میتسوبیشی میراژ G4 ساب‌کامپکت با بالاترین تعداد مرگ‌ومیر رانندگان در میان خودروهای ثبت‌شده، پیشتاز است.

IIHS دلایل خود را در مطالعه اخیر درباره نرخ مرگ‌ومیر رانندگان بر اساس برند و مدل، با بررسی خودروهای حدود سال 2020، ارائه داد. خودروهای مورد مطالعه باید حداقل 100,000 مدل ثبت‌شده یا حداقل 20 مورد مرگ گزارش‌شده طی چهار سال مورد بررسی داشته باشند. نرخ کلی مرگ‌ومیر رانندگان برای کل مدل‌های مطالعه شده از 2018 تا 2021، 38 مرگ به ازای هر یک میلیون خودرو ثبت‌شده و 53 مرگ برای غیر رانندگان، از جمله قربانیان در خودروهای دیگر، بود. با این حال، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر به میتسوبیشی میراژ G4 اختصاص داشت که با رقم حیرت‌انگیز 205 مرگ به ازای هر میلیون خودرو ثبت‌شده، برجسته شد.

کپی لینک

چرا میتسوبیشی میراژ G4 این‌قدر مرگبار است؟

مدل متوقف‌شده میتسوبیشی میراژ G4 به‌عنوان خودرویی کوچک طبقه‌بندی می‌شود و بسیاری از نگرانی‌های ایمنی آن به همین دلیل است. اگرچه خودروهای کوچک‌تر در سال‌های اخیر ایمن‌تر شده‌اند اما همچنان رانندگی با آن‌ها نسبت به خودروهای بزرگ‌تر پرخطرتر است. IIHS گزارش می‌کند که خودروهای سنگین‌تر در هنگام برخورد، خودروهای سبک‌تر را به عقب می‌رانند و نیروی وارد بر راننده و سرنشینان خودرو سنگین‌تر را کاهش می‌دهند. به همین دلیل، خودروهای بزرگ‌تر مثل شاسی‌بلندها نرخ مرگ کمتری به ازای هر میلیون خودرو ثبت‌شده دارند—13 مرگ در مقابل میانگین 64 مرگ برای ساب‌کامپکت‌ها.

میراژ به دلیل اندازه خود از ابتدا در تصادفات در موضع ضعف قرار دارد. با این حال، IIHS مشکلات خاصی را نیز در تست‌های ایمنی این خودرو شناسایی کرد. در یک تست تصادف، سر عروسک آزمایشی به دلیل موقعیت نامناسب کیسه هوای جلویی در معرض خطر قرار گرفت و کمربند ایمنی نتوانست از حرکت شدید عروسک به جلو جلوگیری کند. در مدل‌های بعدی، طول کیسه هوای پرده‌ای کناری افزایش یافت تا از تماس سر عروسک با بدنه خودرو جلوگیری کند که حفاظت بیشتری فراهم کرد. با این حال، ساختار و قفس ایمنی آن امتیاز مرزی، دومین رتبه پایین در مقیاس، دریافت کرد. میراژ G4 همچنین مجهز به سیستم پیشگیری از تصادف جلویی نیست که نقطه‌ضعف دیگری برای آن محسوب می‌شود.

کپی لینک

رانندگی تهاجمی نرخ مرگ خودرو را افزایش می‌دهد

اگرچه خودروهای کوچک بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در لیست مرگبارترین خودروهای بازار آمریکا دارند اما IIHS اشاره می‌کند که شش مورد از 21 مدل خودروی سال 2020 که احتمال مرگ رانندگان را افزایش می‌دادند، خودروهای عضلانی بودند. این شامل شورولت کامارو، دوج چارجر و فورد موستانگ که به دلیل چرخش‌های ناگهانی شناخته شده است، می‌شود. دیوید هارکی رئیس IIHS می‌گوید: معمولاً مشاهده می‌کنیم که خودروهای کوچک‌تر به دلیل ارائه محافظت کمتر، به‌ویژه در تصادفات با شاسی‌بلندها و وانت‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر، نرخ مرگ‌ومیر بالایی دارند. خودروهای عضلانی در این فهرست نشان می‌دهند که تصویر یک خودرو و نحوه بازاریابی آن نیز می‌تواند به ریسک تصادفات کمک کند.

هرچند خودروهای عضلانی دارای ویژگی‌های ایمنی متعددی هستند که رتبه‌بندی ایمنی آن‌ها را بهبود می‌بخشد، فراوانی این خودروها در مطالعه نرخ مرگ احتمالاً به شیوه رانندگی با آن‌ها مربوط است. IIHS اشاره کرد که بازاریابی دوج چارجر HEMI بر قدرت و شتاب فوق‌العاده آن تمرکز داشت، بازاریابی شورولت کامارو از اصطلاحاتی مثل «غالب» و «فوق‌العاده» استفاده می‌کرد و فورد موستانگ به‌عنوان ارائه‌دهنده «هیجان بی‌حد» به رانندگان تبلیغ شده است. هارکی می‌گوید: ما می‌توانیم اسب بخار و وزن را اندازه‌گیری کنیم و تست‌های تصادف را انجام دهیم. با این حال، رکورد مرگبار این خودروهای عضلانی نشان می‌دهد که تاریخچه و بازاریابی آن‌ها ممکن است رانندگی تهاجمی‌تر را تشویق کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.