مشکلات مالکیت خودروهای لوکس در ایران: هزینه‌های پنهان، ریسک‌های عیان!

دوشنبه 3 شهریور 1404 - 14:00
مطالعه 6 دقیقه
نگرانی مالک خودروی لوکس از هزینه ها
خرید و مالکیت خودروهای لوکس در ایران اگرچه رویای بسیاری از هم‌وطنان است اما مشکلات مربوط به این حوزه زیاد خواهد بود.
تبلیغات

بازار خودروهای ایران طی سال‌های اخیر با محدودیت‌های زیادی در زمینه واردات مواجه بوده و این موضوع تأثیر قابل‌توجهی روی مالکیت خودروهای لوکس گذاشته است. با بازگشت تحریم‌ها و ممنوعیت واردات از سال 1397، مالکان خودروهایی مانند مرسدس بنز S کلاس و بی ام و سری 7 که اغلب در دوره کوتاه مدت آزاد شدن واردات خودرو راهی کشور شده‌اند چالش‌های متعددی را تجربه می‌کنند.

تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی نه تنها دسترسی به قطعات یدکی را قطع کرده بلکه هزینه‌های نگهداری این خودروها را تا چندین برابر افزایش داده است. از سوی دیگر نبود نمایندگی‌های رسمی برندهای خارجی همانند لکسوس یا آئودی باعث شده مالکان به سوی تعمیرگاه‌ها و کارگاه‌های غیرحرفه‌ای هدایت شوند که این موضوع ریسک‌های فنی را بسیار بالا برده است.

موضوع نبود نمایندگی رسمی همچنین باعث شده این شرکت‌ها از پاسخگویی درباره مشکلات محصولات خود از جمله فراخوان‌های رسمی و... سر باز بزنند. در ادامه به مشکلات مالکیت خودروهای لوکس در ایران می‌پردازیم تا ببینیم آیا خرید این خودروها عاقلانه است یا اینکه سرابی خطرناک محسوب می‌شود؟

کمبود قطعات یدکی، کابوس مالکان خودروهای لوکس

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، دسترسی نداشتن به قطعات یدکی اصلی است. با قطع روابط تجاری به دلیل تحریم‌ها، نمایندگی‌های رسمی خودروهای وارداتی دیگر قادر به تأمین قطعات نیستند و مالکان مجبور به خرید از بازار سیاه یا واسطه‌ها شده‌اند.

این قطعات اغلب تقلبی یا با کیفیت پایین هستند و دوام خودرو را به شدت کاهش می‌دهند. این مشکل به‌ویژه در سیستم‌های پیچیده مانند ECU یا توربوشارژرها مشهود است، جایی که قطعات غیر اصل ممکن است پس از 20 هزار کیلومتر خراب شوند، درحالی‌که قطعات اصلی تا 150 هزار کیلومتر هم دوام دارند. نتیجه این وضعیت، توقف طولانی‌مدت خودروها در تعمیرگاه‌ها و افزایش هزینه‌های غیرمنتظره است که لذت مالکیت خودروی لوکس را از بین می‌برد.

مشکلات تعمیر و خدمات پس از فروش، نبود تخصص و ابزار

غیبت نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، تعمیرات خودروهای لوکس را به کارگاه‌های محلی محدود کرده که اغلب فاقد ابزارهای تخصصی مانند دیاگ اصلی یا تجهیزات تست سیستم‌های پیشرفته هستند. برای نمونه، تعمیر سیستم تعلیق بادی یک بی ام لوکس نیاز به فشار و کالیبراسیون دقیق دارد، اما کارگاه‌های غیرتخصصی قادر به انجام این کار نیستند و ممکن است با روش‌های نادرست، خرابی را تشدید کنند.

زمان انتظار برای تعمیرات نیز به دلیل کمبود قطعات و تخصص، گاهی به یک ماه یا بیشتر می‌رسد که برای مالکانی که به خودرو برای تردد روزانه وابسته‌اند، مشکل‌ساز شده است. این وضعیت، اعتماد به خودروهای لوکس را کاهش داده و بسیاری را به سوی فروش یا تعویض با گزینه‌های داخلی و مونتاژی چینی سوق داده است.

هزینه‌های سنگین نگهداری، باری بر دوش مالکان

هزینه‌های نگهداری خودروهای لوکس در ایران به دلیل تورم و قیمت بالای قطعات وارداتی، به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. به عنوان مثال، سرویس کامل یک پورشه کاین می‌تواند تا 300 میلیون تومان در سال هزینه داشته باشد، درحالی‌که برای یک خودروی داخلی مانند دنا پلاس، این رقم کمتر از 30 میلیون تومان است.

بیمه این خودروها نیز به دلیل ارزش بالای آن‌ها تا ۵۰ میلیون تومان در سال می‌رسد که فشار مالی زیادی به مالکان وارد می‌کند. همچنین، مصرف سوخت بالای این خودروها هزینه‌های روزانه را افزایش داده و بسیاری از مالکان را به اجبار به کاهش استفاده از خودرو وادار کرده است.

مسائل قانونی و معاینه فنی، محدودیت‌های غیرمنتظره

تا سال‌های سال واردات خودروهایی با حجم موتور فراتر از 2500 سی‌سی ممنوع بوده اما معدود مدل‌های 8 و 6 سیلندر که در خیابان‌ها تردد می‌کنند شاید با محدودیت‌هایی در زمینه تردد مواجه شوند. از سوی دیگر اخذ معاینه فنی برای این خودروها با اما و اگرهای زیادی همراه است و شاید در برخی موارد موفق به اخذ تأییدیه‌های لازم نشوند که این موضوع نیز باعث نگرانی مالکان خواهد بود.

مشکل سوخت بی‌کیفیت و موتورهای حساس، آسیب‌های پنهان سیستم فنی

یکی از مشکلات اصلی مالکان خودروهای لوکس در ایران، کیفیت پایین سوخت است که به موتورهای حساس این خودروها آسیب می‌رساند. سوخت‌های موجود با اکتان پایین‌تر از استاندارد، باعث انباشت رسوب در انژکتورها و توربوشارژرها می‌شود و عملکرد موتور را مختل می‌کند که هزینه تعمیر سنگینی را به همراه دارد.

این مشکل در مدل‌های لوکس مانند بی ‌ام‌ و یا مرسدس که موتورهای پیشرفته با حساسیت بالا دارند، شدیدتر است و می‌تواند به کاهش عمر مفید موتور منجر شود. مالکان اغلب مجبور به استفاده از مکمل‌های سوخت هستند تا از آسیب‌های ناشی از سوخت نامرغوب جلوگیری کنند که این هم یک هزینه پنهان دیگر است.

قانون خودروهای نامتعارف در بیمه، هزینه‌های مضاعف برای مالکان

در قوانین بیمه ایران، خودروهای لوکس با قیمت بالا به‌عنوان نامتعارف شناخته می‌شوند و بیمه‌گر تنها بخشی از خسارت را بر اساس ارزش خودروهای متعارف مانند دنا پلاس پوشش می‌دهد که این امر مالکان را با هزینه‌های اضافی مواجه می‌کند.

برای مثال در یک تصادف اگر خسارت وارده به خودروی لوکس ۱۰۰ میلیون تومان باشد، بیمه تنها تا سقف خسارت خودروی متعارف همچون دنا پلاس را پرداخت می‌کند و مابقی بر عهده مالک خودروی لوکس است. بر همین اساس مالکان خودروهای لوکس مجبور به خرید بیمه هستند که این امر ریسک مالی مالکیت را افزایش داده است.

جمع‌بندی

مالکان خودروهای لوکس در ایران با مجموعه‌ای از چالش‌های اقتصادی، فنی و قانونی روبه‌رو هستند که لذت مالکیت را تحت‌الشعاع قرار داده است. از کمبود قطعات و هزینه‌های نجومی نگهداری گرفته تا مشکلات معاینه فنی و کاهش ارزش بازار، این شرایط نشان‌دهنده نیاز به راهکارهایی مانند آزادسازی محدود واردات یا توسعه خدمات پس از فروش محلی است.

درحالی‌که این خودروها همچنان نمادی از جایگاه اجتماعی هستند اما توجه از این بخش به سمت خودروهای داخلی یا چینی سوق یافته است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند خودروهای چینی صفرکیلومتر با گارانتی چند ساله را خریداری کنند و با اینکه خدمات پس از فروش بسیاری از خودروهای مونتاژی نیز تعریفی ندارد اما تا حد زیادی خیال خریداران را از بابت هزینه‌های سرویس و نگهداری راحت می‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟ چه مشکلات آشکار و پنهان دیگری را می‌شناسید که مالکان خودروهای لوکس با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.