بهترین پیشرانه‌های 6 سیلندر تاریخ؛ از نیسان GT-R تا پورشه 911 و فراری

شنبه 15 دی 1403 - 14:30
مطالعه 4 دقیقه
Carscoops-Engine-Six-Pict-JH-1024x576
این پیشرانه‌های مشهور نیروبخش چرخ برخی از مشهورترین خودروهای جهان بوده‌اند.
تبلیغات

با وجود اینکه پیشرانه‌های 6 سیلندر در شکل‌دادن به صنعت خودرو نقشی اساسی داشته‌اند اما همیشه زیر سایه نمونه‌های بزرگ‌تر V8 و V12 زندگی کرده‌اند. این نیروگاه‌های کوچک، قلب تپنده برخی از مشهورترین و تاثیرگذارترین خودروهای تاریخ صنعت بوده است. موتور 6 سیلندر که امروزه هم هنوز بخشی جدانشدنی از خودروها به شمار می‌رود، موفق شده تا به‌ آرام‌ترین شکل ممکن به یکی از پایدارترین انتخاب‌ها در صنعت خودرو تبدیل شود. به همین دلیل در این مطلب به بهترین‌ نمونه‌های آن نگاه خواهیم داشت.

کپی لینک

برترین پیشرانه های 6 سیلندر اروپا

قلب تپنده پورشه 911 یکی از اصلی‌ترین ارکان تبدیل کردن آن به یکی از مشهورترین و بهترین کوپه‌های اسپرت به شمار می‌‌رود. پورشه در تولید این خودرو از انواع گوناگونی از موتورهای 6 سیلندر استفاده کرد اما با تولید 991 GT2RS، کار خود را به اوج رساند. موتور 3.8 لیتری توربوشارژ این خودرو 700 اسب بخار قدرت و 721 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و تا دور 7 هزار rpm هم دور می‌گرفت.

پس از این پیشرانه می‌توان به موتور مدرن B58 بی‌ام‌و اشاره کرد که در محصول مشترک این برند آلمانی و تویوتا یعنی کوپه‌های Z4 و سوپرا یافت می‌شود. در کنار این پیشرانه، نمونه V6 آلفارومئو هم به‌خوبی می‌درخشد؛ چون یکی از خوش‌صداترین پیشرانه‌های تاریخ موتورسازی ایتالیا به شمار می‌رود.

کپی لینک

برترین پیشرانه های 6 سیلندر ژاپن

برای یافتن این پیشرانه باید به عصر طلایی خودروهای اسپرت ژاپنی برویم، زمانی که نیسان از پیشرانه RB26DETT برای نیروبخشیدن به کوپه اسکای‌لاین GT-R R34 استفاده کرد. این پیشرانه با وجود قدرت نه‌چندان تحسین برانگیز 276 اسب بخار، ظرفیت استخراج بیش از 1,000 اسب بخار را داشت و از این جهت، بسیار موردتوجه تیونرها قرار گرفت.

اما اسکای‌لاین در این رقابت تنها بود؛ تویوتا هم با معرفی پیشرانه 2JZ با ویژگی‌های مشابه RB26DETT به الماسی درخشان در قلب تیونرها تبدیل شد. حتی پیشرانه کوپه کوچک‌تر 350Z هم موردتوجه بسیار قرار گرفت.

کپی لینک

برترین پیشرانه های 6 سیلندر آمریکایی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از پیشرانه‌های 6 سیلندر، اقتصادی‌تر بودن آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های 12 سیلندر بزرگ بود. پس عجیب نیست اگر ببینیم که وقتی یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات اقتصادی، سوپراسپرت می‌سازد، همچنان از این پیشرانه استفاده می‌کند. خودروسازی آمریکایی فورد در سال 2016 و برای بازگشت به میدان رقابت‌ 24 ساعتی لمان از نسل تازه فورد GT با یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 رونمایی کرد. این موتور 647 اسب بخار در نسخه تولیدمحدود و مخصوص پیست مارک 4، 800 اسب بخار تولید می‌کرد. برای آشنایی بیشتر با این سوپراسپرت مطلب «بررسی فورد GT مارک 4: سریع‌ترین سوپراسپرت لوکس فورد» را مطالعه کنید.

اما در سوی دیگر این میدان که تماما در مشت سوپراسپرت‌ها قرار گرفته، پیشرانه 6 سیلندر خودروی آفرودی شرکت جیپ به چشم می‌خورد. این موتور 4 لیتری از یک هوندای مدرن هاچ‌بک هم قدرت کمتری تولید می‌کرد اما یکی از نامیراترین‌ها بود. به نظر شما دیگر کدام پیشرانه‌ها در تاریخ صنعت خودروسازی موفق بوده‌اند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.