موتورهای V12 همواره نماد اوج مهندسی، قدرت و هنر خودروسازی بودهاند. در این مقاله، پنج مورد از بهترین و تأثیرگذارترین پیشرانههای V12 که در خودروهای تولیدی به کار رفتهاند را معرفی میکنیم.
از اوایل قرن بیستم، موتورهای V12 به دلیل عملکرد نرم، متعادل و قدرتمند خود در قایقهای مسابقهای مورداستفاده قرار گرفتند و سپس در دهه ۱۹۱۰ به هواپیماها و خودروها راه یافتند. این موتورها ابتدا در خودروهای لوکس به کار رفتند و بعدها به انتخاب اصلی بسیاری از خودروسازان برای خودروهای تولیدی و مسابقهای تبدیل شدند. در طول قرن گذشته، موتورهای V12 متعددی توسعه یافتند که برخی از آنها به دلیل مهندسی استثنایی و تأثیرگذاری، به افسانههایی در تاریخ خودروسازی بدل شدند. در ادامه، پنج مورد از برجستهترین موتورهای V12 که در خودروهای تولیدی استفاده شدهاند را معرفی میکنیم.
لامبورگینی بیزارینی V12
وقتی فروچیو لامبورگینی تصمیم گرفت از تولید تراکتور به ساخت یک گرند تورر برای رقابت با فراری روی آورد، بهترین مهندسان صنعت خودروسازی ایتالیا را گرد هم جمع کرد. در میان آنها، جوتو بیزارینی، مهندس برجسته، مأمور طراحی موتوری برای این خودروی جدید شد. بیزارینی یک موتور V12 با زاویه ۶۰ درجه، تمام آلومینیومی و ۳.۵ لیتری با چهار میلسوپاپ طراحی کرد که حدود ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این موتور که با نام «بیزارینی V12» شناخته میشود، در سال ۱۹۶۴ در ۳۵۰ GT، اولین خودروی تولیدی لامبورگینی، معرفی شد و شروعی درخشان برای لامبورگینی بود. این V12 با بهبودهای مداوم، ازجمله افزایش حجم به ۶.۵ لیتر تا سال ۲۰۱۰ در تمام مدلهای پرچمدار لامبورگینی، از میورا و کانتاش تا دیابلو و مورسیهلاگو استفاده شد. در قویترین نسخه خیابانی این موتور در مورسیهلاگو سوپروِلوچه با ۶۷۰ اسب بخار قدرت دیده شد. طول عمر نزدیک به نیمقرن، تطبیقپذیری و غرش سهمگین، این موتور را به یکی از ماندگارترین و تأثیرگذارترین دوازده سیلندرهای تاریخ خودروسازی تبدیل کرده است.
بامو S70/2
در اوایل دهه ۱۹۹۰، مکلارن تصمیم گرفت با F1، یک ابرخودروی جادهای با تجربه رانندگی مشابه خودروهای فرمول یک، استانداردهای جدیدی تعریف کند. به گفته گوردون موری، یکی از کلیدیترین افراد پروژه، ابتدا هوندا، تأمینکننده موتورهای برنده فرمول یک مکلارن، برای طراحی موتور در نظر گرفته شد اما هوندا از این پروژه انصراف داد و بامو وظیفه ساخت موتور را بر عهده گرفت. «پل روشه»، مهندس افسانهای بامو، یک V12 با کد S70/2 طراحی کرد که بر اساس اصول طراحی موتور S70B56 (مورداستفاده در 850CSi) ساخته شد اما ویژگیهای منحصربهفردی داشت. این موتور ۶.۱ لیتری تمام آلومینیومی، تنفس طبیعی، مجهز به پیستونهای اختصاصی، چهار سوپاپ به در هر سیلندر، زمانبندی متغیر سوپاپها و سیستم روغنکاری کارتل خشک منیزیمی بود و ۶۲۷ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این موتور مکلارن F1 را به یکی از سریعترین خودروهای زمان خود تبدیل کرد و با حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر در ساعت، رکوردهای متعددی را شکست. بیش از سه دهه پس از معرفی، S70/2 همچنان یکی از پیشرفتهترین و قدرتمندترین موتورهای V12 تنفس طبیعی در خودروهای جادهای محسوب میشود و گواهی بر نبوغ مهندسی بامو است.
مرسدس بنز M120
در سال ۱۹۸۷، بامو با معرفی اولین موتور V12 خود در سری ۷ نسل E32، رقبا را به چالش کشید و مرسدس بنز نیز بیدرنگ واکنش نشان داد. مرسدس بر اساس معماری موتور خطی شش سیلندر M104، اولین V12 تولیدی خود با کد M120 را توسعه داد و در سال ۱۹۹۱ در S کلاس معرفی کرد. این موتور ۶ لیتری در ابتدا حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و برای سدانهای لوکس طراحی شده بود اما وقتی AMG دستبهکار شد، M120 به یک غول پرفورمنس تبدیل شد. نسخههای ۷.۱ و ۷.۳ لیتری این موتور تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکردند و در مدلهای پرفورمنس مرسدس AMG و همچنین اولین نسخههای پاگانی زوندا به کار رفتند. AMG حتی یک نسخه ویژه ۶ لیتری از این موتور را برای زوندا R تولید کرد که ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور ارائه میداد و به یکی از قدرتمندترین موتورهای V12 تاریخ تبدیل شد. M120 همچنین پایهای برای توسعهٔ موتور M297 بود که در CLK GTR و نسخههای دیگر زوندا استفاده شد.
فراری F140
فراری که بیش از هر خودروساز دیگری موتورهای V12 نمادین تولید کرده، در سال ۲۰۰۲ موتور F140 را در سینهٔ انزو معرفی کرد. این موتور ۶ لیتری تنفس طبیعی با زاویه ۶۵ درجه و سیستم سوپاپ DOHC، در زمان معرفی ۶۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و عملکردی خیرهکننده داشت. از سال ۲۰۰۶، این موتور در مدلهایی مانند ۵۹۹ GTB فیورانو، مازراتی MC12 و بسیاری از خودروهای دیگر فراری هم به کار رفت. با افزایش حجم به ۶.۵ لیتر، F140 در نسخه کنونی خود که در دیتونا SP3 استفاده شده، ۸۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و یکی از قدرتمندترین موتورهای V12 تنفس طبیعی جهان است. این موتور با نزدیک به ربع قرن تولید، به دلیل صدای مسحورکننده، عملکرد بینظیر و استفاده در طیف گستردهای از خودروهای فراری و مازراتی، جایگاه ویژهای در تاریخ خودروسازی دارد و گواهی بر تعهد فراری به حفظ میراث V12 است.
کاسورث RA
شرکت کاسورث، استاد مهندسی موتورهای مسابقهای و جادهای، با موتور RA که برای آستونمارتین والکری طراحی شد، اوج توانایی خود را به نمایش گذاشت. این موتور ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی با زاویه ۶۵ درجه، توسط آدریان نیوی، طراح افسانهای، سفارش داده شد و یک شاهکار مهندسی است. این موتور با توانایی رسیدن به ۱۱,۱۰۰ دور در دقیقه، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و عنوان قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی جادهای تاریخ را به خود اختصاص داده است. RA عملکردی نزدیک به خودروهای فرمول یک ارائه میدهد و با مهندسی پیشرفته خود، نشان میدهد که موتورهای V12 همچنان میتوانند در عصر الکتریکی بدرخشند. این موتور همچنین امیدها برای آینده دوازده سیلندرهای خالص و بدون وابستگی به سیستمهای هیبریدی را زنده نگه میدارد.
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴در مورد موتور ۱۲ سیلندر کادیلاک که سال ۱۹۳۰ رو محصولاتش میذاشت هم مطلب بذارید
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴عنوان مقاله رو بخون: بهترین پیشرانه های V12 تاریخ
اونی که تو میگی جاش توی زباله دان تاریخه
سوشیانت
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اگر همین زباله نبود زباله های بعدی وجود نداشتن
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اولین v12 رو انگلیسی ها ساختن نکنه اینم میخواستی بچسبونی به امریکا؟؟😂😂
سوشیانت
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اولین نیست ولی جزو بهترین های زمان خودش بوده و طبیعتا مسیر پیشرفت رو برای ۱۲ سیلندر های آینده فراهم کرد اگر این موتور که زمان خودش جزو بهترین ها بوده زباله محسوب میشه پس بهترین ۱۲ سیلندر های حال حاضر هم زباله هستن
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اها یادم نبود همه کمپانی ها اون موتور دهه سی رو خریدن باز کردن و از روش موتورای توی لیست رو ساختن😁😁
سوشیانت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴بعید نیست شاید هم فراری اون زمان هم در حال کپی کردن خودرو ها لو رفته باشه
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴دیگه حالا فکرشو کن کپی ای که از روی کپی ساخته بشه چه آشغالیه😂😂😂😂😂😂😂😂
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴حمیدرضا
نوع کامنتت معلومه بد داغ کردی
آب خنک بنوش و تاریخچه درخشان کادیلاک رو بخون
دورانی که بنز اوج هنرش ساخت ۱۷۰ بود
JaMsHiD-B
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴موقعی جوابی نداری : معلومه بد داغ کردی
فعلا که خودت از موقعی که فهمیدی آمریکا تو عمرش یه سوپر کار از خودش نداشته جوش آوردی
اسم فورد رو هم نیار که یه لولا از دیار انگلیسی های ورشکسته بوده
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اونی داغ کرده که میون این همه شاهکار به روز اروپایی میاد از موتور ۹۰ سال پیش امریکایی حرف میزنه که قدرتش اندازه ی موتور ۴ سیلندر چینیه😂😂 اون موتوری که تو میگی نه به روز هست نه قدرت خاصی داره نه توی سوپراسپرت ها ازش استفاده شده. یکبار دیگه عنوان مقاله رو بخون.
خوشم میاد تا یکی حرفی میزنه اسم پدر خودروسازی جهان رو میاری بی خبر از اینکه من فن مرسدس نیستم و اشتباه گرفتی😂😂😂
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴به حمیدرضا
از پدر خودروسازی گفتنت معلومه آلمانی باز نیستی😁
تاریخچه کادیلاک رو بخون و اختراعاتش رو ببین و بجای حرص و فشار اطلاعاتت رو ببر بالا
راستی یه چیز:
فقط آمریکایی💪
سوشیانت
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴استاد جان خودت داری میگی مال ۹۰ سال پیش اون زمان این قدرت طبیعی بوده هر چقدر بیشتر کامنت میدی ثابت میشه که اطلاعات نداری
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴در ضمن از مرسدس اسم آوردی جا داره یادی کنم از موتور MD 25 DAB وی دوازده بنز در دهه ۳۰ میلادی با ۷۵۰ اسب بخار قدرت روی w125 Rekordwagen که توی اون سالها سرعتی حدود ۴۳۷ کیلومتر بر ساعت داشته. اینو مقایسه کن با کدی جونت بخندیم😂😂😂
Amir Machine
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴وسط بحث پربار و آموزندتون لازمه متذکر بشم که اولین ماشین V12 تولیدی جهان پاکارد Twin Six ساخت آمریکا بود…
دیمن
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴حرف حسابی همیشه حرف حسابیه👏👏
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴امیر ماشین جون اون پاکارد سه سال بعد ساخته شده
One of the earliest recorded uses of V12 engines in automobiles was in October 1913, when a custom-built racing car competed at the Brooklands circuit in the United Kingdom. The car was entered by Louis Coatalen, who was chief engineer of the Sunbeam Motor Car Company. It was named ‘Toodles V’ (after Coatalen’s pet name for his wife) and achieved several speed records in 1913 and 1914. The V12 engine had a displacement of 9.0 L (549 cu in), an aluminum crankcase, iron cylinders with L-shaped combustion chambers, a cam-in-block valvetrain and a V-angle of 60 degrees. Each bank of the engine consisted of two-cylinder blocks with three cylinders each. Valve clearance was set by grinding the relevant parts, the engine lacking any easy means of adjustment. This reflected the intention for the engine to be later used in aircraft since any adjustment method that could go wrong in flight was to be avoided. As initially built, the V12 was rated at 150 kW (200 bhp) at 2,400 rpm and weighed approximately 340 kg (750 lb).
سوشیانت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اون بنزی که میگی جاده ای نبود فرق آمریکا با اروپا اینه که آمریکا خودرو های کاربردی جاده ای تولید میکنه
سوشیانت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴آره آمریکا هیچ سوپر اسپرتی از خودش نداشته کوروت با اون همه قدمت که اروپایی ها رو رنده میکرد پس چی بود؟! اصن نسل اول فورد جی تی هم حساب نکنیم چون مال خود فورد نبود نسل دوم رو چی میگی؟!
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴الان کسی گفت امریکا سوپر اسپرت از خودش نداره؟ حالت خوبه؟😁😁 در ضمن من نسل اخر جی تی رو به مراتب بیشتر قبول دارم اگر ی نسخه پلاگین هیبرید هم ازش میزد که عاااالی میشد🤤🤤اون ورژن ۲۰ سال پیش که عددی نبود در برابر رقباش
Cadillac-V
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اون موقع که کادیلاک داشت اختراعات جدید تو صنعت خودروسازی ثبت میکرد نه بی ام ویی وجود داشت نه پورشه ای، هیچ کدوم وجود خارجی نداشتن، جای اونا تو زباله دونیه نه کادیلاکی که سنش دوبرابر شرکتهای آلمانیه
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴همه اینا رو گفتی که منو فشاری کنی ولی لازمه بدونی من فن آلمان نیستم😂😂😂 اما خب خالی از لطف نیست بدونی زمانی که المانی ها و فرانسوی ها ماشین میساختن امریکایی ها چارپا سوار بودن😂😂
Cadillac-V
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴حمیدرضا کادیلاکی که تو داری درموردش حرف میزنی اینه
https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/
https://www.pedal.ir/gm/general-motors-lesabre-concept-1951/
اختراعات کل صنعت خودروسازی آلمان و ایتالیا رو روی هم بزاری به پا اختراعات و نوآوری های جنرال موتور آمرکیا نمیرسه
اولین موتور V8 : آمریکایی
اولین موتور V12 : آمرکیایی
اگه امرکیا اولین V12 رو نمیزد فراری و مرسدس هیچ وقت این موتورها رو روی خودروهاشون نمیدیدن
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اولین v12 رو انگلیسی ها ساختن چی میگی برای خودت. در ضمن ما داریم در مورد کادیلاک v12 دهه ۳۰ میلادی حرف میزنیم شما و این صحبتا اینجا چکار داری رو نمیدونم😂😂 در ضمن دوستان قبلا هم املای صحیح امریکا رو بهت گوشزد کردن منم یکبار دیگه یادآوری میکنم اول اسمشو درست بنویس بعد گلواژه بگو
آمرکیا 🚫 آمریکا ✅
Cadillac-V
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴حمیدرضا میتونی بری تحقیق کنی اولین ماشین دوازده سیلندر تولیدی جهان رو آمریکا زده
ماشالا انقد فشاری شدی که متوسل شدی به مسخره کردن و قصه و شعر گفتن😂
طوری نیست اینا اثرات رنده شدن آلمانی ها توسط امرکیایی هاست، پیشنهاد میکنم یه قرص فشار بخوری چون حالاحالاها ادامه داره😂😂😂
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴خدمت حاج اقا کادیلاک:
The first V-engine (a V-twin design) was built by Daimler in 1889, then the first V8 engine was built by Antoinette in 1903. These were followed by the first V12 engine in 1904, which was built by Putney Motor Works in London for use in racing boats.
اولین وی شکل رو دایملر ساخته اولین وی ۸ رو فرانسوی ها ساختن اولین وی۱۲ هم انگلیسیها ساختن.
ی اب قند بزار کنار دستت پس نیفتی من المانی فن نیستم 😂😂😂
تا اینجای کار که امریکایی ها از انگلیسی ها و فرانسوی ها اسکی رفتن
راستی اقای شورولت هم اروپایی بوده😂😂😂
! i M α η δ υ α R
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴حمید رضا جان دوست خوب ما ، ایتالیایی فنه …
اما دوستان ما نمی دونن انگار …
مرق
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴نگاهت به تاریخچه اتومبیل متعصبانه است! پیشرفت در ساخت اتومبیلها ابتدا از اروپا سرچشمه گرفته و سپس در آمریکا به اوج رسیده و در حال حاضر ژاپنیها نیز در آن تاثیر گذار هستند.
محمد حسین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴در جواب به اون کامنتی که درباره آمریکا گفتی .
عزیز من آمریکا نمیاد 12سیلندر علکی بزنه میاد 8 سیلندر میزنم که دو برابر اون 12 سیلندری که شما میگید قدرت تولید کنه و خدای تیونینگ و اسب بخار باشه
مصطفی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴از عوامل سایت هستین کل کل مجازی میکنید ؟ 🤣🤣این ذباله دان تاریخ باعث شده همه از دوج دیمن و باراکودا برن بالا منظورمو که میفهمی ؟ تعداد سیلندر رو ولش ماشین های امریکایی هیچیشون به ذباله دان تاریخ نمیره عزیز . حالا کوئیک و شاهینو پراید سوار میشین دو قرون اطلاعات خودرویی کسب کردین واسه ابر قدرت های خودرو حکم صادر میکنید ؟ بخونید اطلاعاتتون بره بالا با هم دیگه هم دوست باشید 🌹 ممنون از سایت مفید شما و خسته نباشید 🌹
مرق
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴متاسفم برای نگاهت به گذشته!!
دانش بشری مدیون همان شکستهای گذشته و تولیدات بقول شما تاریخیه.
دانیال
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش
ول کن دیگه
تموم شد رفت اون دوران
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴پس اگه تموم شد چرا برخی تو ایران به رسم هخامنشیان بجای سلام میگن درود و بجای خدانگهدار میگن بدرود؟
اگه تموم شد چرا کشورهایی مثل ایتالیا همچنان به گذشتشون میبالن؟
اگه تموم شد چرا تو کشورهای مختلف بزرگداشت افرادی که در گذشته کار بزرگی کردن رو جشن میگیرن؟
khashayar..
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴به جای این کارها بهتره یاد * افیالتس (Ephialtes)* رو زنده نگه داری. چرا که بیشترین شباهت رو به اون داری
ar-ma-n
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴آقا به اون بنده خدا چیکار دارید 😂😂
محمد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴از استادان ربط دادن گودرز به شقایق هخامنشیان رو به جنرال موتورز ربط داد حالا که بحث های تاریخی دوست داری لوئیس شورلت ریشه ی سوئیسی آلمانی داشت ، طرف تو یه محله گمنام تو شرق تهران نشسته فکر میکنه به خاطر داشتن یه نوای پوکیده حافظ منافع آمریکاست
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴راستی
این موتورها هم ماله دوران قبل هست
چطور اینها دورشون نگذشته ولی برا کادیلاک گذشته؟
علت حرفت غیر اونکه دوست نداری مخاطبها با صنعت پیشرفته خودروسازی امریکا بیشتر آشنا بشن؟
سخت قبولش که سال ۱۹۳۰ کادیلاک موتور ۱۲ سیلندر میساخته ولی بی ام و موتورسیکلت؟
زور داره این واقعیت که کادیلاک کوپه ۱۶ سیلندر در ۱۹۳۰ داشته ولی پورشه شرکتش وجود خارجی نداشته؟
Taha Ayoobi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دیسلایک های علی شوی نشون میده اروپایی فن ها چه فشاری رو تحمل میکنن.
علی شوی هیچ چیز خاصی نگفت، فقط چون بحث در مورد وی۱۲ بود که در مورد فلان موتور هم بذارید، نه گفت موتور های بالا بده نه گفت فقط کادیلاک.
یاد اون آزمایش میوفتم که میمون هارو کردن تو قفس و یه موز آویزون کردن، هر میمونی که میخواست موز برداره رو بقیه میمونها آب سرد میریختن، بعد دونه دونه با یه فاصله زمانی میمون هارو عوض میکردن، میمون جدید که میخواست موز برداره بقیه میزدنش که برنداره چون رو بقیه آب یخ میریزن. از یه مدتی به بعد آب نمیریختن دیگه ولی هر میمونی که میرفت موز برداره بقیه میزدنش بدون اینکه آب بریزن روشون.
دانیال حرفت خیلی مسخره بود.
دفعه بعدی هم دوست دارم ببینم کی میگه اول آمریکایی فن ها شروع میکنن.
حمیدرضا هم از نیتروفورازون استفاده کنه شاید خوب بشه
آدولف هیتلر
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴مال *
مال دوران قبل
آرین
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست نداری مخاطبها با صنعت پیشرفته خودروسازی امریکا بیشتر آشنا بشن؟
مگه بنده خدا مالک bbc عع که نخواد مخاطب فلان بهمان بشه
مخاطب اگه متعصب نباشه آقای علی عزیز و عقل و شعور داشته باشه خودش میفهمه چی درسته یا خیر
کادیلاک آیا موتور سیکلت به توانایی های بی ام و در تاریخش داشته؟
چند تا تانک ساخته؟
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴به آرین
کادیلاک در جنگ هم تانک ساخته و هم هواپیما
سرچ کنی میبینی
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴طاهای عزیز شما هم یکبار دیگه عنوان مطلب رو بخون و از یخ خشک استفاده کن
آرین
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴آفرین
موتور چی ؟
Taha Ayoobi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴عنوان مطلب چیزی برای سوختن ندار مگه اینکه شماها از بعضی خبر ها سوخته باشید بخواید با این خالی کنید خودتونو.
توی این چند پست اخیر ذات بعضی اروپایی فن ها مشخص شد.
من فقط دنبال اونی ام که میگفت آمریکایی فن ها دعوا شروع میکنن.
ar-ma-n
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴آقا بیخیال من نمیخوام دخالت کنم ولی هر کشوری افتخارات خودشو داره آمریکام همینطور اینک این جو و حاشیه الکی که این اوله اون بهتر و… کل کل بیخود و بچه گانه هست چین با سرعت داره سلطه خودشو تو صنعت خودرو میزاره بعد ماها داریم سر کی بهتر دعوا میکنم بیخیال بارها بارها در تاریخ خودرو یک اولی داشته یکی دومی یکی عملکرد بد داشته یکی خوب یکی برده یکی باخت هیچ کس نمیتونه بگه من خدای هرچیزی هستم.
.
.
.
اینم بگم که آمریکا وی دوازده زیاد داشته اما در موتور اسپرت در جاده ای داشته اما همیشه ریسک مثل شرکت های فراری و لامبو یا آستون و… نکرده حالا دلیلش بحث بزرگی هست که وقت میبره ولی .
اینو بگم جدا از وایپر داشت سنت شکنی میکرد و احتمال تولید با وی دوازه میتونست داشته باشه ولی… و اینک همینطوری وکوروت و نسل های مختلف آن بخصوص c6 که افتخارات ریسینگ و همینطوری فورد ویکتوریا..
این ها هم هم فقط یک امتحان بودن ولی اینک چرا وارد وی دوازده سازی نشدن به شکل انبوه خب اونم بحث جداس یکیشو بگم فقط اینک v8 محبوبیت و توسعه داشته از قدیم تا الان . مثل امضاشون بوده و خب سخته بخوای خلاف کار کنی .
اما آمریکا اگه سرچ کنید موتور های ساختن ولی رسمی نبودن مثل LS V12 9.5L
و همینطوری طراحی های خاص موتوری های مانستر کار که خب ساختنش کار هرکسی نیست منظور از ساخت اینک طراحی و تولید بشه همچی جدید باشه نه کپی که خب بارها شرکت های کوچکی این کارو کردن ولی کسی خبر نداره و پروژه های خفن دیگ که زیادیه .
و خب اینک تماما من خودم فن آمریکا هستم ولی ولی هم فن های دیگ دوست دارم مثل خودم کسی انتقاد میکنه ازم از میپذیرم و خب رفاقت و احترام ادب مهم تر از ماشینی هست جدا از تعصب الکی هرکی افتخارات خودشو داره هر فنی .
اما اینو میخوام بگم موتور سازی انجین سازی تو خون آمریکای هست بخصوص v8 تو هر ایالت حداقل 30 شرکت کوچیک و بزرگ (جدا از خوردو سازی)بلکه بیشتر موتور سازی هستن میشه گفت حداقل هزارن مهندس و طراح دارن و … درکل امپراطوری بزرگی از موتور سازی اونجا هست ولی خب جدا هم این در صنعت هوایی و جنگی و… خر چیزی بهترین هارو تولید کرده
و تو خودشون و برند ها و خوردو ساز ها بارها بارها طرح های v12 بالا پایین شده آما تولید نشدن دلیل مختلفی داره. اما برای آمریکا عملکرد مهم تر اینک از هیچی بتونی قدرت بگیری مثل f8 که با v8 اون قدرت وحشتناک داره . و خب یکی از دلیل های اینک v12 نمیسازن همین چون نمیخوام از حجم موتور بزنن برعکس کشور های اروپایی .
نمیدونم منظورم رسوندن سخت میدونی آمریکا به قدرت علاقه دارن تا ظرافت بخاطر همین حجم بالا میزنن ولی بقی اینطوری نیست امیدوارم بفهمید چی گفتم🤦♂️
هم اینارو گفتم که همونطور که آمریکا اینجوریه اروپا و آسیا و… همینقدر و بلکه بیشتر علم دانش دارن احترام که پیشرفت میاره نه کلکل و تعصب الکی که جفتش میشه فاجعه یک اتفاق بد تو هرچیزی .
ar-ma-n
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴حرف زیاده ولی خب ….
فقط اینو بدونید صنعت خوردو سازی داره میره سمت چین خدارو چی دیدی شاید چند وقت دیگ وارد موتور اسپرت شده .
تاریخچه و اصالت مهم درسته ولی گذشته گذشته هست مهم آینده هست آینده هست که خودش تاریخ و اصالت معنا میکنه و میسازه.نه فقط تو خودرو تو همچی .
یک زمانی هم هخامنشیان بزرگترین امپراطوری جهان بود ولی الان کجایم دقیقا، چند نفر در جهان مارو میشناسن یا اصلا ایرانو ؟؟
عمل و عملکرد مهم نه زندان رویاها
Amir Machine
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴عزیزم نوشتم تولیدی نه مسابقهای!!
بجای اینکه بری سریع متن کپی پیست کنی، دو ثانیه وقت بذار درست بخون
این متنایی که با افتخار کپی پیست میکنی رو من از حفظم
the first production cars to use a V12 engine were the 1915 Packard Twin Six the 1915 National V12 engine and the 1917 Weidely Pathfinder; all of which were built in the United States.
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اینکه کی اول ساخته و کی اول روی ماشین بسته مهم نیست؟ پاکارد صرفا بعنوان یک مدل تولیدی به بازار فرستاده اگه اون نبود یکی دیگه این کار رو میکرد زیاد مهم نیست
در ضمن حفظ کردن ویکی پدیا هم مهم نیست این مهمه که دستت به اچار خورده باشه و بتونی همینا رو تعمیر و سرویس کنی.
Amir Machine
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴آره کلا هر کاری که آمریکاییها کردن مهم نیست، همه مهمها فقط شیش دنگ مال اروپاییها است
وقتی هنوز فرق موتور مسابقهای و تولیدی رو نمیدونی چرا وقتمو برای بحث کردن تلف کنم؟
آره بین موتور مسابقهای که فقط یه دونه ازش ساخته شده و فقط تو چندتا مسابقه استفاده شده و اساسا برای هواپیما ساخته شده بوده با موتور تولیدی که تو چند هزار دستگاه ماشین استفاده شده و باید چند صد هزار کیلومتر تو شرایط مختلف کار کنه هیچ فرقی نیست
کلا نه قابلیت اطمینان مهمه، نه دوام طولانی مدت مهمه نه استفاده جادهای مهمه، نه سهولت استفاده مهمه فقط و فقط مهمه که کی اولین V12 رو گذاشته رو ماشین…!
خیلی دانشمندی آقای دست به آچار
موفق باشی… 🙂
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴بحث من و دوستان سر اولین v12 ساخته شده بود نه چیزایی که شما میگی که شما طبق معمول خودتو انداختی وسط و بقیه ماجرا.
ممد ژانگولر
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اوه اوه موتور bmw ببین انگاری از طلای ناب استفاده کرده چقدر خاصه
فقط کافیه به اون رنگ طلاییش خیره بشی
HELLO.BROTHERS
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴انجین ب ام و، ۶۲۷ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ تولید میکند،ولی در کاسورث ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور۷۴۰ تولید میکند، مهندسی ب ام و و مرسدس فوقالعاده.
khashayar..
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴شاید یک نوع موتور 2 سیلندر بهتر از همه آرایش ها باشه.
————————————————————————————-
شاید که فهمیده شود
JDM سابق
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴موتورای کاسورث رادیکال پرفورمنس هستن
یعنی تا تونستن ادوات برقی و دیجیتالی رو حذف کردن تا بتونن وزن رو بیارن پایین
موتورای فراری ما بین این دو مورد هستن
موتورهای لامبورگینی هم برای تیونینگ خوبن
PURIYA
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴از فراری، یعنی سلطان ۱۲ سیلندر ساز های جهان ، فقط یه مورد آوردین؟
نصف موتور های ۱۲ سیلندر تاریخ مال فراریه
Siyavash
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴🤯🤯
بابالو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط i4 i6 v6 v8
بیشتر از اون صدای انجین خیلی یکنواخت میشه و مسخره میشه.
ar-ma-n
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴جناب دهقان ممنون بابت تهیهی این مقالهها جا تشکر داره خیلی این سبک مقاله میپسندم ازتون و نویسنده های دیگر و اینک دوتا سوال داشتم .
البته برایم سوال بوده که با تنوع زیادی v12 چرا این پنج تا انتخاب کردین .
و اینک نظر خودتون میخوام بدونم اینکه در امسال که با توجه به شرایط که هستن بهترین v12 که تولید میشه و معرفی میشه کدوم هست یعنی نسلی که داره تولید میشه.
ar-ma-n
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دوستانی که به v12 علاقه دارن میتونید این مقالهم ببنید از جناب دهقان که سنگ تموم گذاشتین مثل همیشه . البته با اجازه
https://www.pedal.ir/vision/best-v12-engines-of-all-time/
🌹🏎👏🏻❤
شاید خوشتون بیاد
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴جالبه که کامنت های درست من تایید نمیشن ولی گلواژه های امثال اقا ماشالا مرحبا در صدر مقاله ها میدرخشند😁😁
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دسیسه هست حمید جون
حرص نخور، پسته بخور
حمیدرضا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دهنت😁 پسته خوب سراغ داریا شیطون 😁
ولی از حق نگذریم وی۸ های دهه ۶۰ امریکایی قدرت های جالبی داشتن😉
(Ali(chevynova
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴اره پسته خندان سراغ دارم قیمت مناسب خواستی بگو
اره دهه ۶۰ موتورهای قدرتمندی داشتن که استارتش رو پونتیاک در ۱۹۶۲ زد
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اره در جریانم کارم ماشینای آمریکاییه😉✋
Scuderia Ferrari
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فراری F140 تاریخ سازی کرد و جاودانه شد 👑👑
حالا نوبت F163 هست که این راه با شکوه و پر افتخارُ ادامه بده 🔥🔥
متاسفانه این وسط انجین استثنایی F154 به حاشیه رفت !!
امین
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴کاسورث چه شاهکاری ساخته
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴از فراری کلمبو رو میزاشتید.ولی در کل موتور فقط وی۸ بعدش وی۱۰
عارف رضائیان
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا حق فراری بود که موتورهای بیشتری از آن نام ببرید 😐😏 موتور دوازده سیلندر تختش در مدل تستاروسا یکی از شاهکارهای موتورهای ساخت تاریخه
Vahi Javierà
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴موتوری که داخل تستاروسا استفاده شد Flat12 بود یعنی ۱۲ سیلندر تخت، این مقاله راجب بهترین V12هاست
پ.ن:تستاروسا یکی از فراریهای مورد علاقمه
عارف رضائیان
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا حق فراری بود که موتورهای بیشتری از آن نام ببرید 😐😏 موتور دوازده سیلندر تختش در مدل تستاروسا یکی از شاهکارهای موتورهای ساخت تاریخه همینطور موتوری که برای قایق های تندرو در دهه شصت طراحی کردن که با حجم چهار و نیم لیتر قدرت ششصد اسب بخار تولید میکرد واقعا فراری خدای موتورهای پورفورمنس به حساب میاد
datsun
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط موتورها v12 فراری
Mr Tiger
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اسم موتور بی ام و s70 رو که دیدم گفتم بحث همینجا تموم صلوات بگید… مگه داریم در حد این موتور ؟ نمیگم بهترش…
Mr Tiger
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴لازمه یادآوری کنم پیشرانه کاسورث کمتر از ۵۰۰۰۰ کیلومتر کار خواهد کرد و پس از آن بنگ… تعویض
Nismo
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا باز خوبه تا 50000 تا کار میکنه بی ام و سر 25000 هزارتا باید تعویض شه😂😂
رامتین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴موتور فراری F140 را خیلی دوست دارم.
Saeed Jame
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴چقد دعوا😂
Enzo
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴جا داره یادی کنیم از تویوتا 222d چهار سیلندر دو لیتری با 600 اسب قدرت😂
عبدالحکیم
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام.
همدیگر را مسخره نکنید.
مشکل در این هست که میخواهید بر نفر مقابل، غالب بشید.
در حالیکه که باید نیت شما، آگاهی بخشیدن به طرف مقابل باشه.
حالا طرف مقابل میخواد قبول کنه یا نکنه.
حقیقت، چیزی است که ما باید تابع اون باشیم، نه اینکه حقیقت اون چیزی باشه که ما میگیم.
لطفاً با احترام با همدیگه رفتار کنید.
هنگام مرگ، تمام این صحنهها جلوی چشمتان میاد و حسرت میخورید که باید از طرف مقابل، حلالیت طلبید. ولی دیگه مهلتی ندارید!
مرگ، با هیچکس شوخی نداره.
M power
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط موتور ۱۲ سیلندره بیمر
Vahi Javierà
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴بنظرم جا داشت از موتورهای کلمبو دهه۶۰ فراری هم نام برده میشد که در کل سری۲۵۰، گرند تورر های پرچمدار و حتی S512 استفاده شد نام برده میشد
مجتبی افخمی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴سلطان کادیلاک
مجتبی افخمی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴همه خودروز سازهای معروف خودرو سازن ،کادیلاک تو ۱۲۳ سال نشون داد همیشه میشه جواهر ساخت با قیمت بهتر، کادیلاک خدای خودروسازی