بررسی لیست پرفروشترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۲۴ نشان میدهد شرکتهای داخلی عملکرد فوقالعادهای در جلب نظر مشتریان چینی داشتهاند.
انجمن تولیدکنندگان خودروهای سواری چین لیست پرفروشترین خودروسازان بازار این کشور در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است. با توجه به دادهها مشخص میشود در سال قبل تعداد ۲۲.۸۹۲ میلیون دستگاه خودروی سواری در چین به فروش رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۵.۵ درصدی را نشان میدهد. بدون هیچگونه تعجبی شرکت بی وای دی بیشترین میزان فروش را داشته اما در بین ۵ برند اول این جدول ۴ برند چینی هستند. در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳ برند چینی بین ۵ شرکت اول برتر در زمینه فروش خودروهای سواری حضور داشتند. با اینکه بین ۱۰ برند اول این جدول همچنان ۵ شرکت چینی دیده میشوند اما جایگاه برخی شرکتهای دیگر دستخوش تغییر شدهاند.
رتبه | شرکت خودروساز | میزان فروش در سال ۲۰۲۴ | درصد تغییر نسبت به سال ۲۰۲۳ | درصد سهم از بازار |
۱ | بی وای دی | ۳,۷۱۸,۲۸۱ | ۳۷.۴ | ۱۶.۲ |
۲ | جیلی | ۱,۷۷۳,۲۵۱ | ۲۸ | ۷.۷ |
۳ | فاو فولکسواگن | ۱,۶۰۸,۵۷۸ | -۱۲.۹ | ۷ |
۴ | چانگان | ۱,۳۶۵,۷۴۵ | -۰.۶ | ۶ |
۵ | چری | ۱,۳۵۵,۲۰۵ | ۶۴.۶ | ۵.۸ |
۶ | سایک فولکسواگن | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | -۲.۶ | ۵.۲ |
۷ | سایک جنرال موتورز وولینگ | ۸۲۴,۶۸۱ | ۱۴ | ۳.۶ |
۸ | فاو تویوتا | ۷۹۸,۰۸۷ | -۰.۵ | ۳.۵ |
۹ | گک تویوتا | ۷۷۰,۱۴۷ | -۱۴.۵ | ۳.۴ |
۱۰ | تسلا | ۶۵۷,۱۰۲ | ۸.۹ | ۲.۹ |
پس از بی وای دی شرکت جیلی در رتبه دوم قرار دارد و رشد فروش ۲۸ درصدی را تجربه کرده است. رشد جیلی به همراه افت فروش جوینت ونچر فاو فولکسواگن باعث شده رتبه این دو برند نسبت به سال ۲۰۲۳ جابجا شود. چانگان همچنان رتبه چهارم لیست پرفروشترین خودروسازان بازار چین را علیرغم افت فروش ۰.۶ درصدی حفظ کرده است. نکته جالب به چری مربوط میشود که به لطف رشد فروش بیش از ۶۴ درصد، از رتبه هشتم دو سال قبل به رتبه پنجم در سال ۲۰۲۴ رسیده است.
تنها برند چینی دیگر بین ۱۰ خودروساز پرفروش بازار چین در سال ۲۰۲۴ جوینت ونچر سایک جنرال موتورز وولینگ است که رشد فروش ۱۴ درصدی باعث شده برای اولین بار بین ۱۰ برند برتر قرار گیرد. موضوع مهم دیگر به حذف گریت وال از جدول بالا مربوط میشود که جای خود را به تسلا داده است. گریت وال در سال قبل افت فروش قابلتوجهی داشت. همین موضوع درباره جوینت ونچر سایک جنرال موتورز نیز صدق میکند که نتیجه آن خروج از جدول بالا بوده است. با سهم ۱۶.۲ درصدی از بازار، یک خودرو از هر شش خودروی فروخته شده در سال قبل برند بی وای دی را بر پیشانی خود داشته است. در مجموع ۵ برند اول این لیست ۴۲.۷ درصد بازار را در اختیار دارند و سهم ۱۰ برند هم ۶۱.۳ درصد از بازار خودروهای سواری چین در سال ۲۰۲۴ است. همچنین ۵ شرکت چینی که در این لیست مشاهده کردید در مجموع ۳۹.۳ درصد بازار را کنترل میکنند. اگر آمار فروش جوینت ونچرهای فولکسواگن را با یکدیگر ترکیب کنیم این شرکت در جایگاه دوم قرار میگیرد و تویوتا نیز به رده چهارم صعود میکند.
سامان
۲۴ دی ۱۴۰۳کاش مونتاژ کارا رو بی وای دی تمرکز کنن.
رشدش خیلی سریعه
سهیل
۲۴ دی ۱۴۰۳مونتاژ کارها میخوان. بی وای دی نمیخواد
Avan
۲۴ دی ۱۴۰۳BYD برنامههای بزرگی دارد و خطر حضور در بازار ایران را نمی پذیرد. چه بسا چری هم برای رشد و توسعه مجبور به ترک ایران شود.
محمد
۲۵ دی ۱۴۰۳بی وای دی به دلیل تحریم ها حاضر به همکاری نیست.
چانگان،جیلی،برلیانس،… هم همینطوره.
OM.01
۲۴ دی ۱۴۰۳سال 2024 هم تموم شد و تو چین از بین 10 برند پر فروش 5 تا چینی هست و از بین 20 برند پر فروش 12 تا چینی هست، از بین 30 برند پرفروش 21 چینی هست از بین 40 برند 28 تا چینی هست.
همچنین از بین 40 مدل پرفروش 20 تا چینی هست. از بین 80 خودروی پرفروش 47 تا چینی هست(اینارو میتونید از سایت های مختلف که جدول فروش گذاشتن استعلام کنید)
نه هیوندای هست نه کیا نه شورلت نه بیوک نه جی ام سی نه سوبارو نه اوپل نه پژو نه سیتروئن رنو فیات نیسان مزدا نه فورد نه جیپ و…
هنوز وبسایت best selling car blog آپدیت کل سال رو نداده ولی آمار 9 ماه اول 2024 چند ماه پیش چک کردم جدولش رو دقیقا به این اعداد برخوردم. احتمالا وبسایتش بزودی آپدیت میده
خوبه که آدم بدونه هرکشوری مردم چی سوار میشن هم اروپا هم آمریکا هم آمریکای جنوبی چین و…
یه سری افراد میگن چینی ها آمریکایی و ژاپنی اروپایی سوار میشن و ماشین خودشونو سوار نمیشن اما چینی ها آمریکایی سوار نمیشن هیچ، بلکه ژاپنی هم یکی دو مدل تویوتا و هوندا بیشتر میخرن بقیه همه خودروهای تولید خودشون میخرن…الان آمار درست میگه یا اونایی که تو شبکات اجتماعی هستن؟!
بازار چین بعد کرونا تغییر کرده نیسان و بیوک با سرعت نور سقوط کردن ته جدول فولکس واگن الکی فقط مدل های مختلف تو چین رونمایی کرد هعی شکست خورد. 39 مدل فولکس واگن تو چین عرضه میشه ولی 5 تا فقط خوب میفروشه…خودروهای برقی سریع توسعه پیدا کردن و هزار اتفاق افتاد
شاید خیلی ها قبول نکنن اما آینده از آن چین خواهد بود حداقل بخش زیر 50 هزار دلار بازار…
حالا شاید اکثرا بگن فقط چینها ماشین چینی میخره…در جواب باید بگم آمار فروش مساوی و برابر رBYD در ژاپن با تویوتا تو خودروی برقی(تویوتا امسال تو ژاپن 2هزار خودروی برقی فروخت و byd هم تو ژاپن همین مقدار!!) و جایگاه TOP 10 چانگان در تمام کشورهای عربی و آمار فروش مجدد byd و nio و xpeng در کشورهای اسکاندیناوی مثال نقض هست که فقط چینی ها با ماشین های خودشون حال نمیکنن بلکه بقیه مردم دنیا هم حال میکنن…
Gabriel
۲۴ دی ۱۴۰۳مشکل اینه رفیق من دقیقاً اون برندهای خوب چینی که تو جهان حرف واسه گفتن دارن تو بازار ما نیستند. اقلاً به گستردگی یه سری بنجل گمنام نیستند به علاوه با این قیمتها و سطح دستمزد مردم چینی ژاپنی آمریکایی اصلا مریخی دردی از ما دوا نمیکنه وقتی تارا و دنا و شاهین برای خریدشون باید چند سال تو نوبت قرعه کشی بمونی!!!
محمد
۲۵ دی ۱۴۰۳چری حضور داره.
بعد یکسری ها مثل چانگان و بی وای دی و جیلی و هاوال هستند ولی خود شرکت هاشون حاضر به همکاری نیستن و در نتیجه خدمات پس از فروش نداری.
برای مثال چانگان های جدید سایپا الان خدمات پس از فروش ندارند.
Avan
۲۴ دی ۱۴۰۳چینی ها تجربه تاریخی و زیرکی بسیار دارند. به نظر من موفق شدند غربی ها را فریب داده و در تله بیندازند. شرکتهای بزرگ به طمع بازار میلیارد نفری چین صنایع را در آنجا تأسیس کردند ولی الان برعکس شده و چین بازار انها را هدف گرفته است!
صامورایی
۲۴ دی ۱۴۰۳تویوتا با فاو و گک جفتشون آمار منفی زدند 😂
Faster
۲۴ دی ۱۴۰۳جالبه بعضیا به چری میگن خودروساز درجه سه چینی