هفته نامه

بهترین سدان‌های اسپرت بازار در سال 2022 که آلمانی نیستند!

واقعیت این است که معیار تمام سدان‌های اسپرت دنیا هنوز هم آلمانی‌ها هستند. هندلینگ فوق‌العادهٔ محصولات ب‌ام‌و M، قدرت عظیم مدل‌های AMG مرسدس و سامانهٔ چهارچرخ محرک بی‌نظیر کواتروی آئودی ازجمله دلایلی هستند که خودروهای آلمانی را به انتخاب پیش‌فرض برای کسانی تبدیل کرده‌اند که خواهان یک سدان اسپرت سریع، راحت و شیک هستند. بااین‌حال، این مطمئناً بدان معنا نیست که خودروهایی مثل آئودی RS7، ب‌ام‌و M5 یا مرسدس E63 AMG تنها سدان‌های اسپرت عالی در بازار هستند زیرا مدل‌هایی که در لیست زیر خواهید دید هم شایستگی توجه در هنگام خرید یک سدان اسپرت را خواهند داشت.

آلفارومئو جولیا کوادریفولیو

جولیا کوادریفولیو مثل ب‌ام‌و M3 سدان فوق‌العاده جذابی است ولی درعین‌حال از احساس خاصی برخوردار است که در مدل‌های M باواریایی‌ها دیده نمی‌شود. سدان اسپرت آلفا از یک موتور ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی هیجان‌انگیز و قدرتمند استفاده می‌کند که با ۵۱۰ اسب بخار قدرت، خودرو را در کمتر از چهار ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. همچنین تنظیم شاسی عالی این ماشین نیز چسبندگی و هندلینگ بی‌نقصی را فراهم می‌کند.

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

CT5-V بلک‌وینگ رقیب مستقیمی برای ب‌ام‌و M5 و مرسدس E63 محسوب می‌شود اما از هردوی آن‌ها قدرت بسیار بیشتری دارد. زیر کاپوت این سوپر سدان آمریکایی یک موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۶۶۸ اسب بخار قدرت و ۸۹۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. CT5-V در رانندگی‌های روزمره خودروی رام و راحتی است اما زمانش که برسد آن روی خود را نشان می‌دهد. از دید ما، بلک‌وینگ پاسخ جدی آمریکا به AMG است.

جنسیس G70

جنسیس در بازار سدان‌های اسپرت یک تازه‌وارد محسوب می‌شود اما مدل G70 آن واقعاً خیره‌کننده است. پیشرانهٔ V6 توربوشارژ این خودرو ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که شاید خیلی چشمگیر به نظر نرسد اما جنسیس بسیار روی کیفیت متریال و ساخت کابین سدان کامپکت خود کار کرده است. این سدانی با ظاهر جذاب، مناسب برای رانندگی‌های تهاجمی، مجهز به تکنولوژی‌های مفید و بسیار مناسب برای پیمایش‌های طولانی یا رانندگی‌های شهری است. البته صندلی‌های عقب G70 کمی تنگ هستند و صندوق بار آن کوچک است اما هیچ‌کدام از این‌ها برای کسانی که می‌خواهند از رانندگی با یک سدان اسپرت لذت ببرند مهم نخواهند بود.

کیا استینگر

بله یک برند اقتصادی کره‌ای را در این لیست قرار داده‌ایم که می‌تواند با خودروهای لوکس آلمانی رقابت کند. این خودرو حتی با پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو که ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های عقب می‌فرستد، همچنان قیمتی زیر ۵۰ هزار دلار دارد و درعین‌حال از تمام تجهیزات لوکس و رفاهی که از یک سدان اسپرت انتظار می‌رود هم برخوردار است. این قیمت برای یک سدان محرک عقب با تجهیزات و کیفیت پریمیوم که می‌تواند جاده‌های کوهستانی را با اطمینان طی کند واقعاً جذاب است.

دوج چارجر هلکت

هرچند چارجر R/T با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی خیلی حس اسپرتی ندارد اما هلکت نسخهٔ کاملاً متفاوتی است. این خودرو از پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ با ۷۱۷ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور به همراه سیستم تعلیق تطبیقی و تجهیزات استاندارد فراوانی بهره می‌برد. همچنین در نسخهٔ ردآی این قدرت به رقم چشمگیر ۷۹۷ اسب بخار می‌رسد. البته با چارجر هلکت در پیچ‌ها یا خط مستقیم نمی‌توان یک ب‌ام‌و M را گرفت زیرا این سدان آمریکایی محرک عقب است اما با قیمت زیر صد هزار دلار، سدانی با جذابیت و قدرت چارجر هلکت پیدا نخواهید کرد.

آکورا TLX تایپ S

آکورا در نسل دوم TLX پس از سال‌ها سری اسپرت تایپ S خود را دوباره احیا کرد. این سدان اسپرت جدید که برای رقابت مستقیم با ژرمن‌ها در نظر گرفته شده است، از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربوشارژ کاملاً جدید استفاده می‌کند که ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. TLX تایپ S به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک آکورا بنام SH-AWD یا سوپر هندلینگ هم مجهز است که می‌تواند تا ۷۰ درصد از نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل کند. ترکیب شاسی فوق‌العاده متعادل، سامانهٔ چهارچرخ محرک بازیگوش، فرمان دقیق و کابین لوکس، TLX تایپ S را به یک سدان اسپرت جذاب و راحت تبدیل کرده‌اند.

لکسس IS500

IS500 به‌عنوان یک سدان اسپرت مدرن از سوی لکسس معرفی شد. این خودرو با وجود برخورداری از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور، سدان آرام و راحتی در رانندگی‌های شهری است. این موضوع بیشتر به خاطر تنظیم گیربکس اتوماتیک است که در حالت عادی خوب عمل می‌کند اما ظاهراً در حالت اسپرت همچنان برای کاهش مصرف سوخت تنظیم شده است. همچنین برای لذت بردن از حداکثر توان پیشرانه باید با استفاده از پدال‌های تعویض دندهٔ دستی، دور موتور را تا ردلاین ۷,۲۰۰ rpm بالا برد. شاسی متعادل IS500 آن را به خودروی جذابی برای رانندگی‌های عادی در جاده‌ها تبدیل کرده‌اند اما سیستم تعلیق نرم، آن را از دستیابی به هیجان کامل یک سدان اسپرت بازمی‌دارند.

کارما GS6-6

قطعاً خیلی از خریداران تاکنون حتی نام کارما GS-6 را هم نشنیده‌اند اما این سدانی است که در گزینه‌های خرید نباید از قلم بیفتد زیرا رانندگی بسیار هیجان‌انگیزی دارد و از ظاهر جذابی بهره می‌برد. این خودرو یک سدان پلاگین‌هیبریدی ژنراتوری است که یعنی دو موتور الکتریکی با ۵۳۶ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور آن را به حرکت درمی‌آورند اما از یک پیشرانهٔ سه سیلندر بنزینی که از ب‌ام‌و i8 گرفته شده هم به‌عنوان ژنراتور برای شارژ باطری‌ها بهره می‌برد. هرچند کابین GS-6 کمی تنگ است اما صندلی‌های عقب آن راحت هستند. این سدانی است که خیلی‌ها به آن توجهی ندارند اما کسانی که پشت فرمانش بنشینند عاشق آن خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    در تمام این لیست اول با اختلاف زیاد کادیلاک
    دوم آلفارومئو
    اون کارما هم یه کبریت و تمام… :))

    موافقم 56
    مخالفم 24
    1. TML BN

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      چرا مگه کارما چیه من چند بار دیده بودمش و به نظرم ظاهر باحال و مفهومی داره

      موافقم 32
      مخالفم 7
      1. GMA

        ۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        بررسی اش در همین پدال هست حتما بخون
        https://www.pedal.ir/american/2021-karma-gs-6-first-test-review/

        موافقم 11
        مخالفم 6
    2. ممد ژانگولر

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3537 ديدگاه)

      خداییش همشون خوبن

      اماااااا آکورا بدجوری با اون رنگ طلایی خاصش دلبری میکنه و خاصه
      من آکورا ترجیح میدم و بقیه با ارفاق یک چهارلیتری و فندک تمام 😂

      موافقم 30
      مخالفم 16
      1. Kf

        ۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (506 ديدگاه)

        حالا میگم همه رو اتیش نزن شاید ما هم یه انتخابی داشته باشیم با این ک پولی نداریم
        منم انتخابم جنسیس
        لنتی از وقتی راهش جدا شده خوب پیشرفت کرده

        موافقم 33
        مخالفم 11
    3. Reza Waffen SS

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      کارما برند قابل احترامیه فقط بازاریابی درستی نمردن واسش

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. یوسفی

        ۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (52 ديدگاه)

        کادیلاک و چارجر

        موافقم 6
        مخالفم 0
    4. Reza Waffen SS

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      اول جولیا بعدش هلکت چیز دیگه ای نمیخوام

      موافقم 17
      مخالفم 3
    5. ایلیا

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (389 ديدگاه)

      جگوار پروژه ۸ هم میتونید باشه

      موافقم 12
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    جنسیس پله پله در راه رسیدن به بزرگان که در چندین سگمنت هم رسیده . سیاست درست قیمتی طراحی های بی نظیر در کنار کیفیت خیره کننده و ارزش خرید بالا در مقابل پول پرداختی.
    لکسس هم که حرف نداره بت کیفیت

    موافقم 37
    مخالفم 19
  3. HamiD

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2444 ديدگاه)

    واقعا لکسس و جنسیس و همینطور آکورا اینجا طراحی های بهتری دارن …
    ولی اینجا انتخابم کادیلاک هست … (رونالدینیویی!!!)

    موافقم 34
    مخالفم 4
    1. Phonix

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      دلت میاد جلو پنجره الفا رو حساب نکنی دلمو شکستی

      موافقم 19
      مخالفم 0
  4. Alan.r

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    از بین اینا انتخابم اول کادیلاکه و بعد از اون چارجر و لکسوس
    ولی در کل
    1:E63
    2:M5
    3:CT5 Black Ving

    موافقم 28
    مخالفم 8
  5. meysam

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ
    همه چی تموم

    موافقم 23
    مخالفم 6
  6. Carlover

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    ماشینایی خیلی خوبی تو لیستن، کادیلاک جنسیس،IS،استینگرم که عالیه ولی خب برندش لوکس نیست.اما لامصب آلمانیا بدجور سلطه دارن تو این کلاس

    موافقم 16
    مخالفم 17
    1. Enayat

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (174 ديدگاه)

      برید تست مقایسه بین CT5 و M5 و E63 amg رو توی همین سایت پدال بخوانید و بعد ببینید سلطنت دست کیه!!؟
      آلمانی ها شاید توی اروپا و چین خواهان داشت داشته ولی توی آمریکا ، نمی توانند توی رقابت پیروز باشند

      موافقم 6
      مخالفم 21
    2. سوشیانت

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1921 ديدگاه)

      فعلا که آمریکایی ها سلطه دارن تو این کلاس

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. Amir Machine

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    طبق بررسی‌هایی که خوندم، لکسس IS500 فقط یه سدان لوکس و راحته که یه موتو قوی گذاشتن روش، یعنی خیلی حس و حال اسپرتی نداره و بیشتر روی راحتی تمرکز کرده
    از طرف دیگه، کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ با اینکه دقیقا مثل لکسس 472 اسب قدرت داره اما حس و حال اسپرتیش خیلی بیشتره و اونم شایسته حضور تو این لیست بود

    موافقم 14
    مخالفم 10
  8. SRT

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (607 ديدگاه)

    اول چارجر
    بعدش یا کادیلاک یا لکسس

    موافقم 12
    مخالفم 5
  9. محسن

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (159 ديدگاه)

    من از بین اینا مرسدس رو انتخاب میکنم😂😂😂

    موافقم 14
    مخالفم 12
  10. حسین

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (785 ديدگاه)

    سلام خدمت تیم خوب پدال
    میدونم ربطی به پست نداره
    ولی چند روز پیش کانال carwow
    مت واتسون
    هنسی ونوم f5 رو بررسی کرد
    خواستم در خواستی داشته باشم
    از طرف همه ی دوستان
    که اگر امکانش هست
    میدونم دردسر های خودش رو داره
    ولی واقعا بررسی هاش ارزش دوبله کردن رو داره
    یا حداقل زیرنویس شدن
    اگر دوستان موافق هستند و
    اگر زحمتی نیست این درخواست کوچیک رو
    قبول کنید
    مطمئنم با استقبال خوبی روبه رو میشه
    به عنوان یه کاربر معمولی اگر امکانش هست
    دوستان اگر موافقند لایک کنند
    تشکر❤

    موافقم 38
    مخالفم 3
  11. JDM lover

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    اول کادیلاک ct5 v بلک وینگ بعدش چاجر SRT و بعدش هم IS500

    CT5-V بلک وینگ واقعا شاهکاری از کادیلاکه ، بی نظیره

    موافقم 15
    مخالفم 4
  12. Aboalfazl demon

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    انصافا ct5 v bv تنها سدان اسپورتی هست که وارد قلمرو آلمانی ها شده
    به طوری که تو پیست از m5 سریعتره

    موافقم 16
    مخالفم 4
  13. ارین صاحب جمعی

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    واقعا نمیشه m5 کامپتیشن و مرسدس رو در نظر نگرفت و پادشاه های این کلاسن ولی به غیر اونا کادیلاک و جنسیس فقط بقیه در حد همن

    موافقم 7
    مخالفم 17
  14. ارین صاحب جمعی

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    واقعا نمیشه مثلا به جای آئودی rs7 با اون رخ عقب به چیزی مثل اکورا یا آلفا یا حتی جنسیس فکر کرد

    موافقم 2
    مخالفم 21
  15. احمدرضا

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (877 ديدگاه)

    الان یکی میاد میگه از نزدیک جولیا کوادری فولیو رو دیدم
    خیلی بی کیفیته مخصوصن کابینش 😐

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. misha

      ۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      👌😂

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. AMIN (M.A.S)

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (816 ديدگاه)

    چارجر هلکت واقعا فوق العادس
    شاید هندلینگش در حد نباشه و یه خاطر هندلینگ بگین ماشین کاملی نباشه ولی با شخصیت و سبکی که داره اگه داشته باشینش میبینین که نیازی به هیچ سدان دیگه ای ندارین
    هرچند که حداقل من حتی صداشم از نزدیک نشنیدم
    اگرم مهارت رانندگیتونو زیاد کنید میتونید توی مسیر مستقیم خیلی کارا بکنید (البته من به شخصه چلنجر هلکت رو ترجیح میدم)
    چیز عجیب دربارش قیمتشه
    تا همین چند ماه پیش میشد با 72000تا خریدش
    اما الان شده 78000تا !!!!
    فک کنم به خاطر نیمه هادیا و کمبود قطعه ها اینطوری شده چون بعضی شرکتایی که توی سایت قیمتشون زیاد نشده هم میگن تو نمایندگی قیمت بالاتریو میگن

    لکسوسم لعنتی بد چشمک میزنه
    اون V8 خوش صداش اخ اخ نمای عقبش چقدر خوش تیپه
    واقعا دوس داشتنیه

    البته بقیه هم خیلی خوبن

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1167 ديدگاه)

      اصلا خوراک ماشین بازیه این چارجر
      https://www.instagram.com/reel/Ceq8n9ksRnX/?utm_source=ig_web_copy_link
      این ساده ترین کاریه که باهاش میکنن
      راننده دیدم توی جاده کوهستانی مسیر صاف رو نمیره فقط دریفت میزنه باهاش تا جایی که لاستیکاش میترکه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  17. MNM

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    هیچ کدوم درحد M5CS نیست

    موافقم 13
    مخالفم 11
    1. Enayat

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (174 ديدگاه)

      درست واقعی عالی…ولی تا وقتی
      که بلک وینگ وارد پیست نشه!

      موافقم 7
      مخالفم 9
  18. samurai

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (546 ديدگاه)

    بجز ژاپنیا بقیه در حد المان نیستن مخصوصا کپی کارای بی کیفیت کرره که باید با چینیا مقایسه بشه
    در این لیستم فقط لکسوس رنگ سفید مرمری :))

    موافقم 16
    مخالفم 19
    1. Iman99

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      بجز کادیلاک ct5-v امریکایی بقیه در حد آلمانی ها نیستن واقعیت همینه ولی حرف تو مثل تمام گفته های متعصبانه قبلی خودت بود
      برو تو بررسی ها ببین تنها گزینه ای که تونسته تو مقایسه ها و تست و برررسی ها با آلمانی ها رقابت کنه و در حد آلمانی ها باشه همین کادیلاک بوده یا نهایتا آلفا جولیا بقیه در حد آلمانی ها نیستن بخصوص کره ای ها که اصلا متن توضیحش رو هم نخوندم

      موافقم 8
      مخالفم 4
  19. javadhy

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (331 ديدگاه)

    شخصا توی سدان های پرفورمنس انتخابم gt63eهست ولی بین اینا از آلفارومئو و دوج خیلی خوشم اومده
    آلفارومئو چون حس رانندگی کاملا متمایزی نسبت به خودروهای دیگه داره
    در مورد دوجم دیگه اگه حتی هندلینگشم در حد بقیه نباشه مهم نیست واقعا جز با ارزش ترین خودرو ها برای خریدنه
    ۷۹۷ اسب بخار
    صدای سوپرشارژر
    قیمت زیر ۸۰ تا
    و ظاهرشم که از ماسل کار های دودر جذاب تر نباشه کمترم نیست

    موافقم 8
    مخالفم 3
  20. سوشیانت

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1921 ديدگاه)

    کادیلاک ct5 v بلک وینگ و دوج چارجر جیل بریک عالی هستن از آلمانی ها هم بهترن

    موافقم 7
    مخالفم 11
  21. mahdi-es17

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ ودوج چارجر هلکت
    ماشین که روح دارن❤️

    موافقم 3
    مخالفم 6
  22. Enayat

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (174 ديدگاه)

    کادیلاک می تونست که قید تولید سدان ها بزنه….ولی دید که آلمانی ها ، القابی مثل سوپر سدان و قوی ترین سدان رو خودشون می زاره که انگار کاره اوناست فقط !….وارد میدان شد و نشون داد کت تنه کیه

    موافقم 5
    مخالفم 10
  23. Ali-mg

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چقدر این آکورا خوبه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  24. Hadi

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    من جولیا و IS500 رو انتخاب میکنم 👌🏼…

    موافقم 6
    مخالفم 1
  25. ‌...

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3249 ديدگاه)

    نویسنده یادت رفت ایران‌خودرو تارا رو هم اضافه کنی 😂😂

    موافقم 6
    مخالفم 0
  26. 3pehr

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    داداشا خداوکیلی
    دوج اول، قیافه جذاب، ۷۹۷ اسب تازه یه دوج با پیشرانه هلکت دیگه چی میخوای؟
    بعد ۱۰۰ درصد کادیلاک که فوقعلاده جذاب و درجه یکه ۶۶۸ اسب! مگه میشه مگه داریم!
    تازه با همچین قیافه جذابی
    بعدشم که آلفا
    میدونید حرفم حقه

    ولی باید جگوار پروژکت ۸ هم اینجا صد درصد چونه اگه اون با اون قیافه جذاب و پیشرانهv8 5لیتری سوپرشاژ درجه یکه ۶۰۰ اسبیش اون تو انتخابم بالاتر از آلفا بود

    موافقم 3
    مخالفم 2
  27. Aliakbarkhoei

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (137 ديدگاه)

    همشونو دوست دارم اما کادیلاک یه چیز دیگست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. Muty

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    همه اینا یه طرف
    یه دونه m3 هم یه طرف

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا