هفته نامه

کدام خودروها کمترین هزینه نگهداری در 10 سال را دارند؟

خرید یک خودروی صفرکیلومتر جذابیت‌های خاص خود را دارد اما فکر می‌کنید کدام خودروها در ۱۰ سال کمترین هزینه نگهداری را خواهند داشت؟ در این مقاله می‌خواهیم برخی از کم‌هزینه‌ترین خودروهای دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

اگرچه خودروی صفرکیلومتر مزیت‌های زیادی دارد اما هزینه‌های نگهداری طولانی‌مدت آن یکی از فاکتورهای مهم خواهد بود. هیچ‌چیزی بدتر از هزینه‌های تعمیرات سنگین به همراه معطل شدن زیاد در تعمیرگاه‌ها نیست و به این مورد باید نگرانی‌های ناشی از خرابی‌های آتی را نیز افزود. کانسومر ریپورتز اخیراً لیستی از خودروهایی را که در طول ۱۰ سال مالکیت کمترین هزینه نگهداری را خواهد داشت منتشر کرده است. البته سورپرایزهای زیادی در این لیست وجود ندارد زیرا اکثر خودروها قبلاً به خاطر استهلاک پایین شناخته شده اند.

کانسومر ریپورتز هزینه‌های تعمیر خودروها در طول ۱۰ سال را بررسی کرده و تنها خودروهایی را که توصیه می‌کند برای ما در نظر گرفته است. چندین خودرو که فاقد سابقه ۱۰ ساله تعمیراتی هستند از لیست حذف می‌شوند درحالی‌که برخی هم شاید هزینه‌های تعمیراتی ارزانی داشته باشند اما در برخی بخش‌های دیگر امتیازهای پایینی کسب کنند. جدای از بحث تعمیرات و هزینه‌های آن، این نشریه فاکتورهایی همچون مصرف سوخت و تعویض لاستیک را نیز در نظر گرفته است. با توجه به موارد یاد شده، خودروهایی با کمترین هزینه نگهداری در ۱۰ سال شامل لیست زیر هستند:

  • نیسان لیف ۲۰۲۳ (هزینه نگهداری ۱۱۹۰ دلاری در ۱۰ سال آینده)
  • تویوتا کمری ۲۰۲۳ (هزینه نگهداری ۲۵۱۰ دلاری در ۱۰ سال آینده)
  • لکسوس ES هیبرید ۲۰۲۳ (هزینه نگهداری ۳۰۱۵ دلاری در ۱۰ سال آینده)
  • تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۲۳ (هزینه نگهداری ۲۹۷۰ دلاری در ۱۰ سال آینده)
  • فورد اج ۲۰۲۳ (هزینه نگهداری ۳۱۹۰ دلاری در ۱۰ سال آینده)
  • لکسوس RX مدل ۲۰۲۳ (هزینه نگهداری ۴۰۶۵ دلاری در ۱۰ سال آینده)
  • بیوک انکلیو ۲۰۲۳ (هزینه نگهداری ۴۳۶۵ دلاری در ۱۰ سال آینده)

خودروهای موردبحث بر اساس مقایسه هزینه‌های تعمیراتی ۱۰ ساله با میزان متوسط کلاس خودرویی خود رده بندی شده‌اند. کلاس شاسی بلندهای سه ردیفه هزینه تعمیرات متوسط ۵۱۵۵ دلاری دارد درحالی‌که هزینه تعمیرات ۱۰ ساله متوسط خودروهای برقی ۲۳۲۰ دلار تخمین زده‌ شده است. این خودروها قطعات متحرک کمتری دارند و نیازی به تعویض روغن‌موتور یا گیربکس نیست و به همین خاطر نگهداری آن‌ها هزینه‌های کمتری نسبت به نمونه‌های درون‌سوز خواهد داشت.

به لطف قوانین حفاظت از مصرف‌کننده قدرتمند، گارانتی خودروسازان مدت و جامعیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته دارد. اکثر خودروسازان گارانتی سپر به سپر را برای حداقل ۳ سال ارائه می‌کنند و گارانتی قوای محرکه نیز حداقل ۵ سال است. برخی برندها همچون کیا، هیوندای و میتسوبیشی گارانتی ۱۰ ساله را نیز ارائه کرده‌اند. گارانتی باتری خودروهای برقی نیز باید حداقل ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر باشد هرچند ایالت کالیفرنیا این میزان را به ۱۰ سال افزایش داده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (341 ديدگاه)

    خودروی برقی با بنزینی قابل مقایسه نیست چون درسته برقی هزینه بنزین روغن گیربکس و موتور نداره در عوض بعد از 100 الی 150 هزار کیلومتر هزینه باطری داره که بسته به قدرت باطری از 15000 تا 35000 دلار متغیره
    در کل هزینه خودروی برقی پایین تره البته در مقایسه با خودروی بنزینی که همون قدرت و گشتاور رو ارائه بده مثلا هزینه تسلا اس پلد خیلی بیشتر از تویوتا کمریه (اگه هزینه باطری لحاظ بشه)

    موافقم 28
    مخالفم 31
    1. (Ali(chevynova

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (6973 ديدگاه)

      بازم آلمانیها نیستن
      نمیدونم مهندسیشون کجاها بکارشون میاد همیشه ازش دم میزنن

      موافقم 37
      مخالفم 110
      1. Alan.r

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1101 ديدگاه)

        پس چرا محصولات کادیلاک و لینکلن تو لیست نبودن ؟ چرا کوروت و کامارو و چلنجر و موستانگ و ……. تو لیست نبودن؟
        لابد اونا هم به درد نمی‌خورن‌ و مهندسی ندارن
        محصولات آلمانی ها رده بالا ، لوکس و اسپرتن و مثل سایر برند های رده بالا پرفورمنس دوام براشون اهمیتی نداره
        البته تراک ها و محصولات دیزلی آلمانی ها دارای دوام بسیار بالایی هستن

        موافقم 65
        مخالفم 24
        1. سوشیانت

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2370 ديدگاه)

          آمریکا هم محصولات لوکس و اسپرت و رده بالا داره

          موافقم 4
          مخالفم 7
      2. X ray

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        ترجیح میدم لگن آمریکایی سوار نشم

        موافقم 28
        مخالفم 52
        1. دیمن

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (148 ديدگاه)

          تو اگه سال 57 کادیلاک فول آپشن سوار میشدی، میفهمیدی که لگن چیه

          موافقم 27
          مخالفم 15
        2. سوشیانت

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2370 ديدگاه)

          فقط کسی که فرق فروغون یا ماشین رو نمیدونه به آمریکایی میگه لگن

          موافقم 13
          مخالفم 8
        3. سوشیانت

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2370 ديدگاه)

          فرغون* نمیدونم چرا پدال قابلیت ادیت رو حذف کرده

          موافقم 5
          مخالفم 3
      3. فرشاد

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        گفته خودروهای استهلاک پایین
        میدونی چرا ژرمنا نیستن؟
        چون ژرمنا ایراد پیدا نمیکنن
        ولی اگه ایراد پیدا کنه اندازه دوتا وانت دوج خرج میخواد عزیز
        بالاخره ماشین لوکس و اشرافی این دردسرارو داره
        از کسی که مرسدس و بی ام و سوار میشه انتظارشورنداری که بیاد وانت یا بیوک سوارشه؟

        موافقم 56
        مخالفم 25
        1. سوشیانت

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2370 ديدگاه)

          آره کسی که تعصب نداره میتونه بیوک یا پسکاپ سوار شه

          موافقم 5
          مخالفم 8
        2. سوشیانت

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2370 ديدگاه)

          در ضمن حتی نمیدونی دوج دیگه وانت نداره و شرکت رم تولید میکنه بعد اون وقت با این اطلاعات میای آمریکایی و آلمانی رو مقایسه میکنی😂

          موافقم 5
          مخالفم 8
        3. فرشاد

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          من خیلی وقت پیش جواب تورو دادم نوار خالی پرنکن
          همینکه میباخ رو به وانت ترجیح میدی معلومه تعصب کی حال بهم زنه
          بعدشم هنوز سم اون روزی که چلنجر رو با استون والکری مقایسه کردی از خونم پاک نشده

          موافقم 2
          مخالفم 1
        4. سوشیانت

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2370 ديدگاه)

          اون دفعه هم جوابت منطقی نبود بعدش خودت اول شروع کردی به مقایسه پیکاپ با بنز و بی ام و که اصن به هم ربطی ندارن

          موافقم 0
          مخالفم 1
    2. مردیم از خوشی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1396 ديدگاه)

      تازه اول کار برقی ها هستیم بزودی با پیش رفت علم در صنعت خودرو های برقی مشکلاتی مثل تعویض در هر ۱۵۰ هزار کیلومتر کم و کم تر میشه مثلا ۱۰ سال دیگه شاید هر ۵۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض داشته باشند و…

      موافقم 24
      مخالفم 23
    3. heshmat021

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (338 ديدگاه)

      خود تسلا میگه عمر باطری هاش بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مایله بسته به شرایط
      بقیه خودرو ساز ها هم تقریبا همین رنج

      از اونطرف ۳۰۰ هزار مایل میشه چند سال عمر ماشین
      خود شما تو سال چند مایل یا کیلومتر کارکرد دارید؟

      موافقم 6
      مخالفم 19
  2. samurai

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (555 ديدگاه)

    منتظر جایزه این افتخار هستیم :))
    شوخی کردم ما که بی هویت و مزخرف و….. نیستیم منتظر جایزه ابکی و الکی و…. بمونیم :))
    جایزه مال دزدا و بدبختا و…… :))

    موافقم 14
    مخالفم 35
  3. Genius

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1272 ديدگاه)

    همیشه ژاپنی جماعت از یه ناخنگیر تا قطار مغناطیسی هر چی که بسازه توش دوام و سگ جونی حرف اوله.غربیها هم قبلا همینطور بودن ولی متاسفانه سیاست فرسودگی عمدی این روزها باعث ضرر رسیدن به مصرف کننده شده

    موافقم 51
    مخالفم 19
  4. محمد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    با اینکه این لیست ساختگیه و درست نیست ولی مطلب خوبی بود ممنون

    موافقم 5
    مخالفم 47
    1. ایران

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (341 ديدگاه)

      بر چه اساسی میگید ساختگیه مدرکتون چیه ؟

      موافقم 29
      مخالفم 11
      1. RTS

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مدرکشون فشاریه که دارن متحمل میشن .

        موافقم 32
        مخالفم 5
        1. محمد

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (344 ديدگاه)

          همینکه شما وجود نداشتی با حساب اصلیت بیای نظر بدی مشخص میکنه داستان چیه

          موافقم 3
          مخالفم 18
      2. محمد

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (344 ديدگاه)

        من باید به شما مدرک نشون بدم ؟

        موافقم 2
        مخالفم 15
        1. ایران

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (341 ديدگاه)

          دیگه تا بوده تو هر لیستی اول ژاپنیا بعد آمریکایی ها سگ جونترین و کم خرج ترین ماشینا بودن کجای لیست ساختگیه دقیقا میشه بگید ؟

          موافقم 12
          مخالفم 3
    2. مازیار

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2842 ديدگاه)

      آخه یه مطلب ساختگی و دروغین چطور میتونه هم خوب باشه و هم جای تشکر داشته باشه؟😄
      واقعا چطوری؟

      موافقم 10
      مخالفم 5
  5. یاس ی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1031 ديدگاه)

    نیسان لیف؛ توی لیست لیفت تایپ شده.

    موافقم 1
    مخالفم 4
  6. Reza

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    کرولا
    راو۴
    کمری
    ES
    هایلندر
    پریوس
    یاریس
    لندکروز و پرادو
    واقعا سگ جون و کم مصرفن

    موافقم 15
    مخالفم 9
  7. زیزیگولو

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (5736 ديدگاه)

    بدون تعصب ماشینای ژاپنی

    موافقم 14
    مخالفم 12
  8. iman1199

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    بدون تعصب ماشینای امریکایی

    موافقم 18
    مخالفم 8
    1. viper2

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      بابا بسه دیگه تو کل جهان ماشین ژاپنی به دقیق کار کردن و کم استهلاک بود معروفن لامصب یه هایلوکس میخری تا صد سال دیگه فقط روغن و لنت . ماشین امریکایی هم عالیه ولی ژاپنی خیلی کم استهلاک تره برین درباره موتور ۲۷۰۰ تویوتا هایلوکس بخونید تا متوجه منظورم بشید ۲۷۰۰ ، ۱۶۰ اسب اما از سال ۲۰۰۳ تا التن داره تولید میشه . خب دلیل این محبوبیت چی میتونه باشه جز یه موتور با مهندسی فوق العاده بالا برای کار های سبک و نیمه سنگین؟
      کل موتورش ۲۶۴ نیوتون متر گشتاور داره ولی هر باری رو جابجا میکنه داعش فقط از اون برای جنگ استفاده میکنه خب دلیلش چی میتونه باشه ؟
      فکر میکنید ساده هست؟ بله موتور ساده ای هست اگر با موتور ۲.۷ جی ام یا مثلا موتور های بی ام و مقایسه اش کنید اما ادوات لازم برای یه موتور کم استهلاک و دقیق و کم الاینده رو داره مثل دوتا بالانسر شیفتری که گذاشته مثل سیستم air injection و…. شما یه موتور تو کل جهان به من بگو که از سال ۲۰۰۳ تا الان داره تولید میشه هموزم تعصب کش داره من فن همون موتور میشم .

      موافقم 9
      مخالفم 18
      1. iman1199

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        بابا بسه دیگه تو کل جهان ماشین امریکایی به دقیق کار کردن و کم استهلاک بودن معروفن و ( از اروپایی ها هم مثل آلمانی قبلا همین رو اثبات کرده بودن ولی الان همشون لوکس ساز شدن ) به دقیق کار کردن و کم استهلاک بود معروفن لامصب یه پیکاپ امریکایی مثل فورد میخری تا صد سال دیگه فقط روغن و لنت . ماشین زاپنی هم عالیه ولی امریکایی خیلی کم استهلاک تره برین ( لینکش موجوده رکورد داران دوام و کار کرد پیکاپ امریکایی اوله با بیش از ۲ دو میلیون کیلومتر و همچنین مقام اول آمار بیشترین در صد رسیدن به کارکرد بالای ۴۰۲ هزار کیلومتر پیکاپ امریکایی اوله ) به اینها اینم اصافه کنید درباره موتور ls جنرال موتورز بخونید بخونید تا متوجه منظورم بشید ۲۷۰۰ اسب بخار قدرت بهت میده با بیشترین قابلیت دوام در جهان ، اما از سال ۱۹۹۷ تا الان داره تولید میشه با رکورد بیشترین تیراژ تولید موتور در جهان ( اینم یه رکورد دیگه ) یعنی با بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه تولید با فاصله زیاد بیشتر از هر موتور دیگه ای هست. این موتور سری ال اس ls جنرال موتورز که به چاقوی سوئیسی صنعت خودرو هم معروف شده رو روی هر چیزی که فکرش رو کنید سواپ کردن از مزدا میاتا بگیر تا اتوبوس هرکاری که فکرش رو کنی باهاش کردن ( این تازه یکیشونه ) با هر کاربردی یعنی هم تو ریس بوده و قهرمان تو لمانز قهرمان شده و هم در مسابقات دریفت بکار برده شده و قهرمان شده و هم در تیونینگ انواع خودرو ها استفاده شده با بیشترین قابلیت تیونینگ عرب ها تو آپ هیل ازش استفاده میکنن بعنوان غول مرحله آخر مسابقات ماشینای تقویتی شون جایی که موتور خود همون هایلوکس ها جواب نمیده همین موتور ال اس شورلت رودبا بلای ۴۰۰۰ اسب میندزن رو ماشیناشون و همون هایلوکس و تا میتونن گاز میدن و کاتاف میزنن خب دلیل این همه محبوبیت چی میتونه باشه جز یه موتور با مهندسی فوق العاده بالا برای انواع کار های سبک و نیمه سنگین و حتی مسابقات و..؟
        کل موتورش ۲۰۰ و خورده ای وزن داره ولی ۲۰۰۰ اسب بخار رو راحت بهت میده قوی ترین خودروی جاده قابل تردد در جهان که استاندارد هم هست ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت داره که روزانه میشه ازش استفاده کرد ( اینم یه رکورد دیگه ) از همین موتور ال اس روشه داعش که عددی نیست که ازش استفاده کنه ولی بازم اگه دست داعش بهش برسه که معلوم نیست چند کشور رو که تاحالا نتونسته فتح کنه با این موتور امریکایی فتح کنه در صورتی که از اون برای جنگ استفاده کنه خب دلیلش چی میتونه باشه ؟
        فکر میکنید ساده هست؟ بله موتور ساده ای هست اگر با موتور ۲.۷ جی ام یا مثلا موتور های بی ام و مقایسه اش کنید اما ادوات لازم برای یه موتور کم استهلاک و دقیق و کم الاینده رو داره مثل دوتا بالانسر شیفتری که گذاشته مثل سیستم pushrod و….

        اینها رو گفتم تا به اینجا برسیم که همش هم درست بود

        آخرش گفتی شما یه موتور تو کل جهان به من بگو که از سال ۲۰۰۳ تا الان داره تولید میشه هنوزم تعصب کش داره من فن همون موتور میشم .

        جواب: موتور ال اس جنرال موتورز همه فن حریف و تعصب کش (اثبات بیشتر از این که رکورد بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه تولیدی داره با فاصله زیاد بیشتر از بقیه موتور ها )

        بیشترین زمان تولید خط تولید یک موتور هم موتور سری L رولزرویس هست
        https://www.pedal.ir/vision/longest-living-car-engines/
        اینم لینکش کلا تقریبا همه موتور ها اروپایی و امریکایی هستن

        همین الان فن همین موتور ها شو
        منم فن موتور هایلوکس میشم

        موافقم 18
        مخالفم 10
        1. حسن

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (304 ديدگاه)

          خالی بندی هم اندازه داره جاهل محله ای ای والا چرا۵۰۰۰ استخون که نداره کنتورم نمیندازه بگو۵۰۰۰۰هزار کی به کیه

          موافقم 4
          مخالفم 8
        2. iman1199

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          خالی بندی هم اندازه داره جاهل محله ای ای والا چرا۵۰۰۰ استخون که نداره کنتورم نمیندازه بگو۵۰۰۰۰هزار کی به کیه
          شما هم همینطور
          ما که عاقلانه و درست گفتیم

          موافقم 8
          مخالفم 3
        3. iman1199

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          اکه نگاه کنی میبینید فعلا که شما خالی بستی چون فقط یکی رو میبینی
          ما میگیم همه چیزو ببینید مثل اینجا که هردو هستن درمورد نظر اون دوستمون هم که توضیحاتش رو گفتیم

          موافقم 8
          مخالفم 3
        4. iman1199

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          درمورد اون ۵۰۰۰ اسب هم چرا ۵۰۰۰ این لینکو بخون تا به جوابت برسی
          https://www.pedal.ir/american/1984-oldsmobile-5000-horsepower/
          تهمت زدی دیگه
          بفرما کنتور اینه ما حرف بدون کنتور نمیزنیم اینم لینکش
          حرف شما غلطه و حرف من درسته ببین
          قوی ترین خودرویی که مجوز تردد در خیابان ها رو داره اولدز موبیل با ۵۰۰۰ اسب قدرت با موتور v8 جاودانه امریکایی همه چیز داره سیستم‌ تهویه مطبوع کاپوت اتومات و..‌ یعنی یه خودوی کامل با مجوز تردد در خیابان و استفاده روزانه
          برای هرچی گفتیم اثبات داریم برای تک تکشون لینک دارم خواستی میزارم توضیحات همه رو هم میدم لازم بود
          البته اصلا منکر قابل اعتماد بودن زاپنی ها نیستیم
          یعنی بررعکس شما که برای واقعیاتی رو که میگیم تهمت میزنید
          من حرفای دوستمون رو زیر سوال نمیبرم
          ولی چون بطور متعصبانه نظر دادن و فقط اونی که دوست داشت رو دید ما هم برای اینکه بدونید که همه چیز باهم درسته جوابش رو میدیم
          ما فقط بعضی نظرات که لازمه رو بدلیل متعصبانه بودن جواب میدیم
          برید به سلامت

          موافقم 10
          مخالفم 3
      2. حسن

        ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (304 ديدگاه)

        گل گفتی دداش زاپن مردمانی باشرافتند که ازکیفیت کارشون کم نمیکنن دمشونگرم

        موافقم 7
        مخالفم 9
        1. iman1199

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          اروپا و امریکا مردمانی باشرافتند که ازکیفیت کارشون کم نمیکنن دمشونگرم

          موافقم 14
          مخالفم 6
  9. Muty

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1851 ديدگاه)

    در ایران
    ال ممد

    موافقم 6
    مخالفم 3
  10. محمد مهدی غرایی

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینای آمریکایی سرطان پر استهلاک پر مصرف و پر دردسرن ماشین فقط ژاپنی رو دست نداره🇯🇵🇯🇵🫡

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا