آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینیها بهتر از تسلا و تویوتا!
میدانیم که هوای سرد شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی را کاهش میدهد اما آزمایشی در نروژ نشان داده است که خودروی چینی هایفای Z این کاهش را به حداقل رسانده و در شعاع حرکتی زمستانی از همهٔ رقبا بهتر عمل کرده است. هایفای Z در کنار 22 خودروی الکتریکی دیگر توسط فدراسیون اتومبیل نروژ در اواخر ژانویه در دمایی بین منفی 2 تا منفی 10 درجهٔ سانتیگراد تحت یک آزمایش رانندگی گسترده قرار گرفته و تنها 5.9 درصد از شعاع حرکتی آن کاسته شده است.
به همین دلیل، هرچند هایفای Z بیشترین شعاع حرکتی را در بین خودروهای گروه نداشته اما در هوای سرد آنقدر خوب عمل کرده که توانسته بردی بیشتر از همهٔ خودروها ارائه کند. این خودروی چینی موفق شد در آزمایش موردبحث با یکبار شارژ کامل تا 522 کیلومتر را طی کند. این یعنی برد هایفای Z در هوای سرد کمتر از 6 درصد کاهش پیدا میکند و تنها خودروی این آزمایش لقب میگیرد که در هوای زمستانی کمتر از 10 درصد از شعاع حرکتی اعلامی خود را از دست میدهد.
دیگر خودروهای الکتریکی حاضر در این آزمایش اما میزان مختلفی از کاهش شعاع حرکتی زمستانی را نشان دادهاند. بهعنوانمثال، بامو i5 کاهش برد 12.2 درصدی را تجربه کرده و شعاع حرکتی آن از 505 کیلومتر به 443 کیلومتر رسیده است. کیا EV9 و لوتوس الترا هم همینقدر کاهش برد داشتهاند اما شعاع حرکتی فورد F150 لایتنینگ کاهش قابلتوجه 21.6 درصدی داشته و از 429 کیلومتر به 337 کیلومتر رسیده است.
یکی از خودروهایی که ضعیفترین عملکرد را در آزمون زمستانی داشته، نسخهٔ فیسلیفت تسلا مدل 3 است که برد آن با کاهشی 29.9 درصدی از 629 به 441 کیلومتر رسیده است. پولستار 2 با کاهش 30 درصدی و ولوو C40 با کاهش 30.9 درصدی برد نیز مشابه تسلا ضعیف عمل کردهاند اما بیشترین کاهش برد در سرما را تویوتا bZ4X و فولکسواگن ID.7 تجربه کردهاند. شعاع حرکتی این کراساوورهای الکتریکی ژاپنی و آلمانی در زمستان به میزان چشمگیر نزدیک به 32 درصد کمتر شده است. بدین ترتیب برد تویوتا از 460 به 313 کیلومتر و فولکسواگن از 608 به 414 کیلومتر کاهش پیدا کرده است.
دلیل کاهش برد اندک هایفای Z در هوای سرد سیستم هوشمند مدیریت حرارت است. این سیستم که توسط خود هیومن هورایزون (شرکت مادر برند هایفای) توسعه پیدا کرده است، باطریها را در پنجرهٔ دمای عملیاتی بهینه نگه میدارد. در طول این آزمایش، سیستم مذکور توانسته هم باطریها و هم دمای کابین را گرم نگه دارد که این موضوع در کشورهای سردسیری مثل نروژ بسیار مهم خواهد بود. هیومن هورایزون که خود را سازندهٔ خودروهای الکتریکی لوکس میداند، سال گذشته برای اولین بار وارد بازار اروپا شد. این شرکت علاوه بر هایفای Z، کراساوورهای هایفای X و هایفای Y را هم تولید میکند.
خودرو | برد اعلامی (کیلومتر) | برد زمستانی (کیلومتر) | اختلاف (کیلومتر) | اختلاف (درصد) |
هایفای Z | 555 | 522 | 33 | 5.9 |
بامو i5 | 505 | 443.6 | 61.4 | 12.2 |
لوتوس الترا | 530 | 464.6 | 65.4 | 12.3 |
کیا EV9 | 505 | 441.9 | 63.1 | 12.5 |
ژپنگ G9 | 520 | 451.8 | 68.2 | 13.1 |
نیو EL6 | 529 | 456 | 73 | 13.8 |
نیو ET5 | 560 | 481.4 | 78.6 | 14 |
مرسدس بنز EQE350 | 491 | 399 | 92 | 18.7 |
آئودی Q8 E-Tron | 515 | 411.4 | 103.6 | 20.1 |
بیوایدی دلفین | 427 | 339.2 | 87.8 | 20.6 |
فورد F150 لایتنینگ | 429 | 337.5 | 91.5 | 21.6 |
MG4 تروفی | 520 | 399.6 | 120.4 | 23.2 |
هیوندای آیونیک 6 | 614 | 467.8 | 146.2 | 23.8 |
هیوندای کُنا EV | 454 | 341.3 | 112.7 | 24.8 |
نیسان آریا | 498 | 369.4 | 128.6 | 25.8 |
پژو e-308 | 409 | 297 | 112 | 27.4 |
جیپ اونجر | 395 | 286 | 109 | 27.6 |
اوپل آسترا ST | 413 | 296 | 117 | 28.3 |
تسلا مدل 3 | 629 | 441 | 188 | 29.9 |
پولستار 2 | 614 | 430 | 184 | 30.0 |
ولوو C40 | 572 | 395 | 177 | 30.9 |
تویوتا bZ4X | 460 | 313.5 | 146.5 | 31.8 |
فولکسواگن ID.7 | 608 | 414 | 194 | 31.9 |