آزمایش شعاع حرکتی خودروهای برقی در هوای سرد، چینی‌ها بهتر از تسلا و تویوتا!

سه‌شنبه 17 بهمن 1402 - 08:30
مطالعه 4 دقیقه
Cars-1
در آزمایش زمستانی 23 خودروی الکتریکی در نروژ، های‌فای Z چینی کمترین کاهش برد در هوای سرد و فولکس‌واگن ID.4 و تویوتا bZ4X بیشترین کاهش را داشته‌اند.
تبلیغات

می‌دانیم که هوای سرد شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهد اما آزمایشی در نروژ نشان داده است که خودروی چینی های‌فای Z این کاهش را به حداقل رسانده و در شعاع حرکتی زمستانی از همهٔ رقبا بهتر عمل کرده است. های‌فای Z در کنار 22 خودروی الکتریکی دیگر توسط فدراسیون اتومبیل نروژ در اواخر ژانویه در دمایی بین منفی 2 تا منفی 10 درجهٔ سانتی‌گراد تحت یک آزمایش رانندگی گسترده قرار گرفته و تنها 5.9 درصد از شعاع حرکتی آن کاسته شده است.

به همین دلیل، هرچند های‌فای Z بیشترین شعاع حرکتی را در بین خودروهای گروه نداشته اما در هوای سرد آن‌قدر خوب عمل کرده که توانسته بردی بیشتر از همهٔ خودروها ارائه کند. این خودروی چینی موفق شد در آزمایش موردبحث با یک‌بار شارژ کامل تا 522 کیلومتر را طی کند. این یعنی برد های‌فای Z در هوای سرد کمتر از 6 درصد کاهش پیدا می‌کند و تنها خودروی این آزمایش لقب می‌گیرد که در هوای زمستانی کمتر از 10 درصد از شعاع حرکتی اعلامی خود را از دست می‌دهد.

دیگر خودروهای الکتریکی حاضر در این آزمایش اما میزان مختلفی از کاهش شعاع حرکتی زمستانی را نشان داده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ب‌ام‌و i5 کاهش برد 12.2 درصدی را تجربه کرده و شعاع حرکتی آن از 505 کیلومتر به 443 کیلومتر رسیده است. کیا EV9 و لوتوس الترا هم همین‌قدر کاهش برد داشته‌اند اما شعاع حرکتی فورد F150 لایتنینگ کاهش قابل‌توجه 21.6 درصدی داشته و از 429 کیلومتر به 337 کیلومتر رسیده است.

یکی از خودروهایی که ضعیف‌ترین عملکرد را در آزمون زمستانی داشته، نسخهٔ فیس‌لیفت تسلا مدل 3 است که برد آن با کاهشی 29.9 درصدی از 629 به 441 کیلومتر رسیده است. پولستار 2 با کاهش 30 درصدی و ولوو C40 با کاهش 30.9 درصدی برد نیز مشابه تسلا ضعیف عمل کرده‌اند اما بیشترین کاهش برد در سرما را تویوتا bZ4X و فولکس‌واگن ID.7 تجربه کرده‌اند. شعاع حرکتی این کراس‌اوورهای الکتریکی ژاپنی و آلمانی در زمستان به میزان چشمگیر نزدیک به 32 درصد کمتر شده است. بدین ترتیب برد تویوتا از 460 به 313 کیلومتر و فولکس‌واگن از 608 به 414 کیلومتر کاهش پیدا کرده است.

دلیل کاهش برد اندک های‌فای Z در هوای سرد سیستم هوشمند مدیریت حرارت است. این سیستم که توسط خود هیومن هورایزون (شرکت مادر برند های‌فای) توسعه پیدا کرده است، باطری‌ها را در پنجرهٔ دمای عملیاتی بهینه نگه می‌دارد. در طول این آزمایش، سیستم مذکور توانسته هم باطری‌ها و هم دمای کابین را گرم نگه دارد که این موضوع در کشورهای سردسیری مثل نروژ بسیار مهم خواهد بود. هیومن هورایزون که خود را سازندهٔ خودروهای الکتریکی لوکس می‌داند، سال گذشته برای اولین بار وارد بازار اروپا شد. این شرکت علاوه بر های‌فای Z، کراس‌اوورهای های‌فای X و های‌فای Y را هم تولید می‌کند.

خودرو

برد اعلامی (کیلومتر)

برد زمستانی (کیلومتر)

اختلاف (کیلومتر)

اختلاف (درصد)

های‌فای Z

555

522

33

5.9

ب‌ام‌و i5

505

443.6

61.4

12.2

لوتوس الترا

530

464.6

65.4

12.3

کیا EV9

505

441.9

63.1

12.5

ژپنگ G9

520

451.8

68.2

13.1

نیو EL6

529

456

73

13.8

نیو ET5

560

481.4

78.6

14

مرسدس بنز EQE350

491

399

92

18.7

آئودی Q8 E-Tron

515

411.4

103.6

20.1

بی‌وای‌دی دلفین

427

339.2

87.8

20.6

فورد F150 لایتنینگ

429

337.5

91.5

21.6

MG4 تروفی

520

399.6

120.4

23.2

هیوندای آیونیک 6

614

467.8

146.2

23.8

هیوندای کُنا EV

454

341.3

112.7

24.8

نیسان آریا

498

369.4

128.6

25.8

پژو e-308

409

297

112

27.4

جیپ اونجر

395

286

109

27.6

اوپل آسترا ST

413

296

117

28.3

تسلا مدل 3

629

441

188

29.9

پولستار 2

614

430

184

30.0

ولوو C40

572

395

177

30.9

تویوتا bZ4X

460

313.5

146.5

31.8

فولکس‌واگن ID.7

608

414

194

31.9

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.