قوانین ایمنی اروپا GSR2 قاتل خودروهای اسپرت؛ از تویوتا GR86 تا پورشه ماکان
معمولاً مقررات سختگیرانهتر آلایندگی خودروسازان را مجبور به خاتمهٔ عرضهٔ برخی محصولات خود در اروپا میکند اما این بار، قوانین جدید ایمنی به قاتل بسیاری از خودروهای جذاب در بازار اروپا تبدیل شده است. این قوانین که مقررات ایمنی عمومی 2 یا بهطور مخفف GSR2 نام دارد، ادامهٔ عرضهٔ برخی خودروها را در قارهٔ سبز غیرممکن خواهد کرد.
تویوتا GR86 و سوبارو BRZ
تویوتا و سوبارو هردو رسماً اعلام کردهاند که در آیندهای به عرضهٔ GR86 و BRZ در اروپا پایان خواهند داد. به گفتهٔ یکی از مدیران ارشد تویوتا، کوپهٔ دیفرانسیل عقب ارزانقیمت این شرکت فقط برای دو سال دیگر در اروپا عرضه خواهد شد و تویوتا قصد اصلاح GR86 را برای مطابقت با مقررات GSR2 ندارد. سوبارو هم گفته است در پایان سال 2024 فروش BRZ در اروپا خاتمه خواهد یافت. این کوپههای اسپرت برای مطابقت با قوانین ایمنی جدید باید کاملاً از نو مهندسی شوند که این کار به دلیل هزینهٔ بالا از لحاظ تجاری منطقی نخواهد بود زیرا اروپا بازار کوچکی برای این دو خودرو محسوب میشود. علاوه بر این، حتی اگر تویوتا برای مطابقت GR86 با مقررات GSR2 هزینه کند، این اصلاحات تأثیر منفی بزرگی روی شخصیت پویای خودرو خواهد گذاشت و GR86 دیگر آن خودروی رانندهای نخواهد بود که همه میشناسند و دوست دارند.
پورشه ماکان
یکی دیگر از خودروهایی که امسال از بازار اروپا حذف خواهد شد، نسل اول پورشه ماکان است. این کراساوور بنزینی به دلیل عدم مطابقت با قانون امنیت سایبری مرتبط با GSR2 که در ماه جولای اجرا میشود، امکان فروش در قارهٔ سبز را نخواهد داشت. به گفتهٔ سخنگوی پورشه، پلتفرم ماکان بنزینی امکان مطابق با این قوانین را ندارد. هر خودرویی (اعم از درونسوز یا الکتریکی) که نتواند این الزامات را برآورده کند، از اول جولای 2024 اجازهٔ فروش در اتحادیهٔ اروپا را نخواهد داشت. درنتیجه، انتظار میرود فروش ماکان بنزینی در بهار پیش رو در اتحادیهٔ اروپا متوقف شود. البته در کشورهایی که قوانین اتحادیهٔ اروپا اجرا نمیشود ماکان بنزینی میتواند برای مدت بیشتری عرضه شود.
کاهش عرضهٔ آلپین A110
یکی دیگر از کوپهای اسپرتی که با قوانین GSR2 مطابقت ندارد، آلپین A110 است. این برند متعلق به رنو هم مثل تویوتا میگوید اصلاح A110 برای مطابقت با قوانین ایمنی جدید هزینهٔ بالایی دارد و این هزینهها تا پایان تولید این خودرو در سال 2026 جبران نخواهد شد. البته A110 بهطور کامل از بازار اروپا حذف نمیشود زیرا یک معافیت ویژهٔ دوساله از این قوانین در نظر گرفته شده است که امکان فروش حداکثر 1500 دستگاه در سال را به خودروسازان میدهد.
ادامهٔ عرضهٔ مزدا MX-5
هرچند بهزودی عرضهٔ کوپههای اسپرت تویوتا و سوبارو در اروپا خاتمه خواهد یافت اما خبر خوب اینکه مزدا MX-5 پس از سال 2024 همچنان در این قاره عرضه خواهد شد. به گفتهٔ سخنگوی مزدا، میاتا با وجودی که خودروی قدیمیتری است اما عرضهٔ آن در اروپا پس از اجرای قوانین جدید همچنان ادامه خواهد داشت. برای یادآوری، نسل کنونی MX-5 ابتدا در سپتامبر 2014 با سقف پارچهای معرفی شد و در سال 2016 هم مزدا نسخهٔ سقف فلزی آن را با نام RF معرفی کرد. از آن زمان، رودستر مزدا دو بار در سالهای 2018 و 2023 مورد بهروزرسانی قرار گرفته است.
قوانین GSR2 چیست؟
مقررات GSR2 که از جولای امسال اجرایی خواهد شد، فقط شامل خودروها نمیشود و کامیونها، ونها، اتوبوسها و... را هم در برمیگیرد. این مقررات بسته به نوع وسیلهٔ نقلیه، شامل لیستی طولانی از بیش از 100 قانون خواهد بود البته برخی از این موارد صرفاً اصلاحات هستند اما حدود 20 تا 25 مورد آن الزامات جدیدی خواهد بود. یکی از این موارد جدید، تجهیز خودروها به سیستم ضبط دادهٔ رویدادها یا همان جعبهٔ سیاه است. این سیستم اطلاعات خودرو مثل سرعت، ترمز، موقعیت خودرو و نحوهٔ عملکرد سیستمهای ایمنی را پنج ثانیه پیش از تصادف تا 0.3 ثانیه پس از برخورد ضبط میکند. ازجملهٔ دیگر الزامات جدید GSR2 هم میتوان به دستیار حفظ حرکت میان خطوط، سیستم پایش باد تایرها و هشدار خوابآلودگی راننده اشاره کرد. تا جولای 2029 هم موارد دیگری مثل بهبود ایمنی شیشهها، لاستیکهای بادوامتر و بهبود دید بیرونی خودروها برای بهتر دیدن دوچرخهسواران و عابرین پیاده به این لیست اضافه خواهد شد.
بنابراین، بدون شک خودروها در اروپا گرانتر خواهند شد زیرا اضافه کردن سختافزارها و نرمافزارهای جدید به خودروها برای مطابقت با مقررات، هزینههای بیشتری را برای خودروسازان به همراه خواهد داشت که این هزینه به خریداران تحمیل میشود. این میتواند بیشتر به ضرر خودروهای کوچک باشد زیرا تجهیز آنها به تکنولوژیهای ایمنی جدید میتواند این خودروها را بسیار گران کند.