سریع ترین خودروهای رالی تاریخ؛ از ام جی و هیوندای تا پژو و فورد

شنبه 24 شهریور 1403 - 12:30
مطالعه 9 دقیقه
1984-peugeot-205-t16-evo-1-
در این مقاله جذاب سریع ترین خودروهای رالی دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

در اکثر رقابت‌های موتور اسپرت، خودروهای مسابقه‌ای به سرعت فراتر از 300 کیلومتر در ساعت می‌رسند اما شرایط خودروهای رالی در مسابقات رالی جهانی فرق می‌کند. این خودروها به اندازه سایر مدل‌های مسابقه‌ای سریع نیستند و بنابراین درحالی‌که خودروهای فرمول یک در چشم بر هم زدن به سرعت‌های بسیار بالا دست پیدا می‌کنند اما خودروهای رالی شرایط ویژه‌ای دارند. البته این به معنی کند بودن چنین خودروهایی نیست و مدل‌های رالی توانایی رسیدن به سرعت‌های بالای 160 کیلومتر در ساعت را دارند. البته دلایلی برای سرعت کمتر خودروهای رالی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها ماهیت مسابقات رالی خواهد بود. برخلاف رقابت‌های دیگر که در پیست‌های مخصوص برگزار می‌شوند، مسابقات رالی در جاده‌هایی برگزار می‌شوند که پیچ‌های زیادی دارند و خطرات گوناگون همچون درختان و موانع دیگر در انتظار رانندگان هستند. نبود مسیرهای مستقیم طولانی و نیاز مداوم به تغییر مسیر باعث شده خودروهای رالی تمرکز ویژه‌ای روی هندلینگ و شتاب گیری داشته باشند. حرکت خودروهای رالی با سرعتی که شاید برای خودروهای مسابقه‌ای دیگر همانند قدم زدن باشد می‌تواند خطرات زیادی را متوجه راننده و نقشه‌خوان کند. با این تفاسیر ما سریع ترین خودروهای رالی در تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

کپی لینک

سریع ترین خودروهای رالی تاریخ

کپی لینک

ام جی مترو 6R4

سرعت: 193 کیلومتر در ساعت

نام این خودرو از ترکیب پیشرانه 6 سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک گرفته شده است. مترو 6R4 در رقابت‌های گروه B شرکت می‌کرد و در دهه 80 میلادی و با کمک تیم فرمول یک ویلیامز توسعه یافت. ام جی در آن زمان با مدل‌های مشهوری همچون آئودی کواترو اسپرت و پژو 205 T16 مسابقه می‌داد. از جمله ویژگی‌های مترو 6R4 می‌توان به صدای تولیدی متمایز اشاره کرد که دلیلش پیشرانه 6 سیلندر 2997 سی‌سی تنفس طبیعی بوده است. نتیجه تغییرات رخ داده در این خودرو کسب قدرت حدود 400 اسب بخار، صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 193 کیلومتر در ساعت بوده است.

کپی لینک

هیوندای i20 N رالی 1

سرعت: 199 کیلومتر در ساعت

پس از موفقیت هیوندای i20 کوپه WRC، کره‌ای‌ها مدل i20 N رالی 1 را راهی کلاس رالی 1 مسابقات کرده‌اند. این خودرو نسبت به نسخه قبلی قدرت و گشتاور بیشتری دارد و قطعات آیرودینامیک جدید به خنک ماندن پیشرانه و تولید داون فورس بیشتر کمک می‌کنند. همانند دیگر خودروهای رالی 1، محصول هیوندای از پیشرانه‌ای هیبریدی استفاده می‌کند که از پیشرانه درون‌سوز 380 اسب بخاری و موتور برقی 134 اسبی تشکیل شده است. این خودرو می‌تواند به سرعت 199 کیلومتر در ساعت دست یابد.

کپی لینک

رنو 5 توربو

سرعت: 199 کیلومتر در ساعت

رنو 5 توربو که با نام R5 توربو هم شناخته شده خودروی رالی دهه 80 میلادی است که قبل از شروع گروه B مسابقات به رقابت می‌پرداخت. پس از موفقیت لانچیا در اواخر دهه 70 میلادی مشخص شد خودروهای رالی نیازمند روش جدیدی برای رقابت بهتر است. این فرمول شامل وزن سبک به همراه نصب پیشرانه در میانه بدنه بود تا توزیع وزن بهتری وجود داشته باشد. رنو 5 توربو در اولین مسابقه خود در سال 1981 به پیروزی دست یافت و همچنان نشان داد خودرویی سریع و مطمئن است. پیشرانه 1.4 لیتری توربوی رنو در ابتدا تنها 160 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نهایت خروجی آن به 350 اسب بخار رسید.

کپی لینک

تویوتا GR یاریس رالی 1

سرعت: 201 کیلومتر در ساعت

این خودرو بر پایه GR یاریس استاندارد شکل گرفته و از پیشرانه 4 سیلندر توربوی هیبریدی با قدرت فراتر از 500 اسب بخار استفاده می‌کند. از زمان تصویب قوانین جدید کلاس رالی 1، محصول تویوتا حرف اول را زده و در مسابقات زیادی به پیروزی دست یافته است. حداکثر سرعت GR یاریس رالی 1 به 201 کیلومتر در ساعت می‌رسد که آن را بالاتر از محصول هیوندای قرار می‌دهد. البته سرعت نهایی خودرو در هر مسابقه بسته به نسبت دنده‌ها تغییر خواهد کرد.

کپی لینک

پژو 205 T16

سرعت: 212 کیلومتر در ساعت

از میان تمامی خودروهایی که در کلاس گروه B دهه 80 حضور داشته‌اند، بی‌شک پژو 205 T16 مشهورترین آن‌هاست. از هر فردی که بخواهید خودروی کلاس B آن دوران را تصور کند احتمالاً همین پژو را به یاد خواهد آورد. 205 T16 ثابت کرد یک خودروی رالی خوب غیرقابل توقف است. این خودرو موفقیت‌های زیادی به دست آورد و علیرغم نام مشترک با 205 تولیدی، زیر پوست آن تفاوت‌های زیادی وجود داشت. این مدل از پیشرانه 16 سوپاپ 347 اسب بخاری استفاده کرده و سقف سرعت 212 کیلومتر در ساعت دارد.

کپی لینک

سیتروئن BX 4TC

سرعت: 215 کیلومتر در ساعت

نماینده سیتروئن در رالی گروه B خودروی BX 4TC بوده هرچند از مشکلات فنی گوناگون رنج برده است. از جمله مشکلات سیتروئن می‌توان به وزن بالا، توزیع وزن نامطلوب و ارتفاع سواری و سیستم تعلیق نامناسب اشاره کرد. دلیل این مشکلات را می‌توان در زمان محدود توسعه و بودجه محدود نسبت به رقبا جست‌وجو کرد. البته با وجود پیشرانه 4 سیلندر توربو و سیستم چهار چرخ محرک، BX 4TC سقف سرعت 215 کیلومتر در ساعت داشته است.

کپی لینک

فورد اسکورت RS کازورث

سرعت: 219 کیلومتر در ساعت

خودروی فورد در سال 1993 وارد رقابت‌های گروه A شد. پیشرانه 2 لیتری توربوی اسکورت RS کازورث 227 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا این خودرو صفر تا 96 کیلومتر در ساعت کمتر از 3 ثانیه داشته است. همچنین بسته به تنظیمات گیربکس در هر مسابقه، حداکثر سرعت خودرو به 219 کیلومتر در ساعت نیز می‌رسیده است.

کپی لینک

لانچیا رالی 037

سرعت: 220 کیلومتر در ساعت

همانند بسیاری از سریع ترین خودروهای رالی در تاریخ، لانچیا رالی 037 برای حضور در گروه B طراحی شد. این خودرو چندین رکورد در رالی ثبت کرد که یکی از دلایل آن را می‌توان پیشرانه 2 لیتری سوپرشارژرداری دانست که بیش از 205 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. لانچیا رالی 037 حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعتی داشته و در کمتر از 7 ثانیه سرعت خود را به 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند.

کپی لینک

آئودی کواترو

سرعت: 220 کیلومتر در ساعت

اکثر خودروهای گروه B سریع، چابک و قدرتمند بوده‌اند. آئودی کواترو نمونه ارتقا یافته از نسخه جاده‌ای بود که پیروزی‌های زیادی را به دست آورد. پیشرانه 2.1 لیتری توربوی آئودی 197 اسب بخار قدرت تولید کرده و ثبت دستیابی به حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت شده است. بد نیست بدانید در سال 2021 یکی از نسخه‌های کواترو در حراجی با قیمت فراتر از 2.3 میلیون دلار فروخته شد تا آن را به گران‌ترین خودروی رالی تاریخ بدل کند.

کپی لینک

فورد RS200

سرعت: 223 کیلومتر در ساعت

RS200 جزو شاخص‌ترین خودروهای رالی تاریخ است. با وجود سیستم چهار چرخ محرکی که می‌تواند گشتاور را بین چرخ‌های جلو و عقب توزیع کند، این خودرو علیرغم مشکلات فنی خود توانست امیدوار کننده ظاهر شود. البته راندن RS200 نیز بسیار سخت بود و چندین تصادف سنگین با آن دیده شد. همین تصادفات منجر به تلفات باعث شد حضور RS200 در رقابت‌ها ممنوع شود. این خودرو از پیشرانه 1.8 لیتری توربو استفاده کرده و 420 اسب بخار قدرت دارد.

کپی لینک

مزدا RX-7 گروه B

سرعت: 225 کیلومتر در ساعت

اگرچه رقابت‌های گروه B در سلطه برندهایی همچون پژو، لانچیا، فورد و آئودی بود اما برخی برندها از جمله مزدا تلاش داشتند خودی نشان دهند. ژاپنی‌ها با RX-7 در مسابقات حضور یافتند، خودرویی که از پیشرانه روتاری استفاده می‌کرد و فاقد سیستم توربو بود. جدای از پیشرانه، طراحی دیفرانسیل عقب نیز حرفی در برابر رقبای چهار چرخ محرک نداشت. با اینکه RX-7 به موفقیت چندانی نرسید اما به خاطر قدرت 300 اسب بخاری، سرعت 225 کیلومتر در ساعتی و طراحی زیبای خود جلب‌توجه کرد.

کپی لینک

لانچیا دلتا S4

سرعت: 225 کیلومتر در ساعت

دلتا S4 جزو موفق‌ترین خودروهای تاریخ رالی است و تنها زمانی از رقابت‌ها کنار رفت که گروه B به خاطر تصادف منجر به فوت یکی از رانندگان و کمک‌راننده او به‌طورکلی لغو شد. تا قبل از آن، خودروی لانچیا جزو سریع ترین ها بوده و پیشرانه 1.8 لیتری آن 550 اسب بخار قدرت تولید کرده است. لانچیا همچنین وزن خودرو را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد که همین امر سؤالاتی درباره ایمنی S4 به وجود آورد. این خودرو به خاطر سواری دشوار و تلاش زیاد رانندگان مشهور شده و صفر تا 96 کیلومتر در ساعت زیر 6 ثانیه دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.