تلاش جنرال موتورز و تنبلی تویوتا در برقی کردن محصولات آینده
خودروسازیهای تویوتا، نیسان و هوندا در لیست «راهنمای محیطی خودرو گرینپیس 2022» به پایینترین جایگاه رسیدند. این لیست درحقیقت ردهبندی تلاش خودروسازان برای رسیدن به هدف نگهداری زمین در دمای 1.5 درجه سانتیگراد است که در رویداد بزرگ «توافق آبوهوایی پاریس» تعیین شده بود.
تیم داوری سه مولفه را بهعنوان پایههای تصمیمگیری این هیئت و مبنای ردهبندی یادشده عنوان کرده است: فاز بیرونروی از موتورهای احتراق داخلی، کاهش کربن در زنجیره تامین قطعات، کاهش منابع و بازده. بنابر این مولفهها، خودروسازان ژاپنی نامیدکنندهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند؛ درحالیکه جنرال موتورز، مرسدسبنز و فولکسواگن بهترین بازیکنان در این حوزه بودهاند. البته این کمیته معتقد است که حتی شرکتهای برتر در این لیست نیز میتوانستند بهتر از این عمل کنند.
مجموعه فولکسواگن با وجود افزایش فروش مدلهای برقی در سال 2021، بهخاطر عدم کنارگذاشتن موتورهای درونسوز از خط تولید خود به نرخ بالا، چند امتیاز از دست داد. این مجموعه بهدلیل بازده پایین در کربنزدایی از زنجیره تامین فطعات خود نیز مورد انتقاد قرار گرفت.
جنرال موتورز که صدرنشین این لیست محسوب میشود، بهخاطر وابستگی بسیار زیاد به چین برای فروش محسوب برقی خود زیر سوال رفت. گرینپیس مینویسد که عملکرد این شرکت و مرسدسبنز با نیاز کنونی برای کربنزدایی از زنجیره تامین و حملونقل بسیار پایینتر از حد انتظار است.
براساس این ردهبندی، برندهای ژاپنی تویوتا و نیسان پایینترین نرخ دگرگونی و تحول را در تولید و فروش محصولات برقی داشتهاند؛ نرخ تحول این خودروسازان از استاندارد جهانی پایینتر بوده است. گرینپیس اعلام کرده که بدترین شرکتهای حوزه کربنزدایی از زنجیره تامین قطعات، هوندا و تویوتا هستند. با این همه، تویوتا موفق شد تا بهواسطه روابط سیاسی قوی خود از زیر بار مسئولیت کنار برود.
گرینپیس برای تحول موفق در صنعت و کاهش تاثیر منفی بر آبوهوا 5 پیشنهاد دارد:
- خروج هرچه سریعتر خودروسازان از تولید خودروهای احتراق داخلی
- تبلیغ شارژ با انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش منابع
- کربنزدایی از تولید فولاد
- دگرگونی و تحول بهنحوی که کار کارگران و نیروهای دیگر در سراسر جهان تعطیل نشود
- کاهش مالکیت خصوصی خودرو
نویسنده گرینپیس میگوید:
ما باید از خطرهای بازار درحال توسعه خودرو آگاه باشیم تا هرچه سریعتر خودروهای درونسوز را کنار گذاشته و شبیهسازیهای اقتصادی را انجام دهیم.درکل، آینده صنعت حملونقل بدون کربن باید شامل خودروهای خصوصی بسیار کمتر، سیستم حملونقل بهینهتر، خودروهای مشترک بیشتر و بازطراحی شهرها برای افزایش فضای قدمزنی و دوچرخهسواری بیشتر باشد.