مشهورترین خودروهای 16 سیلندر جهان؛ از بوگاتی و رولزرویس تا بی ام و V16
با رسمی شدن خبر استفاده بوگاتی از یک موتور V16 بهجای نمونه W16 همیشگیاش، جا دارد نگاهی به برترین 16 سیلندرهای جهان داشته باشیم.
کادیلاک سیکتین (شانزده)
نخستین محصول کادیلاک که از موتور 16 سیلندر استفاده کرد به دهه 30 میلادی، یعنی حدود 100 سال پیش باز میگردد؛ این برند در مدلهایی چون سری 452 از پیشرانه 16 سیلندر استفاده کرد و سپس آن را کنار گذاشت اما در سال 2003، یک مدل مفهومی را با نام سیکستین (به معنای شانزده) معرفی کرد. پیشرانه این خودروی کانسپت برای گرامیداشت میراث این برند حجمی 13.6 لیتری داشت که هزار اسب بخار قدرت تولید میکند و با گشتاورش میتوانست رود نیل را از هم بشکافد. متاسفانه این مدل زیبا هیچگاه رنگ خط تولید را ندید.
بی آر ام P15
خودروی فرمول یک برند «بی آر اِم» از یک پیشرانه 1.5 لیتری 16 سیلندر V شکل استفاده میکرد که توان تولید 600 اسب بخار قدرت را داشت تا 14 هزار rpm دور برمیداشت. این موتور درحالی بر سر زبانها افتاد که مردم باور داشتند جاهطلبانه ساخته شده و عملکرد خوبی ندارد. غیرقابل اتکا بودن آن را از دور فرمول 1 خارج کرد.
بی ام و سری 7 گولدفیش
هنوز کسی نمیاند چرا مهندسان بیامو تصمیم گرفتند موتور 12 سیلندر V شکل عالی M70 مدل سری 7 را کنار گذاشته و در نسخه گولدفیش (به معنای ماهی قرمز)، آن را با یک V16 جابهجا کنند! درهرصورت، نتیجه کار آنها یک واحد 408 اسب بخاری شد که بدنه دراز سری 7 E32 را جابهجا میکرد. این موتور میتوانست گولدفیش را به نهایت سرعت 280 کیلومتر بر ساعت برساند اما نهایتا برنامه تولید انبوه آن کنار گذاشته شد.
رولزرویس 101EX
مانند شمار دیگری از خودروهای این فهرست، خودروی سنگین رولزرویس هم هیچگاه رنگ خط تولید را ندید. این رولزرویس که از بدنه مدل فانتوم کوپه استفاده میکرد، به درخواست بازیگر مشهور نقش مستربین، «روآن اتکینسون» و برای مجموعه «جانی انگلیش: تولد دوباره» آماده شد.
اوتو یونیون تایپ C
خودروهای مسابقهای اوتو یونیون که توسط بنیانگذار برند پورشه، «فردیناند پورشه»، ساخته میشدند، همان بلندپروازی بی آر اِم را داشتند اما برخلاف آن، به موفقیت زیادی دست پیدا کردند. در میان محصولات این مجموعه، تایپ C بیشتر از سایرین موردتوجه قرار گرفت. این خودرو با بهرهوری از سوپرشارژر «روتز» رویهمرفته 520 اسب بخار قدرت داشت که وظیفه حرکت دادن بدنه 734 کیلوگرمی آن را برعهده داشت.
دِوِل سیکستین
ابرخودروی سیکستین محصولی از عربستان سعودی است که برطبق ادعای سازنده، در کمتر از 2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و روند شتابگیری را تا 560 کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد. هرچند شعار دادن درباره این اعداد و ارقام هیجانانگیز است اما هیچیک از آنها تاکنون به واقعیت نپیوستهاند. سازنده پا را از دول سیکستین هم فراتر گذاشته و مدعی شده که نسخه مخصوص پیست این خودرو توان تولید 5 هزار اسب بخار قدرت را دارد که البته خبری از بررسی صحت آن نیست.
مازراتی تیپو V4
شاید در زمانه ما یک محصول 375 اسب بخاری چندان خاص و چشمگیر به نظر نرسد اما بهرهمندی یک خودرو از این قدرت در سال 1929 به اندازه هزار اسب بخار قدرت بوگاتی ویرون تحسین برانگیز به شمار میرفت. تیپو V4 به یک پیشرانه 4 لیتری سوپرشارژر مجهز شده بود که 16 سیلندر به آرایش V داشت . 375 اسب بخار قدرتش را از طریق یک جعبهدنده 3 سرعتی دستی به چرخها منتقل میکرد. طراحی بدنه این گرنتورر خاص به شرکت سفارشیسازی «زاگاتو» محول شده بود.
جیمِنِز نوویا
این خودرو ساخته یک عاشق موتورسیکلت از فرانسه بود که میخواست در مسابقات استقامت جهانی شرکت کند؛ پس خودروی مخصوصش را بر پایه یک دستگاه پورشه 917 توسعه داد. آقای نوویا در طی 10 سال ساخت این خودرو، تماما از قطعاتی استفاده کرد که خودش ساخته بود. شایعات میگویند که این خودرو در یک بزرگراه بسته به سرعت 377 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده است.
بوگاتی ویرون
این خودرو را میتوان پرافتخارترین چهار چرخ جهان در دهه نخست قرن 21 میلادی دانست. ویرون بهلطف موتور 16 سیلندر W شکل خود به خاطرهها پیوست. البته در ابتدا قرار بود بوگاتی از موتور W18 برای این محصول استفاده کند که به اعلام فولکسواگن، مالک بوگاتی، استفاده از آن کمی بیشاز اندازه بلندپروازانه عنوان شد. با این همه، ویرون موفق شد با همان موتور W16 رکورد سریعترین خودروی جهان را چندبار بشکند.
بوگاتی شیرون
هرچند که نمیتوان دستاوردهای ویرون را نادیده گرفت اما باید اقرار کرد که شیرون بهخوبی جای پدرش را پر کرد. بوگاتی با معرفی نسخه سوپراسپرت این ابرخودرو موفق شد مرز 300 مایل بر ساعت (480 کیلومتر بر ساعت) را بشکند. برای اینکه بزرگی کار شیرون بهتر درک شود بهتر است نگاهی به دهه هشتاد میلادی بیاندازید. در آن دوره به فراری F40 لقب بهترین خودروی جهان را دادند چراکه موفق شد از مرز 200 مایل بر ساعت (320 کیلومتر بر ساعت) عبور کند. پس شیرون کم کاری نکرده است.