چشم اندازهفته نامه

مشهورترین خودروهای 16 سیلندر جهان؛ از بوگاتی و رولزرویس تا بی ام و V16

هر شرکتی حاضر نیست ریسک استفاده از پیشرانه ۱۶ سیلندر را به جان بخرد!

با رسمی شدن خبر استفاده بوگاتی از یک موتور V16 به‌جای نمونه W16 همیشگی‌اش، جا دارد نگاهی به برترین ۱۶ سیلندرهای جهان داشته باشیم.

کادیلاک سیکتین (شانزده)

نخستین محصول کادیلاک که از موتور ۱۶ سیلندر استفاده کرد به دهه ۳۰ میلادی، یعنی حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد؛ این برند در مدل‌هایی چون سری ۴۵۲ از پیشرانه ۱۶ سیلندر استفاده کرد و سپس آن را کنار گذاشت اما در سال ۲۰۰۳، یک مدل مفهومی را با نام سیکستین (به معنای شانزده) معرفی کرد. پیشرانه این خودروی کانسپت برای گرامیداشت میراث این برند حجمی ۱۳.۶ لیتری داشت که هزار اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با گشتاورش می‌توانست رود نیل را از هم بشکافد. متاسفانه این مدل زیبا هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید.

بی آر ام P15

خودروی فرمول یک برند «بی‌ آر‌ اِم» از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۶ سیلندر V شکل استفاده می‌کرد که توان تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت را داشت تا ۱۴ هزار rpm دور برمی‌داشت. این موتور درحالی بر سر زبان‌ها افتاد که مردم باور داشتند جاه‌طلبانه ساخته شده و عملکرد خوبی ندارد. غیرقابل اتکا بودن آن را از دور فرمول ۱ خارج کرد.

بی ام و سری ۷ گولدفیش

هنوز کسی نمی‌اند چرا مهندسان بی‌ام‌و تصمیم گرفتند موتور ۱۲ سیلندر V شکل عالی M70 مدل سری ۷ را کنار گذاشته و در نسخه گولدفیش (به معنای ماهی قرمز)، آن را با یک V16 جابه‌جا کنند! درهرصورت، نتیجه کار آن‌ها یک واحد ۴۰۸ اسب بخاری شد که بدنه دراز سری ۷ E32 را جابه‌جا می‌کرد. این موتور می‌توانست گولدفیش را به نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت برساند اما نهایتا برنامه تولید انبوه آن کنار گذاشته شد.

رولزرویس ۱۰۱EX

مانند شمار دیگری از خودروهای این فهرست، خودروی سنگین رولزرویس هم هیچگاه رنگ خط تولید را ندید. این رولزرویس که از بدنه مدل فانتوم کوپه استفاده می‌کرد، به درخواست بازیگر مشهور نقش مستربین، «روآن اتکینسون» و برای مجموعه «جانی انگلیش: تولد دوباره» آماده شد.

اوتو یونیون تایپ C

خودروهای مسابقه‌ای اوتو یونیون که توسط بنیان‌گذار برند پورشه، «فردیناند پورشه»، ساخته می‌شدند، همان بلندپروازی بی آر اِم را داشتند اما برخلاف آن، به موفقیت زیادی دست پیدا کردند. در میان محصولات این مجموعه، تایپ C بیشتر از سایرین موردتوجه قرار گرفت. این خودرو با بهره‌وری از سوپرشارژر «روتز» روی‌هم‌رفته ۵۲۰ اسب بخار قدرت داشت که وظیفه حرکت دادن بدنه ۷۳۴ کیلوگرمی آن را برعهده داشت.

دِوِل سیکستین

ابرخودروی سیکستین محصولی از عربستان سعودی است که برطبق ادعای سازنده، در کمتر از ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و روند شتابگیری را تا ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. هرچند شعار دادن درباره این اعداد و ارقام هیجان‌انگیز است اما هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون به واقعیت نپیوسته‌اند. سازنده پا را از دول سیکستین هم فراتر گذاشته و مدعی شده که نسخه مخصوص پیست این خودرو توان تولید ۵ هزار اسب بخار قدرت را دارد که البته خبری از بررسی صحت آن نیست.

مازراتی تیپو V4

شاید در زمانه ما یک محصول ۳۷۵ اسب بخاری چندان خاص و چشمگیر به نظر نرسد اما بهره‌‌مندی یک خودرو از این قدرت در سال ۱۹۲۹ به اندازه هزار اسب بخار قدرت بوگاتی ویرون تحسین برانگیز به شمار می‌رفت. تیپو V4 به یک پیشرانه ۴ لیتری سوپرشارژر مجهز شده بود که ۱۶ سیلندر به آرایش V داشت . ۳۷۵ اسب بخار قدرتش را از طریق یک جعبه‌دنده ۳ سرعتی دستی به چرخ‌ها منتقل می‌کرد. طراحی بدنه این گرن‌تورر خاص به شرکت سفارشی‌سازی «زاگاتو» محول شده بود.

جیمِنِز نوویا

این خودرو ساخته یک عاشق موتورسیکلت از فرانسه بود که می‌خواست در مسابقات استقامت جهانی شرکت کند؛ پس خودروی مخصوصش را بر پایه یک دستگاه پورشه ۹۱۷ توسعه داد. آقای نوویا در طی ۱۰ سال ساخت این خودرو، تماما از قطعاتی استفاده کرد که خودش ساخته بود. شایعات می‌گویند که این خودرو در یک بزرگراه بسته به سرعت ۳۷۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده است.

بوگاتی ویرون

این خودرو را می‌توان پرافتخارترین چهار چرخ جهان در دهه نخست قرن ۲۱ میلادی دانست. ویرون به‌لطف موتور ۱۶ سیلندر W شکل خود به خاطره‌ها پیوست. البته در ابتدا قرار بود بوگاتی از موتور W18 برای این محصول استفاده کند که به اعلام فولکس‌واگن، مالک بوگاتی، استفاده از آن کمی بیش‌از اندازه بلندپروازانه عنوان شد. با این همه، ویرون موفق شد با همان موتور W16 رکورد سریع‌ترین خودروی جهان را چندبار بشکند.

بوگاتی شیرون

هرچند که نمی‌توان دستاوردهای ویرون را نادیده گرفت اما باید اقرار کرد که شیرون به‌خوبی جای پدرش را پر کرد. بوگاتی با معرفی نسخه سوپراسپرت این ابرخودرو موفق شد مرز ۳۰۰ مایل بر ساعت (۴۸۰ کیلومتر بر ساعت) را بشکند. برای اینکه بزرگی کار شیرون بهتر درک شود بهتر است نگاهی به دهه هشتاد میلادی بیاندازید. در آن دوره به فراری F40 لقب بهترین خودروی جهان را دادند چراکه موفق شد از مرز ۲۰۰ مایل بر ساعت (۳۲۰ کیلومتر بر ساعت) عبور کند. پس شیرون کم کاری نکرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    پادشاهان بوگاتی و کدیلاک

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3163 ديدگاه)

      چی چی پادشاه
      به اون آشغالا که هیچ کاربردی ندارن میگی پادشاه؟
      پادشاه ایشونه نه اون لگنای تیکه آهن پاره
      پادشاه اینان
      اینارو به یه بار بوگاتی سوار شدن ترجیح میدم ولی بهم اگه بوگاتی بدن بوگاتی رو به اینا ترجیح میدم چون بوگاتی می‌تونه اینا رو بسازه 🤬

      موافقم 1
      مخالفم 15
      1. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3163 ديدگاه)

        عععععععععا لینکا رو چرا نفرستادی😭😭😭😭😭
        بابا ۸ تا دیس خوردم گرفتی واسه خودت لینکارو

        موافقم 4
        مخالفم 8
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10219 ديدگاه)

      هر خودروی سواری ( کاری به پیکاپ و SUV ندارم ) اگر تعداد سیلندرش بیشتر از ۶ باشه جز اِفراط چیزی در خریدش نمیبینم!!!

      بهترین ترکیبِ اسب‌بخار به وزن و استهلاک و کشش همین ۶سیلندر هست که تازه توربو و هیبرید هم اضافه‌اَش کنند که دیگه چه بهتر و پکیج کامل میشه و تمام!!!

      سال‌ها خودروهای مختلف ۴ سیلندر داشتم و با اینکه واقعاً نیازهای من را برطرف میکرد ولی بعد از اینکه ۶سیلندر گرفتم ، تازه فهمیدم لذت راندن یعنی چی ، چابکی یعنی چی ، و واقعاً بی‌نیازی به قدرت بیشتر یعنی چی؟!

      ۱۲ تا سیلندرشم درک نمیکنم ولی دیگه آخه ۱۶ تا سیلندر چرا باید بیاد زیر پاتون ، مگه جنگِ ، مگه میخواهید پرواز کنید ، فقط جنبه‌ی خودنمایی داره و بس !!!
      مثال میزنم ، آخه حقیقتاً چند درصد از مالکانِ بوگاتی نهایت استفاده از خودرواِشان رو میبرند در صورتی که اکثراً حتی از ۱۰٪ قدرت ماشینشون استفاده هم نمیکنند جز نمایش برای قدرت اجتماعیشون!!!

      همه اینارو گفتم که در آخر بگم یه تویوتا اوریون یا ماکسیما بخرید ( بخصوص اونایی که هدفشون خرید بوگاتی در سایت پدال هست ) بی‌خودی پول تو جوب نریزید ، والا یار یاری که تویوتا اوریون براتون میخونه از بوگاتی نوازشِ بیشتری داره ، حالا از ما گفتن بود ، خود دانید ، پولِ اضافی داشتید با کمال میل میپزیرم!!!

      موافقم 8
      مخالفم 11
      1. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3163 ديدگاه)

        چشم من رفتم بوگاتی بخرم و نظر شما دیدم الان ماکسیما می‌خوام بخرم پول ندارم ۶ سیلندر ارزون تری سراغ نداری؟

        موافقم 7
        مخالفم 3
      2. Galant.VR4(JDM)

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (630 ديدگاه)

        اون افراط نیست فقط قدرت‌خودشون رو در بحث مهندسی نشون میدن.
        الان مثلا میگی 8 سیلندر اضافیه؟ پس چرا اندازه همون ۶ سیلندر کارآمده!
        تعداد سیلندر هم فاکتور اصلی برای چابکی نیست
        من با گالانت 4g63 چهارسیلندر آریون و ماکسیما جنسیس رو برات رنده میکنم که نگی 4سیلندر هیجان نداره!

        موافقم 2
        مخالفم 2
      3. R

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1025 ديدگاه)

        چون ژاپن بیشتر از ۶ سیلندر نداره یه صفحه براخودت نوشتی؟ زیاد بود نخوندم

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. مهدی

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (9 ديدگاه)

          ژاپن بیشتر از شش سیلندر نداره ! میخوای کلی هشت سیلندر ژاپنی فقط تو همین ایران برات نام ببرم ؟ لکسوس ال ایکس ۵۶۰ ، لندکروز وی ایکس آر ، لکسوس ال اس تویوتا کراون ، دوازده سیلندر هم داره که تو بازار های خودژاپن و آمریکا زیاده الکی کامنت نزنید

          موافقم 5
          مخالفم 0
  2. خسرو

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    ویرون و شیرون، پدر و پسر، ژن خوب!

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/Bugatti-Veyron.webp

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/05_hockenheim_pur_sport_jet_grey.jpg.webp

    دِوِل سیکستین، خوب بود اما تا زمانیکه به اینجا رسیدم: «هرچند شعار دادن درباره این اعداد و ارقام هیجان‌انگیز است اما هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون به واقعیت نپیوسته‌اند.»

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/devil-sixteen-v16.webp

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. Joker

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (528 ديدگاه)

    واقعا دست بوگاتی درد نکنه که قراره این میراث رو زنده نگه داره،یه عکس نه چندان با کیفیت از جانشین شیرون به بیرون درز کرده هرکس خواست بگه واسش بفرستم…

    موافقم 8
    مخالفم 5
  4. ارسلان

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (214 ديدگاه)

    دِوِل سیکستین برا عربستانه ؟!!!!!!!
    چرا من همیشه فکر میکردم برا اماراته ، دفترش ام داخل اماراته و با همکاری مهندسان ایتالیایی و آمریکایی داخل تورین ایتالیا ساخته شده ….؟!

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1205 ديدگاه)

    همه به کنار اون کادیلاک به کنار
    چه غولی بوده
    ردلاین بی ام و هم خیلی خوب بود

    موافقم 8
    مخالفم 0
  6. جرمی کلارکسون

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (275 ديدگاه)

    بوگاتی ویرون ❤️💯💪

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. ابوالفضل

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (169 ديدگاه)

    حجم موتور کادیلاک ۱۳.۶ لیتر !!!😳
    ۱۰۰۰ اسب قدرت
    واقعا حیف شد که تولید نشد 😔

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (91 ديدگاه)

      به قول آقا علی
      ماشالا… امرکن موتورز
      ماشالا… سابقه درخشان 😂

      موافقم 4
      مخالفم 2
  8. FOTOX

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    چرا دول سیکستین انقد شبیه لامبورگینی وننو هست؟

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. آریا

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    ویرون و شیرین که واقعا از همه بهتر بودن از لحاظ ظاهر هم که زیبا تر البته مازراتی هم واسه سال 1929 عجب خوب بوده فکر کن تو اون سال که همه با گاری رفت و آمد میکردند تو یه ماشین 375 اسبی سوار بودی😂

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. BMW

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    چه جالب ولی شیرون لعنتی انگار برای دریدن اومده😁🥲

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. Khashayar

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    یه مشت آشغال بی مصرف

    موافقم 1
    مخالفم 13
    1. Mohammad

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (91 ديدگاه)

      آره اینا اشغالن تو برو تارا پلاس فول اوتومات پانورامیک فول امکانات سوار شو کاریت نباشه

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. khashayar

        ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (98 ديدگاه)

        منظورم این نیست که تارا شاتون پلاس خودروی خوبیه. بلکه میخوام بگم تولید این خودرو ها هیج کاربردی نداره . یه خودرو 5 هزار اسب بخار چه کاربردی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بجز اینکه فقط وزن و استحلاک رو زیاد کنه و تا دسته به مشتری با قیمت میلیون دلاری به بهانه اسب بخار بیشتر فرو کنن من کاربرد دیگری برای این خودروها نمیبینم

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. Mohammad

          ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (91 ديدگاه)

          داداش این ماشینارو میلیاردرا میخرن تو پاچه کسی نمیره
          تاحالا شنیدی بگن عععع مثلا به فلانی یه بوگاتی انداختن 😂
          هرکسی میخره با عشق میخره این ماشینارو

          موافقم 3
          مخالفم 1
        2. Taha Ayoobi

          ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1205 ديدگاه)

          خشایار کسی اینارو به عنوان خودروی خانوادگی کم استهلاک نمیخوره که بگی استهلاک میره بالا

          موافقم 2
          مخالفم 0
        3. R

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1025 ديدگاه)

          مونده هنوز درک کنی

          موافقم 0
          مخالفم 1
  12. Mohammad

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (91 ديدگاه)

    فقط اعداد و ارقام کادیلاک رو نگاه
    علی آقا راست میگفت پس 😂
    ماشالله امریکن موتورز
    ماشالله سابقه درخشان

    موافقم 4
    مخالفم 3
  13. بیژن

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    با منطق شما بی مصرف ترین ساخته دست بشر میتونه فضاپیمای وویجر باشه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ar-ma-n

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (174 ديدگاه)

      الان وویجر چه ربطی به این مقاله داره ؟؟

      موافقم 2
      مخالفم 2
  14. Royal Driver

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    قطعا برای من موتور تخت ۱۶ پورشه نسخه‌ی آزمایشی ۹۱۷ Can am از اون جذابا می‌تونه باشه (تن آدم با اومدن نام ۹۱۷ می‌لرزه). موقعی که پورشه خواست با یک موتور ۱۶ سیلندر ۶.۵ لیتری وحشی ۷۶۰ اسبی توی کلاس وحشتناک Can-Am مکلارن هایی که مجهز به غول های بیش از ۸ لیتری بیگ بلاک شورولت بودن رو به چالش بکشه اما کنسل شدو از تخت ۱۲ قبلی تایپ ۹۱۲ که شاهکار موتوراسپرت بود استفاده کرد، نسخه هایی ازش بود که توئین توربو بودن و توی کوالیفای تریم ۱۵۸۰ اسب رو تحویل راننده میدادن. البته بعضیا این موتورو به عنوان یک وی شکل قبول دارن با ۱۸۰ درجه. برای من که تخته. پورشه از ۱۰ سال پیش قول داده بود که این انجین رو استارت بزنه ولی هنوز خبری ازش نیست. شرکت کلایمکس هم یک انجین ۱.۵ لیتری تخت ۱۶ آزمایشی برای فرمول یک توی دهه ۶۰ توسعه داد (قبل از ظهور فورد-کاسورث ۳ لیتری توی سال ۱۹۶۶, کلایمکس توی دهه ۶۰ ۱.۵ لیتری برای خودش نامی داشت)

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. رامتین

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    جیمِنِز نوویا یکم شبیه لامبو هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. ar-ma-n

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    مقاله فوق‌العاده جذاب بود
    و خیلی ممنون از آقا صفرپور اگه امکان داره یک مقاله درباره شرکت های انجین سازی مثل کاسورث معرفی و بررسی بزارید .

    مدل p15 خیلی برام جالب بود که با این قدرت چطوری کنترل‌ میشد یا چجوری رانده میشده تو فرمول یک با rpm14هزارتا وحشتناک بوده تو دوران خودش

    و همینطوری طراحی نوویا خیلی خوبه جد از اینک آدم یا پورشه میافته انگار ی محصول مشترک با فراری و پورشه هست .

    و آخرم میرسیم به دِوِل سیکستین که جدا از اینک یک کانسپت حساب میشه تازه طراحی افتضاح داخل کابینم داره .
    جدا از اینک بماند چاخان و دروغ زیاده و ما هنوز منتظر v16 با5000 hp هستیم .
    درحال حاضر هیچ وسیله نقلیه چهار چرخ رو خشکی ندیدم همچین داون هورسی داشت باشه بعد اگرم باشه سیستم ترمز خیلی غولی میخواد که هیچ قطعات خاصی میخواد و استهلاک که داره کمر شکن بعدش شیرون با اون هم اعظمت این حرف نمیزه 😐

    و

    موافقم 4
    مخالفم 0
  17. Albert

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هر ماشینی هر موتوری هر وسیله ایی تو دوران خودش بهترینه فراری F40،مرسدس بنز SLS 300،فراری 250GTO و خیلی مدلهای دیگه شاید اون موقع اونقدر کسی نمیتونست این اعداد و ارقام و درک کنه ولی الان پره از اینا از پورشه و بنز و فراری و مک لارن گرفته تا آلتیمیت و ونوم ک سرعت و قدرت بیشتری دارن ولی درکل همه خوبن عالین

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. Albert

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هر ماشینی هر موتوری هر وسیله ایی تو دوران خودش عالی تر از همه بوده فراری F40،مرسدس بنز SLS 300،فراری 250GTO و خیلی مدلهای دیگه شاید اون موقع اونقدر کسی نمی تونست این اعداد و ارقام و درک کنه ولی الان پره از اینا از پورشه و بنز و فراری و مکلارن گرفته تا ک سرعت و قدرت بیشتری دارن ولی درکل همه خوبن عالین

    موافقم 2
    مخالفم 0
  19. M power

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    جونم بیمر سری ۷

    موافقم 4
    مخالفم 0
  20. amirboss

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (349 ديدگاه)

    هرچی تعداد سیلندر های یه موتور بیشتر باشه اون موتور بالانس تره.
    از بین این شونزده تایی ها بی شک موفق ترینش ویرون هست که هنوزم موتورش رو به عنوان یه اثر هنری میپرستم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. قدرت طهماسبی

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    هر صنعتی یک حد بالا داره و هر کسی یک نیاز مطابق شرایط اقتصادی ، اقلیمی و فردی ، اجتماعی و خانوادگی و با انتخاب خود به نیازش می رسد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. MR.RTG

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گولدفیش ماهی قرمز وات؟😂

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا