مطالعه میزان رضایت از فروش جی‌دی پاور 2023، پورشه و بیوک در صدر

جمعه 19 آبان 1402 - 15:40
مطالعه 4 دقیقه
JD-Power-5
طبق مطالعهٔ جی‌دی پاور در زمینهٔ میزان رضایت خریداران از فروش خودرو، مشکلاتی که به دلیل شیوع بیماری کرونا پیش آمده بود برطرف شده‌اند.
تبلیغات

در دوران شیوع بیماری کرونا، عرضهٔ خودرو کم شد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد اما اکنون شرایط در حال بازگشت به روال عادی است که منجر به رضایت بیشتر خریداران از خرید خودروهای جدید شده است. مطالعهٔ میزان رضایت از فروش که توسط جی‌دی پاور انجام می‌شود، نشان داده که رضایت خریداران نسبت به سال گذشته اندکی بیشتر شده است. به گفتهٔ جی‌دی پاور، کاهش قیمت‌ها و افزایش عرضهٔ خودرو، اصلی‌ترین دلایل بهبود رضایت خریداران در سال 2023 بوده است. سال گذشته، میانگین رضایت خریداران 786 از 1000 بود که امسال این رقم به 793 افزایش پیدا کرده است. به دلیل افزایش موجودی خودروی نمایندگی‌ها، حالا خریداران کمتری بیش از قیمت کارخانه برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند.

البته قیمت‌ها هنوز به وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا بازنگشته که این یعنی میزان رضایت خریداران هنوز هم پایین‌تر از سطح قبل از شیوع بیماری است. به گزارش جی‌دی پاور، خریداران خودروهای غیرلوکس در سال 2023 از منظر منصفانه بودن قیمتی که برای خرید خودرو پرداخت کرده‌اند، امتیاز 8.04 از 10 را داده‌اند درحالی‌که این رقم در سال 2020 برابر با 8.14 بود. خریداران خودروهای لوکس هم به قیمت منصفانه امتیاز 8.18 داده‌اند که کمتر از 8.42 سال 2020 است.

راضی‌ترین خریداران بازار خودروی آمریکا، مشتریان پورشه بوده‌اند. این برند آلمانی با امتیاز 840، در صدر لیست برندهای لوکس قرار گرفته درحالی‌که اینفینیتی با 832 و آلفارومئو با 824 هم رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش غیرلوکس هم بیوک با امتیاز 824، برای دومین سال پیاپی بالاترین میزان رضایت را داشته است. قرار گرفتن جی‌ام‌سی و شورلت به ترتیب با امتیازهای 821 و 812 در جایگاه‌های دوم و سوم نیز نشان می‌دهد که جنرال موتورز به‌خوبی میدان باید چطور رضایت خریداران را جلب کند.

از سوی دیگر، جنسیس در بخش لوکس، با اختلاف ناراضی‌ترین خریداران را داشته است. این برند کره‌ای تنها 756 امتیاز گرفته است. در قعر جدول برندهای غیرلوکس هم یک شرکت کره‌ای دیگر یعنی کیا با امتیاز 766 قرار گرفته و هوندا با 771، تویوتا با 773 و کرایسلر با 773 امتیاز جمع پایین‌نشینان را تکمیل کرده‌اند.

این مطالعه همچنین نشان داده است که خریداران خودروهای درون‌سوز بسیار راضی‌تر از خریداران خودروهای الکتریکی هستند. در بخش خودروهای غیرلوکس، خریداران به تجربهٔ خرید خود از 1000 امتیاز 848 را داده‌اند درحالی‌که این امتیاز از سوی خریداران خودروهای الکتریکی تنها 790 بوده است. در بخش لوکس هم امتیاز خریداران خودروهای درون‌سوز 866 و خریداران خودروهای الکتریکی 831 بوده است. علاوه بر قیمت بالای خودروهای الکتریکی، رضایت خریداران این خودروها به دلیل دیگری هم کمتر از نمونه‌های درون‌سوز است.

به دلیل جدید بودن این تکنولوژی، بسیاری از کارکنان فروش نمایندگی‌ها هنوز در حال یادگیری نکات مهم هستند و خریداران برای نصب شارژر، یادگیری نحوهٔ شارژ و آشنایی با برنامهٔ تعمیر و نگهداری خودروهای الکتریکی کمک بیشتری می‌خواهند. خریداران خودروهای درون‌سوز نیازی به آموزش چگونگی پر کردن باک سوخت ندارند اما نمایندگی‌ها باید به خریداران خودروهای الکتریکی یاد دهند که چطور خودروی خود را در خانه یا جایگاه عمومی شارژ کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.