هفته نامه

آشنایی با بزرگ‌ترین کوپه‌های تاریخ، کشتی‌های دودر ۶ متری!

کوپه معمولاً به خودروهای دودر اسپرتی گفته می‌شود که از هندلینگ مناسب و چابکی بالایی برخوردار هستند اما در دههٔ ۷۰ میلادی مفهوم کوپه برای خودروسازان آمریکایی کاملاً متفاوت بود زیرا در این دهه شاهد ساخت بزرگ‌ترین و کشیده‌ترین کوپه‌های تاریخ خودروسازی جهان بودیم. در آن سال‌ها آمریکایی‌ها کوپه‌های عظیم‌الجثه‌ای می‌ساختند که نزدیک به شش متر طول داشتند و به همین دلیل، سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ را می‌توان دوران مگا کوپه‌های آمریکایی دانست. برای مقایسه، رولزرویس فانتوم کوپه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کوپه‌های مدرن دنیا، ۵.۶ متر طول دارد و طول نسخهٔ فوق لوکس مرسدس مایباخ S کلاس تنها ۵.۵ متر است! اما در همین دهه، کدام کوپه‌ها از همه بزرگ‌تر بودند؟ در ادامه پاسخ این سؤال را خواهیم فهمید. این خودروها بزرگ‌ترین کوپه‌های تاریخ هستند.

۶-لینکلن کانتیننتال مارک V سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹

طول: ۵,۸۵۰ میلی‌متر

کوچک‌ترین کوپهٔ این لیست ۵,۸۵۰ میلی‌متر طول دارد که حتی از نسخهٔ استاندارد رولزرویس فانتوم کنونی هم نزدیک به ۱۰ سانتی‌متر کشیده‌تر است! این خودرو لینکلن کانتیننتال مارک V است که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ تولید می‌شد. این بزرگ‌ترین کوپه در تاریخ فورد محسوب می‌شود. کانتیننتال مارک V با دو موتور V8 عرضه می‌شد که نمونهٔ قوی‌تر یک ۷.۵ لیتری با ۲۱۰ اسب بخار قدرت بود.

۵-کادیلاک دویل سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶

طول: ۵,۸۶۰ میلی‌متر

دویل که یکی از مشهورترین مدل‌ها در تاریخ کادیلاک محسوب می‌شود، در سال ۱۹۷۱ با نسل چهارم خود به بازار آمد و در سال ۱۹۷۴ به بزرگ‌ترین اندازهٔ خود رسید. در سال ۱۹۷۵ برای دویل پیشرانهٔ عظیم ۸.۲ لیتری V8 ارائه شد که به دلیل قوانین سخت‌گیرانهٔ آن سال‌های آمریکا تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. برای این ماشین تجهیزات فراوانی مثل دو ایربگ جلو و کنترل کشش هم ارائه می‌شد که در آن زمان فوق‌العاده بودند.

۴-الدزمبیل ۹۸ سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵

طول: ۵,۹۰۳ میلی‌متر

الدزمبیل ۹۸ هم خودروی فول سایز عظیم‌الجثه‌ای بود که روی پلت‌فرم C-Body جنرال موتورز مشترک با کادیلاک دویل ساخته می‌شد. نسل نهم این خودرو هم مثل دویل در سال ۱۹۷۱ معرفی شد و در سال ۱۹۷۴ به بیشترین طول خود رسید زیرا در این سال به سپرهایی مجهز شد که باید در برابر برخوردهایی با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت مقاومت می‌کردند و به همین دلیل طول خودرو چندین سانتی‌متر افزایش یافت.

۳-کرایسلر نیویورکر سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸

طول: ۵,۹۱۰ میلی‌متر

نیویورکر برای چندین دهه مدل پرچم‌دار کرایسلر بود و روی پلت‌فرم مشترکی با محصولات برند لوکس این شرکت یعنی ایمپریال ساخته می‌شد. این خودرو بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ بزرگ‌ترین اندازهٔ خود را تجربه کرد و به یک غول بی‌شاخ‌ودم تبدیل شد. برای نیویورکر در طول این سال‌ها سه پیشرانهٔ مختلف V8 شامل ۵.۹ لیتری، ۶.۶ لیتری و ۷.۲ لیتری ارائه می‌شد که آخری در ابتدا ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما تا سال ۱۹۷۸ این رقم به تنها ۱۸۵ اسب بخار کاهش یافت.

۲-بیوک الکترا سال ۱۹۷۵

طول: ۵,۹۲۸ میلی‌متر

بیوک الکترا هم یکی دیگر از محصولات فول سایز جنرال موتورز بود که پلت‌فرم مشترکی با کادیلاک دویل و الدزمبیل ۹۸ داشت. نسل چهارم الکترا هم مثل دو خودروی مذکور در سال ۱۹۷۱ معرفی شد و تا سال ۱۹۷۵ هرسال همواره کشیده‌تر می‌شد تا اینکه به طولی نزدیک به ۵.۹۳ متر رسید. شاید عجیب به نظر برسد اما الکترا احتمالاً به دلیل تیغه‌های مورب روی گلگیرهای عقب خود، بزرگ‌ترین کوپهٔ C-Body جنرال موتورز محسوب می‌شود.

۱-ایمپریال لبارون سال ۱۹۷۳

طول: ۵,۹۷۷ میلی‌متر

و سرانجام به بزرگ‌ترین کوپهٔ تاریخ صنعت خودرو یعنی ایمپریال لبارون سال ۱۹۷۳ رسیدیم. طول این خودرو تنها ۲۳ میلی‌متر از شش متر کمتر است و آن‌قدر کشیده است که گویی کاپوت و صندوق‌عقب آن انتها ندارند! نسل چهارم این خودرو در سال ۱۹۶۹ به بازار آمد و در آخرین سال تولید یعنی ۱۹۷۳ از همیشه بزرگ‌تر شد. ایمپریال برند لوکس کرایسلر بود که در سال ۱۹۵۵ به‌طور مستقل برای رقابت با کادیلاک و لینکلن ایجاد شد و در سال ۱۹۸۳ به فعالیت مستقل خود پایان داد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۸ دیدگاه‌ها

  1. pouya98645

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    به نظر من زیبا ترینشون الدزمبیل هست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا