آشنایی با بزرگ‌ترین کوپه‌های تاریخ، کشتی‌های دودر 6 متری!

سه‌شنبه 1 شهریور 1401 - 15:30
مطالعه 4 دقیقه
Coupe-7
کوپه معمولاً به خودروهای دودر اسپرتی گفته می‌شود که از هندلینگ مناسب و چابکی بالایی برخوردار هستند اما در دههٔ 70 میلادی مفهوم کوپه برای...
تبلیغات

کوپه معمولاً به خودروهای دودر اسپرتی گفته می‌شود که از هندلینگ مناسب و چابکی بالایی برخوردار هستند اما در دههٔ 70 میلادی مفهوم کوپه برای خودروسازان آمریکایی کاملاً متفاوت بود زیرا در این دهه شاهد ساخت بزرگ‌ترین و کشیده‌ترین کوپه‌های تاریخ خودروسازی جهان بودیم. در آن سال‌ها آمریکایی‌ها کوپه‌های عظیم‌الجثه‌ای می‌ساختند که نزدیک به شش متر طول داشتند و به همین دلیل، سال‌های 1971 تا 1979 را می‌توان دوران مگا کوپه‌های آمریکایی دانست. برای مقایسه، رولزرویس فانتوم کوپه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کوپه‌های مدرن دنیا، 5.6 متر طول دارد و طول نسخهٔ فوق لوکس مرسدس مایباخ S کلاس تنها 5.5 متر است! اما در همین دهه، کدام کوپه‌ها از همه بزرگ‌تر بودند؟ در ادامه پاسخ این سؤال را خواهیم فهمید. این خودروها بزرگ‌ترین کوپه‌های تاریخ هستند.

کپی لینک

6-لینکلن کانتیننتال مارک V سال‌های 1977 تا 1979

طول: 5,850 میلی‌متر

کوچک‌ترین کوپهٔ این لیست 5,850 میلی‌متر طول دارد که حتی از نسخهٔ استاندارد رولزرویس فانتوم کنونی هم نزدیک به 10 سانتی‌متر کشیده‌تر است! این خودرو لینکلن کانتیننتال مارک V است که از سال 1977 تا 1979 تولید می‌شد. این بزرگ‌ترین کوپه در تاریخ فورد محسوب می‌شود. کانتیننتال مارک V با دو موتور V8 عرضه می‌شد که نمونهٔ قوی‌تر یک 7.5 لیتری با 210 اسب بخار قدرت بود.

کپی لینک

5-کادیلاک دویل سال‌های 1974 تا 1976

طول: 5,860 میلی‌متر

دویل که یکی از مشهورترین مدل‌ها در تاریخ کادیلاک محسوب می‌شود، در سال 1971 با نسل چهارم خود به بازار آمد و در سال 1974 به بزرگ‌ترین اندازهٔ خود رسید. در سال 1975 برای دویل پیشرانهٔ عظیم 8.2 لیتری V8 ارائه شد که به دلیل قوانین سخت‌گیرانهٔ آن سال‌های آمریکا تنها 190 اسب بخار قدرت و 488 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. برای این ماشین تجهیزات فراوانی مثل دو ایربگ جلو و کنترل کشش هم ارائه می‌شد که در آن زمان فوق‌العاده بودند.

کپی لینک

4-الدزمبیل 98 سال‌های 1974 و 1975

طول: 5,903 میلی‌متر

الدزمبیل 98 هم خودروی فول سایز عظیم‌الجثه‌ای بود که روی پلت‌فرم C-Body جنرال موتورز مشترک با کادیلاک دویل ساخته می‌شد. نسل نهم این خودرو هم مثل دویل در سال 1971 معرفی شد و در سال 1974 به بیشترین طول خود رسید زیرا در این سال به سپرهایی مجهز شد که باید در برابر برخوردهایی با سرعت 8 کیلومتر بر ساعت مقاومت می‌کردند و به همین دلیل طول خودرو چندین سانتی‌متر افزایش یافت.

کپی لینک

3-کرایسلر نیویورکر سال‌های 1974 تا 1978

طول: 5,910 میلی‌متر

نیویورکر برای چندین دهه مدل پرچم‌دار کرایسلر بود و روی پلت‌فرم مشترکی با محصولات برند لوکس این شرکت یعنی ایمپریال ساخته می‌شد. این خودرو بین سال‌های 1974 تا 1978 بزرگ‌ترین اندازهٔ خود را تجربه کرد و به یک غول بی‌شاخ‌ودم تبدیل شد. برای نیویورکر در طول این سال‌ها سه پیشرانهٔ مختلف V8 شامل 5.9 لیتری، 6.6 لیتری و 7.2 لیتری ارائه می‌شد که آخری در ابتدا 230 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما تا سال 1978 این رقم به تنها 185 اسب بخار کاهش یافت.

کپی لینک

2-بیوک الکترا سال 1975

طول: 5,928 میلی‌متر

بیوک الکترا هم یکی دیگر از محصولات فول سایز جنرال موتورز بود که پلت‌فرم مشترکی با کادیلاک دویل و الدزمبیل 98 داشت. نسل چهارم الکترا هم مثل دو خودروی مذکور در سال 1971 معرفی شد و تا سال 1975 هرسال همواره کشیده‌تر می‌شد تا اینکه به طولی نزدیک به 5.93 متر رسید. شاید عجیب به نظر برسد اما الکترا احتمالاً به دلیل تیغه‌های مورب روی گلگیرهای عقب خود، بزرگ‌ترین کوپهٔ C-Body جنرال موتورز محسوب می‌شود.

کپی لینک

1-ایمپریال لبارون سال 1973

طول: 5,977 میلی‌متر

و سرانجام به بزرگ‌ترین کوپهٔ تاریخ صنعت خودرو یعنی ایمپریال لبارون سال 1973 رسیدیم. طول این خودرو تنها 23 میلی‌متر از شش متر کمتر است و آن‌قدر کشیده است که گویی کاپوت و صندوق‌عقب آن انتها ندارند! نسل چهارم این خودرو در سال 1969 به بازار آمد و در آخرین سال تولید یعنی 1973 از همیشه بزرگ‌تر شد. ایمپریال برند لوکس کرایسلر بود که در سال ۱۹۵۵ به‌طور مستقل برای رقابت با کادیلاک و لینکلن ایجاد شد و در سال 1983 به فعالیت مستقل خود پایان داد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.