افراطی‌ترین سوپراسپرت‌های مخصوص پیست، از فراری FXX K تا بوگاتی بولاید

سه‌شنبه 7 اسفند 1403 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Supercar-0
سوپراسپرت‌های مخصوص پیست از قیدوبندهای خودروهای جاده‌ای رها هستند و حداکثر پرفورمنس و هیجان رانندگی ممکن را ارائه می‌کنند.
تبلیغات

خودروهای مسابقه‌ای نهایت هیجان را برای علاقه‌مندان به خودرو فراهم می‌کنند اما همهٔ عشق ماشین‌ها شانس تبدیل شدن به رانندهٔ مسابقهٔ و نشستن پشت فرمان خودروهای لمان یا فرمول یک را ندارند. به همین دلیل، خودروسازان مختلف اقدام به تولید سوپراسپرت‌های مخصوص پیست می‌کنند که نزدیک‌ترین تجربه به خودروهای مسابقه‌ای را فراهم می‌کنند و درعین‌حال توسط مردم عادی قابل خریداری هستند. البته این سوپراسپرت‌ها باید فقط در پیست مورداستفاده قرار گیرند و جواز تردد در جاده‌ها را ندارند. در ادامه با افراطی‌ترین سوپراسپرت‌های مخصوص پیست آشنا خواهیم شد.

کپی لینک

پورشه 935

پیشرانه

3.8 لیتری H6 توئین توربو

قدرت

700 اسب بخار

گشتاور

750 نیوتن متر

تعداد ساخت

77 دستگاه

935 نامی آشنا در تاریخ پورشه محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به سال 1976 بازمی‌گردد ولی خودرویی که در اینجا داریم، نسخهٔ مدرن 935 است که در سال 2018 معرفی شد. در این خودرو، همان ظاهر نمادین مدل قدیمی دوباره احیا شده که طولی 4.8 متری را به همراه داشته است. این خودروی مخصوص پیست بر اساس 911 GT2 RS ساخته شده ولی بخش عمده‌ای از بدنه با پانل‌های کامپوزیتی فیبر کربنی جدید جایگزین شده است. گلگیرهای عقب برجسته، بال عقب بزرگ و طراحی سپر جلو که یادآور 935 قدیمی است، از ویژگی‌های ظاهری این ماشین هستند. در سینهٔ 935 جدید اما همان پیشرانهٔ 3.8 لیتری تخت GT2 RS قرار گرفته است.

کپی لینک

لامبورگینی اسنزا

پیشرانه

6.5 لیتری V12

قدرت

830 اسب بخار

گشتاور

830 نیوتن متر

تعداد ساخت

40 دستگاه

این سوپراسپرت مخصوص پیست که توسط بخش مسابقه‌ای لامبورگینی (Squadra Corse) ساخته و در سال 2020 معرفی شد، بر پایهٔ اونتادور شکل گرفته اما تمام قیدوبندهای سوپرکارهای جاده‌ای را کنار گذاشته تا خالص‌ترین تجربهٔ ممکن در پیست را ارائه کند. اسنزا از همان موتور 6.5 لیتری V12 اونتادور استفاده می‌کند اما ازآنجایی‌که از قید قوانین آلایندگی رها شده، در اینجا 830 اسب بخار قدرت تولید می‌کند تا قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی تاریخ لامبورگینی لقب گیرد. برخلاف اونتادور، در اسنزا نیروی موتور توسط یک گیربکس سکوئنشال فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این ماشین همچنین در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۱۲۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند.

کپی لینک

مک‌لارن سولوس

پیشرانه

5.2 لیتری V10

قدرت

840 اسب بخار

گشتاور

650 نیوتن متر

تعداد ساخت

25 دستگاه

مک‌لارن سولوس که در سال 2022 معرفی شد، از خودروهای مسابقه‌ای چرخ باز الهام گرفته و به همین دلیل، سوپرکاری تک‌نفره است. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این خودرو، موتور 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی است که تا ۱۰ هزار rpm دور می‌گیرد و ۸۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این نیرو برای انتقال به چرخ‌های عقب به یک گیربکس هفت سرعته سکوئنشال تحویل داده می‌شود. سولوس درحالی‌که تنها 1000 کیلوگرم وزن دارد، بیش از 1200 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند.

کپی لینک

فراری FXX K

پیشرانه

6.3 لیتری V12 هیبریدی

قدرت

1050 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

تعداد ساخت

40 دستگاه

فراری از برنامه XX خود برای آزمایش تکنولوژی‌های برگرفته از مسابقه استفاده می‌کند که درنهایت به خودروهای تولیدی راه پیدا می‌کنند و درنتیجه، سری XX شامل افراطی‌ترین و وحشی‌ترین فراری‌های تاریخ می‌شود. FXX K نیز مدلی است که در صدر این خانواده قرار دارد. این خودرو نسخهٔ مخصوص پیست لافراری است که از همان پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند ولی این قوای محرکه در FXX K تقویت شده و 1050 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کپی لینک

گوردون موری T.50S نیکی لائودا

پیشرانه

3.9 لیتری V12

قدرت

772 اسب بخار

گشتاور

485 نیوتن متر

تعداد ساخت

25 دستگاه

T.50 به‌خودی‌خود سوپراسپرت فوق‌العاده هیجان‌انگیزی است ولی نسخهٔ نیکی لائودا یک سلاح بی‌چون‌وچرا برای پیست محسوب می‌شود. در این نسخه، صدها مؤلفهٔ T.50 تغییر داده شده تا برای پیست مناسب‌تر شود. این یعنی در T.50S راندمان آیرودینامیکی بهبود پیدا کرده و حالا داون‌فورسی بیشتر از وزن خود تولید می‌کند. علاوه بر این، قدرت پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی کاسورث هم در این نسخه افزایش پیدا کرده است.

کپی لینک

آستون‌مارتین ولکان

پیشرانه

7.0 لیتری V12

قدرت

820 اسب بخار

گشتاور

780 نیوتن متر

تعداد ساخت

24 دستگاه

آستون‌مارتین با ساخت مدل مخصوص پیست ولکان قصد رقابت با فراری FXX K و مک‌لارن P1 GTR را داشت. ازاین‌رو، ولکان بر پایهٔ یک مونوکوک فیبر کربنی شکل گرفت که با بدنه‌ای فیبر کربنی پوشیده شد. زیر کاپوت کشیدهٔ این خودرو هم یک نیروگاه 7 لیتری V12 تنفس طبیعی قرار داشت که نیروی خود را از طریق میل‌گاردان فیبر کربنی و گیربکس سکوئنشال به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. برای متوقف کردن این هیولای چموش هم ترمزهای بزرگ کربن سرامیکی در نظر گرفته شده بود.

کپی لینک

لامبورگینی سستو المنتو

پیشرانه

5.2 لیتری V10

قدرت

570 اسب بخار

گشتاور

560 نیوتن متر

تعداد ساخت

20 دستگاه

سستو المنتو یک لامبورگینی گالاردو است که رژیم غذایی بسیار سختی گرفته است. در این خودرو تقریباً همه‌چیز از فیبر کربن ساخته شده است. این همچنین اولین محصول لامبورگینی بود که از فیبر کربن فورج‌کاری شده استفاده کرد. درحالی‌که گالاردو سوپرلگرا 1557 کیلوگرم وزن داشت، وزن سستو المنتو به 999 کیلوگرم رسیده بود که نشان می‌دهد لامبورگینی در این سوپراسپرت مخصوص پیست چقدر روی کاهش وزن کار کرده است.

کپی لینک

پاگانی زوندا R

پیشرانه

6.0 لیتری V12

قدرت

750 اسب بخار

گشتاور

710 نیوتن متر

تعداد ساخت

15 دستگاه

زوندا R که در نمایشگاه خودروی ژنو 2007 رونمایی شد، نسخه‌ای کاملاً متمرکز بر پیست از زوندا بود. این خودرو از همان پیشرانهٔ مرسدس بنز CLK GTR مسابقه‌ای استفاده می‌کرد. این یک نیروگاه 6 لیتری V12 تنفس طبیعی با 750 اسب بخار قدرت بود. این هایپرکار ایتالیایی هرچند در ظاهر شبیه یک زوندای معمولی به نظر می‌رسید ولی زیر این پوسته خودروی کاملاً متفاوتی قرار داشت که تنها 10 درصد از قطعات آن با زوندا F جاده‌ای یکسان بود. این هایپرکار مملو از فیبر کربن، با قدرت بیشتر وزن کمتر از زوندای معمولی، در سال 2010 رکورد فراری 599XX را در نوربرگ‌رینگ شکست.

کپی لینک

بوگاتی بولاید

پیشرانه

8.0 لیتری W16

قدرت

1600 اسب بخار

گشتاور

1600 نیوتن متر

تعداد ساخت

40 دستگاه

هرچند بوگاتی به ساخت هایپرکارهای لوکس و راحت شهرت دارد ولی این شرکت با بولاید گام در مسیر متفاوتی گذاشته است. با اینکه بولاید بر اساس شیرون ساخته شده ولی خودروی کاملاً متفاوتی به نظر می‌رسد. در سینهٔ این هیولا همان نیروگاه 8 لیتری W16 چهار توربوی شیرون قرار گرفته که مثل نسخه‌های جاده‌ای 1600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی این پیشرانه برای کار در دورهای بالا و استفاده در پیست‌ها تنظیم شده است. برخلاف دیگر خودروهای این لیست، بولاید مثل شیرون از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد.

کپی لینک

ردبول RB17

پیشرانه

4.5 لیتری V10 هیبریدی

قدرت

1200 اسب بخار

گشتاور

نامشخص

تعداد ساخت

50 دستگاه

در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۴ شاهد معرفی یکی از هیجان‌انگیزترین هایپرکارهای محصول پیست تاریخ بودیم. RB17 که دست‌پروردهٔ طراح افسانه‌ای فرمول یک، آدریان نیوی است، در عین الهام گرفتن از موتوراسپرت، از ویژگی‌هایی مثل باله‌های جانبی انعطاف‌پذیر و دیفیوزر دوتایی هم بهره می‌برد که در فرمول یک ممنوع شده‌اند. RB17 که تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، از یک پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی ساخت کاسورث با ردلاین ماورایی ۱۵ هزار rpm استفاده می‌کند که با همراهی یک موتور الکتریکی، ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. به گفتهٔ ردبول، این ماشین در پیست‌ها عملکردی در حد خودروهای فرمول یک خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.