نمادین‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ بریتانیا، از جگوار E تایپ تا آستون ونتیج

چهارشنبه 29 اسفند 1403 - 06:30
مطالعه 7 دقیقه
British-Sports-Cars-1
خودروسازان بریتانیایی در طول تاریخ خود خودروهای اسپرت فوق‌العادهٔ زیادی ساخته‌اند که در اینجا با نمادین‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

اگر بخواهیم لیستی از محبوب‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ تهیه کنیم، قطعاً در آن چندین خودروی بریتانیایی جای خواهد گرفت. مدل‌های افسانه‌ای بریتانیایی مثل جگوار E تایپ و آستون‌مارتین DB5 نام خود را در تالار مشاهیر صنعت خودروسازی جاودانه کرده‌اند و حتی میراث برخی خودروهای اسپرت بریتانیایی مثل رودسترهای عصر طلایی انگلستان به کشورهای دیگر هم راه پیدا کرد و منجر به خلق خودرویی همچون مزدا MX-5 شد. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با نمادین‌ترین خودروهای اسپرت بریتانیایی تاریخ آشنا شویم.

کپی لینک

آستین هیلی اسپرایت

معرفی: 1958

اولین خودروی لیست ما شاید در خارج از بریتانیا چندان شناخته‌شده نباشد ولی استایل منحصربه‌فرد آن الگویی را برای چندین خودروی اسپرت بریتانیایی دیگر تعیین کرد. این خودرو به‌منظور ارائهٔ رانندگی جذاب ولی ارزان‌قیمت برای خریداران معمولی طراحی شده بود. اسپرایت محصول همکاری دو شرکت آستین موتور و دونالد هیلی بود که اولی پیشرانه را تأمین کرد و دومی وظیفهٔ طراحی را بر عهده داشت. این خودرو به یک پیشرانهٔ 950 سی‌سی چهار سیلندر با 43 اسب بخار قدرت مجهز بود.

کپی لینک

جگوار E تایپ

معرفی: 1961

جگوار E تایپ بدون شک یکی از نمادین‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو که در نمایشگاه ژنو 1961 رونمایی شد، بر اساس خودروی مسابقه‌ای D تایپ ساخته شده بود که در اواسط دههٔ 50 سه پیروزی متوالی در لمان کسب کرد. E تایپ یکی از زیباترین خودروهای تاریخ به‌حساب می‌آید تا جایی که انزو فراری آن را زیباترین خودروی جهان توصیف کرد. این ماشین در سه سری تا سال 1974 با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی و V12 تولید شد.

کپی لینک

تریومف اسپیت‌فایر

معرفی: 1962

تریومف اسپیت‌فایر که نام خود را از هواپیمای جنگندهٔ مشهور جنگ جهانی دوم گرفته بود، زاییده ذهن طراح ایتالیایی «جیووانی میچلوتی» بود. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی لندن 1962 معرفی شد و به مدت 18 سال طی پنج نسل مختلف تولید شد. اسپیت‌فایر برای رقابت مستقیم با آستین هیلی اسپرایت طراحی شده بود. البته پروژهٔ اسپیت‌فایر در شرف لغو شدن بود زیرا این خودرو زمانی توسعه پیدا کرد که تریومف با مشکلات مالی شدیدی مواجه بود اما زمانی که این شرکت به تملک لیلاند موتور درآمد، طرح‌های میچلوتی در کارخانه پیدا شد و اسپیت‌فایر نهایتاً به تولید رسید.

کپی لینک

ام‌جی MGB

معرفی: 1962

دههٔ 60 عصر طلایی خودروهای اسپرت بریتانیایی بود و خودروهای اسپرت جذاب، سبک و ارزان‌قیمت زیادی از سوی خودروسازان مختلف این کشور به بازار عرضه شد. MGB یکی از این خودروها بود که نوآوری‌های تکنولوژیکی و طراحی جذابی را ارائه می‌کرد. این خودرو بجای استفاده از شاسی مستقل که در آن زمان متداول بود، بر پایهٔ یک شاسی یکپارچهٔ مونوکوک ساخته شد. این ساختار جدید اما با قطعاتی قدیمی ترکیب شده بود زیرا ترمزها و سیستم تعلیق از نسل قبلی (MGA) گرفته شده و زیر کاپوت هم موتوری قرار گرفته بود که پیشینهٔ آن به اواخر دههٔ 40 بازمی‌گشت. MGB ابتدا به‌صورت رودستر به بازار آمد ولی بعداً نسخهٔ کوپه هم با نام GT ارائه شد.

کپی لینک

آستون‌مارتین DB5

معرفی: 1963

DB5 یکی از مشهورترین محصولات تاریخ آستون‌مارتین محسوب می‌شود که دلیل اصلی آن حضور در چندین فیلم جیمز باند است. اولین حضور DB5 روی پردهٔ نقره‌ای در سال 1964 و فیلم گلدفینگر رقم خورد و سپس یک سال بعد، در فیلم بعدی جیمز باند با نام تاندربال دوباره به پردهٔ سینما بازگشت. دهه‌ها بعد، در قسمت‌های بعدی فیلم‌های جیمز باند DB5 بازگشت و در اواسط دههٔ 90 در فیلم‌های چشم طلایی و فردا هرگز نمی‌میرد دیده شد. آخرین حضور این خودرو در فیلم‌های جیمز باند هم در فیلم کازینو رویال سال 2006 بود که البته بجای خود باند، در اختیار شخیصت منفی فیلم بود.

کپی لینک

جنسن اینترسپتور

معرفی: 1966

هرچند نام جنسن به‌اندازهٔ دیگر برندهای این لیست شناخته‌شده نیست و سال‌ها است که به تاریخ پیوسته ولی این شرکت با معرفی کوپهٔ جذاب اینترسپتور برای همیشه نام خود را در تاریخ خودروسازی بریتانیا جاودانه کرد. در دوران رونق خودروهای اسپرت سبک‌وزن بریتانیایی، جنسن رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و کوپه‌ای لوکس و راحت را به بازار فرستاد. بااین‌حال، اینترسپتور به لطف بهره‌مندی از پیشرانه‌های 6.3 و 7.2 لیتری V8 کرایسلر با حداکثر 335 اسب بخار قدرت، در صورت لزوم می‌توانست به یک خودروی اسپرت سریع تبدیل شود. اینترسپتور از برندی بریتانیایی با طراحی ایتالیایی و پیشرانهٔ آمریکایی، ترکیبی از بهترین‌ها بود.

کپی لینک

مورگان پلاس 8

معرفی: 1968

خودروهای مورگان هنوز هم کاملاً شبیه پیشینیان خود هستند و ظاهری رترو دارند که البته برای دوران مدرن تطبیق داده شده‌اند. یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین خودروهای تاریخ مورگان، پلاس 8 است که با یک وقفهٔ هشت‌ساله بین سال 2004 تا 2012، به مدت نیم قرن با پیشرانه‌های مختلف و تغییرات جزئی طراحی روی خط تولید باقی ماند. پلاس 8 پس از مدل‌های 4/4 و پلاس 4، سومین خودروی چهارچرخ مورگان بود. این خودرو به گسترش طیف خریداران مورگان کمک کرد و این شرکت بریتانیایی کوچک را طی فراز و نشیب‌های مالی سرپا نگه داشت.

کپی لینک

کاترهام سون

معرفی: 1973

پیشینهٔ این خودرو درواقع به لوتوس سون بازمی‌گردد ولی کاترهام در سال 1973 حقوق تولید آن را از لوتوس خرید و باعث محبوبیت و شهرت این ماشین اسپرت مخصوص پیست شد. سون هنوز هم با همان سبک و سیاق اولیه تولید می‌شود و با پیشرانه‌های مختلفی قابل خریداری است. این ماشین هم به‌صورت کاملاً آماده و هم به شکل کیت برای کسانی که علاقه دارند خودشان خودرو را مونتاژ کنند قابل خریداری است. در طول سال‌ها، شرکت‌های دیگری مثل وستفیلد هم اقدام به ساخت خودرویی به این سبک کردند ولی هیچ‌کدام نتوانستند به شهرت کاترهام سون برسند.

کپی لینک

لوتوس الیزه

معرفی: 1996

الیزه یکی از مشهورترین خودروهای تاریخ لوتوس محسوب می‌شود. این خودرو تجسمی از اعتقاد بنیان‌گذار لوتوس «کالین چپمن» بود که بشدت روی ساخت خودروهای ساده و سبک تأکید داشت. الیزه که نام خود را از نوهٔ رئیس وقت لوتوس گرفته بود، بدنهٔ فایبرگلاس و شاسی آلومینیومی داشت. این خودرو ادامه‌دهندهٔ میراث خودروهای اسپرت بریتانیایی دههٔ 60 و 70 بود یعنی یک رودستر کوچک، چابک و لذت‌بخش برای رانندگی در پیست در تعطیلات آخر هفته و درعین‌حال قابل‌استفاده به‌صورت روزمره. الیزه به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروهای لوتوس تبدیل و به مدت 25 سال طی سه نسل تولید شد.

کپی لینک

آستون‌مارتین ونتیج

معرفی: 2006

هرچند از نام ونتیج در تاریخ آستون چندین بار استفاده شد ولی ونتیج عمدتاً نسخه‌ای قوی‌تر و سریع‌تر از مدل‌های موجود بود درحالی‌که ما در اینجا ونتیج مدرن را در نظر داریم که اولین بار در سال 2006 معرفی شد و هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد. ونتیج از همان زمان معرفی خیلی زود به یکی از موفق‌ترین مدل‌های تاریخ آستون‌مارتین تبدیل شد. این ماشین با طراحی ساده و شیک، ظاهر کلاسیک آستون‌مارتین را با حسی مدرن ترکیب کرد. نسل دوم ونتیج به‌تازگی برای مدل 2025 فیس‌لیفت شده و حالا جذاب‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.