ارزشمندترین خودروهای تاریخ؛ از شلبی و جگوار تا فراری و مرسدس بنز

چهارشنبه 8 اسفند 1403 - 18:30
مطالعه 9 دقیقه
42
بی‌شک قیمت خودرو جزو مهم‌ترین اولویت‌های خریداران است اما وقتی بحث ارزشمندترین خودروهای تاریخ شود، شاید قیمت اصلاً برای خریداران مهم نباشد!
تبلیغات

درحالی‌که بسیاری از رانندگان در دنیا فقط به فکر حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستند اما در دنیا افرادی وجود دارند که فقط به خرید خودروهای بسیار گران‌بها و ارزشمند فکر می‌کنند. در دنیای امروزی، میلیاردها به راحتی مبالغ 10 یا 11 رقمی را برای برخی خودروها پرداخت می‌کنند و باید گفت تعداد چنین افرادی کم نیست. به نظر می‌رسد هر ساله خودروها از نظر قیمت‌های خرید و فروش رکوردشکنی می‌کنند. البته آن چیزی که باعث می‌شود خودرویی ارزشمند باشد، تاریخچه درخشان، طراحی، عملکرد و همچنین تأثیر آن بر دنیای خودروست. بازار پر از خودروهایی است که با قیمت‌های نجومی به فروش رسیده‌اند. به همین منظور می‌خواهیم شما را با ارزشمندترین خودروهای تاریخ آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

کپی لینک

ارزشمندترین خودروهای تاریخ

کپی لینک

شلبی 260 کبرا CSX 2000 مدل 1962

قیمت: 13,750,000 دلار

زمانی که کارول شلبی شروع به نصب پیشرانه‌های 8 سیلندر فورد روی خودروهای AC کارز بریتانیا کرد، افراد معدودی تصور می‌کردند که این خودروها قیمت بالایی داشته باشند. با قیمت پایه حدود 7500 دلاری در آن زمان و فقدان تجهیزات پایه همچون سقف، کبرای جدید باب میل همه نبود اما فقط طرفدارانی با جیب‌های پرپول جذب آن می‌شدند. شلبی کبرا فقط به مدت شش سال تولید شد و با وجود تیراژ پایین، کبرا تأثیر زیادی در بازار داشت. شلبی 260 کبرا CSX 2000 مدل 1962 گل سرسبد این خانواده است و تنها پروتوتایپ تولیدی به شمار می‌رود. خودروی موردبحث در حراجی سال 2016 با قیمت فوق‌العاده بالای 13,750,000 دلار به فروش رفت.

کپی لینک

پورشه 917K مدل 1970

قیمت: 14,080,000 دلار

یکی از موفق‌ترین خودروهای کارخانه‌ای تاریخ پورشه 917K است که اولین محصول این برند با سابقه پیروزی در مسابقات 24 ساعته لمان محسوب می‌شود. تغییر قوانین لمان و افزایش حجم پیشرانه‌ها از 3 به 5 لیتر باعث شد خودروی قبلی پورشه یعنی 908 توانایی رقابت با دیگران را نداشته باشد. تنها 9 ماه طول کشید تا پورشه از اسکچ های اولیه به نسخه تولیدی رونمایی شده در نمایشگاه ژنو 1969 برسد. این خودروی نمادین و فوق‌العاده نه تنها اولین قهرمانی تاریخ پورشه در سال 1970 را به دست آورد بلکه تا مدت‌ها رکوردهای سرعت زیادی را بر جای گذاشت. یکی از تنها 65 نمونه تولیدی 917K در سال 2017 با قیمت فراتر از 14 میلیون دلار به فروش رسیده است.

کپی لینک

آلفارومئو 8C 2900B لانگو اسپایدر مدل 1939

قیمت: 19,800,000 دلار

آلفارومئو علاوه بر اینکه مالک یکی از جذاب‌ترین لوگوهای تاریخ خودروسازی است بلکه از نظر میراث و تاریخچه نیز بسیار خوب عمل کرده و تأثیر زیادی روی دنیای خودرو گذاشته است. همچنین آلفارومئو سازنده یکی از ارزشمندترین خودروهای تاریخ به نام 8C 2900B لانگو اسپایدر است. خودروی موردبحث جدای از طراحی زیبای خود تکنولوژی‌های پیشرفته زیادی نیز داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به لوله‌های فولادی و آلومینیومی ساختار کلی بدنه و همچنین قدرت 180 اسب بخاری اشاره کرد. تنها 7 دستگاه از مدل لانگو اسپایدر تولید شده و یکی از آن‌ها با قیمت نزدیک به 20 میلیون دلار فروخته شده است.

کپی لینک

مک لارن F1 LM-Spec مدل 1994

قیمت: 19,805,000 دلار

یکی از جدیدترین مدل‌های لیست ارزشمندترین خودروهای تاریخ مک لارن F1 است که ارزش آن از سال 1992 تاکنون رشد فوق‌العاده‌ای داشته و البته این محبوبیت بی‌دلیل نیست. F1 اولین خودرویی بود که مرز سرعت 200 مایل بر ساعت (322 کیلومتر در ساعت) را رد کرد و به رکوردهای فراوانی دست یافت. تنها 106 دستگاه از F1 تولید شده و بنابراین با محصولی بسیار کمیاب طرف هستیم. مدل F1 LM-Spec حتی کمیاب‌تر بوده و تنها 2 دستگاه از آن خط تولید را ترک کرده است. خودروی موردبحث اولین بار به فردی ژاپنی فروخته شد و سپس در سال 1999 بود که مشتری آلمانی آن را خریداری کرد. این خودرو در سال 2019 حراج شد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند تا با قیمت فراتر از 22 میلیون دلار فروخته شود اما در نهایت با قیمت نزدیک به 20 میلیون دلار فروخته شد که بازهم رکورد فوق‌العاده‌ای است.

کپی لینک

جگوار دی تایپ XKD501 مدل 1955

قیمت: 21,780,000 دلار

مقصد بعدی سفر ما انگلستان است یعنی جایی که برند جگوار شاهکاری را تولید نموده است. دی تایپ خودرویی بود که در موتور اسپرت خوش درخشید و قهرمانی لمان 1955 را به دست آورد. این خودرو همچنین با وجود پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری و گیربکس 4 سرعته دستی توانست نام‌های بزرگی همچون پورشه، لوتوس و استون مارتین و حتی فراری را شکست دهد. دی تایپ یکی از مهم‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ بریتانیاست و به همین خاطر قیمتش به حدود 22 میلیون دلار می‌رسد.

کپی لینک

دوزنبرگ SSJ مدل 1935

قیمت: 22,000,000 دلار

همان‌طور که می‌دانید همه خودروهای ارزشمند در پیست مسابقه حضور نداشته‌اند. دوزنبرگ به خاطر تولید خودروهای پرفورمنس و خاص شناخته می‌شود و البته قیمت برخی مدل‌های آن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌اند. یکی از این خودروها J است که اولین بار در سال 1928 و به عنوان رقیب برندهای لوکسی همچون رولزرویس تولید شد. نسخه SSJ این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژردار با 400 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و جزو کمیاب‌ترین و کلکسیونی‌ترین خودروهای آمریکایی تاریخ به شمار می‌رود. تنها دو نمونه از SSJ تولید شده و در حراجی سال 2018 نیز توانسته با قیمت 22 میلیون دلار گران‌ترین خودروی آمریکایی تاریخ لقب گیرد.

کپی لینک

استون مارتین DBR1 مدل 1956

قیمت: 22,550,000 دلار

استون مارتین DB5 که در فیلم جیمز باند گلد فینگر معرفی شد احتمالاً مشهورترین خودروی تاریخ استون مارتین است اما گران‌ترین خودروی این شرکت نیست. عنوان ارزشمندترین خودروی تاریخ استون مارتین به DBR1 تعلق دارد که در سال 2017 با قیمت حدود 22.5 میلیون دلار فروخته شد. پیشرانه 2.5 لیتری این خودرو 212 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از نظر سوابق نیز تاریخچه قابل‌توجهی دارد چراکه افراد مشهوری همچون کارول شلبی و جک برابم پشت فرمانش نشسته‌اند. خودروی موردبحث عنوان گران‌ترین خودروی تاریخ بریتانیا را به خود اختصاص داده است.

کپی لینک

فراری 412P برلینتا مدل 1967

قیمت: 30,255,000 دلار

واقعیت این است که محصولات کلاسیک فراری در دهه 60 میلادی جزو گران‌ترین و ارزشمندترین خودروهای تاریخ هستند. این شرکت در سال 1967 از خودروی 412P به عنوان نسخه خیابانی مدل‌های مسابقه‌ای P3 و P4 رونمایی کرد. این خودرو از بهترین تکنولوژی‌های فراری در آن زمان سود می‌برد و تنها به تعداد 4 دستگاه تولید شد. شاسی شماره 0854 این خودرو از پیشرانه 12 سیلندر 4 لیتری با 420 اسب بخار قدرت سود می‌برد و در آگوست سال 2023 با قیمت فراتر از 30 میلیون دلار حراج شده است.

کپی لینک

فراری 335 اسپرت مدل 1957

قیمت: 36,000,000 دلار

خودروی بعدی لیست ارزشمندترین خودروهای تاریخ نیز متعلق به فراری است. این خودرو 335 اسپرت نام دارد و به خاطر تصادف وحشتناک مسابقه میله میلیا سال 1957 که باعث کشته شدن 14 تماشاچی شد مشهور شده است. تنها 4 دستگاه از خودروی موردبحث تولید شده و در سال 2016 با قیمت 36 میلیون دلار به فروش رسیده است. 335 اسپرت از پیشرانه‌ای با 400 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

کپی لینک

فراری 250 GTO مدل 1962

قیمت: 51,705,000 دلار

335 اسپرت به مدت کوتاهی توانست رکورد گران‌ترین خودروی تاریخ را بشکند اما اندکی بعد این رکورد به دیگر محصول فراری یعنی 250 GTO رسید. این خودروی جذاب از پیشرانه 12 سیلندر 3 لیتری استفاده می‌کند و در مسابقات نیز عملکرد درخشانی داشته است. سابقه درخشان و اهمیت فرهنگی باعث شده‌اند 250 GTO قیمت بسیار بالایی داشته باشد. البته جالب اینکه خودروی یاد شده گران‌ترین چهار چرخ دنیا نیست و در سال 2018 خبر رسید که مدل 1963 همین خودرو با قیمت حدود 70 میلیون دلار دست به دست شده است.

کپی لینک

مرسدس بنز W 196 R Stromlinienwagen مدل 1954

قیمت: 52,500,000 دلار

محصولات کلاسیک و پرافتخار مرسدس بنز معمولاً قیمت بالایی دارند اما خودرویی که مشاهده می‌کنید همه‌چیز را به سطح دیگری وارد کرده است. زمانی که کارل بنز و امیل جلینک با همکاری یکدیگر باعث شکل‌گیری مرسدس بنز در سال 1926 شدند، افراد معدودی فکر می‌کردند این شرکت تأثیر چشمگیری روی صنعت خودرو بگذارد. اوضاع آلمان پس از جنگ جهانی دوم خوب نبود و اکثر صنایع این کشور از بین رفته بودند اما مرسدس بنز همانند یک ققنوس از خاکستر بلند شد و خودروی W 196 R Stromlinienwagen توانست در مسابقات بدرخشد. پشت فرمان این خودرو اسطوره‌هایی همچون استرلینگ موس و خوان مانوئل فانجیو نشسته‌اند. نیروبخش خودروی یاد شده نیز پیشرانه 2.5 لیتری بوده است. این محصول جذاب چند هفته پیش در حراجی با قیمت فراتر از 52 میلیون دلار فروخته شد.

کپی لینک

مرسدس بنز SLR اولنهاوت کوپه مدل 1955

قیمت: 143,000,000 دلار

سرانجام به ارزشمندترین خودروی تاریخ می‌رسیم که هیچ خودروی دیگری نتوانسته به رکورد آن نزدیک شود. اگرچه محصولات کلاسیک فراری همواره در حال رکوردشکنی حراجی‌ها بوده‌اند اما حقیقت آن است که مرسدس بنز عنوان گران‌ترین خودروی تاریخ را در اختیار دارد. خودروی مسابقه‌ای SLR یکی از متمایزترین و خاص‌ترین خودروهای تاریخ بوده و اگرچه بیش از 3 هزار دستگاه از آن تولید شده است اما نسخه‌ای سفارشی از آن با نام اولنهاوت وجود دارد که قیمتش به 143 میلیون دلار می‌رسد. رودولف اولنهاوت که به عنوان مهندس ارشد مرسدس بنز در عصر طلایی مسابقات موتور اسپرت شناخته می‌شود مسئول تبدیل W125 به مدلی مسابقه‌ای بوده است. شاید به دلیل تعهد او به موتور اسپرت بود که مرسدس بنز اجازه داد دو دستگاه SLR به مدل‌های جاده‌ای تبدیل شوند. او دوست داشت در مسابقات شرکت کند اما تصادف وحشتناک مرسدس بنز در لمان باعث شد این شرکت از رقابت‌ها خارج شود. اولنهاوت در عوض از خودروی خود به‌صورت روزمره استفاده کرد. نکته مهم اینکه هویت مالک جدید SLR اولنهاوت افشا نشده هرچند نمی‌توان روی خودرویی که او خریده است قیمت گذاشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.