سالهای سال است که باورهای مختلفی درباره کاهش مصرف سوخت خودرو وجود دارد اما برخی از آنها نادرست هستند و کمکی به بهبود کارایی موتور وسیله نقلیه نمیکنند.
کاهش مصرف سوخت اولویت اول بسیاری از رانندگان و ناوگانهای وسایل نقلیه است. با اینکه تولید نفت و بنزین در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته اما به همان میزان تقاضا نیز افزایش یافته است. از سوی دیگر وقوع جنگ بین کشورها نیز تأثیر مستقیمی روی بهای سوخت در سراسر دنیا دارد. بسیاری از مالکان خودرو به فکر صرفهجویی در مصرف سوخت هستند و به سراغ راههایی برای کاهش مصرف سوخت وسیله نقلیه خود میروند.
خبر خوب این است که روشهای بی هزینه یادی برای کممصرفتر شدن خودروها وجود دارد. بررسی مداوم فشار باد لاستیکها جزو مهمترین آنهاست و از نظر ایمنی نیز اهمیت دارد. بنا به گفته NHTSA آمریکا، تنظیم باد مناسب لاستیکها میتواند تا ۱۱ درصد مصرف سوخت را کاهش داده و تأثیر چشمگیری روی طول عمر لاستیک داشته باشد. متأسفانه NHTSA میگوید فقط حدود ۱۹ درصد رانندگان از مزایای تنظیم باد لاستیکها آگاه هستند. روش دیگر هم پایبند ماندن به سرویسهای دورهای توصیه شده توسط خودروساز است. تعویض منظم روغن موتور و فیلتر به بهبود کارایی موتور خودرو و کاهش مصرف سوخت کمک میکند. البته در کنار روشهای یاد شده باورهای نادرستی نیز وجود دارند که کمکی به بهبود عملکرد خودرو نمیکنند.
خلاص کردن خودرو در سرازیری
برخی افراد اعتقاد دارند خلاص کردن خودرو در سرازیری میتواند مصرف سوخت را کاهش دهد. افراد معتقد به این فرضیه میگویند که خلاص کردن خودرو باعث کاهش دور موتور خواهد شد و کاهش دوران به معنی کاهش مصرف سوخت خواهد بود؛ اما در واقعیت این ترفند بیش از آنکه خوب باشد مضر است. احتمالا دور درجای موتور در حالت خلاص اندکی بیشتر از زمانی خواهد بود که گیربکس در دنده قرار داشته و پای خود را از روی پدال گاز برداشتهاید بنابراین به احتمال زیاد خودروی شما سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد.
جدای از این موضوع، خلاص کردن خودرو در سرازیری بسیار خطرناک است. علاوه بر امکان آسیب دیدن گیربکس اتوماتیک به دلیل تعویض دنده در زمان حرکت، خلاص کردن در سرازیری میتواند فشار زیادی به ترمزها وارد کند و کارایی آنها را کاهش دهد. بدون کمک گرفتن از ترمز موتور، کنترل وسیله نقلیه دشوار خواهد بود. معکوس دادن در خودروهای گیربکس دستی به کاهش سرعت ایمن آن کمک میکند اما دور موتور بالا باعث مصرف سوخت بیشتر خواهد شد. با این تفاسیر خلاص کردن خودرو در سرازیری از نظر مصرف سوخت بیتأثیر بوده و خطرناک است. بهترین روش انتخاب دنده سنگین و عدم استفاده از پدال گاز در چنین شرایطی است.
خاموش کردن موتور خودرو پشت چراغ قرمز
بسیاری از خودروهای مدرن به سیستمهای استارت استاپ خودکار مجهز هستند که بهصورت موقتی میتوانند موتور خودرو را در توقفها خاموش کرده و مصرف سوخت را کاهش دهند. برخی رانندگان به چنین سیستمهایی اعتقاد ندارند اما باید دانست سیستم استارت استاپ علیرغم روشن و خاموش کردن مکرر موتور خودرو آسیبی به آن نمیرساند؛ اما چیزی که مضر است تصمیم به شبیهسازی این حرکت در خودروهای فاقد سیستم استارت استاپ فابریک است. در واقع خاموش و روشن کردن مکرر خودرو توسط راننده مضرات بیشتری نسبت به فواید آن خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: استفاده از سیستم استارت استاپ خودکار چه تأثیری روی موتور خودرو دارد؟
خودروهای مجهز به این نوع سیستمها از میللنگها و یاتاقانهایی با اصطکاک کمتر استفاده میکنند و دارای باتریهای قویتر و استارترهای هوی دیوتی هستند تا بتوانند در چنین شرایطی دوام بیاورند. اگر خودروی شما به سیستم استارت استاپ مجهز است میتوانید انتظار کاهش مصرف سوخت ۳ تا ۱۰ درصدی را داشته باشید؛ اما اگر خودرو فاقد چنین سیستمی باشد شما با شبیهسازی عملکرد آن عایدی خاصی نخواهید داشت و شاید حتی زودتر شاهد استهلاک باتری و استارتر خودرو باشید.
باز کردن شیشههای خودرو در بزرگراه
اصول آیرودینامیکی نقش مهمی در مصرف سوخت هر خودرویی بازی میکنند و رانندگی با شیشههای باز باعث بر هم خوردن ضریب درگ می شود. ضریب درگ عددی است که میزان عبور نرم جریان هوا از اطراف اشیا را بر اساس چگالی، سرعت و سطح مقطع نشان می دهد. رانندگی در زمانی که شیشهها باز هستند مقاومت خودرو در برابر هوا را افزایش داده و باعث ورود و به دام افتادن آن در کابین می شود. این امر باعث خواهد شد موتور خودرو فشار بیشتری را برای شتاب گیری و حفظ سرعت خودرو متحمل شود. البته تأثیر چنین پدیدهای در سرعتهای پایین کمتر است اما در بزرگراهها میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.
استفاده از کولر خودرو تا ۲۰ درصد افزایش در مصرف سوخت را به همراه دارد اما شما با استفاده از کولر در بزرگراهها و بستن شیشهها میتوانید این تأثیر را به حداقل برسانید. نهایتا باید گفت استفاده از بنزین با اکتان بالا در موتورهایی که نیازمند بنزین بدون سرب عادی هستند هم تاثیری در بهبود شتاب و سرعت و یا مصرف سوخت خودرو نخواهد داشت. با این کار فقط هزینههای خرید سوخت خود را افزایش میدهید. البته برخی خودروهای پرفورمنس نیازمند بنزین سوپر با اکتان بالاتر هستند و انتخاب سوخت با اکتان پایین میتواند باعث ناک یا ضربه موتور خودرو شود.
مازیار
۱ تیر ۱۴۰۴خلاص کردن خودرو در سرازیری:
((احتمالا دور درجای موتور در حالت خلاص اندکی بیشتر از زمانی خواهد بود که گیربکس در دنده قرار داشته و پای خود را از روی پدال گاز برداشتهاید))
خوب این کاملا درست نیست.
تو سرازیری جریان برعکس در سیستم انتقال قدرت باعث بالا رفتن دور موتور میشه که در هر صورت از دور درجا بیشتره
علیرضا
۱ تیر ۱۴۰۴وقتی سرازیری قرار بگیرید و پدال گاز رو رها کنید کامپیوتر ماشین پاشش بنزین رو قطع میکنه هر چقدر دور موتور بره بالا تاثیری ندارد
مازیار
۱ تیر ۱۴۰۴درسته من حواسم به خودروهای قدیمی بود
مازیار
۱ تیر ۱۴۰۴ضمن اینکه منظورم به جمله مقاله بود که دور درجای موتور بیشتر از حالت سرازیری در دنده نیست. حالا اینکه با وجود دور بالاتر مصرف کمتری داره بحثی جداست
ناشناس
۱ تیر ۱۴۰۴یه مقاله تخصصی بنویسیدکه نصب«رولرلید»درقسمت فضای باروانت هاچقدرازلحاظ آیرودینامیکی به کاهش مصرف سوخت کمک میکنه درپیمایش هر۱۰۰صدکیلومتر؟
2646.1
۱ تیر ۱۴۰۴با ارادت فراوان به شاهین عزیز و همچنین با تشکر فراوان بابت مقالات و نکات فوق العاده ای که اشاره می کنند.
ضمن احترام من نظرات خودم رو عرض می کنم:
1. ” احتمالا دور درجای موتور در حالت خلاص اندکی بیشتر از زمانی خواهد بود که گیربکس در دنده قرار داشته و پای خود را از روی پدال گاز برداشتهاید بنابراین به احتمال زیاد خودروی شما سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد. ”
ضمن تایید فرمایش شما در رابطه با مصرف سوخت بیشتر در حالت خلاص، باید توجه داشت بر خلاف فرمایش شما قطعا دور موتور در وضعیت دنده بیشتر از خلاص است اما آنچه باعث مصرف سوخت کمتر در وضعیت دنده می شود، بسته بودن دریچه گاز و فرمان عدم پاشش سوخت انژکتورها توسط ای سیو است، به عبارت ساده تر در وضعیت دنده چرخش چرخ ها و گیربکس است که موتور را روشن نگه می دارد اما در حالت خلاص ای سیو مجبور است با پاشیدن سوخت موتور رو روشن نگه دارد. بنابرابن خلاص کردن خودرو در سرازیری باعث می گردد ای سیو مجبور به سوخت پاشی برای روشن ماندن موتور شود.
2. ” استفاده از کولر خودرو تا ۲۰ درصد افزایش در مصرف سوخت را به همراه دارد اما شما با استفاده از کولر در بزرگراهها و بستن شیشهها میتوانید این تأثیر را به حداقل برسانید. ”
تا جایی که خاطرم است، تست مستندی رو مجله ماشین 20 سال پیش طراحی و اجرا کرد و در آن 3 ماشین با شیشه بسته، شیشه باز و کولر روشن رو مقایسه کرده بود. در آن تست کولر روشن بیشترین مصرف سوخت را داشت و نسبت به شیشه های باز مصرف بیشتری رو ثبت کرده بود.
از طرف دیگر، با توجه به قطعات مزخرف ایرانی، متاسفانه کنیسترهای مصرفی در ماشین ها در فشار بالای پمپ بنزین قادر به تقطیر بنزین نیستند که علامت اش را با بوی شدید بنزین و مصرف بالای سوخت در خودروها نشان می دهد، بنابراین استفاده از کولر در روزهای گرم و ترافیک بالا. به واسطه خروج بخار بنزین باعث مصرف شدید سوخت می گردد.
3. در رابطه با خاموش کردن خودرو پشت چراغ قرمز، باید آیتم هایی شامل نوع سیستم سوخت رسانی، مدت زمان چراغ قرمز، دمای هوا و … مورد بررسی قرار گیرد اما به صورت کلی خودروهای کاربراتور در حالت درجا به شدت مصرف بالاتری نسبت به انژکتوری ها دارند.
۱ تیر ۱۴۰۴من اتفاقا همیشه تو سرپایینی گازو میگیرم خلاص میکنم مصرف هم کم میشه اتفاقا
لطفاً از خودتون حرف در نیارید
حمید
۱ تیر ۱۴۰۴ماشین هایی که مصرف لحظه ای سوخت را نشان می دهند این صحبت شما را تایید می کنند که در سرازیری اگر بدون خلاص کردن پا را از روی پدال گاز بردارید مصرف بنزین حتی به صفر هم می رسد اما وقتی خلاص می کنید مصرف بالا می رود