هفته نامه

مقایسه راحتی استفاده از نمایشگرهای لمسی و دکمه‌های فیزیکی

خودروهای مدرن امروزی از نمایشگرهای لمسی زیادی استفاده کرده‌اند. اگرچه این نمایشگرها جذابیت‌های زیادی هم دارند اما بسیاری از افراد معتقدند استفاده از دکمه‌های فیزیکی راحت‌تر است. آیا شاهدی هم برای این ادعاها وجود دارد؟ به تازگی وب‌سایت سوئدی Vi Bilägare تستی انجام داده تا ثابت کند منتقدان حق دارند. این نشریه سوئدی ۱۱ خودروی مدرن مجهز به نمایشگرهای لمسی را در برابر ولوو V70 سال ۲۰۰۵ قرار داده تا بفهمد استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی کدام‌یک از این خودروها راحت‌تر است. برای فهم این موضوع از رانندگان هر خودرو خواسته شده تا وظایف ساده‌ای را انجام دهند.

به رانندگان گفته شده صندلی گرم شونده را فعال کنند، دمای کابین را ۲ درجه افزایش دهند و یخ‌زداها را روشن کنند. همچنین از آن‌ها خواسته شده رادیو را روشن کرده و کانال‌های خاصی را تنظیم کنند، کامپیوتر سفری را ریست کرده و نور پشت آمپرها را در کمترین میزان ممکن قرار دهند. همه این موارد کارهای نسبتاً ساده‌ای هستند که هر راننده‌ای می‌تواند در زمان رانندگی آن‌ها را انجام دهد. در ولوو V70 با سن ۱۷ سال، تنها ۱۰ ثانیه زمان برای انجام تمامی این کارها لازم بوده است. در سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، راننده توانسته تمامی کارهای یاد شده را با طی ۳۰۰ متر انجام دهد.

تنها ۲ خودروی مدرن توانسته‌اند زمان ۱۰ ثانیه‌ای را برای این عملکردها ثبت کنند و بدترین خودرو از این نظر ام جی مارول R بوده که ۴۴.۹ ثانیه زمان نیاز داشته است. در این مدت و با سرعت یاد شده خودرو ۱.۳ کیلومتر را طی کرده است. همان‌طور که قبلاً به‌صورت مکرر گفته شده، در زمان‌هایی که راننده سرگرم انجام کارهاست چشم خود را از جاده برمی‌دارد و روی گشتن در منوها تمرکز می‌کند. همچنین از آنجایی که دکمه‌ها حس فیزیکی خاصی دارند استفاده از آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

البته همه نمایشگرهای لمسی بد نیستند. این نشریه می‌گوید ولوو C40 و داچیا ساندرو از این نظر بسیار شبیه V70 سنتی عمل می‌کنند. این دو خودرو به ترتیب ۱۳.۷ و ۱۳.۵ ثانیه زمان برای انجام کارها نیاز دارند. البته شاید نبود تجهیزات زیاد هم به این خودروها کمک کرده باشد. نشریه Vi Bilägare می‌گوید اگرچه بی ام و iX از دکمه‌های فیزیکی و نمایشگرهای لمسی استفاده کرده‌ است اما یکی از پیچیده‌ترین عملکردها را دارد و راننده برای تنظیم تمامی عملکردهای یاد شده به ۳۰.۴ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این در حالی است که رانندگان قبلاً زمان لازم برای آشنایی با سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودروهای مدرن را قبل از آغاز تست داشته‌اند. به‌طور متوسط، تمامی خودروها نیازمند ۲۴.۷ ثانیه زمان برای انجام کارها بوده‌اند که تقریباً ۲.۵ برابر زمان لازم برای یک خودروی فاقد نمایشگرهای لمسی است. شاید این نکته باید مدنظر طراحان خودروهای مدرن قرار گیرد. این‌طور نیست؟

امتیاز نهاییزمان لازم برای انجام کارهای تعیین شدهنام خودرو
۴۳۰.۴بی ام و iX
۳.۷۵۱۳.۵داچیا ساندرو
۳.۵۲۶.۷هیوندای آیونیک ۵
۳.۲۵۲۰.۲مرسدس GLB
۲.۵۴۴.۹ام جی مارول R
۴.۲۵۲۵.۱نیسان قشقایی
۳.۲۵۲۹.۳سئات لئون
۴۱۹.۴سوبارو اوت بک
۳.۷۵۲۳.۵تسلا مدل ۳
۲.۲۵۲۵.۷فولکس واگن ID.3
۳.۵۱۳.۷ولوو C40
۴.۵۱۰ولوو V70 مدل ۲۰۰۵

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. JDM lover

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    کابین خودرو ها همش شده دو سه تا مانیتور گنده ، کاملا بی روح
    من که با کابین های روح دار و دکمه دار قدیمی خیلی بیشتر حال میکنم تا این جدیدا

    موافقم ۶۶
    مخالفم ۸
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (7640 ديدگاه)

      من هم با شما کاملاً موافقم

      دکمه‌های فیزیکی باعث میشوند شما چشم از جاده برندارید و امنیت رانندگی هم بالاتر میرود ، دقیقاً برعکس صفحه‌های تاچ که به روز هستند اما اصلاً به درد رانندگی چه در شب چه در روز نمیخورند !

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۰
  2. جنوب

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    این صفحه لمسی افتضاحه نسبت به دکمه
    تا میخوام چیزیو کم و زیاد کنم مدام باید چشمتو از جاده برداری
    منکه دکمه رو تریجح میدم به نمایشگر لمسی
    شایدم من سنتی فکر میکنم
    ولی واقعا خطرش بیشتر از دکمه و و‌لومه

    موافقم ۵۲
    مخالفم ۴
    1. phonix

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (603 ديدگاه)

      دکمه روی فرمون هم هست داش
      خیلی از ماشین های جدید دستیار صوتی هم دارن
      که البته به ایران نرسیده:)

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۴
      1. جنوب

        ۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (219 ديدگاه)

        خب رو فرمون مال منم داره صوتی رو.اما مثلا کولر دیجیتاله.و طبیعتا بخاری.
        و جالبه رو فرمون هم ریز ریز چنتا کنار همن.
        گوشیمم ک‌ وصل میشه دیگه ادم حواسش پرت میشه

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۲
    2. Twin H Power

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (196 ديدگاه)

      واقعا دکمه فیزیکی بهتره
      ماشین بنده یه مالتی مدیا قدیمی ساده داره که اصلا مثل این نمونه های مدرن نیست ‌ولی متاسفانه دکمه های کنترل دوطرف صفحه مالتی مدیا لمسی هست . زمان رانندگی برای تنظیمات سیستم صوتی با دکمه فرمون راحته ولی سرنشین کناری با اینکه رانندگی نمیکنه کم و زیاد کردن صدا یا هر کار دیگه با تکون خوردن های ماشین و کنترل های لمسی واسش عذابه !
      تا حد امکان باید از دکمه فیزیکی استفاده بشه ولی خب اینجوری ارزون تره . همه چیز رو میریزن تو این نمایشگر و تموم . تسلای عزیز که تو بعضی مدلها صفحه کیلومتر رو هم حذف کرده !
      خیلی از ترندهای روز فقط برای کاهش هزینه و سود بیشتره …

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۰
    3. MAHDI

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1455 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره
      منم مانتیور روی ماشینم بستم خیلی حواس پرتی میاره از کار کردن با موبایل بدتره یه بخشی از اون بخاطر امکانات بیشترم هست مثلا قبلا مجبور بودم اهنگ رو با دوتا دکمه عوض کنم و تمام چیز دیگه ای نداشت
      ولی الان توی برنامه های مختلف می‌چرخم و پیغام های بکاپ گیری گوگل و ده ها چیز دیگه بعد برنامه ای مثل مستر تهران میخوام اهنگ رد کنم تبلیغ میاره رو صفحه و مزاحم میشه باید گوشه صفحه ضربدر کوچیکو بزنی اونم در حال حرکت که مانیتور ثابت و تو تکون میخوری مثل موبایل نیست که تو دستت ثابت باشه
      بعد از چند ماه یکم بهش عادت میکنی ولی نسبت به ضبط ساده خیلی حواس پرتی میاره و بسیار خطرناک هستش
      این که تنظیمات خود ماشین بره توی مانیتور دیگه خیلی سخته

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۱
  3. محسن

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    واقعا یه سری چیزا همون ورژن قدیمیش بهتره
    من دکمه رو ترجیح میدم شخصا

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۰
  4. Payfast

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (490 ديدگاه)

    نمیشه یدونه سیری بزارن تو این مانیتور ها بهش بگی اینکارو اونکارو کن؟

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
    1. Alan.r

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (493 ديدگاه)

      سیستم MBUX مرسدس بنز این قابلیت رو داره که با گفتن جمله Hey Mercedes فعال میشه و خیلی از کارا رو می‌تونه انجام بده

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۱
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (506 ديدگاه)

        ویدیوش رو دیدم حتی در رو هم باز می کنه

        موافقم ۷
        مخالفم ۰
      2. Payfast

        ۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (490 ديدگاه)

        صداش موجود هست؟

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
      3. R/T

        ۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (12 ديدگاه)

        برادر خب بی ام و هم همین را داره یه ویدیو در رابطه با i7 که با Hey BMW هر کاری میکنه

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
  5. meysam

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3370 ديدگاه)

    مانیتور فقط باید برای نمایش اطلاعات باشه
    نه اینکه تمام عملکردها رو انجام بده
    گوشی موبایل نیست که همه کارارو با صفحه تاچش انجام بدی
    ماشینه داره راه میره

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۱
    1. phonix

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (603 ديدگاه)

      اصلا نمیشه دست زد
      رافور اگه در حال حرکت باشه اصلا اجازه نمیده حتی باهاش کار کنی و مثلا از توی یه البوم به آلبوم دیگه بری
      احتمالا برای ایمنی بقیه ماشین ها هم باید اینو داشته باشن دیگه خیلی هم الکی نیست

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲
  6. Mohammad.2005

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    من حتی با زشت تر شدن طراحی های داخلی توسط اسکرین های بزرگ مشکلی ندارم ولی اینکه ارگونومی و دسترسی پذیری فدا میشه بخاطر این که همه امکانات خودرو از طریق اسکرین کنترل بشن و نمای بظاهر مدرنتری رو جلوه بدن ، خیلی بده . حداقل برای من که بشخصه ارگونومی و راحتی استفاده تو همه وسایل برام مهمه .

    نمای داخلی ولوو v70 هم خیلی پژو ۴۰۵ داشبورد قدیم رو برام تداعی می کنه . اما این کجا و آن کجا

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
    1. آرین

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (335 ديدگاه)

      طراحی مرسوم کابین و داشبورد در ماشین‌های اروپایی دهه۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ به همین شکل بوده. بخاطر همین شبیهه.
      این رو تو آئودی، آلفا و بی‌ام‌و هم می‌شه دید.

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
      1. Mohammad.2005

        ۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (105 ديدگاه)

        درسته . اکثرا طراحی های جالب و با حس و حالی بودن مخصوصا ژاپنی ها و آلمانی های اون دوره و اصلا یکی از جذابیت های دهه ۹۰ تو طراحی همین بود که حال و هوای خودرو ها خیلی عوض شده بود و طراحی های مستطیلی با خطوط تیز جاشونو به خطوط نرم و طراحی های ملایم دادن

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
  7. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    من به شخصه هردو رو دوست دارم

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  8. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (346 ديدگاه)

    و دوست دارم ترکیبی باشه

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  9. تحت پیگرد

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    بهترین حالت هوشمند شدن دستیار صوتیه که حواس راننده منحرف نشه وگرنه فیزیکی مخصوصا اگه حالت شیفتر و لیور داشته باشه که از دکمه هم بهتره چه برسه به لمس که علاوه بر پرت کردن حواس راننده جنگ اعصاب هم هست

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  10. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (506 ديدگاه)

    من ماشینم مانیتور داره و اصلا در حال حرکت اجازه نمیده باهاش زیاد کار کنی مثلاً می تونی آهنگ عوض کنی یا بندازی رو کیلومتر شمار کار دیگه اجازه نمیده باقی چیز هاش دکمه ای مثل کلر و بخاری و گرم کن

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  11. T

    ۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (284 ديدگاه)

    من که ماشینم مانیتور نداره راحت😂😂👌

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  12. محمد

    ۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    من که عاشق سبک طراحی جاگوار هستم هنوزم دکمه های زیبا به ال سی دی های بی درو پیکر اولویت داره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  13. خان

    ۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (63 ديدگاه)

    از علم عقب نباشید ۰۰۰۰۰۰ اگه شما یه نگاه به ماشین امروزه کنید یجور ساخته شده که مدل های فول آپشن داره و کم آپشن داره روی فرمون هم دکمه داره تازه مانیتور ماشین ما برای اینکه ایمن باشه نمی ذاره بعضی آپشن هاش کارکنه 🤨🤨

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  14. mahan

    ۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    من که به شدت به شدت از کل مانیتور بودن بدم میاد!.خیلی.اصلا بحث حواس پرتی به کنار و هنگ کردن ها.موضوع دیگه هم اینه که اصلا لذت رانندگی رو از ادم میگیره. الهی که نسل این مانیتور ها منقرض بشه(اینو میگم چون میدونم خیلی ها هم راضی نیستند)به نظرم ته تهش باید یه مانیتور ۷/۸ اینچی اونم روی داشبورد باشه که فقط موزیک و نقشه باش ببینی.خلاص!.بقیه دکمه باشه عالی میشه

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا