هفته نامه

نمایش بی‌رمق پولستار و ارسال پیامی خطرناک به دیگر خودروسازان!

استقبال بی‌رمق از پولستار در بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا یک پیام شوم و خطرناک را به دیگر استارت آپ ها ارسال می‌کند: پالایش بازار تمام نشده است! بله صنعت خودرو در حال یک دگرگونی تمام‌عیار بوده چرا که قیمت نفت افزایش می‌یابد و نیاز به حمل‌ونقل پاک‌تر نیز ظاهر می‌شود؛ اما تورم موجود و کاهش رشد اقتصادی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در تصمیمات خود حداکثر دقت را داشته باشند و این شامل سازندگان خودروهای الکتریکی نیز می‌شود.

خوشامدگویی نه چندان جالب به پولستار جدیدترین شاهدی برای این شک و تردیدهاست. ارزش سهام این خودروساز در روز اول معاملات یعنی روز جمعه ۱۶ درصد افزایش و در روز دوشنبه با ۱۵ درصد کاهش بسته شد. این خودروساز سوئدی پس از ادغام با کمپانی جورس گوگنهایم عرضه عمومی شد. ارزش بازاری پولستار که توسط ولوو و جیلی در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد به حدود ۲۴ میلیارد دلار می‌رسد.

متیو مالی استراتژیست ارشد شرکت میلر تاباک می‌گوید:

ارزش سهام خودروهای الکتریکی از انبوه نقدینگی که به مدت دو سال در حال تزریق به سیستم بود سود زیادی برد. حالا این نقدینگی در حال ناپدید شدن بوده و سرمایه‌گذاران می‌خواهند این الکتریکی سازها را اصلاح کنند.

شرایط سخت بازار تنها یکی از موانع پیش روی استارت‌آپ‌هاست. چالش‌های زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش قیمت مواد خام، کمبودهای زنجیره تأمین و… اشاره کرد که این موارد منجر به افزایش تمام شده محصولات می‌شود و روی تقاضا هم تأثیر منفی می‌گذارد. ورود به صنعت خودروهای الکتریکی دقت بسیار زیادی می‌طلبد زیرا متریال بکار رفته در باتری‌های این خودروها بیشترین تأثیر را از تورم و افزایش قیمت‌ها پذیرفته‌اند و کمپانی‌ها مجبور شده‌اند قیمت خودروهایی را که قبلاً نیز بالا بودند افزایش دهند.

بالاتر از همه این‌ها باید به خودروسازانی اشاره کرد که هنوز مشتریان وفاداری را برای محصولات الکتریکی پیدا نکرده‌اند. این‌ یک مزیت واضح برای شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، فورد و حتی تسلا خواهد بود. گرگ مارتین مدیر و مؤسس شرکت رین میکر می‌گوید:

زمانی که شما چنین مبلغ بالایی را برای یک خودرو می‌پردازید حداقل انتظار دارید که خودرویی قابل‌اعتماد به دست آورید و بدانید که کمپانی تولید کننده چند سالی در بازار حضور خواهد داشت.

چنین شرکت سازنده خودروهای الکتریکی با افت ارزش سهام خود روبرو بوده‌اند. برای مثال ارزش سهام ریویان از اولین عرضه در بورس ۶۴ درصد افت داشته و شرکت آریوال لوکزامبورگ نیز بیش از ۹۰ درصد ارزش اولیه خود را از دست داده است. این‌ها بخشی از موج وسیع‌تر ضعف در عرضه عمومی هستند زیرا سهامداران ریسک کمتری می‌کنند که دلیل آن نوسانات بازار است. البته فعلاً ارزش بازاری شرکت‌های ریویان یا لوسید نشان دهنده تمامی ریسک‌ها نیست. ریویان در حال حاضر ارزشی حدود ۲۶ میلیارد دلار دارد درحالی‌که ارزش گروه لوسید به حدود ۳۱ میلیارد دلار می‌رسد. در مقابل باید به فورد با بیش از یک قرن سابقه اشاره کرد که ارزشی حدود ۴۸ میلیارد دلار را نشان می‌دهد.

استیو ساسنیک استراتژیست ارشد شرکت اینتراکتیو بروکرز می‌گوید:

کل بخش خودروهای الکتریکی شامل تسلا بر اساس هر متر و معیاری بیش از حد ارزش‌گذاری شده است. اگرچه سهامداران هنوز هم مبلغ بالاتری برای سهام چنین شرکت‌هایی می‌پردازند اما قطعاً تمامی استارت آپ ها نمی‌توانند به قول‌های خود عمل کنند. همین موضوع نوید نوسانات بیشتر در آینده را می‌دهند زیرا این سرمایه‌گذاران هستند که برندگان و بازندگان نهایی را مشخص می‌کنند

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2853 ديدگاه)

    #ایلان‌ماسک

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۷
  2. ارین صاحب جمعی

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (929 ديدگاه)

    مشکل یک سری برندهایی مثل پولستار و لوسید بخاطر اینه که خیلی زود میخوان به چشم بیان آقا به قران قسم وقتی یک برندی به یک جایگاهی رسیده چه بنز چه تویوتا نزدیک به ۲۰۰ سال از تاسیسشون گذشته یک حرفه ای گری رو یاد گرفتن نمیگم ایتا بدن ولی باید صبر کنن تا مورد قبول بازار بشن

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۲
    1. AMANTE

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (789 ديدگاه)

      نمیشه زمانی برای رسیدن به یک جایگاه خوب یا عالی تایین کرد، چون اگه اینجوری بود الان تسلایی نبود.
      ( تسلا رو فقط برای مثال گفتم. )
      رسیدن به جایگاهی که مردم بهت اعتماد کنن و محصولات یک شرکت رو بخرن به خیلی عوامل مثل تنوع محصولات، قیمت مناسب، کاربردی بودن، خدمات پس از فروش و…. و در الکتریکی ها زمان شارژ، مسافت قابل پیمایش، شارژ کردن ماشین در مکان های مختلف و…. است که شرکت پولستار در این زمینه ها اصلا خوب عمل نمیکنه و انگار بیخیال شده و دیگه تلاشی نمیکنه که بهتر بشه.

      موافقم ۹
      مخالفم ۶
    2. کیان

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (990 ديدگاه)

      اینه ک شما میگی خلاصه میشه تو اصطلاح “پرس برند” یا قدرت برندینگ، ک البته این قدرت برند و … از خیلی چیزها ناشی میشه، تعداد نمایندگیها، مقبولیت برند، خطوط تولید در جاهای مختلف و … ، که تهش به قول شما با زمان بدست میاد.
      این وسط یکیم مثه ماسک شانس هم باهاش یار میشه و …

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۰
      1. Nima

        ۱۰ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        شانس!؟

        موافقم ۴
        مخالفم ۳
    3. Mustang shelby gt 350

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (83 ديدگاه)

      ۲۰۰ سال؟ ۱۵۰ و خورده ایه ها

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. amirmohammad

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (201 ديدگاه)

    تسلا استثنا بود وضعیتش.شرایط دیگه طوری نیست که باز اون وضعیت تکرار بشه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
    1. RezaRs

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (188 ديدگاه)

      خود تسلا هم کم زمان نبرد بگیره کارش

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۱
  4. زیزیگولو

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3153 ديدگاه)

    در کُل پولستار با موتورای الکتریکی حرفه ای این پیام رو ارسال میکنه که آماده رو در رو شدن با رقیبای سرسختی مثل تسلا و لوسید ایر هستش

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  5. pedram7

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    پولستار عالیع

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا