شکست سنگین ژاپنی‌ها در بازی برقی‌ها؛ پیشتازی تسلا و بی وای دی!

شنبه 13 خرداد 1402 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
Untitled-design-1-8
بر اساس گزارش و داده‌های جدید منتشر شده، برندهای تسلا و بی وای دی شکست سختی را به برندهای ژاپنی در زمینه تولید و فروش خودروهای برقی تحمیل کرده‌اند.
تبلیغات

گزارش جدید منتشر شده به پیشرفت‌های کنونی در زمینه همه‌گیری خودروهای برقی و تخمین برندهای پیشتاز در این بخش بازار می‌پردازد. همان‌طور که گفته شد تمامی خودروسازان ژاپنی عملکرد ضعیفی داشته‌اند و تنها تسلا و بی وای دی پیشتاز بازار خودروهای بدون آلایندگی هستند. این گزارش توسط انجمن ملی حمل‌ونقل پاک ICCT و با عنوان رتبه‌بندی خودروسازان جهانی در سال 2022 منتشر شده است. بر اساس داده‌های موردبحث، تسلا و بی وای دی تنها خودروسازان پیشتاز بین 20 سازنده خودروهای سبک جهانی خواهند بود. همچنین 12 کمپانی به عنوان انتقال‌دهنده‌ها نام برده شده‌اند و فولکس‌واگن و بی ام و بالاتر از همه آن‌ها قرار دارند. نهایتاً 6 برند نیز که شامل 5 شرکت ژاپنی و 1 برند هندی هستند به عنوان برندهای عقب مانده شناخته شده‌اند.

به منظور تخمین رتبه و وضعیت هر خودروساز ICCT سهم هر برند از بازار، تکنولوژی‌ها و استراتژی‌های آن را بررسی کرده است. تسلا تنها برند این لیست است که فقط به تولید خودروهای برقی مشغول بوده و هرگز خودرویی بنزینی تولید نکرده است. درباره استراتژی‌های این خودروساز آمریکایی نیز هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد. از طرف دیگر بی وای دی با سرعت بالایی خودش را به عنوان تولید کننده خودروهای برقی مطرح می‌کند. برند چینی یاد شده آخرین خودروی بنزینی خود را در سال 2022 تولید کرد هرچند در سبد محصولاتش خودروهای پلاگین هیبریدی نیز وجود دارد.

همان‌طور که در نمودار و جدول منتشر شده دیده می‌شود، برندهای بیشتری در سمت مثبت قضیه قرار دارند. همچنین بسیاری از برندهای انتقال‌دهنده امتیازهای نسبتاً نزدیکی به یکدیگر دارند. بی‌شک مشاهده جایگاه جنرال موتورز با فورد و هیوندای/کیا جالب خواهد بود. همچنین اگرچه مرسدس بنز تولید خودروهای برقی را از چندی پیش شروع و آن‌ها را در نمایندگی‌ها عرضه کرده اما به نظر می‌رسد بی ام و عملکرد بسیار بهتری داشته است.

جای تعجبی ندارد که تویوتا به عنوان برندی عقب مانده نام برده شده هرچند علیرغم نگرش مدیران قبلی این خودروساز درباره خودروهای برقی، این برند ژاپنی بالاترین امتیاز را بین برندهای عقب مانده به دست آورده و هوندا و نیسان با فاصله کمی در تعقیب هم‌وطن خود هستند. البته نیسان چندین سال است که خودروی برقی لیف را عرضه می‌کند. واضح است که دلیل عقب‌ماندگی این برندها به استراتژی‌ها و عدم عرضه خودروهای برقی مربوط می‌شود. تسلا برندی کاملاً برقی و بدون آلایندگی بوده و بسیاری از رقبا نیز اهداف بلندمدتی دارند. متأسفانه هدف بلندمدت تویوتا در این گزارش تنها 39 درصد بوده و سرمایه‌گذاری آن در تولید خودروهای بدون آلایندگی نیز ناامید کننده نشان می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.