هفته نامه

۱۰ هاچبک پلاگین هیبرید برتر ۲۰۲۲ از دید اتوکار

به لطف افزایش نگرانی‌های مربوط به انتشار گارهای گلخانه‌ای و دغدغه‌های زیست‌محیطی، دیگر راندن یک خودروی سدان بزرگ با موتور دیزلی یا بنزینی کار هوشمندانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد؛ به‌علاوه، بسیاری از افراد، خودروهای این کلاس را جذاب نمی‌دانند.

یا محدودترشدن مردم و خودروساز در استفاده از آلاینده‌سازها، مالکیت و خرید خودروها و حتی هاچبک‌های مجهز به موتورهای قدیمی با هزینه‌های بالایی روبه‌رو است. اگر دیدی اقتصادی به مسئله داشته باشید، خواهید دید که دیر یا زود حتی فولکس‌واگن‌های میا‌رده با موتورهای ۴ سیلندر نیز مانند یک خودروی ۱۲ سیلندر امروزی کم‌یاب می‌شوند.

خوشبختانه اما گروه خودروهای پلاگین هیبرید جایگزین مناسبی برای خودروهای تمام بنزینی یا تمام دیزلی هستند؛ چراکه هزینه نگهداری، خرید و خدمات پس‌ازفروش بهتری دارند. این بخش از بازار بیشتر تحت سلطه گروه خودروسازی فولکس‌‎واگن و متحدانش قرار دارد اما با گذر زمان، شاهد افزایش روزافرون خودروهای دیگر در این بخش هستیم.

۱. فولکس‌واگن گلف GTE

نسل گذشته فولکس‌واگن گلف GTE در کنار تمام محاسنی داشت، از پویایی لازم به‌عنوان یک هاچبک برخوردارد نبود؛ بنابراین کسی آن را واقعا به‌عنوان جایگزین دوستدار محیط‌زیست نسل هفتم گلف GTi نمی‌شناخت. نسل جدید گلف مارک ۸ تمام ویژگی‌های خوب مدل‌های قبلی را حفظ کرده است و در کنار آن‌ها، از روحیه ورزشکارانه هم بهره می‌برد. چسبندگی خوب، فرمان دقیق و پاسخگو و راندمان مناسب از ویزگی‌های این نسل از گلف GTE به شمار می‌روند. اگر استانداردهای یک خودروی PHEV را درنظر بگیرید، حقیقتا پویایی این خودرو قابل تقدیر است.

قیمت گلف GTE با نرخ ۳۷ هزار پوندی‌اش از تمام رقبا بیشتر است. سازنده یک نمونه ارزان‌تر این خودرو را نیز با ۲۰۱ اسب بخار قدرت تولید کرده است اما این اختلاف قیمت آنقدر کم هست که بهترین انتخاب، همچنان همین خودرو باشد.

۲. اشکودا اوکتاویا iV

قیمت اکوتاویا ۴ از ۳۱ هزار پوند آغاز می‌شود که به‌مراتب از گلف ارزان‌تر است. این خودرو از خودروی پیشین جادارتر هم هست. مدل پایه اوکتاویا ۴ با موتور ۲۰۱ اسب بخاری گلف e هیبرید عرضه می‌شود. نمای داخلی خودرو عالی است و می‌توان در آن به‌راحتی کیلومترها مسافت را پشت سر گذاشت. همانند هر خودروی پلاگین هیبریدی، مسافت قابل‌پیمایش این خودرو درحالت تمام برقی زیاد نیست (برابر ۶۹ کیلومتر).

۳. آئودی A3 40 TFSI e

اگر بررسی گلف هیبریدی، اشکودا اوکتاویا و سئات لئون را خوانده باشید و آن را با بررسی آئودی A3 مقایسه کرده بوده باشید، به تقطه اشتراک این خودروها به‌راحتی پی می‌برید: پلنفرم MQB. آئودی در کنار این پلتفرم از یک موتور ۱.۴ لیتری با جعبه‌دنده دو کلاچی استفاده می‌کند. باتری آن ۱۳ کیلووات ساعت گنجایش داشته و عملکردی مشابه برادران ناتنی خود دارد.

آئودی A3 را در دو مدل ۲۰۱ و ۲۴۲ اسب بخاری عرضه می‌کند. راندمان A3 نیز مانند خودروهای هیبریدی فولکس‌واگن فاقد راندمانی آرام و متمدن هستند. سازنده برای جبران این نقیصه، کابین خودرو را تا حد خوبی اعلا درست کرده است. فضای داخلی A3 هیبریدی به مواد باکیفیت و طراحی اورگونومیک مجهز شده است.

۴. دی‌اس ۴ E-Tense 225

تا اینجای کار تمام خودروهای برتر از گروه فولکس‌واگن بودند. موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر استلانتیس که پیش‌تر در مدل‌های چون دی‌اس ۷ کراس‌بک، واکسهال گراندلند X و پژو ۵۰۸ یافت می‌شد، هم‌اکنون راه خود را به هاچبک لوکس دی‌اس ۴ نیز باز کرده است.

با وجود اینکه هنوز بررسی درستی روی این خودرو انجام نداده‌ایم اما راندمان اولیه آن در جاده‌های انگلستان مشکلی نداشت. ظاهرا برند دی‌اس درحال رسیدن به یک بلوغ مناسب است؛ چراکه راندمان نرم‌ترو متین‌تر شده و طراحی آن هم بهبود یافته است. قیمت آن هم ۳۷ هزار دلار است؛ یعنی بیشتر از آئودی A3. این خودرو امکانات بیشتری را نسبت‌به A3 عرضه می‌کند و کمی هم از آن گران‌قیمت‌تر است. اگر کسی برند آلمانی دوست نداشته باشد، حتما باید دی‌اس ۴ را در لیست انتخاب‌هایش قرار دهد.

۵. کوپرا فورمنتور

کوپرا فورمنتور بیش از آنکه یک هاچبک باشد، یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود اما به لطف فاصله کم این خودرو از زمین، چهره مناسب و فرمان‌پذیری خوبش آن را به‌عنوان یک هاچبک درنظر می‌گیریم. این خودرو نیز همانند خودروهای مجموعه فولکس‌واگن با دو موتور ۲۰۱ و ۲۴۲ اسب بخاری دردسترس خریداران قرار گرفته است. تجربه رانندگی اینن خودرو دیفرانسیل جلو نیز مناسب و سواری نیز نرم است.

۶. پژو ۳۰۸ هیبریدی ۱۸۰

پژو برای مدل ۳۰۸ هیبریدی از موتور یکسانی با دی‌اس ۴ استفاده کرده است اما این‌بار آن را به قدرتی کمتر مجهز کرده است تا قیمت نهایی را کاهش دهد. پژو ۳۰۸ هیبریدی ۱۸۰ قیمتی برابر ۳۰ هزار دلار دارد که به‌مراتب از سایر رقبا ارزان‌تر است. تجربه کلی رانندگی این خودرو خوب بوده است؛ راندمان متعادل، فرمان‌پذیری مناسب و سیستم هیبریدی کارامد است.

در آن سو، سیستم اطلاعات سرگرمی پژو جای پیشرفت زیادی دارد و فضای سرنشینان عقب کمی درهم و کم است. مدل ۳۰۸ هیبریدی ۲۲۵ را نیز موردبررسی قرار دادیم؛ درست است که قدرت بیشتر آن به بهترشدن خودرو کمک می‌کند اما در نهایت قیمت بالای آن، خرید آن را نامعقولانه جلوه می‌دهد.

۷. سئات لئون e هیبریدی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، سئات لئون در بیشتر اجزایش با فولکس‌واگن گلف، اشکودا اوکتاویا، آئودی A3 و کوپرا فورمنتور یکسان است؛ با این وجود از هیچ‌کدام از دیگر اعضای این خانواده بهتر نیست. این به معنای بد بودن سئات لئون هیبریدی نیست اما این خودرو برخی از ویژگی‌های بازر سایر برادرانش را نداشت؛ از راحتی گرفته تا عملکرد، فضا و قیمت پایین. با این همه در کل می‌توان آن را به‌عنوان یک خودرو خوب شناخت. یکی از نکات مثبت این خودرو قابلیت سفارش آن به‌صورت یک استیشن است. چسبندگی لئون را نیز شاید بتوان به‌عنوان یکی دیگر از نقاط قوت آن نام برد.

عملکرد موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ لئون هیبریدی قوی و مناسب است. این موتور در کنار موتور برقی به‌خوبی به ایفای نقش می‌پردازد. کیفیت سواری به اندازه کافی خوب است تا در شرایط گوناگون پاسخگوی نیازهایتان باشد. کابین نیز از فضای مناسبی بهره می‌برد اما طراحی آن چندان بی‌نظیر و دلچسب نیست.

زیربرند این شرکت، کوپرا، نیز مدل لئون e هیبریدی را عرضه می‌کند. روی کاغذ شاید بتوان ادعا کرد که برادر سئات بتواند عملکرد و فرمان‌پذیری نه‌چندان مناسب آن را جبران کند اما درکل خودرویی گنگ است و اصلا چابک و درگیرکننده نیست. حتی اگر سریع هم باشد پویایی لازم را ندارد تا در رانندگی روزمره مورداستفاده قرار گیرد.

۸. کیا اکسید PHEV

متاسفانه خبری از نسخه هیبریدی کیا سید نیست. تنها عضو این خانواده که به سیستم هیبریدی مجهز است، اکسید نام دارد. امکانات رفاهی اکسید در سطح مناسبی قرار دارند؛ از گرم‌کن‌های صندلی گرفته تا دوخت‌های چرم در برخی بخش‌های کابین یا ناوبری ماهواره‌ای و سیستم‌های ایمنی فعال. راندمان این خودرو نیز درگیرکننده و محکم است.

با وجود این مزایا، سیستم برقی اکسید اصلا چیزی نیست که از آن انتظار دارید. این موتور در سرعت‌های پایین عملکرد مناسبی ندارد؛ موتور بنزینی تنفس طبیعی آن هم با رسیدن به دورهای بالای موتور احساس خستگی و درماندگی می‌کند. با این همه، گستره مسافت قابل‌پیمایش آن ۵۶ کیلومتر است که آن را در این زمینه بالاتر از برخی رقبا قرار می‌دهد. اگر عملکرد فنی اسکید کمی بهتر می‌بود، احتمالا جایگاهی بهتر از این در لیست ما می‌داشت.

۹. رنو مگان E-Tech PHEV

رنو به تازگی به‌روزرسانی‌های متعددی را در شالوده خانواده مگان انجام داده است. مگان E-Tech PHEV درحقیقت برادر نسخه E-Tech Electric است که مستقیما با فولکس‌واگن ID.3 رقابت می‌کند. E-Tech PHEV اما نسخه‌ای ارزان‌تر است که خوشبخانه خوب هم کار می‌کند. در بررسی‌ها جاده‌ای، عملکرد اقتصادی و یکپارچگی میان موتورهای برقی و بنزینی مگان عالی به نظر می‌رسید. هرچند کمی ضعیف است.

باقی خودرو اما مجوعه‌ای از بازار شام است؛ با وجود راندمان مناسب و فرمان‌پذیری درگیرکننده، کابین چهره‌ای نسبتا کهنه داشته و دیگر آن جذابیت خودرویی به‌روز را ندارد؛ به اصطلاح از مد افتاده است. نرخ این خودرو از ۳۰ هزار دلار شروع می‌شود که آن را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کند. همین قیمت می‌تواند باعث شود تا برخی چشمشان را به روی معایب آن ببندند.

۱۰. مرسدس‌بنز A250e

قاعدتا سه برند برتر آلمانی دیدگاه متفاوتی درباره یک کلاس خودرویی مشخص دارند. آئودی مدل‌های A3 e-Tron و A3 هیبریدی را دردستور کار خود قرار داده است اما ب‌ام‌و هنوز تصمیمی برای تولید نسخه هیبریدی از سری ۱ ندارد. مرسدس هم برای عقب نیافتادن از قافله، A250e را معرفی کرده است.

اگر نیازی به پیمایش مسافت‌های طولانی نداشته باشید، قدرت موتوری A250e حتما باعث رضایت شما خواهد بود؛ چه در مصارف شهری و چه جاده‌ای. برای بازگردانی نیروی باتری هم گزینه‌های متعددی وجود دارد. متاسفانه موتور احتراقی این خودرو در هنگام روشن‌شدن و دور برداشتن پرسروصدا است اما برای جبران آن، راندمان به‌مراتب بهتری نسبت‌به رقبایش دارد. کلاس A هیبریدی خودرویی پربازده و راحت است اما عایق‌بندی بنده مناسبی ندارد. سیستم بازیابی انرژی خودکار باتری هم گهگاه عملکردی غیرقابل پیش‌بینی دارد و در نتیجه پیش‌بینی رفتار خودرو را سخت می‌کند.

منبع
اتوکار

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (868 ديدگاه)

    هاچ بک های فرانسوی خیلی زیباتر هستند (دی اس ، رنو و پژو )

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲۹
  2. E tron audi

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (751 ديدگاه)

    🤍🤍🤍🤍Audi🤍🤍🤍🤍

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۵
    1. ماکسیمیلیان

      ۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (468 ديدگاه)

      مدتی نبودید جناب ای ترون ، خوش برگشتید.
      یا علی🌷

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۲
      1. E tron audi

        ۶ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (751 ديدگاه)

        🙏🙏❤💛

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
  3. GMA

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1457 ديدگاه)

    ۵ تا متعلق به گروه VW بود!

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
    1. ehsan.fa

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1555 ديدگاه)

      فولکس واگن تخصصی هاچبک تولید میکنه خوب پلاگین هیبرید تو مدل های لوکس و شاسی بلند و خارج از اروپا طرفدار زیادی نداره پس معلوم بود فولکس اول میشه

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  4. نمردیم از ناخوشی

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (241 ديدگاه)

    Ds قیافش بهتره نسبت به بقیه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
  5. زیزیگولو

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    البته به نظر من تویوتا GR یاریس هم باید تو این لیست میبود ……. ولی شاید چون مدل هیبریدی این ماشین واسه مسابقات رالی طراحی شده بوده تو این لیست قرار نگرفته

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
  6. Philipp

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    من با ادای احترام خیلی زیاد به گلف
    Aکلاس رو انتخاب میکنم

    موافقم ۶
    مخالفم ۷
  7. فرید

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    فقط فولکس واگن

    موافقم ۷
    مخالفم ۳
  8. Jdm باز

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (881 ديدگاه)

    هاچبک فقط a45 s و golf r

    نمیدونم چرا نمیتونم با هاچبک پلاگین هیبریدی کنار بیام

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1020 ديدگاه)

      اتفاقا
      هاچبک چون معمولا استفاده شهری داره یه برقی کنارشم باشه عالی میشه

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  9. احمدرضا

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    بین اینا با توجه یه اینکه پرفورمنس خفنی ندارند طراحی برای من مهمه که به نظرم دی اس ۴ واقعا زیباست هم طراحی بیرون و هم داخل چشم نوازه و اصلا تکراری نمیزنه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  10. کافر مقدس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1386 ديدگاه)

    یکم حق بگم : اشکودا کمپانی به شدت مظلومی ست

    فقط اشکودا و رولزرویس داخل درب ماشین چتر میذارن

    یک اشکودا میاوردن ایران شرف داشت به هزارتا چینی . مرسی از چینی ها که هنوز به چراغ عقب و نمای عقب اشکودا رحم کردن و فعلا ازش اسکی نرفتن شک ندارم یه حالی هم به نمای عقب اشکودا میدن

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۵
  11. میثم

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2866 ديدگاه)

    انتخاب من اشکودا است

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  12. ماکسیمیلیان

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (468 ديدگاه)

    🇩🇪این است فرمانروایی آلمان ها🇩🇪

    موافقم ۹
    مخالفم ۴
    1. GMA

      ۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1457 ديدگاه)

      تصویر پروفایلتون خیلی دلبری میکنه، مرسدس SLR مک‌لارن استرلینگ ماس

      موافقم ۹
      مخالفم ۱
      1. ماکسیمیلیان

        ۵ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (468 ديدگاه)

        سلام و درود!
        چراغ عقب GMA T50 جنابعالی هم چشم ها را خیره میکند.
        از خوش سلیقگی شماست که مرسدس بنز SLR McLaren استرلینگ ماس را شناختید😉.
        یا علی🌷

        موافقم ۷
        مخالفم ۱
      2. ماکسيمیلیان

        ۶ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (468 ديدگاه)

        سپاسگزارم🌻

        موافقم ۷
        مخالفم ۰
        1. MC20

          ۶ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (923 ديدگاه)

          هر دو عزیز ( ماکسیمیلیان عزیز و جی ام ای عزیز ) بسیار خوش سلیقه اید … با عکس های پروف متمایز و دلنشین … آفرین به این حسن سلیقه ها …

          موافقم ۷
          مخالفم ۰
    2. کافر مقدس

      ۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1386 ديدگاه)

      استاد گویا یکسری جمله داری هر جا اسم ۲تا کمپانی باشه اونو تکرار میکنی . عین کاربر ایرانی مقیم اینستاگرام که اصلا در جریان نیست کدوم ماشین بیشتر فروخته کدوم مشکلات ش بیشتره کدوم رضایت مشتری داره. از واژه هایی استفاده میکنی که دلیلی برای تایید ش نداری یعنی آمار ارقام اثباتش نمیکنه و چیز دیگری میگه

      جنگه مگه توش فرمانروایی میکنن. یه سایت دیگه بیاد از دید خودش انتخاب کنه باز یکی دیگه میاد میگه عشق است فلان کشور

      فروش محصولات هیبرید کل این لیست از فروش تویوتا هیبریدی کمتر بوده . در اصل تویوتا داره تو هیبرید فرمانروایی میکنه اگه فکر میکنی جنگه 🙂

      حتی تو هیبرید های کامپکت هم باز تویوتا داره مینوازه
      https://www.motortrend.com/style/hybrid/

      سایت اتوکار کلا عشق تاپ ۱۰ـه با منطق خودش ۱۰تا انتخاب میکنه. یه تاپ ۱۰ دیگه هم داره که بهترین کمپانی رو پژو اعلام کرده اتوکار:دD

      موافقم ۱
      مخالفم ۲
    3. sam

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1138 ديدگاه)

      جناب ماکسیمیلیان شما هیتلرو که ۴۰ میلیون آدم کشت مهربان خطاب کردی و براش آرزوی بخشش کردی خواستم نظرتون و درباره هیتلر بیشتر بدونم

      موافقم ۰
      مخالفم ۳
      1. ماکسیمیلیان

        ۶ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (468 ديدگاه)

        متاسفانه جناب Sam پاسخ را ثبت کردم اما پدال عزیز زحمت حذف آن را کشید.

        موافقم ۴
        مخالفم ۰
  13. کوبیده

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (615 ديدگاه)

    اشکودا نمیدونم کجا ولی خونده بودم سواری خیلییییی نرمی داره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  14. Clean energy (صیانت!)

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1020 ديدگاه)

    لیست عالی
    واقعا همشون عالی بودن
    من یکی به شخصه پلاگین هیبرید یا هیبرید یا کلا برقی هاچبک و ماشین شهری رو بیشتر دوست دارم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  15. mm-yarlou

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (218 ديدگاه)

    گروه فولکس واگن خیلی رو این رده از خودرو ها متمرکز کار میکنه
    شاید ربطی نداشته باشه ولی من دوست دارم پورشه یه رقیب برای rs3 و a45s معرفی کنه به نظرم خیلی جالب میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. ارباب حلقه ها

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    گروه فولکس واگن ،گل سرسبدشون rs3مانند بقیه محصولات ارباب حلقه هاامپراطوری می کنن مخصوصا از لحاظ زیبایی.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا