کونیگ‌زگهفته نامه

دورهمی بزرگان ابرخودروساز؛ کونیگزگ، ریمک، هنسی و موری

مباحثه‌ی جذاب و نادر، میان چهار شخصیت برجسته‌ در صنعت ابرخودروها شامل مت ریمک، کریستین ون کونیگزگ، جان هنسی و گوردون موری،به دعوت تاپ‌گیر انجام شده است تا تصویری از آینده‌‌ی برندهای تاریخ‌ساز و تفکرات بزرگران را نشان دهد.

در یک ویدئوی حدودا یک ساعته، بحثی دوستانه میان چهار بنیان‌گذار ابرخودروهای مدرن برپا شد که میزبان آن، مجله تاپ‌گیر و مجری مشهور یوتیوبی آن بود. در این دیدار، پس از آنکه هر چهار نفر خود را کمی معرفی کرده از حضور در جمع اظهار شادمانی می‌کنند، مجری تاپ‌گیر روند مباحثه را توضیح می‌دهد.

هر یک از بنیان‌گذاران باید یک گردونه که کنار مجری قرار گرفته را بچرخانند و یک توپ کوچک که رویش شماره‌ای نوشته شده انتخاب کنند؛ سپس سوال مربوط به آن شماره خوانده می‌شود و همگی باید به آن پاسخ دهند. نفر اول جان هنسی بود که سوال نخست را تعیین کرد:

آیا یک خودروی برقی می‌تواند از نمونه‌های درون‌سوز جذاب‌تر باشد؟ اگر بله، چطور باید به آن حد رسید؟!

هنسی بحث را شروع می‌کند و سپس موری و کونیگزگ. هر سه آن‎‌ها موافق هستند که خودروهای برقی جذابیت خود را دارند اما هنوز به حدی از آمادگی نرسیده‌اند که بتوان آن‌ها را از حیث «جذابیت» با یک ابرخودروی درون‌سوز مقایسه کرد. هنسی، موری و گونیگزگ به تجربه رانندگی، صدا، ارتعاش و… المان‌های هیجان‌آور گوناگون اشاره کردند.

پس از سه بنیان‌گذار میان‌سال، نوبت به ریمک جوان می‌رسد که خود را یکی از اصلی‌ترین مدافعان خودروهای برقی و میانه‌رو در بحث حذف خودروهای درون‌سوز می‌داند. ریمک می‌گوید که به نظر او خودروی برقی جوانب دیگری از سرخوشی را به راننده و سرنشینانش ارائه می‌کند که می‌تواند مواردی چون فقدان صدا را جبران کند.

از آنجا که بحث هنوز روی لذت‌بردن از خودروها مانده، کونیگزگ اشاره می‌کند که روند برقی‌شدن خودروها چیز خوبی است اما باید ابرخودروها را از آن مستثنا دانست. او معتقد است که صنعت و هواداران خودرو باید از جبهه‌گیری ابتدایی میان دو گروه ضد درون‌سوز و ضد برقی جدا شده با ذهنی باز به این درک برسند که می‌توان و بهتر است ترکیبی از هر دو این‌ها را در آینده داشت.

سوال دوم اما به عملکرد ابرخودروها اشاره می‌کند:

آینده اعدادوارقام عملکرد یک خودرو چیست؟ آیا کسی نیاز دارد یا می‌خواهد که بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند؟ معیارهای عملکرد خودروهای آینده چه خواهد بود؟!

در این لحظه ریمک بحث را در دست می‌گیرد و می‌گوید:

هیچ کس نیاز ندارد با سرعت ۴۰۰ یا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند؟ هیچ کس به ابرخودرو نیاز ندارد اما به نظر من زندگی فقط درباره مشکلات آن و راه‌های حل کردن آن‌ها نیست تا بتوانیم به بقای خود ادامه دهیم. من خوشم نمی‌آید که مردم می‌گویند ایلان ماسک درحال ساختن راکت برای پرواز به مریخ است در حالی‌که خیلی از مردم گرسنه، مریض یا تنگ‌دست‌اند. اگر برنامه این باشد پس هیچکس نباید سرخوشی و لذتی در زندگی داشته باشد.

با ادامه صحبت ریمک، باقی حضار نیز به یک نتیجه واحد اشاره می‌کنند که این اعدادوارقام مانند فرستادن فضاپیمای ناسا به کره ماه، یک حرکت نمادین و الهام‌بخش بسیاری از مردم، چه جوان و چه پیر، است. موری به‌ویژه تاکید می‌کند که بحث‌های عملکردی تنها الهام‌بخش هستند و او در شرکتش، GMA، تمرکزی روی این مسئله ندارد. او حتی می‌گوید که مک‌لارن F1 اصلا قرار نبوده رکورد سرعت را بشکند اما فناوری و تلاش‌های تیم سازنده به این نقطه رسیده بوده است.

و اما سوال سوم:

شکست تا چه حد مهم است؟

موری با ارائه داستان مسابقه فرمول ۱ سال ۱۹۷۸ و اهمیت شکست برای شخص خودش می‌گوید که یادگیری از شکست‌ها بهترین آموزگار برای حرکت به سمت موفقیت‌ها هستند. او حتی در داستانی دیگر می‌گوید که تیم فرمول ۱ تحت رهبری‌اش در یک فصل ۱۵ مسابقه از ۱۶ مسابقه را پیروز شد اما باختن در مسابقه آخر را لازم می‌دانست؛ چراکه باید ماهیت انسانی چنین داستانی حفظ شود.

سپس کونیگزگ به آتش‌سوزی کارخانه‌اش و حضور در نمایشگاه ژنو (چند روز پس از آتش‌سوزی) اشاره می‌کند. هنسی نیز می‌گوید که در لحظه‌ای که به خود شک داشته و تصور می‌کرده که کارش اشتباه بوده، تنها به راه خود ادامه داده و به موفقیت رسیده است. ریمک هم به سختی راهش اشاره می‌کند و می‌گوید که تصادف ریچارد هموند، مجری برنامه گرندتور، با ابرخودروی او آن‌ها را بیش‌ازپیش به ورشکستگی نزدیک کرد.

ریمک ادامه می‌دهد و می‌گوید که اگر با دانش کنونی‌اش کاری را متفاوت انجام می‌داده، حتما این بوده که درباره تمام ابعاد برنامه‌هایش توضیح نمی‌داده است؛ چون اگر انسان قصد انجام چند کار را بگیرد، به احتمال زیاد در نیمی از آن‌ها شکست می‌خورد پس بهتر است پیش از قطعی شدن برنامه‌هایش، آن‌ها را به‌صورت رسمی اعلام نکند. در آخر هم کونیگزگ اضافه می‌کند که البته این انتظارات عموم است که شرکتی را به حرکت سریع‌تر تشویق می‌کند.

ایلان ماسک برای صنعت خودرو خوب است یا بد؟!

سوال چهارم به یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های صنعت خودروهای برقی اشاره داشت: ایلان ماسک. چهار بنیان‌گذار از ملاقات خود با او و بلندپروازی‌هایش نه‌تنها در صنعت خودرو بلکه برای کل کره زمین صحبت کردند. کونیگزگ از دید و ذهنیت باز ماسک سخن گفت و افزود که زمانی، تسلا از کونیگزگ کوچک‌تر بوده اما الان یکی از برندهای برتر جهان به شمار می‌رود. گوردون موری هم از دیدار خود با ماسک حرف زد پس از تحسین ریسک‌پذیری‌اش در توسعه یک سبک تازه در صنعت خودرو گفت که قصد توسعه یک خودروی مشترک را با او داشته است.

ریمک در دفاع از ماسک دربرابر انتقادات بسیار اشاره می‌کند که خودروسازان زیادی را دیده و از روند تولید، ساخت و معرفی یک خودرو آگاهی کامل دارد؛ او می‌گوید که تنها فاکتور متفاوت در تسلا خود ایلان ماسک محسوب می‌شود که این برند را به موفقیت رسانده است. او موقعیت کنونی صنعت خودرو، همه‌وهمه را مدیون کارهای انقلابی ماسک می‌داند. هنسی نیز به قدرت مدیریتی ماسک در اداره تسلا، اسپیس‌ایکس و توییر اشاره کرده و ریسک‌پذیری‌اش را تحسین می‌کند.

پیش از طرح آخرین سوال که توسط خود مجری انتخاب می‌شود، کوینگ‌زگ دوباره تاکید می‌کند که روند برقی‌شدن خودروهای عادی درون جاده‌ها حرکتی مثبت و رو به جلو محسوب می‌شود و نگه داشتن خودروهای درون‌سوز عملا دیگر منطقی نیست. او ابرخودروهای درون‌سوز را به «قهرمانان آخرهفته» تشبیه می‌کند. در ادامه به سوخت‌های تازه مورداستفاده او در ابرخودروهایش اشاره می‌شود و کونیگزگ می‌گوید که این راه‌حل‌ها به اندازه برقی‌شدن تمام صنعت خوب نیستند اما بهانه کافی برای خودروسازان فراهم می‌کنند تا وسیله‌ای لذت‌بخش را تولید کنند.

و سوال آخر:

شما برای آخرین بار یک باک بنزین یا یک باتری کاملا شارژشده دارید، با چه خودرویی و کجا رانندگی خواهید کرد؟!

گوردون موری بدون ذره‌ای تفکر به لوتوس اِلان سری ۳ اشاره می‌کند و می‌گوید بهترین خودروی جهان از حیث فرمان‌پذیری و لذت رانندگی است. او اعتراف می‌کند که در مراحل توسعه F1 تلاش کرده تا لوتوس الان را مغلوب کند اما موفق نشده است. او معتقد است که این خودرو ۲ فاکتور از قوانین و معیارهای شخصی او در طراحی و مهندسی را می‌شکند اما همچنان به بهترین نحو ممکن خودنمایی می‌کند.

پس از موری، کونیگزگ یادی از مزدا میاتا کوچک خود می‌کند و صرفا برای اینکه پاسخی داده باشد، از ایسلند به‌عنوان کشوری زیبا برای رانندگی نام می‌برد. ریمک به بی‌ام‌و رویاهایش، M3 E30، اشاره می‌کند و هنسی هم اولدزموبیل ۱۹۶۹ کانورتیبل خود را بهترین گزینه برای آخرین تجربه رانندگی می‌داند.

در انتها، هر چهار بنیان‌گذار درباره الهام‌ها و بهترین لحظات ورودشان به صنعت خودرو صحبت می‌کنند و می‌گویند که عشق به خودرو اصلا نگاهی اقتصادی نیست و رشد یک ایده کودکانه برای ساخت بهترین خودروها باعث شده تا از تمامی لحظات مسیر پر فراز و نشیبشان لذت ببرند. آن‌ها بر زیبایی تبادل احساس با یک خودرو می‌گویند؛ اینکه چطور برخلاف قطار یا هواپیما که انسان را تا جایی می‌برند و مسیر به اتمام می‌رسد، خودروها به وسایلی برای آزادی ما تبدیل شده‌اند. کونیگزگ می‌گوید خودرو ما را دقیقا همان‌جایی خواهد برد که می‌خواهیم در لحظه آنجا باشیم. نظر شما چیست؟!

این ویدئو را می‌توانید از کانال آپاراتی پدال تماشا کنید یا از طریق وبسایت تاپ‌گیر به پادکست آن گوش دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. عارف

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (322 ديدگاه)

    صحبتهای لذت بخشی برای دوستداران ماشین زده شده و البته آموزنده

    موافقم 51
    مخالفم 1
    1. ممد ژانگولر

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (3524 ديدگاه)

      کل این مقاله یک طرف که جالب بود ولی من دنبال اون آدم خوش صلیغم که دکوراسیون پشت صحنرو طراحی کرده .
      نور به سرش بباره روحیمون عوض شد یکی از یکی برندتر و شیکتر
      کاشکی من اونجا بودم به عنوان مستر تستر گپی میزدیم راجب مسائل و مشکلات جهانی آخه چرا ماشین انقدر گرون شده وسطاشم ی لیوان چایی میخوردیم و همو بیشتر درک میکردیم و شایدم حس گریه و لوتی صفتی پیدا میکردیم یعنی کلا قاطی کردم بدجور

      موافقم 20
      مخالفم 13
      1. فرید

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (134 ديدگاه)

        اتفاقا من هم میخواستم درمورد دکور صحنه صحبت کنم که هیچ تناسبی با موضوع برنامه نداشت و صندلی ها هم باعث اذیت مهمانها شد.
        وقتی این 4 شخصیت برجسته را با پیگیری فراوان تونستی دور هم جمع کنی، باید از دکور اسپرت و مبل های شبیه صندلی های هایپرکار و موارد مرتبط استفاده میشد.
        خلاصه شاید مسئول دکور باصلیغه بوده ولی مطمئنا سلیقه نداشته.

        موافقم 10
        مخالفم 7
        1. homayoun

          ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (576 ديدگاه)

          منظورتون رو متوجه نشدم صلیغه معنی خاصی نداره.حتی گوگل کردمش معناش گوشت بریان یا پخته شده بود.خب یعنی چی شاید باصلیغه بوده ولی سلیقه نداشته؟

          موافقم 2
          مخالفم 6
        2. فرید

          ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (134 ديدگاه)

          از ممد ژانگولر معنی صلیغه رو بپرسید! من در جواب کامنت ایشون گفتم

          موافقم 3
          مخالفم 4
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      اسن مقاله باید حداقل دوبار خوانده شود تا آینده را تحلیل کنید !

      مثل همیشه ممنون جناب صفرپور .

      موافقم 16
      مخالفم 6
      1. علی صفرپور

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (110 ديدگاه)

        🌹🌹🌹

        موافقم 13
        مخالفم 0
      2. مشتاقی

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (166 ديدگاه)

        جناب نوید، شما که همیشه مخالف ماشینهای برقی بودی و از اصطلاح جاروبرقی براشون استفاده میکردی؟

        موافقم 2
        مخالفم 7
  2. مجتبی .

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    ریمک بیچاره چه دردی کشیده ازدست هموند دست وپاچلفتی

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. R/T

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (962 ديدگاه)

      اون موقع که تصادف رخ داد چرخ های ریمک قفل کرد برا همین لیز خورد و خارج شد در ضمن ماشین نابود شد چون آتیش گرفته بود

      موافقم 22
      مخالفم 0
      1. مجتبی .

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        خود ریچارد هم قبول داره خیلی کاردرسته.

        موافقم 8
        مخالفم 0
  3. R/T

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    واقعا ممنون حیلی خوب بود

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. زیزیگولو

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (4874 ديدگاه)

    بزرگان تاثیر گذار بر خودرو👍👍

    موافقم 17
    مخالفم 1
  5. Mr.Lucifer

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    جای هوراچیو پاگانی تو این گفت و گو خالیه

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (110 ديدگاه)

      پاگانی انگلیسی حرف نمیزنه وگرنه حتما‌ میاوردنش

      موافقم 18
      مخالفم 1
  6. محمد

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    گفتگوی جذابی بین چهارتا از اسطوره های این صنعت بود حتما نگاه کنید دوستان ، ولی جالب بود که از برقی سازی صنعت خودرو و لزوم حرکت سریع به سمت الکتریکی سازی حمایت میکردن به جز ریمک که فقط ماشین برقی میسازه جالب بود سه تا از خدایان ابرخودرو های بنزینی ، خودرو های احتراقی رو دیگه فقط برای لذت بردن از رانندگی و آخر هفته ها مناسب میدونستند نه استفاده روزمره ، دیدید که کونیگزگ هم در انتها گفت سوخت های مصنوعی هم به پر بازدهی وسایل تمام برقی نیست اما بهونه ای میده که ماشین های جذاب تری تولید کنیم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. مازیار

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2478 ديدگاه)

    آقای پدال یا سایر دوستان
    کسی راجع به لوتوس الن سری ۳ که گوردون موری در موردش اینطور میگه چیزی میدونه؟
    عکسی مطلبی؟
    آیا این همون لوتوس الن اتوکراس اعجوبه هندلینگ دهه هفتاده؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. Pouyan

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    چه بحث جذاب ، با کلاس ، منطقی و سطح بالایی!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. Royal Driver

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    Gordon Murray♥️

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. حسن

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    همشون موافق برقی شدن خودروها بودن فقط گفتن خودروهای ما مستثنی بشن

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا