هفته نامه

مقایسه موتور TU5 با EF7؛ مشخصات، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

در این مقاله به بررسی و مقایسه دو موتور تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 با EF7 خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هریک را ذکر خواهیم کرد.

موتور یا پیشرانه هر خودرو قلب تپنده و مهم‌ترین بخش آن به شمار می‌رود. پیشرانه‌های درون‌سوز در طول یک قرن گذشته پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده‌اند و اگرچه کم‌کم جای خود را به موتورهای برقی بدون آلایندگی می‌دهند اما برخی برندهای مطرح دنیا همچنان به دنبال یافتن روش‌هایی برای ادامه تولید موتورهای درون‌سوز هستند. پیش از این درباره تفاوت موتور XU7 با XU7P صحبت کرده و مقایسه موتور M15 با TU5 را انجام داده‌ایم. در این مطلب می‌خواهیم دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین موتورهای تولیدی ایران‌خودرو یعنی TU5 و EF7 را با یکدیگر مقایسه کنیم پس همراه ما باشید.

مقایسه موتور TU5 با EF7

شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه از دهه ۸۰ میلادی سری موتورهای موسوم به TU را جایگزین موتورهای قدیمی خود کرد. دو نمونه از مشهورترین موتورهای سری TU در ایران با نام‌های TU3 و TU5 شناخته می‌شوند و در خودروهایی همچون ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، رانا و… بکار رفته‌اند. این موتور جزو موتورهای کم استهلاک و خوب تولیدی ایران خودروست که در طول این سال‌ها عملکرد خود را ثابت کرده و البته اخیراً نیز نسخه ارتقا یافته آن با پسوند پلاس تولید شده است.

اما یکی از حرکات مثبت ایران‌خودرو در چند سال اخیر را می‌توان طراحی و توسعه موتور EF7 دانست. موتور EF7 که با نام موتور ملی نیز شناخته می‌شود در اواخر سال ۱۳۸۶ با کمک آلمانی‌ها تولید و از سال ۱۳۸۷ روی سمند نصب شد. این موتور به‌صورت پایه گازسوز طراحی شده هرچند هم‌اکنون اکثراً شاهد تولید نسخه‌های بنزینی آن هستیم. یکی از ویژگی‌های شاخص موتور EF7 به تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مربوط می‌شود که سبب بهبود راندمان پیشرانه خواهد شد. شایان‌ ذکر است ایران‌خودرو نسخه‌های متنوعی از موتور EF7 را تولید کرده که شامل نسخه تنفس طبیعی و نسخه توربوشارژر آن است. این موتور روی محصولات متنوعی همچون سمند، سورن و دنا نصب می‌شود.

پیشرانه TU5 از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. البته با برخی تغییرات می‌توان قدرت و گشتاور این پیشرانه را افزایش داد. در طرف مقابل باید به موتور EF7 اشاره کنیم که در حالت بنزین سوز ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به دلیل تکنولوژی VVT خود قادر است قدرت و گشتاور را در طیف وسیع‌تری از دور موتور ارائه کند و بنابراین انعطاف‌پذیری خوبی دارد. هر دو پیشرانه یاد شده قابلیت هماهنگی با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک را دارند. با عنایت به قدرت و گشتاور دو پیشرانه می‌توان گفت موتور EF7 تا حدودی برتر از TU5 ظاهر شده و خروجی بالاتری دارد. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو موتور ذکر شده‌اند:

مقایسه موتور TU5 با EF7
TU5 EF7
تعداد سیلندر ۴ ۴
حجم موتور (سی‌سی) ۱۵۸۷ ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۱۳
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۲ ۱۵۵
نسبت تراکم ۱۰.۵ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای

از جمله مزایای پیشرانه TU5 می‌توان به سروصدای کم، مصرف سوخت پایین در مقایسه با دیگر خودروهای تولیدی، قدرت و شتاب مناسب، فراوانی قطعات و خدمات و هزینه‌های نگهداری مناسب‌تر در مقایسه با موتور EF7 اشاره کرد. البته این موتور مشکلاتی نیز دارد که شامل حساسیت به نوع روغن مصرفی، دمای کارکرد بالا و تکنولوژی قدیمی اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

در مقابل باید گفت موتور EF7 به دلیل طراحی پایه گازسوز خود از مزیتی مهم سود می‌برد و افرادی که به دنبال کار با خودروی خود هستند و یا نمی‌خواهند صرفاً به استفاده از یک نوع سوخت در خودرو بسنده کنند قطعاً به دنبال نسخه دوگانه‌سوز آن خواهند بود. البته جدای از پایه گازسوز بودن، موتور EF7 دارای مزایای دیگری همچون سروصدای تولیدی کم، قدرت بالاتر در مقایسه با موتور TU5 و تکنولوژی به‌روزتر است. ایرادات این موتور هم به مواردی همچون روغن‌ریزی، قیمت بالاتر قطعات و هزینه تعمیرات، کیفیت پایین برخی قطعات و… مربوط می‌شود. همچنین برخی مالکان به مشکلات دسته‌موتور محصولات مجهز به این موتور نیز اشاره کرده‌اند.

از نظر مصرف سوخت نمی‌توان یکی را بر دیگری پیروز دانست و اختلاف چندانی بین نسخه‌های بنزینی موتور TU5 و EF7 وجود ندارد. در بحث طراحی ظاهری هر دو موتور چیدمان قابل قبولی دارند و خبری از سیم‌کشی‌های نامنظم و ناهماهنگ برخی موتورها همچون XU7 و M15 در آن‌ها نیست. در خاتمه باید گفت مقایسه موتور TU5 با EF7 پیروز قاطعی ندارد و اولویت‌های مصرف‌کنندگان می‌تواند نتیجه را مشخص کند. درصورتی‌که به دنبال خرید خودرویی با هزینه‌های نگهداری و استهلاک کمتر هستید و نوع سوخت مصرفی آن اهمیت ندارد موتور TU5 پاسخگوی نیازها خواهد بود؛ اما اگر اولویت شما موتوری دوگانه‌سوز و به‌روزتر است موتور EF7 انتخاب بهتری به نظر خواهد رسید. در پایان از همه شما عزیزان تقاضا می‌کنیم تجربیات مالکیت خود را نیز با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موتور TU5 موتور EF7
نقاط قوت مصرف سوخت و آلایندگی کم، سروصدای کم، خدمات پس از فروش گسترده قدرت تولیدی بالاتر، سروصدای کم، پایه گازسوز بودن
نقاط ضعف دمای کارکرد بالا، حساسیت به روغن مصرفی قیمت بالای قطعات، استهلاک بالاتر، روغن‌ریزی برخی قطعات

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۷۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹۹ دیدگاه‌ها

  1. عرفان

    ۲۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تیوفایو دارم ۳۲۰.۰۰۰.۰۰۰ هزارتا کار کرده و موتورش هنوز پلمپه و این نشانه برتری هستش

    موافقم 87
    مخالفم 58
    1. محمد

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منم ی ef7 دارم با ۳۵۰ کارکرد موتور و گیربکس هنوز پلمپ هست

      موافقم 116
      مخالفم 27
      1. رضا

        ۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ۳۵۰ تا ؟؟ خخخخ داداش من آردی داشتم ۶۲۳۰۰۰ هزار تا کارکرده و موتورش پلمپ بود !! مدل ۷۸ !!!!
        گیربکس آلمانی ، بخاطر خریدن سمند فروختمش وگرنه هنوز کار میکرد …

        موافقم 17
        مخالفم 2
    2. باباپنجلی

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (20 ديدگاه)

      چندساله این ماشین رو داری؟مبارک باشه و خیر ببینی ازش،حداقل باید ده سال این ماشین رو داشته باشی، با این عدد کیلومتر واقعا موتورش عالیه

      موافقم 35
      مخالفم 5
    3. یوسف

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوستان من ۶سال تیوفایو داشتم و الان دنا توربو اتومات دارم بنظر من همچی برمیگرده ب طرز نگهداری ونوع کارکرد خودرد درکل تقریبا همسطح هستن ولی بنظرم ef7از لحاظ کارکرد بهتر هست در فشار زیاد

      موافقم 65
      مخالفم 9
  2. مسعود عسگری

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ef7 فقط موتور رو دستش نیومده

    موافقم 60
    مخالفم 15
  3. مهران

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از ۹۷ سمند ef7 دارم نسبت به قیمت خودروی خوبیه
    موتور نرم و بیصدا .
    در جاده ۷،۵ مصرف داره و در شهر ۱۰
    ماشین پرسرعت اما بسیار کم شتاب.
    صندلیهای راحتی داره و کیفیت رنگش خوبه .
    ترمزها خوب عمل میکنه
    موارد تعویض که داشتم: ۱_باطری ۲_ یک عدد کویل ۳-روتوروزغال دینام۴- تعویض شمع، ۵_ تعوض اب رادیاتور،۶_سوختن یک عدد لامپ مه شکن جلو۷- تیغه برف پاکنها

    موافقم 39
    مخالفم 7
    1. شاپور ساسانی

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من هم از سال ۹۶ سمند EF7 دارم و تا حالا ۳۴۰ هزارتا راه رفتم و خوشبختانه موتور و گیربکس پلمپ است فقط برای تعویض دیسک و صفحه گیربکس پایین آوردم. من سرعتی هستم و این موتور از شتاب و سرعت خوبی برخوردار است. تعمیرات جزئی دینام و استارت داشتم و بیشتر از گاز استفاده میکنم. در کل بسیار راضی هستم و اگر باز بخواهم خوردو عوض کنمو بخواهم خودرو داخلی بخرم حتما خودرویی که موتور EF7 دارد خواهم خرید. سپاسگزارم

      موافقم 19
      مخالفم 0
  4. رحیم ب

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رویا برای من

    موافقم 18
    مخالفم 2
  5. حامد

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من سمند ef7مدل ۹۳ دارم یه سال هست خریدم….تعمییر موتور اساسی کردم… فوق‌العاده است این موتور… لامصب هر چی داغ‌تر میشه انگار وحشی تر میشه…روغن موتور رو همیشه هزارتا کمتر تعویض میکنم…پیشنهاد میکنم با توجه به گاز خور ماشین و صدای کم و نرمی موتور اگه یه روز بفروشمش دوباره با همین موتور یه ماشین دیگه میخرم… واقعا راضیم

    موافقم 30
    مخالفم 3
  6. کمال

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان جایی خواندم موتورef7هر5000کیلومتریک لیترروغن کم می‌کنه واین جزوخصوصیات فنی این موتورها ایا درسته کسی دقیق چک کرده؟

    موافقم 20
    مخالفم 16
    1. مهدی

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من مدل ۸۹ دارم کم میکنه میگن چون دائم با گاز کار میکنه بخاطر اونه،نمی دونم والا

      موافقم 2
      مخالفم 5
    2. جواد

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بله تو دفترچه خودرو هم نوشته و من در عمل هم اینو تجربه کردم هر هزار کیلومتر ۲۰۰ cc کم می کنه که میشه ۵۰۰۰ کیلومتر یک لیتر حتما روغن فول سنتتیک استفاده کنید من ۵ یا حداکثر ۶ هزار کیلومتر تعویض روغن می کنم

      موافقم 6
      مخالفم 1
    3. Amin

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من رو سه هزارتا نیم لیتر میریزم،حدودا یه مقدار از رو فول میاد بالا.رو پنج هزار هم ک تعویض میکنم حدودا ۲۰۰ سیسی کمتره انگار از رو فول.ولی خب بنظر من خوبه بهش عادت کردم و چیز خاصی نیست

  7. حمید افشار

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.منxu7 یورو۴دارم ازسال ۹۰و۳۵۰هزارتاکارکرده قدرت عالی یکبار واشروسرسیلندرتازگیاعوض کردم.موتورقدیمیه اماراضیم سوخت توجاده به زور۶لیترمیرسه.به نظرم همه چیزبستگی به نگهداری وشرایط رانندگی داره.

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. شاهرخ

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      سال ۹۱ یه سمند ef7داشتم تو یه سال دو بار موتور خراب شد بار اخر که شاتون زد سیلندر پاره شد دیگه توبه کردم سراغ ماشین ایرانی نرفتم
      ولی الان خیلی بهتر شدن دوستم یه تارا داره پشتش نشستم ماشین خوبی بود

      موافقم 3
      مخالفم 14
  8. محمد 13

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    منم چند ماهی هست که ef7 دارم، تقریبا 12 هزارتا باهاش کار کردم، فعلا ازش راضیم، و چون هدرز و کیت مکش و .. بستم از شتاب و کشش مناسبی برخوردار ه. معمولا تو جاده 150 تا 160 میرم ، بعد از این قصدم اینه که تارا دنده دستی بگیرم البته نه با موتور tu5, چون قراره تارا با موتور efp عرضه بشه، و منم دنبال اونم.

    موافقم 8
    مخالفم 4
  9. محموی

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بنده et7 سمند داشتم مدل ۹۴ تا ۳۰۰ هزار تا داشتم و فروختم
    موتور کم صدا ، مصرف عالی در جادها ، نرم و رانندگی راحت
    اما اشکالات
    اینکه اکثر افراد ازجمله خودم تا مدتهااطلاعات کافی درخصوص نوع روغن نداشتم و اما روغنش گران است و هزینه تعمیرات و قطعات بسیار بسیار بالاست نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ و مکانیک این خودرو کم هست هرجایی نمی‌توانند رفع عیب و تعمیرکنند منتهی موتور خیلی ۲۰۶ بالاتر است

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. شاهرخ

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    سال ۹۱ یه سمند ef7 داشتم تو یه سال ۲ بار موتور خراب شد بار اخر که شاتون زد سیلندر رو پاره کرد دیگه توبه کردم سراغ ماشین ایرانی نرفتم

    موافقم 7
    مخالفم 6
  11. عارف

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان گرامی من قصدم خرید ای اف ۷ دوگانه است به نظر شما و تجربتون .. تصمیمم برای خرید این خودرو درسته یا اینکه اشتباه و ماشین دیگه ای بخرم..

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. جواد

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام توان و کشش موتورش عالیه البته تجربه من که چند ماهه سمند ef7 مدل ۹۳ دارم تا ۱۲۰ کیلومتر صدای نرم و خوبی داره ولی از ۱۳۰ به بالا صداش خیلی زیاد میشه البته با tu5 تجربه نکردم که مقایسه کنم.. مشکل عمده ef7 هزینه قطعات و تعمیراتشه فقط مکانیک های مخصوص ef7 رو بائو پیدا کنی و موتور رو بهشون بسپاری خیلی از تعمیرکارها اصلا زیر بار تعمیر این موتور نمیرن ولی در کل من از رانندگی با اون لذت بردم. امیدوارم توضیحاتم مفید بوده باشه

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. پیمان

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست گرامی من از سال 94سمند efدارم از صفریش دست خودمه تاکسی بین شهریه تا الان 4بار موتور باز کردم البته اینم بهت بگم که کیلومتر من یه بار صفر شده در کل ازش راضیم فقط روغن به موقع تعویض کن تا عکمر داری بهانه

      1. Amin

        ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام دوست گرامی،شما کجا ساکنی؟اگه تهران پاکدشتی ادرس تعمیر کار ef7 خوب بهم بدی؟

    3. حمزه سلطانی

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      من چند ساله ef7 دارم که تا الان از همه نظر عالی بوده و راضی بودم هزینه و استهلاک یه کم بیشتره که طبیعیه. هرکی میخواد ماشین بهتر سوار بشه باید بیشترم هزینه کنه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  12. جواد

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بله تو دفترچه خودرو هم نوشته و من در عمل هم اینو تجربه کردم هر هزار کیلومتر ۲۰۰ cc کم می کنه که میشه ۵۰۰۰ کیلومتر یک لیتر حتما روغن فول سنتتیک استفاده کنید من ۵ یا حداکثر ۶ هزار کیلومتر تعویض روغن می کنم

  13. Ali

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من از سال ۱۳۸۹ سمند ef7 سوار میشم هر ۳ سال یه بارم عوض میکنم. ماشین خیلی خوبیه . فقط یه ایراد تو همه ef7 هایی که من داشتم اینه که روغن خیلی کم میکنه یعنی هر ۱۰۰۰ کیلومتر ۱ لیتر سر ریز میکنم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. حامد حسنی

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم یه خر دارم، از بچه گی داره راه میره. بیش‌از ۵۰۰ هزار تا رفته. آخ هم نمیگه و پلمپ هستش.
    آخه من نمیدونم اون دوستانی که نظر میدن، یه کم فنی باشید.

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. علی

      ۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ساطحی آخرش ساطحیه…

      موافقم 1
      مخالفم 1
  15. رومن

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من دوتا ۲۰۶ تیپ دو عوض کردم خوب بودن ولی شتاب خیلی پایین و فقط به درد داخل شهر می‌خورد ولی در کل راضی بودم
    بعد رفتم سراغ کوییک سه ماه بیشتر نتونستم تحمل کنم چون واقعا الان هم وقتی میبینمش یه جوری میشم. صدای موتور واقعاً روی مخ هست وقتی هم گاز میدی یه جوری غرش می‌کنه انگار میخواد زمین پاره کنه و خیلی هم خشک هست. البته امکانات ش خوب بود.
    بعد رفتم سراغ ۲۰۷ ارتقاء یافته که ماشین خیلی خوبی هست فقط تنها ایرادی که داره به درد خانواده نمی خوره و بخاطر نیاز مالی فروختم.
    حالا هم یدونه سمند EF7 بنزینی مدل ۹۶ خریدم. فعلاً استفاده نکردم ولی با توجه به نظرات اطرافیان احتمالا ازش راضی باشم.
    یا حق

  16. Mobin

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ef7موتوره بسیار خوبیه قتریبا باهاش 600.000کیلومتر باهاش راه رفتم تازه موتورشو بازم کردم اونم بازم نمیخواست ولی چون رینگ ضعیف کرده بود برای اطمینان تعمیرم کردم
    هم شتاب خوبی داره هم قدرت خوبی در دور بالا ماشین دوگانه سوز هس هیچ فرقی در بنزین گاز در قدرت فرق نداره
    منیفولد چدنی موتور بوش مدل ۸۹ دوگانه واقعا موتور بینظریه صدای موتور کم راحتی در جاده
    فقط تنها مشکلش دریچه گازش برقیه کپ داره ولی اونم با ریمپ حل میشه میتونم بگم فانتوم میشه خیلی بهتره ازtu5 در دوربالا
    تو ۴۰۰۰تا هم روغن عوض میکنم من واقعا ازش راضی ام

  17. خسرو

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    اقا من به عنوان یک نفری که تجربه جفتش رو داشته میخوام بدون تعصب نظرم رو بنویسم،،
    من به مدت دوسال یک دناپلاس دنده دستی داشتم که بعد ۱۴ هزارتا کارکرد فروختمش،،دناپلاس موتورش ef7 هستش علی رغم اتاق بزرگش ولی توش حتی از ۲۰۶ هم کوچکتره،شتابش کمه ولی وقتی رو تو جاده رو دور میفته هیچ ماشینی تو هندلینگ و ثبات اتاق بهش نمیرسه،،من تو جاده با پژو پارس با ۴۰۵ و l90 و جک s5 و دنا پلاس و زانتیا نشستم اگر بخوام نمره بدم تو ثبات و پایداری و هندلینگ و حس نکردن سرعت زیاد بخوام نمره بدم اول زانتیا بعدشم دناپلاس بعد جک s5 بعد پرشیا و ۴۰۵ و l90 ،،، موتور ef7 وقتی رو دور میفته واقعا معرکه میره،،یکبار گشت نامحسوس گذاشت دنبالم میخواست ماشین رو بخوابونه 😂😂،،الان یک ۲۰۶ sd تیپ v8 دارم،،شتابش از ef7 بیشتره ولی تو سرعت و ثبات اتاق به دناپلاس نمیرسه،مصرف سوختشونم تقریبا یکیه فرقی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا