کاهش چشمگیر فروش خودروهای بازار آمریکا در سهماهه دوم سال
با پایان ماه ژوئن، خودروسازان آمار فروش خود در سهماههٔ دوم سال 2022 را اعلام کردهاند که این اعداد، کاهش تقاضا برای اکثر شرکتها را نشان میدهد. به نظر میرسد خودروسازان ژاپنی از کمبود چیپ بیشترین لطمه را خوردهاند زیرا فروش هوندا در این سه ماه با کاهش چشمگیر 50.7 درصدی مواجه شده و آکورا با 51.2 درصد کاهشی حتی بیشتر را تجربه کرده است. شرایط نیسان و اینفینیتی هم به ترتیب با کاهشهای 38.6 و 40.9 درصدی خیلی بهتر نیست ولی تویوتا و لکسس که به ترتیب با افت فروش 18.3 و 15.2 درصدی مواجه شدهاند، کمی بهتر عمل کردهاند.
شرایط کرهایها هم هرچند کمی بهتر بوده اما آنها هم کاهش فروش را تجربه کردهاند. در سه ماه گذشته، فروش کیا 11.9 درصد و فروش هیوندای 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است؛ اما بپردازیم به آمریکاییها که در بین آنها یک استثناء عجیب وجود دارد. فروش جنرال موتورز در سهماههٔ دوم سال 2022 مثل اکثر خودروسازان بزرگ بازار آمریکا مجموعاً کاهشی 15.4 درصدی داشته است. در بین برندهای این شرکت، کادیلاک با 6.7 درصد کمترین کاهش فروش را داشته و پس از آنهم شورلت با 10.5 درصد و جیامسی با 13.7 درصد قرار دارند اما از سوی دیگر، بیوک با افت فروش چشمگیر 56.1 درصدی مواجه شده است.
در سهماههٔ دوم امسال روند نزولی فروش فورد متوقف شده و این شرکت توانسته فروش محصولات خود را به میزان جزئی 1.8 درصد افزایش دهد. این افزایش به خاطر عملکرد قوی فورد در ماه ژوئن و افزایش 31.5 درصدی فروش شرکت در این ماه بوده است. تسلا نیز در این سهماهه موفق به تحویل 254,695 دستگاه خودرو شده که افزایشی 26.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. بااینحال، این رقم نسبت به تحویل بیش از 300 هزار دستگاهی در سهماههٔ اول امسال کاهش داشته است؛ اما عجیبترین عملکرد در سهماههٔ دوم 2022 را کرایسلر داشته که افزایش فروش بسیار غیرمنتظرهای را تجربه کرده است. این برند دیترویتی در سه ماه گذشته با ثبت افزایش فروش 95 درصدی، همه را متعجب کرده است.
البته هرچند این عدد از لحاظ درصد بسیار بزرگ است اما توجه داشته باشید که کرایسلر هماکنون فقط دو مدل 300 و پاسیفیکا را در سبد محصولات خود دارد و بنابراین فروش آن با وجود این افزایش هنوز هم از لحاظ تعداد در مقایسه با اکثر برندها کمتر است. درهرحال، دلیل اصلی این افزایش فروش، مینیون پاسیفیکا بوده که در سهماههٔ دوم امسال موفق به فروش 32,097 دستگاه شده است. این رقم نسبت به فروش تنها 13,229 دستگاهی در مدت مشابه سال قبل، افزایش فوقالعادهٔ 143 درصدی را نشان میدهد. به گفتهٔ کرایسلر، این جهش فروش پاسیفیکا به دلیل سفارشات ناوگانی بوده است. همچنین به گفتهٔ این شرکت، نسخهٔ هیبریدی این مینیون 13 درصد از کل فروش پاسیفیکا را به خود اختصاص داده است.
دیگر برندهای فیات-کرایسلر اما در سهماههٔ دوم 2022 عملکرد خوبی نداشتهاند زیرا در این مدت رم 27 درصد و دوج 30 درصد کاهش فروش را تجربه کردهاند درحالیکه اوضاع جیپ با کاهش 11 درصدی خیلی بد نبوده است. از سوی دیگر اما فیات با کاهش فروش فوقالعادهٔ 72 درصدی مواجه شده است هرچند که این برند هم مثل کرایسلر سبد محصولات بسیار محدودی دارد.