چرا خودروهای جدید بزرگ و بزرگتر میشوند؟
با پیشرفت تکنولوژی، نیازهای مصرفکنندگان نیز هرروز تغییر میکند و جامعه به سمت اشیاء بزرگتر تمایل پیدا کرده است. این اتفاق برای بسیاری از اشیائی که ما در روزمره از آنها استفاده میکنیم رخ داده است. گوشیهای موبایل امروزه بسیار قدرتمند شدهاند و کاربر برای استفاده از همهٔ قابلیتهای آنها به صفحهنمایش بزرگی نیاز دارد. در محل کار نیز مانیتور معمولی دیگر جوابگو نیست و همین موضوع در اندازهٔ نمایشگرهای داخل خودروها هم دیده میشود. اندازهٔ خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیست و خودروهایی که امروز پشت فرمانشان مینشینیم بسیار بزرگتر و سنگینتر از چیزی هستند که والدین ما چهل سال پیش سوار میشدند؛ اما چرا این اتفاق رخ داده و آیا این فقط به خاطر خواست خریداران است؟
مطابقت با قوانین جدید
هرچند یکی از دلایل اصلی افزایش ابعاد و وزن خودروها در سالهای اخیر تمایل خریداران است ولی عوامل دیگری هم در این موضوع نقش داشتهاند که یکی از آنها ایمنی است. قانونگذاران کشورهای مختلف جهان برای محافظت بیشتر از جان سرنشینان خودروها، قوانین ایمنی را سختتر کردهاند و این کار باعث رشد اندازهٔ خودروها شده است زیرا نصب سیستمها و تجهیزات بیشتر روی خودروها به فضای بیشتری نیاز دارد و ضخامت بدنهٔ خودروها هم بیشتر شده است. این موضوع روی وزن خودروها هم تأثیر مستقیمی داشته است. بررسیها نشان میدهد که طی 23 سال گذشته، میانگین وزن خودروهای هفت سگمنت اصلی در بازار اروپا از 9 درصد در سگمنت شاسیبلندهای بزرگ تا 23 درصد در بخش خودروهای شهری افزایش داشته است.
افزایش راحتی
هرچند خانوادههای امروزی کوچکتر شدهاند ولی سرنشینان در خودروها فضای بیشتری میخواهند که این تقاضا خود را در طول خودروهای جدید نشان میدهد بهگونهای که هر نسل جدید خودرویی نسبت به نسل قبلی بزرگتر میشود؛ بهعبارتدیگر، اندازهٔ هاچبکهای کنونی سگمنت B اروپا تقریباً برابر با اندازهٔ هاچبکهای سگمنت C در 23 سال پیش است. همین موضوع در مورد سگمنتهای A و B و همینطور E و F هم صدق میکند. بهعنوانمثال، طول خودروها از سال 2024 در سگمنتهای A و B و C به ترتیب 16.3 سانتیمتر، 21.5 سانتیمتر و 19 سانتیمتر افزایش پیدا کرده است. این افزایش بسیار زیاد به نظر میرسد خصوصاً با توجه به اینکه در این مدت، فضای پارکینگها بیشتر نشده است.
این روند تا کی ادامه خواهد داشت؟
فعلاً محدودیتی برای ابعاد خودروها وجود ندارد و سدانهای لوکس سگمنت E هماکنون هماندازهٔ سدانهای سگمنت F پنج سال پیش شدهاند؛ بنابراین، در آیندهٔ نزدیک دیدن سدانهایی با طول 5.5 متر هم محتمل خواهد بود و دقیقاً مثل آمریکا که به خاطر علاقهٔ بازار به خودروهای بزرگ معروف است، به نظر میرسد دیگر کشورهای جهان هم به خودروهای بزرگتر علاقهمند شدهاند. شاید اگر به نقطهای برسیم که جادهها و پارکینگها دیگر گنجایش خودروهای بزرگتر را نداشته باشند، قانونگذاران برای ابعاد خودروها هم محدودیتهایی وضع کنند.
مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت A اروپا از سال 2001 تا 2024
سال 2001 | طول (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) | سال 2024 | طول (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) |
فیات سیچنتو | 3,336 | 817 | فیات 500 | 3,630 | 1323 |
هیوندای آتوس | 3,495 | 922 | هیوندای i10 | 3,670 | 1015 |
میانگین | 3,482 | 945 | میانگین | 3,645 | 1160 |
مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت B اروپا از سال 2001 تا 2024
سال 2001 | طول (کیلوگرم) | وزن (کیلوگرم) | سال 2024 | طول (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) |
پژو 206 | 3,822 | 1057 | پژو 208 | 4,055 | 1294 |
رنو کلیو | 3,812 | 1051 | رنو کلیو | 4,053 | 1235 |
فولکسواگن پولو | 3,897 | 1065 | فولکسواگن پولو | 4,074 | 1196 |
میانگین | 3,482 | 945 | میانگین | 3,645 | 1160 |
مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت C اروپا از سال 2001 تا 2024
سال 2001 | طول (کیلوگرم) | وزن (کیلوگرم) | سال 2024 | طول (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) |
اوپل آسترا | 4,110 | 1231 | اوپل آسترا | 4,374 | 1522 |
فولکسواگن گلف | 4,149 | 1308 | فولکسواگن گلف | 4,283 | 1416 |
آئودی A3 | 4,152 | 1281 | آئودی A3 | 4,349 | 1461 |
میانگین | 4,157 | 1274 | میانگین | 4,348 | 1454 |
مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت D اروپا از سال 2001 تا 2024
سال 2001 | طول (کیلوگرم) | وزن (کیلوگرم) | سال 2024 | طول (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) |
مرسدس C کلاس | 4,526 | 1461 | مرسدس C کلاس | 4,784 | 1953 |
بامو سری 3 | 4,471 | 1479 | بامو سری 3 | 4,724 | 1734 |
آئودی A4 | 4,547 | 1485 | آئودی A4 | 4,762 | 1615 |
میانگین | 4,522 | 1481 | میانگین | 4,757 | 1768 |
مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت F اروپا از سال 2001 تا 2024
سال 2001 | طول (کیلوگرم) | وزن (کیلوگرم) | سال 2024 | طول (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) |
مرسدس S کلاس | 5,116 | 1921 | مرسدس S کلاس | 5,306 | 2262 |
بامو سری 7 | 5,029 | 1942 | بامو سری 7 | 5,391 | 2347 |
آئودی A8 | 5,054 | 1788 | آئودی A8 | 5,263 | 2161 |
میانگین | 5,077 | 1886 | میانگین | 5,294 | 2248 |
مقایسه طول و وزن برخی شاسیبلندهای سگمنت E اروپا از سال 2001 تا 2024
سال 2001 | طول (کیلوگرم) | وزن (کیلوگرم) | سال 2024 | طول (میلیمتر) | وزن (کیلوگرم) |
مرسدس M کلاس | 4,682 | 2204 | مرسدس GLE | 4,925 | 2529 |
بامو X5 | 4,667 | 2171 | بامو X5 | 4,937 | 2352 |
ولوو XC90 | 4,798 | 2097 | ولوو XC90 | 4,953 | 2244 |
میانگین | 4,773 | 2134 | میانگین | 5,002 | 2332 |