در این مقاله جالب شما را با طولانیترین تونلهای جادهای دنیا آشنا خواهیم کرد.
تونلها برای راحتی عبور و مرور از سختترین مسیرهای روی کره زمین بکار گرفته میشوند و با کاهش زمان سفر به مسافران کمک شایانی میکنند. اگرچه اکثر تونلهای جادهای طول کمی دارند اما برخی هم طولانیتر طراحی و ساخته شدهاند. در این مقاله ۱۰ نمونه از تونلهای جهان با بیشترین مسافت زیر زمین را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. این پروژههای فوقالعاده جذاب از تکنولوژیهای پیشرفتهای سود بردهاند و نظر هر بینندهای را به خود جلب میکنند.
همچنین بخوانید: ۲۰ جاده زیبای دنیا
طولانیترین تونلهای جادهای دنیا
تونل رایفلک نروژ
طول: ۱۴.۴۶ کیلومتر
تونل رایفلک طولانیترین تونل زیر دریایی طراحی شده برای عبور و مرور خودروها در دنیاست و طولش به بیش از ۱۴ کیلومتر میرسد. کشور نروژ این سازه فوقالعاده را برای کاهش اتکا به کشتیها طراحی کرد و هماکنون نیز بخشی از پروژه راگفست است که چندین جزیره را با تونلهای زیر دریایی به یکدیگر متصل میکند. به این ترتیب احتمال دارد در آینده تونل رایفلک دیگر طولانیترین سازه زیر دریایی مخصوص خودروها نباشد چراکه همچنان فرایند توسعه مسیرهای مرتبط با آن ادامه دارد. تونل رایفلک در سال ۲۰۱۹ افتتاح شده و فرایند ساخت آن ۷ سال زمان برده است. همچنین به منظور جبران بخشی از هزینهها، در این تونل عوارض دریافت میشود. بد نیست بدانید هزینه تأسیس این سازه حدود ۴۶۰ میلیون پوند بوده و البته خودروهای برقی از تخفیف ۵۰ درصدی عوارض برخوردار هستند. این تونل دارای دو مسیر مجزا برای ترافیک است و هر مسیر از دو لاین سود میبرد. در هر روز حداکثر ۱۰ هزار خودرو میتوانند از رایفلک عبور کنند.
تونل زیگانا ترکیه
طول: ۱۴.۴۸ کیلومتر
تونل زیگانا در نزدیکی شمال ترکیه قرار دارد و از بین کوههای مرتفع عبور میکند. پروژه زیگانا در سال ۲۰۱۶ شروع شد و در سال ۲۰۲۳ به پایان رسید. این پروژه طولانیترین تونل جادهای ترکیه با طول ۱۴.۴۸ کیلومتر بوده و باعث کاهش حدود ۷ کیلومتری مسیر سفر نسبت به جاده قبلی میشود. تونل زیگانا همچنین در ماههای تابستانی زمان سفرها را حدود ۲۰ دقیقه کاهش میدهد. پروژه موردبحث از دو تونل مجزا تشکیل شده و برای ساخت آن از روش تأسیس تونل جدید اتریشی بهره گرفته شده است. این سیستم با ادامه حفاری به سنگ تطبیق یافته و از بتن پاششی برای ایجاد دیوارهها استفاده میشود.
تونل موژیلینگ چین
طول: ۱۵.۲۲ کیلومتر
طراحان و مهندسان این تونل در استان گانسو چین با چالشهای زیادی مواجه بودهاند. یکی از اساسیترین مسائل موجود در زمان تأسیس تونل موژیلینگ، ایجاد سازه در ارتفاع بالا و همچنین فعالیتهای لرزهای بوده که احتمال زمینلرزه را بالا میبرد. با اینکه شرایط محیطی برای تأسیس یکی از طولانیترین تونلهای جادهای دنیا ایده آل نبوده اما این تونل با استفاده از تکنولوژی کابلکشی لنگر NPR ساخته شده است که باعث میشود کل ساختار تونل اطراف صخرهها مستحکم شده و تونل در برابر حرکات زمین و تغییر شکل پایداری بالایی داشته باشد. همانند اکثر تونلهای مدرن دنیا، تونل موژیلینگ چین نیز از دو بخش مجزا تشکیل شده است. کار ساخت این تونل از سال ۲۰۱۶ آغاز شد و امسال به پایان رسید. کارشناسان زیادی روی این سازه مطالعه داشتهاند چراکه در شرایط محیطی و زمینی دشواری ساخته شده است.
تونل تیان تایشان چین
طول: ۱۵.۵۶ کیلومتر
ساخت تونل تیان تایشان ۳۰۰ میلیون پوند هزینه در بر داشته است که البته در مقایسه با برخی تونلهای دیگر خیلی به چشم نمیآید. فرایند تأسیس این پروژه قابلتوجه در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و سال ۲۰۲۱ نیز به پایان رسید تا از نظر زمان ساخت یک رکورد محسوب شود. زمانی که در نظر بگیرید تونل موردبحث در چه ارتفاع و آب و هوایی نامساعدی تأسیس شده بیشتر به ارزش مهندسی این پروژه پی خواهید برد. در آغاز کار ۲۰۰۰ کارگر در شیفتهای کاری گوناگون در زیر کوههای شینلینگ چین کار و زندگی میکردند. به عنوان بخشی از ساختار تونل تیان تایشان، سیستم نورپردازی هوشمندی بکار گرفته شده که نور طبیعیتری را ارائه میکند. همچنین الگوها و طرحهای نورانی متنوعی روی دیوارههای تونل تابیده میشود تا رانندگان در مسافت بیش از ۱۵ کیلومتری داخل تونل خسته نشوند.
تونل گاتهارد رود سوئیس
طول: ۱۶.۸۴ کیلومتر
تونل گاتهارد قبل به عنوان طولانیترین تونل جادهای جهان شناخته میشد اما حالا این عنوان را از دست داده است. این پروژه در سال ۱۹۷۰ آغاز و در سال ۱۹۸۰ افتتاح شد و حداکثر ارتفاع آن به ۱۱۷۵ متر میرسید. با رعایت حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۳ دقیقه طول میکشد تا این مسیر زیر زمینی را طی کنید. همچنین رانندگان برای استفاده از تونل باید عوارض پرداخت کنند. تونل گاتهارد رود در هر روز حداکثر ظرفیت تردد ۲۴ هزار خودرو را دارد. برخلاف تونلهای یاد شده، در این سازه از یک مسیر دو جهته برای عبور و مرور خودروها استفاده شده است. در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۷ درصد جمعیت سوئیس به ساخت دومین تونل جادهای گاتهارد رای مثبت دادند.
تونل جین پینگ شان چین
طول: ۱۷.۵۴ کیلومتر
همه تونلهای حاضر در این لیست قابلیت استفاده برای عموم مردم را دارند اما تونل جین پینگ شان محدودیتهایی دارد چراکه هدف از تأسیس آن دسترسی به سد جین پینگ به عنوان مرتفعترین سد دنیا بوده است. تونل یاد شده در منطقهای که فعالیتهای زمینشناسی دارد ساخته شده و یکی از دلایل محدودیت دسترسی به آن نیز همین موضوع است. دلیل دیگر نیز به نگرانیهای امنیتی مجموعه سد مربوط میشود. عمیقترین نقطه این تونل ۲۳۷۵ متر عمق دارد و بیش از نیمی از کل طول آن نیز در ارتفاع بیش از ۱۵۰۰ متری زیر زمین حفر شده است. فرایند تأسیس چنین سازه فوقالعادهای ۵ سال طول کشیده و در آن دوران طویلترین تونل دنیا با روش حفاری از دو سمت بوده است. در این حالت، فرایند ساخت تونل بهطور همزمان از هر دو طرف شروع میشود تا در میانه مسیر به یکدیگر برسند. هزینه ساخت تونل جین پینگ شان حدود ۱۴۶ میلیون پوند اعلام شده است.
تونل ژانگ نان شان چین
طول: ۱۸.۰۴ کیلومتر
تونل ژانگ نان شان فاصله زیادی با تونل جین پینگ شان ندارد اما از نظر طول کلی و عمق زیر زمینی در مرتبه بالاتری قرار میگیرد. با حداکثر عمق ۱۶۴۰ متری، تونل یاد شده جزو عمیقترین تونلهای دنیاست اما برخلاف چنین چیزی تنها ۵ سال طول کشیده تا افتتاح شود. با افتتاح در سال ۲۰۰۷، تونل ژانگ نان شان جزو طولانیترین تونلهای آسیا بوده است. برای ساخت این تونل ۳۵۰ میلیون پوند هزینه شده تا یکی از پرهزینهترین تونلهای تاریخ چین باشد. به منظور جلوگیری از خستگی و خوابآلودگی رانندگان نیز تمهیداتی همچون نورپردازی و استفاده از گیاهان مصنوعی در نظر گرفته شده است.
تونل یاماته ژاپن
طول: ۱۸.۲۰ کیلومتر
تونل یاماته در توکیو ژاپن ۳۰ متر زیر پایتخت ژاپن ساخته شده و همچنان طولانیترین تونل شهری جهان به شمار میرود. تکمیل این پروژه ۱۵ سال زمان برد و دلیل تأخیر آن نیز نگرانیهای زیستمحیطی و اعتراضات شهروندان بوده است. البته تونل یاماته مجوز ادامه توسعه را دریافت کرد زیرا ترافیک بالای خود را کاهش داد. هر دو مسیر مجزای این تونل ۱۱ متر قطر دارند و تلفنهای اضطراری نیز در هر ۱۰۰ متر نصب شدهاند. به این تجهیزات باید سیستم فیلتراسیون کارایی را افزود که آلایندگیهای هوا را سریعاً از تونل خارج میکنند.
تونل وست کانکس استرالیا
طول: ۲۲ کیلومتر
یکی دیگر از طولانیترین تونلهای جادهای دنیا در استرالیا قرار دارد. پروژه وست کانکس در نوامبر ۲۰۲۳ تکمیل شد و بخشی از برنامه استرالیا برای کاهش ترافیک در شهر سیدنی بود. تا به امروز، تونل موردبحث بزرگترین زیرساخت جادهای زیرزمینی استرالیا به شمار میرود و طول ۲۲ کیلومتری آن بخشی از مسیر طویلتر ۳۳ کیلومتری برای کاستن از حجم ترافیک شهری است. وست کانکس همچنین طویلترین مسیر زیرزمینی عمومی در کشور استرالیا به شمار میرود و هزینه ساخت آن ۵.۱ میلیارد پوند بوده است. انتظار میرود پروژه تکمیل شده و نهایی هزینهای حدود ۲۳.۱ میلیارد پوندی در پی داشته باشد هرچند مقامات استرالیا خاطرنشان ساختهاند به دلیل کاهش زمان و خطرات سفر، این تونل و مسیرهای تکمیل کننده آن صرفهجویی ۱۱.۳ میلیارد پوندی خواهند داشت.
تونل لاردال نروژ
طول: ۲۴.۵۱ کیلومتر
اما عنوان طولانیترین تونل جادهای دنیا به لاردال نروژ میرسد که سازه زیرزمینی با طول بیش از ۲۴ کیلومتر است و فرایند ساخت آن از سال ۱۹۹۵ شروع شده و در سال ۲۰۰۰ به پایان رسیده است. البته برای کسب مجوزهای لازم جهت شروع پروژه حدود ۲۰ سال زمان صرف شده و سرمایهگذاری ۸۵ میلیون پوندی نیز برای تأسیس آن در نظر گرفته شده است. با این تفاسیر، هزینه ساخت تونل لاردال بسیار کمتر از اکثر تونلهای مدرن بوده زیرا هم جنس سنگهای مسیر به گونهای بوده که تأسیس تونل را راحتتر کرده و هم نگرانیهای چندانی از بابت زمینلرزه وجود نداشته است. این تونل باعث اتصال لاردال و اورلند به یکدیگر میشود و از دو مسیر مجزا تشکیل شده است. در یک روز عادی حدود ۲۰۵۰ خودرو از تونل لاردال عبور میکنند که دلیل ترافیک سبک آن فاصله نسبتاً زیاد با اسلو است.
Hamidrez
۹ دی ۱۴۰۳عوارض توی المان نیست ولی سوییس و ایتالیا نقره داغ میشی بابت عوارض اتوبان و تونل ،پشت هم چنتا ۱۰ یورو ، ۲۰ یورو ازت میگیرن ، خیلی ها میرن دور میزنن از جاده های قدیمی میرن که عوارض ندن
هعی
۹ دی ۱۴۰۳۱۰ – ۲۰ یورو برای کسی که پول داشته در خارج ماشین بخره یا کرایه کنه پولی نیست.اگر براش همچین پولی سنگین بود اصلا نمیتونست ماشین بخره یا اجاره کنه چه برسه اینکه عوارض بده
راجع به اونایی هم که میگی از جاده فرعی و قدیمی میرن ، همیشه اینجور آدما تو هرجامعه ای هستند.ربطی به گرون بودن عوارض نداره. طرف ممکنه ماشینش ۵۰ هزار یورو باشه اما نمیخواد عوارض بده و چه بسا احساس زرنگی بهش دست میده. این به خود طرف و ذهنیت و باورهاش برمیگرده نه به گرون بودن عوارض یا بالا بودن هزینهها
ما تو مملکت خودمونم زیاد داریم طرف درامد نرمال داره مثلا ماهی ۳۰ تومن حقوق داره اما زورش میاد پول مترو بده و خودشو میچسبونه نفر جلویی اون کارت زد ، اینم پشتش رد شه .احساس برنده بودن هم بهش دست میده که چقد زرنگ بوده به خیال خودش. کلا همه جا هستند اینا. درست غلطش کاری ندارم اما بهرحال هستند
امین
۱۰ دی ۱۴۰۳شما تا تجربه نکنی متوجه نمیشی که چندین بار عوارض ۱۰ تا ۴۰ یورو دادن در یک مسیر سفر یعنی چه. که آیا سنگین است یا نه!!
کوشا
۱۰ دی ۱۴۰۳شما رو نمیگم آقا حمید رضا ولی بعضا تا بحث تعریف و تمجید از دول غربی میشه یکسری از دوستان معلوم الحال پیدا میشن و یه جوری از مالیات و قیمت بنزین و عوارض میگن انگار توی اروپا به جای دولت یک مشت دزد سر گردنه نشستن که فقط میخوان از ملت پول زور بگیرن!! یه همچین مقاله هایی خیلی خوب نشون میده که اون مالیاتا داره خرج چی میشه. بهترین ماشینو سوار میشن که بهترین بنزینو بزنن و تو بهترین جاده دنیا رانندگی کنن.. و خب مالیات ابزاری برای جبران کسری بودجه از جیب ملت نیست!! توی همون مورد اول مقاله یه نکته خیلی مهم بیان شده. یکسری جزیره وجود داشته که با کشتی هم قابل دسترسی بودن ولی این تونل ها با اون هزینه ی هنگفت ساخته شده چون اون روستایی که توی یه جزیره کوچک داشته زندگی میکرده هم شهروند نروژه و قرار نیست صرفا به خاطر دوری از پایتخت دچار محرومیت باشه و حتی بچه هاش بخوان مهاجرت انجام بدن..
Mehdi
۱۱ دی ۱۴۰۳چی میزنید که نظراتتون انقدر طولانیه ،یه ساقی خوبم به ما معرفی کنید🤣🤣🤣
۹ دی ۱۴۰۳فکر کن تو این جاده ها باشی و ماشینت خراب بشه💔
ای وای
nima.jdm
۹ دی ۱۴۰۳ماشاالله تونل ژاپن
باید بری توش فقط گاز بدی صدا بپیچه
هعی
۹ دی ۱۴۰۳ژاپن یکی از سخت گیرانه ترین کشورا برای رانندگیه
از هزینه برای پارک خودرو ، مالیات بر ابعاد خودرو مثل هند ، محدودیت های شدید سرعت و … به هیچ وجه اجازهی این کارا نمیده
.
۱۰ دی ۱۴۰۳البته شباش که بماند… .
نصف شبی طرف با Ae86داره دریفت می کشه و …
۱۰ دی ۱۴۰۳آخه مرد حسابی الان تو ژاپن به زور ماشینای مدل حدود ۲۰۱۵ رو از صاحبشون میگیرن اسقاط میکنن یا میفرستن آفریقا یا افغانستان که ماشین قدیمی تو خیابون نباشه بعد شما میگی Ae86 ؟
البته این مدلهای خاص رو مثل سوپرا اسکای لاین اینارو اکثرا میفرستن کشور های عربی مثل امارات و کویت اینا و تو کشور های آفریقایی و افغانستان پاکستان اینا بیشتر به ماشینای اقتصادی قدیمی ژاپنی ها علاقه مندن مثل یاریس و کرولا چون پول ندارن جدید بگیرن
Titanium
۹ دی ۱۴۰۳اگه یکی ماشینش خراب بشه یا نیاز به بنزینی چیزی داشته باشه چیکار میکنه؟
Taha Ayoobi
۱۰ دی ۱۴۰۳گریه
فردین
۱۰ دی ۱۴۰۳مطمئن باش فکری برا این موارد کردن مثل ما دیمی که جلو نمیرن و توکل به خدا .طبق اصول/ برنامه ریزی/معایب نواقص/خلاصه همهچیز در نظر میگیرن.
حشمت جعفریان
۱۰ دی ۱۴۰۳در ورودی و خروجی ها بنزین و تعمیرات سطحی و یدک کش وجود دارد در واقع بخشی از قوانین استاندارد و مجوز بهره برداری از تونل است هم استاندارد آمریکایی آن موجوده هم اروپایی ولی شماره اش را حفظ نیستم میتونید سرچ کنید…
nissan skyline
۹ دی ۱۴۰۳طرف توی 5 سال ساخت و ساز بزرگترین تونل دنیا رو جمع و جور میکنه اینجا از سال 70 تا الان فقط میخوان یه جاده درست کنن هنوزم تکمیل نیست
Taha Ayoobi
۱۰ دی ۱۴۰۳نکته اینجاست که “نمیخوان”
علی
۹ دی ۱۴۰۳تونل ۵۰ کیلومتری مانش بین انگلیس و فرانسه رو چرا نگفتین
فقط انگلستان
۹ دی ۱۴۰۳اون تونل راه آهن هستش نه جاده ای.
فردین
۱۰ دی ۱۴۰۳از دستشون در رفته
رامتین
۹ دی ۱۴۰۳خوشم اومد از مقاله. ممنون
مفسر
۱۰ دی ۱۴۰۳تونل البرز در ایران هم بیاورید که از شاهکارهای مهندسان خوب کشورمان است.
جرمی کلارکسون
۱۰ دی ۱۴۰۳این مقاله عالی بود🔥💯👏
AMIR
۱۰ دی ۱۴۰۳مقاله مفیدی بود 👍❤️
عباس
۱۰ دی ۱۴۰۳تونل یامته کوداسای
۱۰ دی ۱۴۰۳😂😂😂
بیگی
۱۰ دی ۱۴۰۳سلام ، زیاد در مورد مملکت خودمان بد فکر نکنیم در همین ایلام دور افتاده تونل کبیرکوه که دره شهر را به آبدانان وصل میکنه با طول بیش از دو کیلومتر ، تونل کوه قلاجه بین ایلام و کرمانشاه با همین حدود طول ، تونل دوم آزادی زیر کوه مانشت با طول نزدیک به سه کیلومتر ، چندین تونل بزرگ و کوچک بین ایلام و مهران و تونل کوه چرمین برای تکمیل راه شمال غرب به جنوب کشور در حال تکمیل هستند .
فردین
۱۰ دی ۱۴۰۳فکر کنم منظور مقاله بیشتر زیر ابی بود البته زیر کوهی هم داشت. ما در ایران مدیر خوب و مغز الی زیاد داریم . ولی از کار دلزده میشن وقتی میفهمن اولایت کار نیست بلکه اول دزدی بعد فاکتورهای بیا برو تو جیبم و….و در اخر کار جهادی!!!
بیگی
۱۰ دی ۱۴۰۳ببخشید اصلاح میکنم ؛ تونل کبیر کوه ۷ کیلومتر ، قلاجه ۲/۵ کیلومتر ، آزادی دوم ۳/۲ کیلومتر
حامد
۱۰ دی ۱۴۰۳یارو زیر دریا تونل زده بعد تو میگی تونل آزادی دو کیلومتر
هاشمی
۱۰ دی ۱۴۰۳تونل رودبار گیلان هم فکر کنم ۷ کیلومتره ….می دونم در مقیاس جهانی زیاد نیست اما همینکه ترافیک وحشتناک رودبار از بین برده باز دمشون گرم …فقط بدیش اینه که به اقتصاد محلی آسیب می زنه
حشمت چ جعفریان
۱۰ دی ۱۴۰۳وقتی به این فکر میکنیم که 45 سال است تحت شدیدترین تحریم ها و فشار های خارجی هستیم و وارد کردن یک عدد پیچ یا…..حتی بصورت چمدانی هزار جوره مصیبت دارد واقعا به مهندسان ایرانی احسنت می گویم و به آنها می بالم چون با حداقل امکانات کشور را سرپا نگه داشته اند و میلیمتر به میلیمتر پیش میروند…..