بدفروش ترین خودروهای 2024؛ از آئودی A7 تا جگوار و آلفارومئو
پس از همهگیری کرونا که تأثیر قابلتوجهی روی زنجیره تأمین قطعات گذاشت، سال 2024 برای بسیاری از خودروسازان سال شروعی دوباره بود. تقاضای انباشته شده سالهای قبل تا حد زیادی پاسخ داده شد و نرخ بالای بهره نیز باعث شد خریداران دقت بیشتری در خرید خود داشته باشند. همچنین استقبال از خودروهای بدون آلایندگی افزایش یافت هرچند تعدادی از برندها برنامههای خود برای برقی سازی محصولات را تغییر داده و اعلام کردند بیشتر روی خودروهای هیبریدی سرمایهگذاری میکنند. مجله پدال اکثر آمارهای مهم مربوط به فروش خودرو در سال 2024 را پوشش داده اما حالا میخواهیم لیست بدفروش ترین خودروهای 2024 را اعلام نماییم. با مقایسه مجموع خودروهای آماده فروش با نمونههای به فروش رسیده در 45 روزه منتهی به دوم ژانویه 2025، این لیست میزان توقف هر خودرو در نمایندگی برای یافتن یک خریدار جدید را نشان میدهد. 10 خودرویی که در ادامه خواهید دید با بیمهری خریداران مواجه شدهاند و مدت زیادی را در انبار نمایندگیها منتظر یافتن یک خریدار جدید ماندهاند.
همچنین بخوانید:
- پرفروشترین برندهای لوکس در بازار آمریکا 2024، تسلا و بیامو بالاتر از مرسدس
- لیست پرفروشترین خودروسازان بازار چین در سال 2024 منتشر شد
- تویوتا پرفروشترین خودروساز جهان در سال 2024
بدفروش ترین خودروهای 2024
مینی کوپر هاردتاپ
مدت انتظار برای فروش: 224 روز
نسل جدید کوپر به تازگی معرفی شده و از استایل مدرنتر و پیشرانه 4 سیلندر 201 اسب بخار استاندارد سود میبرد؛ اما به نظر نمیرسد که این نسل تازهنفس خیلی باب میل خریداران باشد چراکه 224 روز طول کشیده تا این خودرو از نمایندگی به یک خانه جدید نقلمکان کند. البته بدفروش بودن کوپر جای تعجبی ندارد زیرا آمریکاییها هرگز طرفدار خودروهای کوچک نبودهاند. مینی هم هرگز به آمار فروش بالایی دست نیافته است. از طرف دیگر خریداران میتوانند با 32 هزار دلار پرداختی به این خودرو گزینههای بزرگتر و جادارتری همچون تویوتا راو 4 یا کیا اسپرتیج بخرند.
آئودی A7
مدت انتظار برای فروش: 225 روز
نسل فعلی آئودی A7 از مدل 2019 تاکنون در بازار حضور دارد و بنابراین یکی از قدیمیترین خودروهای کلاس خود محسوب میشود. نسل جدید این خودرو امسال رونمایی خواهد شد و قبلاً پروتوتایپ های آن رویت شدهاند. ترکیب سن بالا و رونمایی قریبالوقوع از نسل جدید باعث شدهاند خریداران منتظر بمانند و به همین خاطر 225 روز طول کشیده تا A7 به فروش برسد. البته با معرفی نسل جدید، در نامگذاری A7 هم تغییراتی رخ خواهد داد به گونهای که این خودرو جانشین A6 سدان خواهد بود. اعداد زوج برای مدلهای برقی و اعداد فرد هم برای خودروهای درونسوز بکار خواهند رفت.
لندرور دیسکاوری
مدت انتظار برای فروش: 232 روز
با اینکه لندرور دیفندر و رنجرور تقاضای بالایی دارند اما دیسکاوری از این ویژگی بیبهره بوده است. همیشه تفاوتهای کلیدی بین دیفندر و دیسکاوری وجود داشته به گونهای اولی روی تواناییهای آفرود سنتی تمرکز کرده اما دیسکاوری سواری راحتتر و خانوادگی را ارائه نموده است؛ اما عرضه نسل جدید دیفندر باعث شد این مرزبندی تا حدی محو شود و حالا دو خودرو از پلتفرمی مشترک استفاده میکنند. سواری دیفندر جدید نسبت به نسلهای قبل بسیار بهتر شده و به همین خاطر محبوبیت دیسکاوری افت کرده است. بهطور متوسط 232 روز طول میکشد تا دیسکاوری نمایندگی را ترک کند. البته نیمه پر لیوان هم توانایی خریداران در چانه زدن برای گرفتن تخفیفهای قابلتوجه است.
نیسان Z
مدت انتظار برای فروش: 233 روز
برای اولین بار از زمان عرضه تاکنون، نیسان Z پرفروشتر از تویوتا سوپرا ظاهر شده است. در سال 2024 بیش از 3 هزار دستگاه Z به فروش رسیده هرچند موجودی انبارهای نیسان همچنان بالاست. در ابتدای عرضه نسل جدید Z، برخی نمایندگیها قیمت پیشنهادی نیسان را بسیار بالاتر بردند و حتی یک نمایندگی در سال 2022 این خودرو را 73 هزار دلار گرانتر از قیمت نیسان عرضه کرد. طمعکاری نمایندگیها در درازمدت کار دستشان داد و حالا که هیجان اولیه معرفی Z جدید فروکش کرده است شاهد دپوی این خودرو در نمایندگیهای نیسان هستیم. حتی عرضه Z نیسمو نیز برای تشویق خریداران کافی نبوده و نیسان Z جزو بدفروش ترین خودروهای سال 2024 بوده است.
جگوار اف پیس
مدت انتظار برای فروش: 241 روز
جگوار در چند ماه اخیر سخت مشغول احیای خود بوده است. البته با رونمایی از کانسپت جنجالبرانگیز تایپ 00، این شرکت کاملاً در معرض توجه قرار گرفت. شاید ری برندینگ جگوار در بین عموم مردم کاملاً مؤثر واقع شده باشد اما کمکی به فروش محصولات فعلی نمیکند. اف پیس یکی از چندین خودروی قدیمی جگوار است که مشتری چندانی ندارد و برای فروش آن 241 روز زمان لازم است. آنچه خریداران را از این خودرو دور میکند شهرت بد جگوار در زمینه قابلیت اطمینان، ساختار قدیمی و همچنین تغییر و تحولات آتی این شرکت است. همچنین بسیاری از خریداران اصلاً فراموش کردهاند که اف پیس وجود دارد. نمایندگیهای جگوار هماکنون وظیفه خالی کردن انبارها را بر عهده دارند تا فرایند احیای این شرکت پیش برود.
جگوار XF
مدت انتظار برای فروش: 280 روز
فروش اف پیس کار دشواری است اما نمایندگیها مأموریت دشوارتری در فروش XF دارند. آخرین نمونه این خودرو اواسط سال 2024 از خط تولید خارج شد اما با وجود اینکه بیش از 6 ماه از عدم عرضه این خودرو میگذرد اما همچنان برای فروش مدلهای باقی مانده باید 280 روز زمان صرف کرد. در سالهای اخیر طرفداران شاسی بلندها بیشتر از سدان بوده و XF هم در برابر رقبای مطرح خود حرفی برای گفتن ندارد. به جرات میتوان گفت این خودرو نیز همانند اف پیس فراموش شده است.
آلفارومئو جیولیا
مدت انتظار برای فروش: 285 روز
استلانتیس سال خوبی را پشت سر نگذاشته است. تمرکز روی سوددهی کوتاهمدت در سالهای قبل جواب داد اما از آنجایی که صنعت خودرو توانست خود را با مشکلات زنجیره تأمین وفق دهد بنابراین خریداران از برندهای زیرمجموعه استلانتیس دور شدند. کارلوس تاوارس مدیرعامل این خودروساز در دسامبر 2024 صندلی خود را ترک کرد هرچند قبل از این کار موجودی انبارهای استلانتیس در آمریکا به رکورد جدیدی رسید. یکی از مشکلسازترین خودروهای این غول خودروسازی آلفارومئو جیولیا است که فروش هر مدل از آن 285 روز طول میکشد. جیولیا در سال 2017 عرضه شده و از نظر فروش هرگز عملکرد خوبی نداشته است. یکی از دلایل افت فروش جیولیا را میتوان عدم استقبال کلی از سدان ها دانست. همچنین مشکلات قابلیت اطمینان جیولیا و وجود رقبای مطرح نیز باعث شدهاند خریدار چندانی برای این سدان ایتالیایی وجود نداشته باشد.
کرایسلر وویاجر
مدت انتظار برای فروش: 300 روز
یکی دیگر از بدفروش ترین خودروهای 2024 به استلانتیس تعلق دارد. کرایسلر وویاجر در سال جدید بازگشته تا جانشین ارزانتر پاسیفیکا باشد. قیمت این خودرو از حدود 40 هزار دلار شروع میشود و پیشرانه 6 سیلندر 3.6 لیتری پنتاستار استاندارد در آن وجود دارد. وویاجر علیرغم شایستگیهای نسبی خود طرفدار چندانی ندارد و 300 روز در نمایندگی باقی مانده است. با اینکه کلاس خودروهای مینی ون دیگر به اندازه قبل محبوب نیست اما پاسیفیکا فروش خوبی را تجربه میکند و در سال 2024 بیش از 100 هزار دستگاه از آن فروخته شده است. فروش وویاجر در سال قبل 12,033 دستگاه بوده هرچند باید دانست این خودرو فقط در بخش محدودی از سال 2024 در دسترس قرار داشته و برای مقایسه منصفانه بهتر است آمار فروش سهماهه آخر پارسال دو خودرو را مقایسه کنیم. در این بازه زمانی پاسیفیکا فروش بیش از 25 هزار دستگاهی داشته اما وویاجر فقط به خانه 1266 نفر راه یافته است.
آئودی A3
مدت انتظار برای فروش: 468 روز
A3 در اروپا یکی از موفقترین محصولات آئودی است اما در آمریکا طرفداری ندارد. نمایندگیها تا انتهای سال 2024 شاهد حضور حدود 470 روزه این خودرو در انبارهای خود بودهاند. جدیدترین نسل A3 به عنوان مدل 2022 راهی بازار آمریکا شده تا به عنوان یکی از دو محصول پایه ارباب حلقهها انجاموظیفه کند. فروش Q3 کراس اور در سال قبل بیش از 20 هزار دستگاه بوده اما فروش ترکیبی A3 و S3 به 8500 دستگاه هم نرسیده است. ماندن 468 روز یک خودرو در انبار وضعیت بسیار وخیمی را نشان میدهد اما بیسابقه نیست. در سال 2023 بود که دوج هورنت رکورد 517 روز ماندن در انبار را ثبت کرد هرچند از آن زمان تاکنون وضعیت این خودرو بهتر شده و دیگر در لیست بدفروش ترین خودروها دیده نمیشود. البته حالا محصول دیگری از دوج جای هورنت را گرفته است.
دوج چارجر
مدت انتظار برای فروش: 1755 روز
نهایتاً به خودرویی میرسیم که بر اساس دادههای فروش 45 روزه بیشترین موجودی انبار فروخته نشده را به خود اختصاص داده است. دوج چارجر برقی با 1755 روز اتراق در انبار این رکورد را به نام خود ثبت کرده هرچند باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تحویل چارجر بدون آلایندگی به مشتریان به تازگی آغاز شده و بنابراین اگرچه بهصورت رسمی از 45 روز گذشته در دسترس بوده اما ضرورتا نشان دهنده تقاضای کلی برای این خودرو نبوده است. البته بدون این آمار هم اوضاع دوج خوب به نظر نمیرسد زیرا خودروهای زیادی در نمایندگیها خاک میخورند و ظاهراً عدم توازن جدی بین پیشبینیهای فروش و تقاضای واقعی وجود دارد. همچنین گزارش موردبحث به خوبی نشان میدهد که چرا دوج برای بازگرداندن چارجر 6 سیلندر به بازار عجله دارد. نکته دیگر اینکه چارجر دیتونا تنها خودروی لیست بدفروش ترین خودروهای 2024 است و اگر خریداران به آن روی خوش نشان ندهند دوج مشکلات قابلتوجهی خواهد داشت.