حقایق باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی!
اخیراً ایمیلی از یکی از آشنایان دریافت کردیم که توجه ما را به خود جلب کرد. در این مطلب به فهرستی 10 تایی با عنوان 10 حقیقت باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی اشاره شده بود که ارزش خواندن را داشت. ما نیز تصمیم گرفتیم این مطلب را با شما عزیزان در میان بگذاریم هرچند نباید لیست موردبحث را خیلی جدی گرفت!
این شما و این هم 10 حقیقت باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی!
اول: پرفروشترین خودروی اجرایی تاریخ فرانسه در بریتانیا سیتروئن C6 است. در کل 7 دستگاه از این خودرو در بریتانیا به فروش رسیده است و البته همگی نیز توسط سفارت فرانسه در لندن خریداری شدهاند. یکی از این خودروها بهصورت کوچ بیلد برای استفاده نیکولاس سارکوزی در زمان بازدیدها تولید شده است. خریداران بالقوه این خودروها باید آگاه باشند که یکی از صندلیهای عقب C6 فقط 30 سانتیمتر فضای پا دارد. صندلی دیگر 2 متر فضای پا دارد.
دوم: اسم جمع انگلیسی برای خودروهای چندمنظوره فرانسه "سینرژی" است. البته در زبان فرانسه به این خودروها une Evasion میگویند. این عبارت در امتحان کسب شهروندی فرانسه جزو بیشترین درصد خطاهای انگلیسیزبانها بوده است.
سوم: علاقه فرانسویها به نامگذاری خودروهای خود از روی گاز تولیدی ناشی از فرایند گوارش سابقه طولانی دارد. از جمله این نام ها میتوان به رنو ویند و پژو ریفتر اشاره کرد. در سال 1929 شرکت Petomane لیموزین 6 متری Borborygme Grande Trompette را با پیشرانه 12 سیلندر سوپرشارژردار تولید کرد. این خودرو که در زمان رکورد اقتصادی بزرگ تولید شد باعث ورشکستگی سازنده پس از تولید تنها 5 دستگاه شد. از قضا پیشرانههای این خودروها برای استفاده در یکی از بزرگترین کارخانههای فراوری لوبیا تغییر کاربری دادند!
چهارم: رنو فکر میکرد بریتانیا بزرگترین بازار برای کوپه جدیدش خواهد بود و در ابتدا میخواست این خودرو را با خاطر انتقال حس آتش ماندرلی بنامد. زمانی که نتایج شرکتهای تحقیقات بازار نشان داد کمتر از 2 درصد بریتانیاییها حتی نام دفنه دو موریر را شنیدهاند، تصمیم گرفته شد از نام اسپانیایی فیوگو برای این خودرو استفاده شود. در همان زمان رنو برنامههای خود برای نامگذاری هاپر برای رقیب فورد ترانزیت را لغو کرد.
پنجم: پس از آنکه شرکت ماترا خودروی اسپرت خود را مورنا نامید کمپانی دیزنی از این شرکت شکایت کرد و به نتیجه رسید. ماترا به همین خاطر از نظر اقتصادی احیا نشد و اندکی بعد به پایان فعالیتهایش رسید. شایان ذکر است مورنا نام یکی از شخصیتهای دوستداشتنی کتاب جنگل است.
ششم: درحالیکه اکثر مردم با طراحی سیتروئن 2CV یا ژیان آشنا هستند، افراد کمتری خودروی سیتروئن HY کامیونت را میشناسند. این خودرو باید توانایی نگه داشتن ماشینی برای تولید حداقل 27 نوع قهوه دستی را میداشت و به توصیههای آژانس استانداردهای غذایی درباره ذخیره جایگزینهای شیر گیاهی در پارکینگ یک رودخانه در بعدازظهری گرم گوش میکرد!
هفتم: پس از انتشار تبلیغ تلویزیونی 305 در سال 1977، اسقفهای کاتولیک رومی در ایرلند به مردم توصیه کردند پژو را به خاطر مسائل منافی عفت تحریم کنند. شرکتهای تاکسی مجبور بودند فقط فوردها و اوپل ها را برای آخر هفتهها مهیا کنند؛ اما نکته جالب اینکه فروش پژو 305 طی سه سال بعدی در ایرلند از مجموع فروش این خودرو در فرانسه و آلمان بیشتر بود! نسخه لوکس LG با استراحتگاه دست تاشونده در عقب نیز عملکرد بسیار خوبی داشت.
هشتم: آهنگ 5،6،7،8 استپس سال 1997 یک نسخه کاور از موزیک انگلیسی بود که در دهه 70 میلادی رنو اسپانا را تبلیغ میکرد. این گروه هنوز هم محصولات رنو را دوست دارد. در واقع این گروه از رنو ولساتیس برای تردد استفاده میکند.
نهم: بروشور تبلیغاتی رنو آوان تایم همهگیری جهانی کرونا را 20 سال قبل پیشبینی کرده بود. در این بروشور آمده بود:
در آینده گرمایش کره زمین و انتشار ویروسهای مرگبار باعث تغییر رویدادهای اجتماعی خواهند شد. آوان تایم آنجا خواهد بود تا محیطی ایمن، فیلتر و کنترل شده را برای فرار از عواقب این مخاطرات ارائه کند
خب اگر به خاطر داشته باشید ما گفتیم این فهرستی 10 تایی خواهد بود اما 9 مورد را ذکر کردیم. پس تکلیف حقیقت دهم چه میشود؟ ما چندهفتهای از این ماجرا بیخبر بودیم تا اینکه یک ایمیل خاص دریافت کردیم. آشنای ما در یک دست نوشته گفته بود نویسنده این لیست بهصورت مرموزی ناپدید شده است.
به همین خاطر ممکن است دهمین واقعیت باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی را هرگز ندانیم!