چه میزان پرفورمنس برای خریداران خودرو کافی است؟!
داچیا اسپرینگ الکتریکی شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت حدود 20 ثانیهای داشته و تسلا مدل S پلاد تنها در عرض 2 ثانیه به چنین سرعتی میرسد. تقریباً همه ما موافقیم که اسپرینگ میتوانست بهتر عمل کند و از طرفی هم اکثر افراد نیازی به شتاب وحشتناک تسلا ندارند.
اما در فضایی بین این دو خودروی صفر و صد، نقطه مناسب کجاست؟ شما چه میزان از پرفورمنس را برای یک خودرو کافی میدانید؟
پاسخ درستی به این سؤال وجود ندارد. پاسخ به فاکتورهای زیادی از جمله چگونگی رانندگی و زمان و مکان رانندگی شما بستگی دارد. اگر زمان زیادی را در ترافیک شهری سپری کرده و هرگز از سرعت 70 کیلومتر در ساعت فراتر نمیروید حتی پرفورمنس هوندا سیویک تایپ R نیز میتواند بیش از حد نیاز باشد.
اما اگر محل زندگی شما در کانادا یا اسکاتلند و جادههای وسیع و نسبتاً خلوت آنهاست و میخواهید پیشرفت کنید احتمالاً خودرویی با قدرت کمتر از 250 اسب بخار انتخابی نادرست محسوب خواهد شد.
همچنین میزان پرفورمنس کافی برای یک خریدار به تعریف او از پرفورمنس نیز بستگی دارد. شاید هوندا S2000 بتواند در شتاب گیری اولیه از پس یک پیکاپ دیزلی بزرگ برآید اما اگر با حالت دنده مرده حرکت کنید این پیکاپ خواهد بود که شما را شرمنده خواهد کرد.
و سپس به این موضوع میرسیم که شما با چه سطح از پرفورمنس آشنا هستید. در دهه 90 میلادی و زمانی که ما در حال یاد گرفتن رانندگی بودیم معمولاً از فولکسواگن پولو نسل دوم با قدرت 40 اسب بخار و حتی فورد فیستا 1.1 با قدرت 50 اسب بخار استفاده کرده و جالب آنکه حسی شبیه سوار شدن به هاچبک های داغ را داشتیم.
سالها گذشت و بسیاری از ما پشت فرمان خودروهایی قویتر نشستیم و حالا میدانیم که پولو و فیستای آن زمان بسیار کند هستند و حتی راندن آنها در بزرگراهها میتواند خطرآفرین باشد.
اما نظرتان درباره خودروهای اسپورتی که پرفورمنس آنها خیلی هم زیاد نیست چیست؟ خودروهایی همچون مزدا MX-5 میاتا. نسخه پایه این خودرو در خارج از آمریکا با پیشرانه 1.5 لیتری 130 اسب بخاری عرضه میشود که سبکتر و چابکتر از پیشرانه بزرگتر 2 لیتری است. اگرچه شتاب رسمی این مدل 8.3 ثانیه است اما خب کندتر حس میشود.
اگرچه شتاب 8.3 ثانیهای میاتا جذابتر از شتاب یک شاسیبلند حس میشود و این موضوع هم درست است که هیجان سواری میاتا هرگز در خط مستقیم خلاصه نمیشود اما این موضوع در جادههای مستقیم و خلوت صدق میکند. گیر کردن پشت یک اتوبوس لحظات هیجانانگیزی را نمیسازد و از طرفی خودروی اسپورت و روباز شما قدرت کافی برای سبقت گرفتن را ندارد و اینجاست که پرفورمنس معنی دیگری پیدا میکند.
به نظر ما سوبارو BRZ و تویوتا GT 86 نسل اول دقیقاً همان چیزی هستند که قابلقبول میباشند. اگر ترافیک روان باشد یا در پیست باشید هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد؛ اما ما همیشه احساس کردهایم که میتوانیم با قدرت بیشتر هم کنار بیاییم. فعلاً نسل جدید این خودروها را تجربه نکردهایم اما قدرت بیشتر آنها تضمین کننده سواری لذتبخشتری خواهد بود.
به نظر ما شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7 ثانیهای حداقل استاندارد شتاب مدنظر بوده و شتاب 5 ثانیهای میتواند نقطه مناسب پرفورمنس، هم از نظر هیجان و هم از نظر کاربردی بودن باشد. احتمالاً شتاب زیر 5 ثانیه صرف هزینه اضافی خواهد بود. نظر شما چیست؟