بایک رویژیانگ X3، کراساوور اقتصادی هفتنفره مکث موتور برای بازار ایران
مکث موتور که شرکتی متعلق به گروه ماموت است، پیکاپ کلوت را بهعنوان اولین محصول خود به بازار فرستاد و در نمایشگاه خودروی تهران امسال نیز از کراساووری بنام تیارا پردهبرداری کرد. حال درحالیکه قرار است تیارا از نیمه دوم امسال به بازار کشور عرضه شود، مکث موتور قصد اضافه کردن محصول دیگری را به سبد محصولات خود دارد. این خودرو یک کراساوور هفتنفره ارزانقیمت چینی بنام رویژیانگ X3 است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.
رویژیانگ، برندی متعلق به بایک
رویژیانگ (Ruixiang) برندی متعلق به گروه چینی بایک است که پیشینه آن به جوینت ونچر بایک با شرکت موتورسیکلتسازی یینژیانگ (Yinxiang Group) بازمیگردد. گروه یینژیانگ از طریق جوینت ونچر با بایک و تأسیس برندهای مختلفی مثل بیسو و هوانسو اقدام به تولید و عرضه خودرو میکرد اما این جوینت ونچر که BAIC Yinxiang نام داشت، در اوایل سال 2021 ورشکست و تولیدات تمام برندهای آن متوقف شد. سپس بایک با سرمایهگذاری مجدد، نام این شرکت را به BAIC Ruixiang تغییر داد تا دوباره فعالیتهای خود را آغاز کند. اولین محصول این برند جدید کراساوور X5 بود که در سال 2021 معرفی شد. این همان خودرویی است که مکث موتور با نام تیارا در کشورمان معرفی کرده است. رویژیانگ برندی اقتصادی بهمنظور عرضه محصولات ارزانقیمت برای اقشار ضعیف چین محسوب میشود.
رویژیانگ X3، کراساووری ارزان و اقتصادی
X3 دومین محصول رویژیانگ پس از X5 بود اما پیشینهٔ این خودرو درواقع به هوانسو S3 بازمیگردد که برای اولین بار در نمایشگاه پکن 2014 معرفی شد. این خودرو یک کراساوور ارزانقیمت پنجنفره بود که چندی بعد نسخهٔ کشیدهتر و هفتنفرهٔ آنهم با نام S3L معرفی شد. این نسخه 15 میلیمتر طول بیشتری نسبت به S3 داشت. سپس بعد از توقف فعالیتهای تمام برندهای جوینت ونچر BAIC Yinxiang و شکلگیری برند جدید رویژیانگ، نسخهٔ ریبج شدهٔ S3L با نام X3 معرفی شد. X3 صرفاً در قسمت جلوپنجره و سپر جلو تغییراتی را تجربه کرده و بروز شده و دیگر قسمتهای آن با S3L یکسان است؛ بنابراین، پیشینهٔ این خودرو در اصل به همان هوانسو S3 سال 2014 بازمیگردد.
مشخصات رویژیانگ X3
رویژیانگ X3 در چین فقط با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی عرضه میشود که تنها 113 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتور هم فقط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قابل انتخاب خواهد بود؛ بنابراین، محصول جدید مکث موتور از لحاظ قوای محرکه حرفی برای گفتن نخواهد داشت زیرا 113 اسب بخار برای کراساووری هفتنفره با وزن 1435 کیلوگرمی هرگز کافی به نظر نمیرسد و شاید به همین دلیل باشد که حداکثر سرعت آن تنها 160 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این کراساوور چینی که روی رینگهای 16 اینچی با لاستیکهای 205 قرار میگیرد، 4,520 میلیمتر طول، 1,790 میلیمتر عرض و 1,770 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن 2,700 میلیمتر است.
تجهیزات رویژیانگ X3
این خودرو در تیپ پایه از ابتداییترین تجهیزات خودروهای امروزی مثل رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی و حتی ایربگ سرنشین جلو بیبهره است و بنابراین بهاحتمالزیاد، مکث موتور سراغ تیپهای بالاتر یا فول آن خواهد رفت که به مواردی مثل تودوزی چرمی دورنگ، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی با دوربین دید عقب، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، دیلایت، سنسور دندهعقب، دریچههای تهویه برای صندلیهای ردیف دوم و سوم، دو ایربگ، غربیلک فرمان چرمی D شکل، درب صندوق برقی، کنترل شروع حرکت در سربالاییها، هشدار خروج از خط و سیستم پایش باد تایرها مجهز است.
قیمت رویژیانگ X3
قیمت پایهٔ رویژیانگ X3 در چین از تنها 55,800 یوآن معادل 8 هزار دلار آغاز میشود و در بالاترین نسخه به 96,800 یوآن معادل 13,860 دلار میرسد. فعلاً قیمت این خودرو در ایران مشخص نیست و نمیتوان قضاوتی در مورد آن داشت اما قطعاً قیمتگذاری مهمترین عامل برای موفقیت یا شکست X3 در بازار کشورمان خواهد بود. اگر مکث موتور نسخهٔ فول این خودرو را با قیمتی بیش از 750 میلیون تومان راهی بازار کند نباید انتظار موفقیت داشته باشد زیرا X3 با پیشرانهٔ کمتوان و گیربکس دستی، در برابر رقبای پرشماری در این بازهٔ قیمتی مثل لیفان X70، امویام X33s، هایما S5 هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
تنها برتری این خودرو نسبت به رقبای مذکور برخورداری از سه ردیف صندلی است ولی در این بازهٔ قیمتی، گیربکس دستی چیزی نیست که خریدار ایرانی علاقهای به آن داشته باشد. بااینحال، اگر مکث موتور قیمتی در حدود 550 میلیون تومان را برای رویژیانگ X3 در نظر بگیرد شاید بتواند نظر خریداران را جلب کرده و امویام X22 را به چالش بکشد.