مکث موتور

بایک رویژیانگ X3، کراس‌اوور اقتصادی هفت‌نفره مکث موتور برای بازار ایران

مکث موتور که شرکتی متعلق به گروه ماموت است، پیکاپ کلوت را به‌عنوان اولین محصول خود به بازار فرستاد و در نمایشگاه خودروی تهران امسال نیز از کراس‌اووری بنام تیارا پرده‌برداری کرد. حال درحالی‌که قرار است تیارا از نیمه دوم امسال به بازار کشور عرضه شود، مکث موتور قصد اضافه کردن محصول دیگری را به سبد محصولات خود دارد. این خودرو یک کراس‌اوور هفت‌نفره ارزان‌قیمت چینی بنام رویژیانگ X3 است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

رویژیانگ، برندی متعلق به بایک

رویژیانگ (Ruixiang) برندی متعلق به گروه چینی بایک است که پیشینه آن به جوینت ونچر بایک با شرکت موتورسیکلت‌سازی یینژیانگ (Yinxiang Group) بازمی‌گردد. گروه یینژیانگ از طریق جوینت ونچر با بایک و تأسیس برندهای مختلفی مثل بیسو و هوانسو اقدام به تولید و عرضه خودرو می‌کرد اما این جوینت ونچر که BAIC Yinxiang نام داشت، در اوایل سال ۲۰۲۱ ورشکست و تولیدات تمام برندهای آن متوقف شد. سپس بایک با سرمایه‌گذاری مجدد، نام این شرکت را به BAIC Ruixiang تغییر داد تا دوباره فعالیت‌های خود را آغاز کند. اولین محصول این برند جدید کراس‌اوور X5 بود که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این همان خودرویی است که مکث موتور با نام تیارا در کشورمان معرفی کرده است. رویژیانگ برندی اقتصادی به‌منظور عرضه محصولات ارزان‌قیمت برای اقشار ضعیف چین محسوب می‌شود.

رویژیانگ X3، کراس‌اووری ارزان و اقتصادی

X3 دومین محصول رویژیانگ پس از X5 بود اما پیشینهٔ این خودرو درواقع به هوانسو S3 بازمی‌گردد که برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴ معرفی شد. این خودرو یک کراس‌اوور ارزان‌قیمت پنج‌نفره بود که چندی بعد نسخهٔ کشیده‌تر و هفت‌نفرهٔ آن‌هم با نام S3L معرفی شد. این نسخه ۱۵ میلی‌متر طول بیشتری نسبت به S3 داشت. سپس بعد از توقف فعالیت‌های تمام برندهای جوینت ونچر BAIC Yinxiang و شکل‌گیری برند جدید رویژیانگ، نسخهٔ ری‌بج شدهٔ S3L با نام X3 معرفی شد. X3 صرفاً در قسمت جلوپنجره و سپر جلو تغییراتی را تجربه کرده و بروز شده و دیگر قسمت‌های آن با S3L یکسان است؛ بنابراین، پیشینهٔ این خودرو در اصل به همان هوانسو S3 سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد.

مشخصات رویژیانگ X3

رویژیانگ X3 در چین فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که تنها ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتور هم فقط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قابل انتخاب خواهد بود؛ بنابراین، محصول جدید مکث موتور از لحاظ قوای محرکه حرفی برای گفتن نخواهد داشت زیرا ۱۱۳ اسب بخار برای کراس‌اووری هفت‌نفره با وزن ۱۴۳۵ کیلوگرمی هرگز کافی به نظر نمی‌رسد و شاید به همین دلیل باشد که حداکثر سرعت آن تنها ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این کراس‌اوور چینی که روی رینگ‌های ۱۶ اینچی با لاستیک‌های ۲۰۵ قرار می‌گیرد، ۴,۵۲۰ میلی‌متر طول، ۱,۷۹۰ میلی‌متر عرض و ۱,۷۷۰ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۰۰ میلی‌متر است.

تجهیزات رویژیانگ X3

این خودرو در تیپ پایه از ابتدایی‌ترین تجهیزات خودروهای امروزی مثل رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی و حتی ایربگ سرنشین جلو بی‌بهره است و بنابراین به‌احتمال‌زیاد، مکث موتور سراغ تیپ‌های بالاتر یا فول آن خواهد رفت که به مواردی مثل تودوزی چرمی دورنگ، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی با دوربین دید عقب، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، دی‌لایت، سنسور دنده‌عقب، دریچه‌های تهویه برای صندلی‌های ردیف دوم و سوم، دو ایربگ، غربیلک فرمان چرمی D شکل، درب صندوق برقی، کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها، هشدار خروج از خط و سیستم پایش باد تایرها مجهز است.

قیمت رویژیانگ X3

قیمت پایهٔ رویژیانگ X3 در چین از تنها ۵۵,۸۰۰ یوآن معادل ۸ هزار دلار آغاز می‌شود و در بالاترین نسخه به ۹۶,۸۰۰ یوآن معادل ۱۳,۸۶۰ دلار می‌رسد. فعلاً قیمت این خودرو در ایران مشخص نیست و نمی‌توان قضاوتی در مورد آن داشت اما قطعاً قیمت‌گذاری مهم‌ترین عامل برای موفقیت یا شکست X3 در بازار کشورمان خواهد بود. اگر مکث موتور نسخهٔ فول این خودرو را با قیمتی بیش از ۷۵۰ میلیون تومان راهی بازار کند نباید انتظار موفقیت داشته باشد زیرا X3 با پیشرانهٔ کم‌توان و گیربکس دستی، در برابر رقبای پرشماری در این بازهٔ قیمتی مثل لیفان X70، ام‌وی‌ام X33s، هایما S5 هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

تنها برتری این خودرو نسبت به رقبای مذکور برخورداری از سه ردیف صندلی است ولی در این بازهٔ قیمتی، گیربکس دستی چیزی نیست که خریدار ایرانی علاقه‌ای به آن داشته باشد. بااین‌حال، اگر مکث موتور قیمتی در حدود ۵۵۰ میلیون تومان را برای رویژیانگ X3 در نظر بگیرد شاید بتواند نظر خریداران را جلب کرده و ام‌وی‌ام X22 را به چالش بکشد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (612 ديدگاه)

    داشبوردش داره داد میزنه منو از آب کردن کیسه زباله درست کردن

    موافقم ۶۹
    مخالفم ۳
    1. کافر مقدس

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      چشم درد میگیرم وقتی ماشین چینی میبینم . نمیدونن چیکار کنن انبوهی از متریال بیخود طراحی بیخود تر نا همگونی ها فراوان .انبوهی و ترکیبی از چیزای بد و بیخود .فنی هم که هیچ ۴نفر هم نشستن به کمیت و تیراژ کاری چین میگن پیشرفت که خوب بله در کمیت خیلی کشور پیشرفته یی هستن ! گل سر سبدشون تازه اونایی میشه که طراحانی آمریکایی اروپایی یا ژاپنی داره که بازم اونا چیزی برای گفتن ندارن حتی مخاطب و مشتری میمونه و چشم درد و سردردهای فنی و مکافات های مکانیکی این ماشین ها

      موافقم ۵۲
      مخالفم ۱۱
    2. بهراد

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (242 ديدگاه)

      همینو مطمئن باش بالای ۶۰۰ میلیون ( حداقل ) میکنن تو پاچه مردم.

      موافقم ۴۶
      مخالفم ۲
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (7949 ديدگاه)

        تو پاچه مردم !!!
        کدوم پاچه ، کله پاچه !
        مردم خودشون پاچه‌هاشون را باز میکنند تا سواستفاده‌گران استفاده ببرند !
        چرا من نمیخرم !
        میدونی چرا مردم امروز ایران ما چنین بیتفاوت به همه چیز شده‌اند ؟!
        چون عشق و محبت ذاتی در دل مردم کُشته شده و تمام شدن عشق و محبت از ضربه‌هایی که طی این سال‌ها از دروغ و ریا خورده‌اند حاصل آمده و این میشه که دیگه هیچ چیز عقلانی نیست و کسی هم از فکرش کار نمیکشه و فرهنگ هم از بین میره و این میشه که انتخاب‌ها غیرمعقول میشه و هر حرفی هم بزنید که فلانی چرا ماشین چینی میخرید و چرا حمایت میکنید از خودروهای درجه ۳ چینی !!!
        در جواب میشنوید که میگویند به تو چه !!! تو چیکاره‌ای فلان فلان شده و …. !
        پس به این نتیحه میرسیم که بگیم بخرید ، اینقدر بخرید تا صبح دولت‌تان بِدَمَد !

        فقط این وسط یه چیزی !!! واقعاً چینی بِخَرها را درک میکنم 😂 اما اونایی که یوآز پاتریوت میخرند را درک نمیکنم و خدا پشت و پناهشون باشه ، واقعاً نیاز به توجه داره‌اند😂🤦‍♂️🤮 !

        موافقم ۴۶
        مخالفم ۶
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (7949 ديدگاه)

          البته حدود ۱۰۰ سال پیش که فورد T را میساختند یه تناسبی بین حجم و سایز لاستیک‌ها با بدنه داشت ولی هنوز هم شاهد هستیم با اینکه چینی‌ها پیشرفت کرده‌اند ولی باز در همین خودرو هم میبینیم که انگاری لاستیک فرغون انداختن زیر کامیون کمپرسی 💬🤦‍♂️💬 !

          یعنی طراحان این خودرو را باید بُرد بالای سد کرج و پرتشون کرد پائین تا کمی شنا کنند تا جونشون در بیاد !

          البته این‌ها مهم نیست !!! مهم اینه تو ایران هرچی بیاد میخرند و این اصل موضوع هست !!!
          پس بخرید و حالش را ببرید ، نوش جون‌تان !

          موافقم ۳۴
          مخالفم ۶
        2. Payfast

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (723 ديدگاه)

          رینگش از تبلت برادرزاده من کوچیک تره =: بعد ۷ نفر میخوان بشینن توش؟

          موافقم ۳۰
          مخالفم ۲
    3. افشار

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (593 ديدگاه)

      آدم یا مینی بوس فیات می افته🤦

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    4. Amin

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا خجالت آوره
      این حجم موتور
      این متریال
      قیمت ۸ هزار دلار ۲۵۰ میلیون
      بفروشن به خلق خدا ۶۰۰ میلیون
      بایک برند خیلییییی بدی نیست…فقط کارهای اشغالش میاد ایران

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. سامان اذری

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3049 ديدگاه)

    حداقل موتور دو لیتری میذاشتید

    با باک پر ۱.۵ تن وزن خودشه
    ۷ نفر هم سوارش بشن با میانگین ۷۵ کیلو میشه بالای دو تن
    حالا وسیله اینا که میخوان با خودشون ببرن بیرون حساب نمیکنیم
    ۱۱۳ اسب بخار چطوری میتونه ۲ تن رو با خودش ببره
    بدبخت سانتافه ۲.۴ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار وزن ۱۶۰۰ کیلویی رو به زور میتونست حرکت بده
    و هزار تا برچسب یاتاقان و تنبل و … بهش چسبوندن
    من نمیدونم این مسولین که اینجور ماشین رو میارن عقل ندارن ؟

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۰
    1. Payfast

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (723 ديدگاه)

      اصلا ۲ لیتری هیچی حداقل یه توربو خالی یا توئین توربو بود
      حتی درسته که توربو به درد بنزین ایران نمیخوره ولی اخه ۱۱۳ اسب با ۱۵۰ نیوتن‌متر؟

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۳
    2. Erfan

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (523 ديدگاه)

      همین حالا هم با این مشخصات موتور داخل ایران فردا sx5رو داریم که در حالت استاندارد شتاب صفر تا صد حدود ۱۷ثانیه میزنه.
      حالا فکر کنید ماشین با چهار سرنشین باشه صندوق هم پر از وسیله توی سربالایی جاده چالوس باشی.
      فکر کنم اون موقع شتاب صفر تا صد حدود ۳۰ثانیه میزنه

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۳
      1. سلام داداش چطوری

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (26 ديدگاه)

        فردا sx5 گشتاور یکسان با این داشت ولی وزن اون کمتر و حدود ۱۲۰ اسب قدرت داشت

        دیگه این نهایت بد بودنه

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۳
      2. aMiRsHaYaN

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (442 ديدگاه)

        اول ببین به ۱۰۰ میرسه بعد 😂

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۲
  3. A1

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (108 ديدگاه)

    اون از کلوت که کلی مشکل فنی پیدا کرده بعد هم تیارا که چند روزیه یه گذرموقتش نزدیک خونه ما پارک میکنه وقتی آدم میبینتش انگار داری به مینی ون نگاه میکنی تا کراس اورر اینم از این خود مونتاژ کارامون چی بودن که حالا مکث موتور داره خودشو ضعیف بین اینا نشون میده:/

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳
  4. کرگدن باواریا

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (353 ديدگاه)

    اقتصادی !😂 خدا نکنه مردم این رو سوار شن امیدوارم پول کسی بهش نرسه و اگرم برسه اونقدری عاقل باشن که نرن سمتش.
    حالا چرا رینگاش سایز پرایده؟ هفت نفره ؟؟؟ این تهش بتونه خودشو بکشه..
    در هر صورت رقیب خوبی برای جک اس ۵ چینی هست.

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱۰
    1. Erfan

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (523 ديدگاه)

      فکر نکنم کسی حاضر باشه ۷۰۰میلیون پول برای ماشین با گیربکس دستی بده

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۳
  5. Avan

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    چه ماشین شخمی است؟!

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۳
    1. Payfast

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (723 ديدگاه)

      ماشین خیلی شخمی است؟!

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲
  6. ملکه بعدی انگلیس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    خیلی سادست، چین ماشین به روز به ما نمیده ما هم هرچی ماشین از رده خارج چینی هست رو وراد میکنیم با شعار خودروی اقتصادی :)

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۶
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (7949 ديدگاه)

    البته حدود ۱۰۰ سال پیش که فورد T را میساختند یه تناسبی بین حجم و سایز لاستیک‌ها با بدنه داشت ولی هنوز هم شاهد هستیم با اینکه چینی‌ها پیشرفت کرده‌اند ولی باز در همین خودرو هم میبینیم که انگاری لاستیک فرغون انداختن زیر کامیون کمپرسی 💬🤦‍♂️💬 !

    یعنی طراحان این خودرو را باید بُرد بالای سد کرج و پرتشون کرد پائین تا کمی شنا کنند تا جونشون در بیاد !

    البته این‌ها مهم نیست !!! مهم اینه تو ایران هرچی بیاد میخرند و این اصل موضوع هست !!!
    پس بخرید و حالش را ببرید ، نوش جون‌تان !

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
  8. Erfan

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (523 ديدگاه)

    حالا وقت ثبت نام که شد سایت توی دو دقیقه تکمیل ظرفیت میشه😅

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲
    1. Payfast

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (723 ديدگاه)

      فقط خوب شد ۱۱۱ اسب نداشت و اتومات نبود، وگرنه اول ۱۱۱ میلیون اضافه سر قدرتش میگرفتن ۲۰۰ میلیون هم میزاشتن روش واسه گیربکس اتومات

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۲
  9. Pedram7

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    ای خدا حالمون رو بد نکن

    موافقم ۵
    مخالفم ۳
  10. Erfan

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (523 ديدگاه)

    به نظرم اگه با مدل پایه ۸هزار دلاری و قیمت پایه ۳۰۰میلیونی داخل ایران عرضه میشد یه فروش خیلی خوبی میتونست داشته باشه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
  11. مجید

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (13 ديدگاه)

    آخه کجای دنیا این آشغال درجه ۳ چینی رو اجازه ورود میدن ***
    … کجای دنیا ایناشغال ۶ای بی نام و نشان چینی غیراستاندارد رو سوار میشن آخه به قیمت ۱۰ برابر ماشین های روز دنیا

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  12. سلام داداش چطوری

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    این دیگه آخرت مزخرف بودنه ، نکته عجیب اینه که سقف پانوراما داره ولی کلا ۲ تا اسپیکر صوتی داره!!!

    احتمالا اون ۲ نفر ردیف سوم هم برا سربالایی ها گذاشتن که هل بدن 😂😂

    کیفیت هم داد میزنه که هرچی دم دست داشتن استفاده کردن

    همون ایکس۲۲ صد شرف به این خرس زشت فلج داره

    البته الان همه باید سوار بهترین ماشین ها می شدن که لیاقت خیلی ها هست ولی …

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  13. ferimia

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    #طنز

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  14. پدرام

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (755 ديدگاه)

    با این مشخصاتی که داره نهایت ۳۰۰ تا ۴۰۰ ارزش خرید داره اونم اگه قسطی بدن

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
  15. یاس ی

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    اینکه ماشین مضخرفیه شکی درش نیست ولی شما هیچ کدوم به یک نکته توجه نکردین!!!!!!!!!!!!!!! اینجا ایرانه، یک ایرانی با پژو ۴۰۵ مدل ۹۰ تا۹۱ با ۹۰ اسب بخار قدرت به اندازه تقریبی ۵ تا ۶ بشکه گازوییل بار میزنه داخل مشک بعد توی جاده با سرعت بالای ۱۸۰ از کنارت رد میشه یا با همون پژو چهارده تا شونزده نفر تبعه افغان سوار میکنه با سرعت نور توی جاده حرکت میکنه. توی ایران قوانین فیزیک با بقیه دنیا فرق میکنه. این کج و کوله که خودشون میگن برای قشر کم درامد چین ساخته شده ۱۱۳ اسبه. ولی فکر کنم اسبهای چینی تنبلن. بزار بیاد بازار هفته بعدش فیلماش میاد که طرف با روژیانگ x3 داره ۲۲۰ تا میره.
    لعنتیا چه اسمهای سختی هم دارن. فکر کن ازت بپرسن چی سواری شما بخوای با عشوه بگی روژیااااااانگ، مدل اونایی که عشوه ای میگن لکسسسس، یا لکسسسسوز، مرسسسدددس حتما موقع گفتن باید دهنتون کج و کوله باشه

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  16. شاپور

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (211 ديدگاه)

    وانتش را که بالای میلیارد قیمت گذاشت ببینیم این ماشین ۸هزار دلاریه ۲۴۰ میلیونی را چند میفروشه، انگار اصحاب کهف هستیم ، ۴سال قبل با ۱میلیارد چی می‌شد خرید الان وانت چینی هم دستت نمیدن، هنری بود به باد دادن ارزش پول ملی که فقط از دست دانشمندان مسؤل ما بر می آمد.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. F.L.P

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (63 ديدگاه)

      باشه ، ولی حداقل متن رو به بار کامل میخوندی

      موافقم ۱
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
Close