مزدا

همون همیشگی! تجربه رانندگی با مزدا ۳ اسپورت بلک ۲۰۱۸

چند صباحی با نسل جدید مزدا ۳ فاصله داریم اما مدل کنونی نیز فعلا همراه ماست بنابراین این برند ژاپنی در حال عرضه نسخه‌های سفارشی به منظور حفظ جذابیت آن تا زمان عرضه نسل جدید است.


مزدا ۳ اسپورت بلک جدیدترین نسخه سفارشی از این خودروست که دارای تجهیزات بیشتر و برخی ریزه‌کاری‌های جدید در بدنه می‌باشد. این خودرو تنها بصورت هاچبک عرضه شده و بر پایه نسخه ۲ لیتری SE L Nav ساخته شده است. مزدا ۳ اسپورت بلک دارای اسپویلر سقف و آینه های جانبی مشکی بوده و علاوه بر تجهیزات استاندارد مدل عادی از دوربین دید عقب، چراغ‌های جلوی LED و ورود بدون کلید سود می برد.


اصلاحات صورت گرفته در ظاهر خودرو واقعا شکل مزدا ۳ را تغییر نداده اند بنابراین خرید این خودرو واقعا به دیدتان بستگی دارد. آیا تجهیزاتی همچون دوربین دید عقب را واقعا ضروری می‌دانید؟


کلیت خودرو در اکثر نقاط مشابه نسخه استاندارد بوده و البته این چیز بدی نیست. مزدا ۳ دارای سیستم تعلیق عقب نسبتا رضایت بخشی بوده و شما می‌توانید آن را احساس کنید. مزدا همه ی دست اندازها را جذب نمی‌کند اما حالت راحتی داشته ولی در ناهمواری‌های عمیق کمی ناراحت می‌شود. البته در همین حالت نیز خودرو کنترل بدنه پایدار خود را حفظ می‌کند.


فرمان مزدا ۳ اسپورت بلک توازن وزنی خوبی داشته و مستقیم است و اهرم تعویض دنده آن نیز یکی از بهترین‌های کلاس خود است. گیربکس خودرو به اندازه MX-5 هیجان‌انگیز نیست اما تیز بوده و فواصل تعویض کوتاه و لذت بخشی دارد. هاچبک های خانوادگی کمی می توانند چنین توازن وزنی مناسبی را عرضه کنند.


اما باید به نیمه خالی لیوان نیز اشاره کنیم. نقاط منفی مزدا ۳ هنوز هم باقی مانده اند. پیشرانه ۲ لیتری بنزینی هنوز هم قدرت ۱۱۸ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۰ نیوتون متری دارد بنابراین برای شتاب گیری تند باید فشار زیادی به این قلب آهنین وارد کنید. پیشرانه مزدا ۳ اسپورت بلک نسبتا نرم و آرام است اما نبود توربوشارژر به این معنی است که دور پیشرانه اکثر اوقات بالا خواهد رفت و در همین زمان نیز صدای آن به گوش می‌رسد.


البته رفتار پیشرانه به اندازه سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا ۳ شما را عصبی نمی‌کند. اگرچه صفحه‌نمایش خودرو خوب بوده اما نرم افزار آن اصلا ارزش ندارد. سیستم ناوبری خودرو از نظر هدایت راننده ضعیف عمل کرده و هیچ راهی هم برای گذر از آن و گوش دادن به آهنگ از گوشی وجود ندارد زیرا مزدا ۳ اسپورت بلک از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی نمی‌کند.

متاسفانه در کابین مزدا ۳ اسپورت بلک سفارشی تریم فلزی بکار رفته تا نمای روشن‌تری ایجاد شود اما این هنوز هم تلاشی مضحک بوده و پلاستیک‌های مشکی خود را به رخ می‌کشند؛ اما باید بدانید کیفیت ساخت کابین خوب بوده و قطعات به خوبی به یکدیگر چفت شده‌اند.


مزدا ۳ اسپورت بلک جدید اشتباهات فاحشی ندارد. ما با یک خودروی مجهز، خوش‌ساخت و برجسته از نظر سواری طرف هستیم اما مشکل این است که خودروی حاضر در تست چیز زیادی نسبت به مدل استاندارد که ارزان‌تر بوده ارائه نمی‌کند. اگر شما به دنبال خرید مزدا ۳ هستید بهتر است بجای این نسخه سفارشی مدل استاندارد را خریداری کنید.

  • مشخصات مزدا ۳ ۱۲۰PS Sport Black
  • قیمت: ۲۱۹۵۹ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۸ اسب بخار/۲۱۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. روح الله

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (123 ديدگاه)

    توژاپنیا بیشتراز همه دوسش دارم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. محمد

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      منم باید بگم همون همیشگی
      همون که همیشه حسرت وارداتش رو میخوریم

      همون همیشگی که به دلایل عجیب و غریب و انحصاری، با وجود تطبیق با ضوابط واردات باز هم وارد نمیشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. مزدا

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1848 ديدگاه)

      تو تبریز همه مدل های مزدا از جمله مزدا ۶ رو که میبینم دیووانه میشم لامصب خیلی عشقه ولی حیف که فقط مناطق ازاد باید سوار بشی و حسرت رفتن تو جاده های کشور رو بکشی??

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. sina

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    موتور ۲ لیتری با ۱۱۸ اسب بخار نا امید کننده اس.
    سیویک دو لیتری ۱۵۸ اسبی گزینه بهتریست.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. رامتین

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      بنظرم اشتباهی رخ داده. از موتور ۲لیتری، شرکتهای بی اعتبار هم براحتی ۱۳۰ اسب میتونن بگیرن! بهرحال بعضی چیزها در دنیای خودرو روتینه. احتمالا موتور مذکور هممون موتور معروف ۲لیتری ۱۴۸ اسبی هست.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. sina

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        اره فک کنم ?

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. سردبیر

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (748 ديدگاه)

        درود. همانطور که از نام کامل این خودرو هم مشخص هست (۱۲۰PS Sport Black) قدرت معادل ۱۲۰ps یا ۱۱۸ اسب بخار هست. نسخه پایه مزدا ۳ با موتور ۲ لیتری قدرت ۱۴۸ اسبی دارد اما این نسخه خاص سفارشی برای کاهش مصرف سوخت، فقط همین میزان قدرت تولید می کند.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. E 36

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (919 ديدگاه)

      قدرت موتور اشتباه درج شده ، ۱۵۵ اسب هست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. آرمین

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (421 ديدگاه)

    این مدلشم کم کم داره به آخرای عمرش میرسه ما هنوز به نسل قبلیش میگیم نیو!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Reza

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (13 ديدگاه)

      ما چقدر بدبختیم …???

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (259 ديدگاه)

    مصرف سوختش به همه ماشینا میگه زکی.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. فرهاد

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر کنم در قدرت موتور اشتباه شده دوستان هم گفتن نکته اینجاست با ۱۱۸ اسب شتاب ۸.۹ ثانیه زده یکم عجیبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. حسین وی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    مدل ۲۰۰۵ این ماشین از دو لیتر ۱۴۷ اسب کشیده این عجیبه اینجوریه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. محمدرضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    فکر کنم اسب بخارش اشتباه نوشته شده.با توجه به گشتاورش و موتورش به راحتی باید بالای ۱۴۰ تا باشه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. امید

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (138 ديدگاه)

    حتما در مورد قدرت موتور اشتباهی رخ داده.همون مزدا تری اتاق قدیم خودمون صدوسی و هفت اسب بود بعد این که تکنولوژی جدیدتری داره صدو هجده تا!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. میثم

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (46 ديدگاه)

    قدرت موتور رو نمی دونم اشتباه زده یا نه،شاید نسخه خاصی باشه چون موتور ۲ لیتری این ماشین در نسخه وطنی ۱۴۸ اسب و اسکای اکتیو +ها حدود ۱۶۵ اسب قدرت دارن.
    بجز این مسئله مزدا همیشه جذاب و محبوب بوده و هست.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. یاس ی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (923 ديدگاه)

    من کلا جا خوردم، آخه مزدا با موتور ۲ لیتری ۱۱۸ اسب بعد گشتاورش ۲۱۰ نیوتن متر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! موتور ۱.۷ سمند ۱۱۴ اسبه، تا جایی که یادمه ۱۴۷ یا ۱۴۸ اسب قدرت این موتور هستش.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. MaZi Zo0M Z0oM

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (55 ديدگاه)

    با سلام.
    دوستانیکه به قدرت موتور این خودرو ایراد میگیرن و فکر میکنند اشتباهی در درج عدد قدرت موتور رخ داده،همونطور که سردبیر محترم هم فرمودند این نسخه ۲ لیتری بدلیل کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش گازهای الاینده که باعث کاهش مالیات سالیانه خودرو هم میشه در اروپا بخصوص انگلستان،با تغییر برنامه و مپ ecu حداکثر قدرت ان به ۱۱۸ اسب بخار یا همان ۱۲۰ps محدود شده.
    گونه دیگری از همین موتور ۲.۰ لیتری البته با گیربکس دنده ای برای مزدا۳ وجود داره که مختص بازار اروپا و انگلیس بوده که با نسبت تراکم ۱۴ به ۱ قادر به تولید ۱۶۵ps میباشد.
    یا حق…!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. یاس ی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (923 ديدگاه)

    سردبیر لطف کردن ولی یکم دیر گفتن، توی متن هم به این موضوع اشاره ای نشده بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. MaZi Zo0M Z0oM

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (55 ديدگاه)

      فقط تو این بخش بهش اشاره شده:
      مشخصات مزدا ۳ ۱۲۰PS Sport Black

      در کل درسته،بهتر بود توضیحی پیرامونش در متن مقاله داده میشد تا مخاطب ایرانی متوجه جریان کلی این موضوع میشد.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  13. MOHAMMAD.n.r

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (8 ديدگاه)

    مزدا تو این چند سال اخیر پیشرفت های فوق العاده چشم گیری داشته

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا