تست تصادف ناامیدکننده نیسان مارس و مزدا 2
جدیدترین خودروهایی که نتوانستهاند در تستهای تصادف لاتین انکاپ عملکرد خوبی داشته باشند نیسان مارس (میکرا) و مزدا 2 هستند که هر دو در آمریکای جنوبی ساخته و فروخته میشوند.
نیسان مارس که قبلاً در سال 2015 و 2016 تست شده بود و چهار ستاره ایمنی آن برای حفاظت از سرنشینان بزرگسال به سه ستاره تنزل یافته بود هماکنون تنها یک ستاره کسب کرده و از نظر ایمنی سرنشینان خردسال نیز دو ستاره به دست آورده است.
در دادههای منتشر شده توسط لاتین انکاپ آمده است: "فشردگی سینه راننده و سرنشین بالا بوده و خودرو عملکرد غیر پایداری برای بدنه را نشان داده است." نیسان مارس همچنین در تست تصادف جانبی نیز عملکرد خوبی نداشته و فاقد سیستم یادآوری نبستن کمربند ایمنی و لنگرگاههای ایزوفیکس میباشد.
اما همراه نیسان مارس دیگر خودروی ژاپنی یعنی مزدا 2 هم تست شده است. این خودرو که در مکزیک و برزیل ساخته میشود در نسخهی مکزیکی کمی بهتر از نیسان مارس بوده و دو ستاره برای محافظت از سرنشینان بزرگسال و سه ستاره نیز برای خردسالان کسب کرده است.
هاچبک ساب کامپکت مزدا حفاظت خوبی از سرنشینان در تستهای تصادف جلو و جانبی به عمل آورده است؛ اما علیرغم مجهز بودن به سیستم یادآوری نبستن کمربند ایمنی برای صندلیهای جلو و عقب، این خودرو استانداردهای ایمنی لاتین انکاپ را پاس نکرده است.
با این تفاسیر متخصصان ایمنی آمریکای جنوبی و کارائیب تخمین میزنند با بهبود سیستم یادآوری نبستن کمربند ایمنی و اضافه شدن سیستم کنترل پایداری به این خودرو احتمال بهبود عملکرد ایمنی مزدا 2 وجود دارد.
مدیر لاتین انکاپ میگوید:
دولتها باید مشوقهایی برای عرضه خودروها با تکنولوژیهای ایمنی فعالی همچون ESC و ترمز اضطراری خودکار را در نظر بگیرند تا به این ترتیب سطح ایمنی خودروهای فروخته شده در این منطقه ارتقا یابد و به حد استانداردهای جهانی برسد.