امروز در یکی دیگر از قسمتهای سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ گروه سدانهای متوسط خانوادگی رفتهایم. در دوئل قبلی این گروه، فولکسواگن پاسات در برابر نیسان آلتیما قرار گرفت که در این دوئل 1977 رأی به ثبت رسید. پاسات توانست از این آراء، تعداد 1623 رأی را کسب نموده و با 82 درصد از کل آراء به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالیکه آلتیما موفق به کسب 354 رأی شده است. حالا در چهارمین دوئل گروه سدانهای متوسط خانوادگی، فورد فیوژن به مصاف مزدا 6 رفته است.
فولکسواگن پاسات | نیسان آلتیما | تویوتا کمری | هیوندای سوناتا |
فولکسواگن پاسات | ؟ | ||
تویوتا اونسیس | هیوندای i40 | هوندا آکورد | کیا اپتیما |
؟ | هوندا آکورد | ||
مزدا 6 | فورد فیوژن | سوبارو لگاسی | رنو تالیسمان |
؟ | رنو تالیسمان | ||
شورلت مالیبو | پژو 508 | اوپل اینسیگنیا | اشکودا ساپرب |
؟ | ؟ |
مزدا 6
مزدا 6 برای نخستین بار در سال 2002 بهعنوان جایگزینی برای سدان 626 به بازار آمد که پیشینهٔ آن به سال 1970 بازمیگشت. 6 که بزرگترین سدان مزدا محسوب میشود در نسل اول صرفاً بهصورت سدان تا سال 2008 به تولید رسید و سپس در نمایشگاه فرانکفورت 2007 نسل دوم آن رونمایی شد. در این نسل اما نسخههای استیشن و لیفتبک هم به خانوادهٔ مزدا 6 اضافه شدند. سرانجام نمایشگاه خودروی مسکو 2012 جایی بود که نسل سوم مزدا 6 برای اولین بار رونمایی شد. در این نسل که بر روی پلتفرم مشترکی با کراساوور CX-5 ساخته شده است، نسخهٔ لیفتبک کنار رفته و مزدا 6 فقط در دو نسخهٔ سدان و استیشن به تولید میرسد که البته نسخهٔ استیشن در ایالاتمتحده عرضه نمیشود. این سدان متوسط ژاپنی هماکنون با سه پیشرانهٔ چهار سیلندر اسکای اکتیو عرضه میشود که دو نمونهٔ آنها بنزینی و دیگر دیزلی است. ما برای این دوئل پیشرانهٔ 2.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی را برای مزدا 6 انتخاب کردهایم. این موتور قادر به تولید 184 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میگردد.
فورد فیوژن
فورد برای اولین بار از نام فیوژن در سال 2002 برای یک MPV کوچک جهت عرضه در اروپا استفاده کرد. سپس در سال 2005 نیز سدانی متوسط با همین نام جهت عرضه در بازار ایالاتمتحده معرفی شد. نسل اول این سدان آمریکایی تا سال 2012 به تولید رسید اما در سال 2010 مورد یک فیسلیفت و بهروزرسانی عمده قرار گرفت تا اینکه سرانجام نسل کنونی یا دوم آن در نمایشگاه دیترویت 2012 رونمایی شد. از طرف دیگر فورد در اروپا از سال 1993 سدان متوسط دیگری را با نام موندئو عرضه میکرد اما در سال 2012 که نسل چهارم موندئو رونمایی شد مشخص شد که فورد تصمیم گرفته دو سدان موندئو و فیوژن را به یک خودروی واحد تبدیل کرده و با دو نام مختلف در آمریکا و اروپا عرضه کند. البته فیوژن در آمریکا صرفاً بهصورت سدان عرضه میشود اما موندئو در اروپا در نسخههای لیفتبک و استیشن هم ارائه میگردد. موندئو/فیوژن روی پلتفرم CD4 فورد ساخته شده که با خودروهای مختلفی چون لینکلن کانتیننتال، فورد تاروس، فورد C-Max و... مشترک است. فیوژن در ایالاتمتحده با پیشرانههای مختلفی عرضه میگردد که قویترین آنها یک واحد 2.7 لیتری V6 اکوبوست است ولی ما در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی آنها انتخاب کردهایم.
مشخصات فنی
| مزدا 6 | فورد فیوژن |
پیشرانه | 2.5 لیتری 4 سیلندر | 2.5 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | تنفس طبیعی | تنفس طبیعی |
قدرت | 184 اسب بخار | 175 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر | 237 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 8.7 ثانیه | 9.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.1 ثانیه | 16.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 230 کیلومتر/ساعت | 220 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 7.6 لیتر (ترکیبی) | 9.4 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1470 کیلوگرم | 1575 کیلوگرم |
طول | 4.86 متر | 4.87 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.83 متر | 2.85 متر |
حجم صندوق بار | 424 لیتر | 453 لیتر |
قیمت پایه | 22,820 | 23,485 |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9812199]