مزدا3 گرند تورینگ: یک هاچ‌بک دوست‌داشتنی

دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 - 12:30
مطالعه 8 دقیقه
2014 Mazda 3 Hatchback GT
نسل جدید مزدا 3، یک خودروی دوست‌داشتنی اسپرت است که می‌تواند در شهر، سفر و تفریح با شما همراه باشد. یک کلمه برای توصیف این خودرو کفایت می‌کند:...
تبلیغات

نسل جدید مزدا 3، یک خودروی دوست‌داشتنی اسپرت است که می‌تواند در شهر، سفر و تفریح با شما همراه باشد. یک کلمه برای توصیف این خودرو کفایت می‌کند: اسپرت. هاچ بک این مدل شاید نزدیک‌ترین رقیب برای فورد فوکوس و فولکس‌واگن گلف به شمار آید. و حالا مدل GT یا گرند تورینگ هم جذابیت‌های افزون‌تری را به نمایش می‌گذارد.

طراحی مدل‌های 2014 بسیار دل‌نشین‌تر از نسل قبلی مزدا 3 است. احتمالاً با نمونه هایی از این نسل جدید برخورد داشته‌اید. مخصوصاً در مناطق آزاد، تعداد بیشتری از این خودروی جذاب و خوش قیمت را می‌توان مشاهده کرد. در برخورد نزدیک، دیگر از یک خودروی فشرده و جمع‌وجور خبری نیست و با بازی با احجام و خطوط، ترکیبی استوار، مدرن و قدرتمند ایجاد شده است. کار طراحان در ارائه سبک کودو، بسیار قابل تحسین است. زیرا نتیجه کار، وقار بیشتر، در عین سبک منحصربه‌فرد طراحی خودرو است. حالا به نظر می‌رسد مزدا شخصیت خود را بازیافته است.

با اینکه ابعاد مزدا دست‌نخورده باقی مانده، اما در فضای داخلی با افزایش حجم روبرو خواهید شد. این افزایش فضا بیشتر در صندلی‌های عقب ملموس است. بنابراین یکی از انتقادها به مزدا 3 با پاسخی درخور از طرف سازنده روبرو شده است. فضای بار در مدل هاچ بک نیز به اندازه کافی مهیاست و حتی با تا کردن صندلی‌های عقب، می‌توان یک دوچرخه را نیز در آن قرار داد.

طراحی داشبورد نیز کاملاً بروز و جذاب است. البته ممکن است به الهام گرفتن از ایده‌های مرسدس بنز کلاس A و C نیز متهم شود. مخصوصاً در نشانگر بزرگ میانی که به شکل یک تبلت است و یا دایره فرمان. با این وجود، ارگونومیک خوب و راحتی استفاده در اولویت مزدا بوده‌اند.

صندلی‌های اسپرت با نگه‌دارنده های جانبی و روکش تیره فضای داخلی در مدل جی تی همراه با یک سیستم سرگرمی ویژه از تفاوت‌های این مدل با نسخه‌های استاندارد مزدا 3 می‌باشند. مدل مورد آزمایش با تریم چرمی، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی چند منظوره به عنوان سیستم کنترل و فرماندهی، سنسور باران و برف‌پاک‌کن اتوماتیک، چراغ‌های بی زنون خودکار (زاویه و روشن-خاموش)، سیستم صوتی Bose با 9 بلندگو و بسیاری از تجهیزات دیگر، در مجموع 26495 دلار قیمت دارد. این در حالیست که ارزانترین مدل حدود 19 هزار دلار قیمت دارد.

میزان مقاومت پیچشی شاسی تا 30 درصد بهبود یافته این در حالی است که مزدا این کار را بدون افزایش وزن به انجام رسانده است. فرمان نیز دقیق و سریع است و سیستم تعلیق جدی نیز حداقل لرزش را منتقل می‌کند.

پسوند GT ممکن است باعث گمراهی شما شود تا انتظار یک هاچ بک آتشین را داشته باشید اما باید کمی انتظارات خود را تعدیل کنید. پیشرانه این مدل یک موتور چهار سیلندر خطی 2.5 لیتری با تکنولوژی اسکای اکتیو است که با تنفس طبیعی و تزریق مستقیم سوخت، 184 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نسبت به نسل قبلی، 17 اسب بخار و 23 نیوتن متر، افزایش را نشان می‌دهد. این موتور با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جفت می‌شود که امکان تغییر دنده از طریق پدال‌های روی فرمان نیز وجود دارد.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر این مدل، 7.2 ثانیه و نهایت سرعت آن 212 کیلومتر بر ساعت (محدود شده) می باشد. مصرف سوخت این مدل در بزرگراه 6.19 و در شهر 8.4 لیتر است که برای یک هاچ‌بک اسپرت پنج درب، ارقام خوبی محسوب می‌شوند.

با وجودی که مزدا 3 هاچ‌بک، بیشتر یک خودرو برای درون شهر است اما در بزرگراه هم با سرعت بالا، نسبتاً آرام بوده و عکس‌العمل‌های خوبی دارد. عملکرد سریع گیربکس اتوماتیک آن نیز از نقاط روشن آن می‌باشد. حالت ورزشی بیشتر با روحیه جوانان سازگار است و به خوبی لذت رانندگی را دوچندان می‌کند. عملکرد پدال ترمز هم خوب و در زمان ترمزگیری، واکنش آن سریع است. اما صندلیها در سفرهای طولانی خسته کننده اند.

[jwplayer mediaid="73454"]

علاوه بر چابکی و کیفیت سواری، مزدا 3 از راندمان بالای مصرف سوخت، کابین بروز رسانی شده و مدرن و چهره اسپرت بهره می‌برد. به همین دلایل است که این خودرو تا فینال در بخش انتخاب خودروی سال نیز پیش رفته است. بنابراین به عنوان یکی از نامزدهای شایسته برای خرید می توان روی آن حساب کرد. [دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.