مزدا

معرفی مزدا CX-90، شاسی‌بلند هفت‌نفره جدید با پیشرانه 6 سیلندر خطی توربو

شاسی‌بلند جدید مزدا CX-90 با موتور ۳.۳ لیتری توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت معرفی شده و قصد رقابت با مدل‌های لوکس‌تر بازار را دارد.

مزدا سرانجام شاسی‌بلند هفت‌نفره جدید خود برای بازار آمریکای شمالی یعنی CX-90 را رسماً رونمایی کرده است. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم محرک عقب جدید با ویژگی‌های اسپرتی ساخته شده است و جایگزین مدل قدیمی CX-9 می‌شود، قصد دارد پا را از رقابت با مدل‌های اقتصادی بازار فراتر گذشته و با شاسی‌بلندهای لوکس سرشاخ شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های CX-90 تجهیز به یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو است که با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور، این شاسی‌بلند بزرگ را به قوی‌ترین محصول تولیدی تاریخ مزدا تبدیل کرده است.

این پیشرانه همچنین از سیستم هیبریدی خفیف هم با یک موتور الکتریکی کوچک بهره می‌برد که بین پیشرانه و گیربکس نصب شده است. به گفتهٔ مزدا، این موتور آن‌قدر قدرت دارد که می‌تواند CX-90 را در سرعت‌های پایین بدون نیاز به پیشرانهٔ بنزینی حرکت دهد؛ اما برای کسانی که خواهان نقش پررنگ‌تر الکتریسیته در قوای محرکه هستند، یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم ارائه می‌شود که از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند و ۳۲۳ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مزدا فعلاً برد تمام الکتریکی این نسخه را اعلام نکرده ولی میدانیم که به یک پکیج باطری ۱۷.۸ کیلووات ساعتی مجهز است.

هردو نسخه به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید بدون مبدل گشتاور سنتی استفاده می‌کنند. به گفتهٔ مزدا، به لطف استفاده از نیروی برق، این گیربکس عملکرد روانی خواهد داشت که احساس لوکس و تجربهٔ رانندگی نرمی را فراهم کرده و درعین‌حال، مصرف سوخت را هم کاهش می‌دهد. همچنین صرف‌نظر از نوع پیشرانه، در CX-90 موتورها که به‌صورت طولی نصب می‌شوند، بیشتر نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنند.

علاوه بر این، شاسی‌بلند جدید مزدا به تکنولوژی بهبود هندلینگ این شرکت بنام «کنترل وضعیت حرکتی» هم مجهز شده است. این سیستم که برای اولین بار در MX-5 مدل ۲۰۲۲ ارائه شد، در پیچ‌ها با اعمال فشار ترمز اندکی روی چرخ داخلی عقب، به کاهش بادی‌رول کمک کرده و حس و حالت بهتری به خودرو می‌دهد. در همین حال، پلت‌فرم CX-90 با استحکام بالاتری طراحی شده و حتی صندلی‌ها و سیستم تعلیق هم برای تعادل و کنترل بهتر تنظیم شده‌اند. به لطف این ویژگی‌ها، شاسی‌بلند بزرگ مزدا حال و هوای اسپرتی بیشتری داشته و بیشتر شبیه یک خودروی سواری احساس می‌شود تا کراس‌اوور سه ردیفه.

در داخل CX-90 شاهد نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۲.۳ اینچی در بالای داشبورد هستیم درحالی‌که صفحه آمپر دیجیتالی هم برای راننده قابل سفارش است و پورت‌های USB-C برای همهٔ سرنشینان ارائه می‌شود. برای طراحی خودرو نیز مزدا از تاریخ ژاپنی خود الهام گرفته و در جای‌جای کابین از چرم ناپا، چوب، کروم و پارچه استفاده کرده است. این متریال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هماهنگی کاملی با یکدیگر داشته باشند.

از همین فلسفه در بیرون خودرو هم استفاده شده و بدنه با منحنی‌های بیشتر و خطوط تیز کمتری طراحی شده است. با انتخاب پکیج‌های تزئینی مختلف می‌توان میزان تریم‌های کرومی را کم یا زیاد کرد درحالی‌که رینگ‌های ۲۱ اینچی برش الماسی با رنگ مشکی متالیک هم قابل سفارش خواهد بود. مزدا CX-90 که به‌طور خاص برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده است، در بهار آینده راهی نمایندگی‌های فروش می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. hssn

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (477 ديدگاه)

    حس خوبی نسبت به مزدا توی چند سال آینده دارم ، طی سال های گذشته خودروهای خوبی معرفی کرده
    امیدوارم برای الکتریکی سازی هم برنامه داشته باشه ، حالا که داره برمیگرده روی دور حیفه بخاطر الکتریکی سازی دوباره آسیب ببینه

    موافقم 119
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (785 ديدگاه)

      اینجا ریپلی میکنم
      چون واقعا کسی نگفت ازش
      الان طراحی عقب ماشین
      اوور هنگ و ستون اخر
      و نمای جانبی خوبه ؟؟؟؟
      در کل طراحیش به عنوان اس یو وی
      مزدا قابل قبول نیست
      اصلا کسی نتونست متوجه بشه
      نمای جلوی ماشین شاید بشه
      پذیرفت
      ولی وقتی میری جلو تر از نصفه ی عقب
      دیگه قابل حضم نیست 🚶‍♂️

      موافقم 5
      مخالفم 128
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (713 ديدگاه)

        خیلی هم زیباست کجاش قابل حضم نیست

        موافقم 57
        مخالفم 1
      2. حسین

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (785 ديدگاه)

        نمیدونم حقیقت
        شاید من با این غول مزدا
        نتونستم کنار بیام
        شایدم از نزدیک یا با عکسای بیشتر
        بشه بهتر قضاوت کرد

        اما در کل مزدا رو دوست دارم
        مخصوصا مزدا ۳
        جاش تو ایران با قیمت
        واقعی خالیه واقعا
        قطعا اگر بیرون ایران بودم
        جزو اولین خودرو هام بود

        موافقم 12
        مخالفم 6
      3. مانی

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        از بقیه زوایا مشکل خیلی‌ کوچیکه
        تو اون عکس خاص تابش نور از زاویه خاص مشکل رو بزرگتر از واقعیت کرده

        موافقم 2
        مخالفم 5
      4. حاجی

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        مزدا همیشه این شکلی بوده

        موافقم 3
        مخالفم 0
      5. سیاوش

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        شما وقتی این ماشین را از نزدیک ببینید متوجه شاهکار این برند میشید. توی عکس و فیلم نمیشه نظر داد. باید از نزدیک ببینید که چقدر فوق العاده هست

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. علی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      آی خداجون من یه مزدا میخوام!!! خیلی دوسش دارم ، یه کمپانی بدون ادعا ، بدون تبلیغات آنچنانی اما فوق العاده کارآمد و کاربردی

      موافقم 30
      مخالفم 0
    3. net

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      چراغ جلو ناشیانه و خیلی بد هست و خط استیل سفید که از سمت چراغ جلو رفته به زیر جلوپنجره خیلیییی بد هست و اکثر ماشینهای مزدا این خط استیل سفید بد زیر جلوپنجره رو دارند. زیر جلوپنجره های ماشینهای مزدا بدون خط استیل خیلی قشنگره حداقل اگر خط استیل زیر جلوپنجره تیره بود کمتر تو چشم میزد

      موافقم 6
      مخالفم 24
  2. بهنام

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (828 ديدگاه)

    به به ژن خوب دوباره ماشین جدید زد . ای جان

    موافقم 88
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      بعیده چندان موفق بشه cx60 پلاگین هیبرید ۵۵_۶۵ هزار دلاره این میره نزدیک ۷۰_۸۰ حتما که خیلی گرون هست

      موافقم 3
      مخالفم 41
      1. phonix

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        مزدا با توجه به کیفیت بالای خودش و اینکه مشکل فنی نداره و کم هم نمیزاره در این بخش مشکلی در این بازه قیمتی نداره
        برخلاف باقی ژاپنی سازان که اقتصادی هستن و یک بخش لوکس دارند مزدا خودش داره شروع به لوکس سازی میکنه

        موافقم 50
        مخالفم 0
      2. سیاوش

        ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (3 ديدگاه)

        باید خدمتتون بگم که فول آپشن ترین مدلش که GT هست قیمتش حدود ۵۵۰۰۰ دلار هست

        موافقم 3
        مخالفم 0
  3. AMD

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    میتونه کنار بهترین مدل های کلاس خودش باشه.

    موافقم 64
    مخالفم 0
  4. MOHAMMAD.n.r

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    مثل همیشه شیک و عالی
    قرار بود این موتور ابتدا روی نسل جدید مزدا ۶ نصب بشه، ولی خب بازار دنبال شاسی بلنده…
    این موتور روی مزدا ۶ و طبق گفته ها دف عقب فوقالعاده میشه

    موافقم 67
    مخالفم 0
  5. محمدرضا

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    عجیبه همه دارن موتور هارو کوچک میکنند مزدا بزرگ
    قبلا بزرگ ترین موتود c class شش لیتری بود الان ۲ لیتریه
    مزدا قبلا هم موتور ۶سیلندر داشته؟؟

    موافقم 42
    مخالفم 1
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      وی 6 تنفس طبیعی خوبی داشت رو مزداد6.نکته خوبش اینجاست که برا 6 خطی حجم خوبی داره همه 3 لیتری هستن این 300 سیسی بیشتر حجم داره این حس خوبی میده

      موافقم 39
      مخالفم 1
    2. MOHAMMAD.n.r

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      بله قبلا هم موتور ۶ سیلند داشتن ولی خورجینی بود.
      مربوط به زمان همکاری مزدا و فورد میشد.
      شش سیلندر ۳.۷ لیتری. روی مزدا ۶ و سری سی ایکس نصب میشد.
      مزدا ۶ با اون موتور رقیب اریون-اوالون، ماکسیما، فورد فیوژن و شورلت مالیبو و ازرا و کادنزا و یه مدل از فولکس واگن که یادم نیست( فکر کنم ارتئون)
      بقیه موتور های ۶ سیبندر مزدا رو حضور ذهن ندارم الان.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  6. مهران

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    داخل و البته بیرونش حس امنیت میده👌
    نمای جلوی خودرو خیلی شیک و جفت و جوره.این سادگی شیک و زیبا رو دوست دارم.نمای عقبشم همینطور.داخلشم شلوغ کاری نکرده که این حداقل برای من مهمه

    موافقم 43
    مخالفم 0
  7. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم اووف

    موافقم 37
    مخالفم 0
    1. Mohsen63

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (34 ديدگاه)

      عالی.مزدا عشقه

      موافقم 5
      مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (4940 ديدگاه)

    مدلای CX جزو ماشینای برتر کمپانی مزدا هستن که بعد از یک دهه بدون تغیر موندن از سال ۲۰۱۷ به اینور با طراحیا و موتورای جدید وارد بازار شدن ……. از نظر من رقیبای اصلی مزدا CX90 رو باید تویوتا هایلندر و هوندا پایلوت بدونیم

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. MohammaD

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (343 ديدگاه)

      البته اینایی که آخر کامنتتون ذکر کردید رقیب cx9 هستن
      cx90 در واقع جزو گام های اول مزدا برای تبدیل شدن به برند لوکس هست و با توجه به انجین ها ، دیزاین و طراحی ، کیفیت و ….. فک نمی کنم چیزی از لکسوس RX و آکورا MDX کم داشته باشه

      اما نظر شخصی اینکه مزدا در حال حاضر بهترین خودروساز ژاپن هستش و این ماشین جدیدش رو هم به سختی میشه ازش ایراد گرفت .

      موافقم 28
      مخالفم 5
      1. زیزیگولو

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (4940 ديدگاه)

        مزدا CX90 جایگزین و فیس لیفت مزدا CX9 هستش و از نظر من و خیلیای دیگه رقیباش همینایی هستن که گفتم

        موافقم 12
        مخالفم 5
        1. MohammaD

          ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (343 ديدگاه)

          شما و خیلیای دیگه نظرتون بمونه برای خودتون . شایدم درست باشه ولی این حجم از قاطعیت و اطمینان از خود واقعا جالبه اونم تو مقطعی که هنوز ماشین تست و بررسی و مقایسه نشده.

          اگه این مدل جایگزین هست لزوما دلیل نمیشه که از نظر جایگاه و کلاس همونی باشه که قبلاً بود ! ولوو هم در طول زمان لوکس تر شد . شاید شما از اون دسته ای هستید که چار روز دیگه مزدا پا به پای بی ام و پیش بره همچنان اونو اکونومی تلقی خواهید کرد

          آیا همون خیلیای دیگه تو رقیب بودن x7 و glc هم با شما هم نظرن یا نه ؟!

          {قصد دارد پا را از رقابت با مدل‌های اقتصادی بازار فراتر گذشته و با شاسی‌بلندهای لوکس سرشاخ شود.}

          کاش حداقل این تیکه از متن و با دقت میخوندید

          موافقم 4
          مخالفم 1
  9. arshiaSVJ

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    به نظرم می‌تونه شروع سطح جدیدی باشه برای مزدا

    موافقم 26
    مخالفم 0
  10. Hassan

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    به به ، اصلا تیتر رو خوندم کیف کردم. اینکه ۶ سیلندر خطی ، ای جان ، حالم از این ماشین کنترلی های برقی بهم میخوره، مزدا شما جات تو قلب ماست !

    موافقم 36
    مخالفم 1
  11. بهزاد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    مزدا تقریبا از کلاس متوسط به یک رده بالاتر کوچ کرده و با این خودرو مشخصه به دنبال بازار لوکس پسندهاست و انصافا هم ماشین خوبی ساخته.
    در تبلیغاتش هیرویوکی سانادا(هیرو) حضور گسترده داره و در شروع معرفی که میگه مازدا با ته صدایی که آدمو یاد سامورایی ها میندازه حس زیبایی منتقل میکنه.

    موافقم 32
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    یکی از دوستان مدل cx9 پلاک منطقه آزاد انزلی رو داره
    ۷۵ میلیون خریده بود
    چند ساله داره…..تو بهترین وضعیت
    وصف نشدنیه این ماشین
    مزدا همون‌طور که گفته بود،،،،قراره یه برند لوکس بشه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  13. کرگدن باواریا

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (585 ديدگاه)

    مزدا از اول باکلاس و پرستیژ بالا بود و هست و خواهد بود.

    موافقم 22
    مخالفم 0
  14. sina

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    کیفیت می باره از عکساش

    موافقم 21
    مخالفم 0
  15. مهردادکمال

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1827 ديدگاه)

    مردم ایران نسبت به محصولات مزدا به خاطر لفظ مزدا(بر گرفته از اهورامزدا) و خاطرات خوبی که با محصولات بخاطر دوام و خوش قیمتی و زیبایی مزدا داشتن حس خوبی دارند

    موافقم 29
    مخالفم 0
  16. بهنام

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (828 ديدگاه)

    بهترین ماشینم مزدا ۳۲۳ بود . واقعا خاطه انگیز بود . نرمی ، دوام، گازخور عالی داشت گرچه قدرتمند نبود.زیبا بود و هر روز یه خواستگار داشت. درکل نمیشه مزدا رو دوست نداشت

    موافقم 17
    مخالفم 0
  17. Hadi

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    شاهکار ساخته مزدا 👌🏼
    خیلی طراحی زیبا و با ابهتی داره و مزدا بودنش رو به خوبی نشون میده…
    موتور ۶ خطی هم که دیگه عالیه با ۳۴۰ اسب قدرت و گشتاور ۵۰۰ تایی کاملا کافیه…
    کابینش لوکس و باکیفیت و زیباست و کاملا ارگونومیک طراحی شده…
    امیدوارم موفق باشه فروش خوبی داشته باشه و بزودی نسل جدید مزدا 6 هم با همین موتور و دیفرانسیل عقب معرفی بشه 👌🏼

    موافقم 16
    مخالفم 0
  18. Amin

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    زیبا و با وقار ، در عین حال ساده …
    به نظرم هیچ چیز نسبت به رقبا کم نداره ، حداقل روی کاغذ
    مزدا هم جزو برند هایی هست که نمیشه کم تر از این ازش انتظار رفت …واقعا پرفکت کار می‌کنه

    موافقم 15
    مخالفم 0
  19. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 8
    مخالفم 0
  20. net

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    نسبت به کراس اورهای دیگر مزدا این ماشین طراحی داخلی و بیرونی قشنگتری داره.طراحی چراغ عقب خوبه اگر خط سفید و مشکی داخل چراغ عقب نبود و یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد.چراغ جلو خیلی بد هست و مثل بقیه ماشینهای مزدا که خط استیل زیر جلوپنجره وجود داره بد هست.عکس دوم که زیر شیشه دربها خط سفید نازک داره قشنگتره اگر خط سفید بالای شیشه دربها در قسمت ستون شیشه عقب کمی پهن نشد ه بود قشنگتر میشد و عکس اول که زیر شیشه دربها خط مشکی داره و خط سفید نداره بد هست.برای کراس اور سه ردیف صندلی جالب نیست و دو ردیف صندلی کافی هست.صفحه نمایش روی داشبورد ارتفاعش ۳ سانتی متر بیشتر بود قشنگتر میشد.طراحی داخلی و کنسول و صندلی و داشبورد و فرمان خوبه اگر طراحی داخلی یکپارچه مشکی بود قشنگتر میشد.سقف سانروف بزرگش که تا ردیف دوم صندلی رفته خوبه.رینگش زیبا نیست اگر رینگ خاکستری بود قشنگتر میشد.اگر دو اگزوز دایره ای در سمت چپ و راست داشت قشنگتر میشد

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. net

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (3149 ديدگاه)

      اصلاحیه
      نسبت به کراس اورهای دیگر مزدا این ماشین طراحی داخلی و بیرونی لوکستر و قشنگری داره

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. سیاوش

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      داخل کاملا مشکی هم داره که اینجا نشون داده نشده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  21. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    مزدا عشق خالص

    موافقم 7
    مخالفم 1
  22. Peyman.JDM

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (60 ديدگاه)

    عالی بود
    یکی از خبرای خوبی که اخیرا شنیدم
    طراحیش واقعا عالیه زبان طراحی مزدا رو حفظ کرده و موتورشم راضی کنندست
    واقعاً کیفیت از کابین میباره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  23. Royal Driver

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    واقعا خاص. مزدا بدون حاشیه داره بهترین کارو میکنه. روز به روز هم کیفیتش میره بالاتر. ایول.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  24. محمدعلی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مزدا اصالت خودش رو به خوبی حفظ کرده
    فرم دریچه کولر هاش هنوز شبیه مزدا دو هزار های قدیمی هست ولی با کیفیت عالی

    در کل مزدا باشه هر مدلی باشه عالیه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  25. HesamS500

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (123 ديدگاه)

    گل کاشته واقعا
    ما هم اینجا تیگو ۸ پرو مکس ۲ونیم میلیاردی داریم

    موافقم 6
    مخالفم 1
  26. بهزاد

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (40 ديدگاه)

    می ارزه به صد تا جنسیس ….اصالت از سرو روش میباره

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا