دوئل مزدا 2 و اوپل کورسا

شنبه 24 تیر 1396 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
Mazda-2-VS-Opel-Corsa
برای قسمتی دیگر از سری رقابت‌هایی خودرویی پدال سراغ گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که در دومین دوئل آن دو هاچ‌بک پریمیوم یعنی آئودی A1 و...
تبلیغات

برای قسمتی دیگر از سری رقابت‌هایی خودرویی پدال سراغ گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که در دومین دوئل آن دو هاچ‌بک پریمیوم یعنی آئودی A1 و آلفارومئو میتو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد 1533 رأی به ثبت رسید که از این میزان A1 توانست 1011 رأی را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب این هاچ‌بک کوچک آلمانی توانست با کسب 66 درصد از کل آراء راهی مرحلهٔ بعد گردد درحالی‌که میتو موفق به کسب 522 رأی شد. حالا امروز در سومین دوئل این گروه، مزدا 2 و اوپل کورسا به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

آئودی A1

آلفا میتو

فورد فی‌یستا

ام‌جی 3

آئودی A1

 ؟

پژو 208

سوزوکی بالنو

رنو کلیو

هوندا فیت

پژو 208

 ؟

تویوتا یاریس

فیات آرگو

فولکس‌واگن پولو

سئات ایبیزا

 ؟

 ؟

نیسان میکرا

اشکودا فابیا

مزدا 2

اوپل کورسا

 ؟

 ؟

مینی کوپر

دی‌اس 3

کیا ریو

شورلت سونیک

 ؟

 ؟

سوزوکی سویفت

سیتروئن C3

هیوندای i20

میتسوبیشی میراژ

 ؟

 ؟

مزدا 2

مزدا 2 یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت است که برای اولین بار در سال 1996 به‌عنوان جایگزین مدل 121 به بازار آمد. خودرویی که در اصل همان پراید خودمان بود. البته نسل اول مزدا 2 با نام دِمینو عرضه شد اما از سال 2002 با معرفی نسل دوم، در کنار نام دِمینو، در برخی بازارها با نام مزدا 2 عرضه شد. این خودرو در نسل‌های اول و دوم استایل جعبه‌ای شکلی داشت و بیشتر به یک استیشن کوچک شبیه بود اما از نسل سوم که در نمایشگاه ژنو 2007 رونمایی شد، استایل مزدا 2 به‌طور کامل تغییر کرده و به هاچ‌بک‌های معمول سگمنت B شبیه گردید. این نسل از مزدا 2 در کشورمان هم توسط گروه بهمن عرضه شد؛ اما این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ژاپنی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی شد. این نسل از مزدا 2 مطابق زبان طراحی جدید مزدا شکل گرفته و به برادران بزرگ‌ترش یعنی مزدا 3 و مزدا 6 شباهت دارد. در نسل‌های اول و دوم، مزدا 2 تنها به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شد اما از نسل سوم نسخه‌های سدان و هاچ‌بک سه‌در هم به خانوادهٔ آن اضافی شد درحالی‌که از نسل کنونی، نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در کنار گذاشته شد و این خودرو در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود. نسخهٔ سدان مزدا 2 در ابتدا با برند سایون و با نام iA در ایالات‌متحده عرضه گردید ولی پس از انحلال سایون، هم‌اکنون این خودرو با نام تویوتا یاریس iA در آمریکا عرضه می‌شود. برای مزدا 2 سه پیشرانهٔ مختلف تنفس طبیعی قابل انتخاب است که یک نمونهٔ آن‌ها دیزلی و دو موتور دیگر بنزینی هستند. برای این رقابت ما پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که 90 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط سه گیربکس مختلف ازجمله یک واحد 5 سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

اوپل کورسا

اوپل کورسا یکی از مشهورترین هاچ‌بک‌های آلمانی است که از پیشینهٔ باسابقه‌ای هم برخوردار است. نسل نخست این خودرو برای اولین بار در سال 1983 معرفی شد و به مدت 10 سال تا سال 1993 روی خط تولید قرار داشت تا اینکه با نسل دوم جایگزین شد. نسلی که به یکی از محبوب‌ترین نسل‌های کورسا تبدیل شد. این خودرو در انواع مختلفی مانند هاچ‌بک و سدان و با نام‌ها و برندهای گوناگونی مانند اوپل، بیوک و شورلت (همگی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز) در کشورهای مختلف عرضه شد. نسل دوم کورسا در کشورمان هم عرضه شد که حتی هنوز هم می‌توان نمونه‌هایی از آن‌را در خیابان‌ها مشاهده کرد. تولید این نسل در سال 2000 در اروپا متوقف و با نسل سوم جایگزین شد اما همچنان تا سال 2005 در چین و تا 2010 در آمریکای جنوبی به تولید رسید. حتی هنوز هم خودرویی که از نسل دوم اوپل کورسا مشتق شده با نام شورلت شِوی در مکزیک در حال تولید است. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت آلمانی-آمریکایی هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که در نمایشگاه پاریس 2014 رونمایی شد. این خودرو روی پلت‌فرم SCCS جنرال موتورز-فیات ساخته شده که با خودروهایی چون آلفارومئو میتو و اوپل آدام مشترک است. کورسا که همانند دیگر محصولات اوپل در بازار بریتانیا با برند واکسهال عرضه می‌شود، هم‌اکنون در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید می‌رسد. البته نسخهٔ ون این خودرو نیز با نام کورساون تولید می‌شود که بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در ساخته شده است. نسل قبلی این خودرو نیز در تعداد محدودی در کشورمان هم عرضه گردید. این خودرو هم با موتورهای مختلفی به بازار عرضه می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها در مدل داغ و اسپرت OPC ارائه می‌گردد. این مدل 205 اسب بخار قدرت دارد؛ اما کورسا با پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ خود به این رقابت آمده که 90 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور دارد.

 

مشخصات فنی

مزدا 2

اوپل کورسا

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

1 لیتری 3 سیلندر

تنفس

طبیعی

توربوشارژ

قدرت

90 اسب بخار

90 اسب بخار

گشتاور

150 نیوتن متر

170 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

9.4 ثانیه

11.9 ثانیه

مسافت 400 متر

17.6 ثانیه

17.7 ثانیه

حداکثر سرعت

185 کیلومتر/ساعت

180 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

5.7 لیتر (ترکیبی)

4.8 لیتر (ترکیبی)

وزن

975 کیلوگرم

1088 کیلوگرم

طول

4.06 متر

4.02 متر

فاصلهٔ محوری

2.57 متر

2.51 متر

قیمت پایه

16,600 دلار

13,900 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9789191]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.