معرفی نسل جدید مزدا CX-5، لوکستر و پیشرفتهتر با ظاهر آشنا
مزدا CX-5 از زمان عرضه در سال 2012 با فروش بیش از 4.5 میلیون دستگاه، موفقیتی خیرهکننده داشته است. این خودرو با فروش بیش از 1.6 میلیون دستگاه در آمریکا، پرفروشترین محصول مزدا در این بازار است. بااینحال، در سالهای اخیر و با معرفی مدلهای جدید مانند CX-50، CX-70 و CX-90، به نظر میرسید CX-5 کمی مورد بیتوجهی قرار گرفته است. مزدا حالا با نسل سوم CX-5 این مشکل را برطرف کرده و طراحی تکاملیافتهای را ارائه داده است که همچنان آشنا به نظر میرسد.
نسل جدید CX-5 بلافاصله قابلتشخیص است زیرا در نمای جلویی اما جلوپنجره آشنای مزدا به همراه چراغهای باریک دیده میشود که بهخوبی با اطراف آن هماهنگ شدهاند. سپر اسپرتتر با ورودیهای هوای برجستهتر نیز به این بخش اضافه شده است. در کنارهها، خط شانهای تیزتر و درهای عقب بلندتر برای دسترسی راحتتر سرنشینان عقب دیده میشود. در عقب، ترکیبی از خطوط نرم و سطوح سیال دیده میشود. چراغهای عقب باریک، درب صندوق مدرن با نوشته MAZDA بهجای لوگو، سیستم اگزوز دوگانه، تزئینات مشکی براق و رینگهای 19 اینچی قابل سفارش، از دیگر ویژگیها هستند. CX-5 جدید علاوه بر طراحی مدرنتر و لوکستر، بهطور قابلتوجهی بزرگتر از مدل قبلی است. طول خودرو 114 میلیمتر افزایش یافته و فاصله محوری 76 میلیمتر رشد کرده است. عرض نیز بیش از 13 میلیمتر بیشتر شده است.
طراحی مدرن به کابین نیز راه یافته و بازطراحی مینیمالیستی را به همراه دارد. نمایشگر اطلاعات-سرگرمی بزرگ 15.6 اینچی در میانه داشبورد بیشترین توجه را جلب میکند و متأسفانه، مزدا رویکرد کاهش دکمهها را در پیش گرفته که هرچند ظاهری تمیزتر و مدرنتر ایجاد کرده اما اکثر کنترلها و تنظیمات حالا از طریق نمایشگر اطلاعات-سرگرمی انجام میشود. صفحه آمپر دیجیتال و فرمان جدید با نوشته MAZDA هم از دیگر ویژگیهای داخلی هستند. با افزایش ابعاد، سرنشینان عقب از فضای بیشتر برای پا، زانو و سر برخوردار خواهند شد. فضای بار نیز 51 میلیمتر در طول و بیش از 25 میلیمتر در ارتفاع افزایش یافته است.
نسل سوم CX-5 ابتدا با موتور 2.5 لیتری SkyActiv-G چهار سیلندر عرضه میشود که 187 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مشخصات مشابه مدل قبلی است و موتور همچنان به گیربکس شش سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک استاندارد متصل است. بااینوجود، مزدا میگوید پیشرانه برای انعطافپذیری بیشتر تنظیم شده تا هم پاسخگویی تیزتری داشته باشد و هم در رانندگی آرامتر، رفتاری نرم و بیصدا ارائه دهد.
در اروپا، CX-5 با موتور 2.5 لیتری e-Skyactiv G بنزینی با فناوری هیبریدی خفیف 24 ولت و سیستم ترمز باسیم عرضه خواهد شد. این موتور اما نسبت به نسخه آمریکایی ضعیفتر است و 140 اسب بخار قدرت و 238 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نسخه در اروپا با گزینههای دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک عرضه میشود. این مشخصات ممکن است کمی ناامیدکننده باشد اما یک پیشرانه پلاگینهیبریدی کاملاً جدید در سال 2027 به خط تولید اضافه خواهد شد. این شاسیبلند جدید اوایل سال آینده در آمریکا عرضه خواهد شد و احتمالاً قیمت آن از مدل قبلی که از 28,770 دلار شروع میشود، بیشتر خواهد بود.