نگاهی به تاریخچه چهار نسل مزدا MX-5 میاتا

شنبه 10 آبان 1399 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
mazda-mx-5-evolution
زمانی که مزدا برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو 1989 اقدام به معرفی MX-5 میاتا کرد مأموریتی واضح برای آن در نظر گرفت. این خودرو به دنبال جذب...
تبلیغات

زمانی که مزدا برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو 1989 اقدام به معرفی MX-5 میاتا کرد مأموریتی واضح برای آن در نظر گرفت. این خودرو به دنبال جذب جوانان بود. فرمول وزن و قدرت پایین در آن زمان کمی عجیب جلوه می‌کرد اما گذشت زمان نشان داد که فرمول مزدا تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده است.

MX-5 این روزها به عنوان یک خودروی اسپورت اساسی شناخته می‌شود و مناسب افرادی است که به دنبال تجربه رانندگی در هوای باز هستند. در ادامه خواهیم دید که این خودروی کوچک طی این سال‌ها همچنان فرمول موفقیت‌آمیز خود را حفظ کرده است. بیایید نگاهی به چهار نسل MX-5 میاتا داشته باشیم.

  • نسل اول (سال‌های 1989 تا 1997)

اولین نسل این خودرو که به عنوان مدل سال 1990 وارد بازار شد قدرت زیادی نداشت. پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی MX-5 میاتا نسل اول قدرت 115 اسب بخاری داشت و حتی با وجود وزن حدود یک تنی این خودرو شتاب 9 ثانیه‌ای را ثبت می‌کرد؛ اما این امر باعث نشد سواری هیجان‌انگیز این رودستر دو نفره فراموش شود. میاتا در طی همین مدت کوتاه قلب طرفداران را تسخیر کرد و چندین جایزه مختلف به دست آورد.

  • نسل دوم (سال‌های 1998 تا 2005)

وقوع تأخیر در فرایندهای تولید باعث شد میاتای نسل دوم به عنوان مدل 1999 روانه بازار آمریکا شود اما همین زمان نیز شاهد جایگزینی چراغ‌های مخفی شونده با نمونه‌های ثابت بودیم که دلیل آن قوانین جدید بود. این نسل از MX-5 همچنین از پیشرانه 1.8 لیتری با قدرت 140 اسب بخار استفاده می‌کرد. در سال 2001 نسخه فیس لیفت این خودرو معرفی شد. این نسل همچنین تنها نسلی بود که به‌صورت استاندارد با پیشرانه توربوی 180 اسبی و با نام مزدا اسپید میاتا تولید شد.

  • نسل سوم (سال‌های 2005 تا 2015)

سومین نسل که با کد NC شناخته می‌شد در سال 2005 معرفی شد اما هنوز هم همان فرمول اساسی مزدا را به همراه داشت. پف‌های گلگیر باعث شده بودند این خودرو بزرگ‌تر و گیراتر به نظر برسد. نیروگاه این نسل از نوع 2 لیتری با قدرت 170 اسب بخار بود که با یک گیربکس 5 یا 6 سرعته دستی همکاری می‌کرد. همچنین گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز در دسترس بود. وزن خودرو نیز حدود 1134 کیلوگرم بود که سؤالاتی را درباره دور شدن این خودرو از ریشه‌های سبک‌وزن خود به وجود آورده بود.

  • نسل چهارم (سال‌های 2015 تاکنون)

نسل فعلی ND بنا به دلایلی وضعیت مهمی دارد. این خودرو دارای خط کمر انحنادار و زوایای تیز در نمای جلو است و متمایزترین ظاهر را بین نسل‌های گوناگون MX-5 میاتا به خود اختصاص داده است. این نسل همچنین از مرز فروش 1 میلیون دستگاهی عبور کرد و پرفروش‌ترین خودروی اسپورت دو نفره و روباز در دنیا لقب گرفت. نیروبخش این نسل میاتا پیشرانه 2 لیتری با قدرت 155 اسب بخار است. از نظر رانندگان، میاتای مدرن هنوز هم به اندازه 30 سال پیش لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.