آزمایش سوپرخودروی مزدا در تونل قطار کتسبی با سرعت 190 کیلومتربرساعت

دوشنبه 14 شهریور 1401 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
2022-Catesby-Tunnel-Test-2-1024
«تونل کتسبی» که از سال 1966 به روی قطارها بسته بوده، با گذشت 66 سال دوباره بازگشایی شده اما این‌بار به‌جای قطار، میزبان پیچیده‌ترین خودروهای جهان...
تبلیغات

«تونل کتسبی» که از سال 1966 به روی قطارها بسته بوده، با گذشت 66 سال دوباره بازگشایی شده اما این‌بار به‌جای قطار، میزبان پیچیده‌ترین خودروهای جهان است که در آن به تست‌های حرکتی خواهند پرداخت.

مجموعه «مولتی‌ماتیک» که در زمینه تامین قطعات و خدمات‌رسانی در صنعت خودرو فعالیت می‌کند، می‌گوید که نخستین آزمایش اولیه خود را در این تونل با موفقیت به پایان رسانده است. در این آزمایش راننده این مجموعه، «اندی پریالاکس»، به‌صورت مداوم با سرعت 193 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد. این تیم مهندسی برای اینکه بتوانند چیزهای زیادی درباره تونل یاد بگیرند، از خودرویی استفاده کردند که قبلا با آن آشنایی کامل داشتند تا نیازی به درک رفتار خودرو نباشد.

سوپرخودروی مزدا که متعلق به این تیم مسابقه‌ای است و از آن برای رقابت در کلاس DPi استفاده می‌شده، در پیست مسابقه و تونل‌های باد آزمایش‌های خود را کامل کرده؛ بنابراین ساعت‌ها تحت تست‌های گوناگون آیرودینامیکی بوده است. از آنجا که مولتی‌ماتیک نیز درک کاملی از وضعیت آیرودینامیکی این خودرو دارد، از آن به‌عنوان خودروی آزمایش خود بهره برده است.

نتایج اولیه حاصل از آزمایش اولیه با نتایجی که مولتی‌ماتیک از گذشته درباره خودرو داشت، هماهنگی کامل داشته است؛ بنابراین این خبر خوب، نوید استفاده از این تونل 2.7 کیلومتری را به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای تونل‌های بادی متداوم می‌دهد. مدیر موتوراسپرت مولتی‌ماتیک، «لری هولت»، می‌گوید:

این تونل در مقایسه با سایر تونل‌ها از این جهت که واقعی است، بهتر است. در یک مرکز بررسی آیرودینامیک عادی، خودرویی ثابت مانده و فاقد حرکت است و باد با استفاده از توربین‌های بزرگ روی خودرو جریان پیدا می‌کند. حتی در نمونه‌های پیشرفته‌تر نیز خبری از حرکت خودرو نیست و آزمایش کاملا واقعی انجام نمی‌شود.

تونل کتسبی به رانندگان اجازه می‌دهد تا با هر سرعتی که می‌خواهند از درونش عبور کنند. همین مسئله به مجموعه‌ای چون مولتی‌ماتیک اجازه می‌دهد تا خودروها را در شرایط واقعی‌تر از تونل باد موردبررسی قرار دهد. هولت می‌گوید:

کتسبی تمام شرایط دنیای واقعی را منهای آب‌وهوا برایمان فراهم می‌کند. شما خودرویی درحال جرکت، آسفالت واقعی و یک محیط کنترل‌شده برای 24 ساعت کامل و در تمام فصول دارید. کتسبی یک محیط کنترل‌شده 2.7 کیلومتری عالی محسوب می‌شود. وقتی به‌دنبال رسیدن به اهداف خاصی باشید، چنین تداومی در یک مرکز تحقیق بسیار لازم است.

مسلما رانندگی در یک فضای بسته آن هم با سرعت 193 کیلومتر بر ساعت، فعالیتی خطرناک و حساس محسوب می‌شود؛ با این حال راننده یادشده  این تیم تحقیقاتی معتقد است که این کار برایش دشواری خاصی نداشته و به‌راحتی می‌تواند به سرعت‌های بالاتر هم دست پیدا کند. او در ادامه می‌گوید:

ابتدا نشستن پشت فرمان یک خودروی مسابقه و رانندگی کردن در خط مستقیم برای 2.7 کیلومتر کمی عجیب به نظر می‌رسید اما تیم به من اطمینان داد که انتهای مسیر را به‌صورت مشخص علامت‌گذاری کرده‌اند.تونل کتسبی یک سازه فوق‌العاده به شمار می‌رود. واقعا تعجب نمی‌کنم که ببینم مولتی‌ماتیک این مجموعه را برای انجام آزمایش‌هایش انتخاب کرده و جزو نخستین مشتریانش شده است.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.